Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3035 ggr
DaMum
0

Näringsterapeuten

Jag bara MÅSTE få slå ett slag för min underbara näringsterapeut Anna Jensson på Tumba Hälsocenter. Det var tack vare henne som jag fick kännedom om Skaldeman och Litsfeldt, och så småningom också hittade hit.

Här är hennes nya hemsida som jag tycker är superbra!

Läs gärna mer om Vibrationsträning. Det går jag på så ofta jag kan, och det har gjort underverk med mig.

Hon gör också reklam för vårt forum! Läs under "Kost" så får ni se!

Kram!

hemul
0

Vibrationsträning skulle jag vilja prova men det verkar väldigt dyrt. Hur mycket betalar du?

Anterrabae
0

Vad skönt med folk som jobbar med hälsa och inte fettskrämda. Man blir glad för alla man "hittar"

Vibrationsträning är underbart. Har tränat en hel del de senaste åren. Men tyvärr fått ta paus de senaste månaderna. *för mycket läkarbesök och för ont och för mycket stress* (har åkt till sjukhuset i genomsnitt 3 ggr i veckan 14 mil tor)

Tänkte att jag skulle ta upp det igen när jag känner att tillvaron lugnat sig lite.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DaMum
0

#1 hemul!

Jag har tur. Jag betalar endast 400 kr för 10 vibrationsbehandlingar. Varje behandling pågår c:a 30 minuter, men jag står inte på plattan hela tiden, utan göra korta pauser och små avbrott då och då. Ibland sitter jag på en stol och lägger upp benen på plattan, eftersom jag har svårt att stå längre stunder.

Jag vet att det kostar minst det dubbla på många ställen, men fler och fler skaffar "power-plate" och på sikt borde det ta ner kostnaden något. En del gym har det, och en del "Friskis och Svettis" har det också.

Det är så skönt och så skonsamt och gör så mycket gott, så jag önskar att alla får möjlighet att testa!

#2 Anterrabae!

Jag förstår exakt vad du menar! Så där är det för mig i perioder också. Visserligen har jag inte så väldigt många mil till mina olika behandlingar, men jag är i princip uppbokad var och varannan dag på läkarbesök och möten med handläggare.

Under sådana perioder blir jag bara stressad av att även försöka klämma in vibrationsbehandling, så då blir det uppehåll. Tycker också att effekten uteblir om jag inte kan gå regelbundet och tätt. En vibrationsbehandling då och då gör inte samma nytta.

Det är ändå skönt att ha hittat en form för fysisk träning som funkar när man som jag har ont överallt och inte klarar traditionell motion.

Kram!

hemul
0

Tack. Verkar värt att kolla runt då. Har bara sett ett par annonser och de tog ungefär vad du betalar för 10 för en behandling! Förvånad

DaMum
0

hemul! Är detta sant???!!!!Förvånad

Det låter ju orimligt tycker jag!

Jag vet att en del erbjuder 10 behandlingar för 800:-, t ex kan man gå hos Anna Skipper och "vibba" för det priset. Inbillade mig att det var ganska normalt.

Hoppas du hittar något som har rimligt pris, så du kan testa!

Lycka till och kram!

hemul
0

Ja, det är sant. Men jag har alltså inte kollat runt alls. Bara råkat lägga märke till ett par annonser. Det kanske är jätteflashiga ställen.

DaMum
0

Ja, jag skulle tro att det är såna ställen där man i princip betalar för att få nåden att vara där… Tråkigt med sånt, när alla behöver få möjlighet att främja sin hälsa.

Jag propagerar väldigt för den här typen av träning, och både jag och Anna Jensson som driver Tumba Hälsocenter, tycker att varje vårdcentral borde ha en vibrationsplatta i väntrummet så folk kunde komma och vibba lätt och enkelt. Tyvärr är oftast reaktionerna från läkare och vårdpersonal lite negativ, trots att det stått många bra artiklar om denna typ av träning i ett flertal läkartidningar och medicinska tidskrifter.

Kram!

hemul
0

Jättebra idé! Tänk om alla vårdcentraler hade ett litet enkelt gym där man kunde gå och träna gratis om man är sjukskriven eller doktorn tycker att man behöver. Dit skulle man ju kunna gå utan att behöva speciella kläder, skämmas för vikt och sånt. Ingen lyx med 20 maskiner . Fria vikter, bollar,  motionscykel, gångband och sånt skulle ju räcka och sen lite bänkar och sånt som de flesta inte har hemma.

hemul
0

Man skulle ju t.o.m kunna träffa andra som man kan bolla med. Kyss

DaMum
0

Ja, vi får väl hoppas att det kan bli verklighet en dag!

Tills vidare får man fortsätta att så små, små frön här och var… trägen vinner sägs det ju!

Kram!

Sara40
0

"Hemma på min gata" - Flört hmmm… Hur som helst här där jag bor finns detta kopplat till sjukgymnast/vårdcentral. För en hyfsat billig penning får man träna i ett ganska välutrustat gym (dock ej flashiga häftiga tryckluftsmaskiner). Jag vet dock inte om de har vibratorplatta men hur mycket som helst av andra maksiner, cyklar, vippbrädor osv.

En arbetsskada gjorde att jag fick en remiss för ett par år sedan till det sjukgymnastlaget (behövde bra övningar för att inte bli stel efter). Även efter allt läkt kunde jag fortsätta träna där, jag tror att de tog 300kr för 10 gånger. Jag vet att de även kör (i alla fall nyligen har kört) gruppträning i form av avslappning, kroppskännedom (fokus bland annat på hållning) mm.

