Frukost och fikatips utan spannmål
Jag hade tänkt dra ner på mitt användade av spannmål och funderar på vad jag kan äta till fruskost och fika…
just nu kör jag på gröt av majsmjöl, fungerar det eller det räknas till spannmålen?
har ätit glutenfritt en period för att se om jag kunde minska smärtan med det( har fibromyalgi) hjälpte inte mot smärtan men tyckte att jag blev bättre i magen och nu har jag ätit vete igen, kunde inte hålla mig borta från lussebullarna och gud..jag mår illa igen, vilket jag gjorde ofta innan när jag åt mkt spannmål, älskar pasta och bröd nämligen.. magen är också i olag nu när jag äter vetemjöl ..därför vill jag prova att utesluta det ur kosten innan jag går vidare och utesluter potais och rotfrukter och andra kolhydrater med. Man får ju börja nånstans liksom..
Finns det ngt substitut för produkter gjorda av spannmål..kan man baka bröd på majsmjöl och bovetemjöl istället tillexempel? till frukost brukade jag äta bröd eller mussli och till fika alltid mackor med pålägg..
Nu har jag börjat göra omelett till fika ist för macka, men det börjar bli tråkigt att bara äta ägg hela tiden.. så jag tar tacksamt emot tips för lite variation!
Hej och välkommen!
Majs tillhör inte sädesslagen men det innehåller mycket kolhydrater. Så om du kan undvika det så har du mycket att vinna för din värk. Bovete är också kolhydratrikt.
Om du vill ha bröd så finns det flera recept här, ofta baserade på malda mandlar och/eller nötter. Om du scrollar ner här och klickar på Mat - recept på bröd och brödbaserade rätter till vänster på sidan.
Basen för LCHF är ju mat. Riktig mat. Men många kan ha svårt med lagad mat till frukost. Du kan till exempel äta fet turkisk/grekisk youghurt (gärna med extra grädde) och en hemmagjord müsli av nötter och frön och kanske en näve bär. Annars - ägg i alla dess former! Supergott!
Jag äter kokt ägg med kallrökt lax, majonnäs, pressad citron och dill till morgonkaffet. Mums!
Ostkuber till fika är inte dumt. Eller varför inte en bit brieost som du mikrar i några sekunder så att den blir alldeles mjuk/rinnande och gooood!
Men generellt upplever jag och många med mig, att när man äter riktig mat, näringstät och mättande, så behöver man inga mellanmål.
Brukar baka det här goda knäckebrödet: http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/knackebrod-froknacke-2/ Älskar det verkligen, och inget vetemjöl eller annat kolhydratspäckat:-)
här finns ett recept på gröt med kokosfibermjöl. riktigt mumsigt och du blir garanterat mätt lääänge ;)
http://frokennilssonskok.blogspot.com/2011/10/grot-la-lchf.html
frokennilssonskok.blogspot.com
Här är ett läsvärt inlägg om ketos och lchf,det är en läkare som har tankar om ketosens inverkan på värk:
http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/12/10/fibromyalgi-och-lchf/
För mig stämmer det här, jag har slutat med min tryptizol sedan jag börjat med lågkolhydratkost, och jag har dessutom gjort flera andra hälsovinster.
#0 (och #1), majs tillhör sädesslagen, tillsammans med ris, hirs mm.Däremot inte bovete.
#1 tack för välkomandet:) och för dina råd. Det ahde varit underbart att vara mätt mellan måltiderna, jag är och har alltid varit konstant hungrig, kan bli hungrig en halvtimme efter att jag ätit en måltid, så jag måste ha fast måltids-tider om inte magen ska börja protestera!
Är laktosintolerant så jag får kolla upp om det finns laktosfr grekisk youghurt, annars lät det ju faktiskt gott som frukost :) och ost, det älskar jag så det kan jag mkt väl tänka mig till fika:)
#2 Det receptet lät ju jättegott! måste jag prova, verkar inte vara jättesvårt att göra heller!
#3 Lät också gott, men var köper man kokosfibermjöl? tror aldrig jag sett det nånstans? Väldigt bra om man håller isg mätt läänge, mitt största problem!
#4 tack för länken till bloggen, den verkar läsvärd!härligt att du kunnat sluta med tryptizol genom att ändra diet!
#5 okej, tack för infon. kan det vara så att majs är ett "snällare" spannmål än vete, råg och de andra för jag åt mkt majsprodukter när jag åt glutenfritt och magen mådde bättre av det..

#7 Finns laktosfri på coop såg jag för någon vecka sen :) Men den är väldigt dyr.. Har du provat apotekets laktostabletter? Kanske kan funka för dig.
Qui dormit, non peccat
#7, japp, så är det antagligen, att majs är relativt snällt (samma sak med vitt ris).
Jag äter LCHF gröt (med hallon, mjölk samt kanel) varje dag som jag är hemma och omelett på jobbet.
Detta håller mig mätt länge.
Mellan målen blir det oftast en kopp kaffe med kokosfett, ibland när jag vill ha ngt att tugga på så blir det babybel-ost eller en bit brie.
Kokosfibermjöl finns hos LCHFbutiken och jag tror att bodystore oxå har det….sen har jag även köpt det i hälsokosten!
frokennilssonskok.blogspot.com
#8 tack för tipset ska kolla upp det. jag har faktiskt aldrig provat att ta apotekets laktostabletter, men det vore kanske något värt att testa!
#9 ok, bra att veta!
#10, mums lät gott med hallon, mjölk och kanel till gröten! Babybel osten är super god, som sagt älskar jag ost så att tugga på en sån är ju super som snack!
#11 tack så mycket, ska genast kolla upp det och börja inhalndla lite nya ingrediernser så att jag kan ändra kost.