Om någon är intresserad står det en del av intresse här även om man inte bor på "min" gata… Om inte annat så kan man ju alltid stöta på sin kommun om att satsa på fysisk träning. (Sen för övrigt är de ju så klart fullständigt fettskrämnda.)

Anterrabae
0

Där jag går och tränar kostar det antingen 120 kr/ggn eller 800 för 10 ggr eller om man går tre ggr i veckan eller mer 650 per månad.

Eftersom jag är under 30 och har aktivitetsersättning så har fk insett att jag måste träna för att ha en sportslig att fungera så de betalar för mig. Då har jag fått specialdeal med vibbsället. 3000 för ett halvår, och då får jag träna så mycket som jag vill. Det är 500 i månaden som jämförelse..

Inte billigt, men det enda som funkar för mig. Allt annat jag provat förvärrar bara min värk och stelhet. Detta minskar värken betydligt pga syresättning och ökad blodcirkulation.

DaMum: Visst är det skönt att bara kunna lägga upp benen tex och veta att musklerna tränas utan jobbiga rörelser om man behöver det. Att maskinen får muskeln att dra ihop sig och slappna av utan medveten ansträngning från hjärnan.. Man kan mao vara helt förlamad och ändå få nytta av den.

//Ida

DaMum
0

Ja, Anterrabae, det är verkligen jätteskönt!

Kommer just från en omgång vibbar igen, efter ett ganska långt uppehåll. Lite mör så här, eftersom det blir som att börja på nytt, och jag svettas floder, men det är så skönt ändå…

Jag inser mer och mer vilken förmån jag har som får vibba så billigt. Och detta släpper jag ALDRIG! För mig är detta livlinan!

Kram!

hemul
0

Är den här nåt att ha? Det finns en billigare modell också men den pallar bara 100 kg.

http://www.vetek.se/Shop/Arts/Detail.aspx?artID=1642

hemul
0

Här finns en PDF om test på idrottare - positiv.
http://www.skridsko.org/files/%7BFA392DDE-EEBB-42D9-A335-31AD1EF27B54%7D.pdf

DaMum, jag är ganska orörlig och klumpig, svårt med balans och så. Är det svåra positioner man måste inta?

DaMum
0

hemul! Man "måste" ingenting!

Jag är lika vig och smidig som en hörnsoffa… Väger ju mina modiga 180 pannor och har dessutom reumatism och annan skit, så jag kan överhuvud taget inte stå längre stunder.

Du kan stå, sitta, ligga på plattan. Eller som jag, sitta i en stol och lägga upp fötter/underben på plattan.

När jag står - mycket korta stunder - så hänger jag framåt och lutar mig på handtaget, annars pallar jag inte. Ibland kan jag göra någon enkel liten rörelse, men oftast inte alls.

Det fina är att det känns bra i alla fall och jag VET att om jag inte skulle göra detta, så skulle jag må mycket, mycket sämre!

Tycker absolut att du ska testa!

Kram!

hemul
0

Tack. Du, funkar den som "förstärkare" vid styrketräning också? Blir det effektivare om man tränar med hantlar på plattan?

DaMum
0

Jag brukar faktiskt sitta med hantlar ibland! Så den kombinationen fungerar säkert bra.

Kram!

Anterrabae
0

Hemul.. Det är ren styrketräning på maskinen. Om man klarar finns det program med övningar från ultrabasnivå upp på elit.

De brukar sägas att 30 min på den maskinen motsvarar 2-2,5 timmar på gym.

Det finns övningar anpassade för om man är stark eller inte om man har förslitningar eller inte. Klarar man inte "avancerade" varianter finns alltid en enklare att ta till. Oftast är det väldigt basic vad avancemang innebär..

//Ida

anki1
0

Sara40: Din gata ligger inte så långt ifrån min (fniss) Min gata är i Saltsjöbaden. jag tycker det är svårt med alla dessa gym, som kostar "skjortan och 50 att gå på. som sk "sjukpensionär" har man ju inte så mycket. Behöver inget "flådigt" ställe att gå på, med flashiga maskiner och unga trådsmala instruktörer. Jag tycker att den där vibbmaskinen verkar intressant, hörde talas om den för sådär 2, 3 år sedan. Men då var den inte så vanlig. Då gick jag och red, vilket var bra för mig. Det var sk rehabridning,  jag fick betala själv ur egen ficka, men det var det värt. När jag väl kommit upp i sadeln så var det bra. Jag red på Värmdö.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Koylie
0

Hej Hopp! Tack vare DaMums goda råd när jag var alldeles ny här på forumet så har jag börjat vibrationsträna nu i maj. Jag går i Sumpan eftersom det är närmast för mig. Den platta jag tränar på heter FitVibe och skiljer sig tydligen lite från PowerPlate, men jag vet inte exakt vad det är som skiljer dem åt. Hursomhelst, jag har en whiplash och samtidigt en vridning av ländryggen som gör det lite småsvårt (omöjligt) att träna "normalt" på vanligt sätt, men vibrationsträningen funkar rent otroligt bra för mej. Jag var lite orolig först att vibrationerna skulle ställa till det, men det har gått över förväntan. När man jobbar på plattan så använder man den egna kroppen som motstånd så jag har aldrig använt hantlar eller nåt. Jag har heller inte behövt knyckla ihop mig i några alltför konstiga positioner, och det är tur för mig det, för jag är vig som ett stelopererat järnspett och har kordination som en drogad älg. För mig är det så att motståndet/tyngden av den egna kroppen räcker. Jag ska faktiskt iväg på ett vibra-pass redan ikväll och jag som är en lat j&%¤l ser fram emot det!