Säd/frön med lite kolhydrater?
Jag har gått över till en strikt glutenfri och mjölkfri kost, lutandes mot låg-kolhydrat (vilket jag lutat mot rätt länge)
Men istället för mjölk dricker jag hemtillvekad havrebaserad ''mjölk'' (eller risbaserad). Finns det andra fröer eller sädesformer som är glutenfria och kanske har mindre kolhydrater än havre? Inte soja bara, gillar inte soja.
Tänkte att ni borde ha mest koll på det :)
Jag är ju inte extrem lchf:are på något vis, antagligen inte ens tillräckligt för att få räknas till lchf, men det skadar ju inte att se om jag kan minska lite även på "mjölken."
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Mandelmjölk finns ju. Mandel har ju mindre kolhydrater än havre, men jag vet inte hur slutprodukten blir. Går säkert att googla fram recept. Jag tycker det låter gott och har länge tänkt att pröva men det har inte blivit av ännu.
"Every point of view is a view from a point."
kokosmjölk?
#1 Gillar inte mandel :P
Tänkte. tja, vet inte. quinoa och sånt kanske. Som sagt är jag ju inte helt anti kolhydrater, utan tänkte mest att ni brukar ha koll å vad olika saker innehåller och vad som finns..
#2 Kokos är inget frö..:P Nej. bra ide men jag gillar inte kokos :) Har testat.
Havren funkar, skulle bara vara kul om man kunde prova lite mer :)
Varför just frön/spannmål?
Prova äggmjölk! =)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
inte så många här som använder nåt sådant så jag tror du skulle få bättre svar någon annanstans, rawfoodsida kanske?
En kokbok jag har använder sesammjölk men jag vet inte hur mycket kolhydrater det blir i den.
2dl sesamfrö (skalat eller oskalat får man välja själv. Oskalat är nyttigare men skalat ger fräschare "mjölk", oskalade frön kan även ge bittrare smak), ca 1 liter vatten.
Kör fröna torra i mixer ca 20sek, tillsätt hälften av vattnet och mixa i 2min. Sila genom en sil (av tubgas eller silduk) och tillsätt vatten så det blir 1 liter. Pressa ur silen ordentligt.
såg förresten på Tina i går de gjorde cashewgrädde, så späda mer kanske det blir mjölk, det var rawfoodtema så jag kan tänka som sagt att rawfoodare är görduktiga på sånt!
Har också läst om avocadogrädde i en vegetarisk kokbok.

Håller med #5 - ÄGGMJÖLK är toppen!
Har du provat?
Om inte - GÖR DET!!
#4 För att jag tror att det är helt naturligt och nyttigt för människan att även få i sig frön och spannmål - bara inte de mest stärkelserika och i enorma mängder :)
Plus att jag gillar iden.
----
Tack för alla tips :)
Äggmjölk hoppar jag nog - äter en hel del ägg redan och vill ha nåt i kaffet mest.. ägg i kaffet känns ännu mer fel än havre i kaffet.. xD (sen gillar jag inte kokosfett och smör går ju bort.. men hur länge håller det i kylen egentligen? Om jag nu skulle prova. Hade velat göra nån liter åt gången eftersom jag dricker mycket och inte vill juxa med sånt hela tiden.. Det känns som en dyr lösning jämfört med att späda 2dl havre i vatten och sila bort :P)
Såg också Tina igår :) Tror att det blir svårt att få mjölk av det utan att sila.. och blir det bra silat? Men man kan prova.. :)
#11 Kokosfett finns att få utan smak och det är som vilken matolja som helst, bara inte flytande vid rumstemperatur…
Man ska ju inte försaka tips utan att prova, så nu står faktiskt en flaska äggmjölk på nedsvalning :) Får smaka den när den är kall o i kaffe (har mjölk mycket för att kyla kaffet :P)
Läste lite slarvigt vid förra inlägget, sökte på google och fick för mig att det bara var kokosfett och äggula, tänkte att det blir en tjock, dyr mjölk, låter inte gott heller…. stod längre mer om kokande vatten.
Gillar tanken på extra protein, det har jag lätt att få underskott av eftersom min kära lilla kropp är gjord av stora, bulliga muskler hellre än små, smidiga och starka som är effektivare.. :3
Gjorde den på mjölkfritt margarin (jag vet - transfetter. Hade det hemma och gillar inte kokosfett iaf, försökte baka ischoklad av det en gång och det har satt sig som en negativ känsla i huvet det där fettet :P)
Varför måste det förresten vara smör eller kokosfett? Går det inte med flytande oljor? Mjölken ska ju inte vara fast i rumstemperatur :)
Får försöka hitta nåt annat sätt att få i mig lite icke-stärkelserika fröer.. kanske kan baka små lunch kakor på dem + ägg eller nåt. (som sagt.. tror på en allsidig kost och långt innan bondekulturen samlade man ju in olika frön till maten, så de kan ju inte vara helt galet. Måste ju inte vara de stärkelserikaste bara eller basen i alla mål..) Jaja, det löser sig och är ju inte lchf iaf :P
#13 Problemet med de flesta oljor är att de innehåller alldeles för mycket omega 6 i förhållande till omega 3. En grundtanke inom LCHF är ju också att mättat fett är nyttigt, och de enklaste mättade fetterna att använda är just smör och kokosfett.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Quinoa brikar rekomenderas i GI kosten så den innehåller nog inte så mycket, om det är mer än havre vet jag dock inte, fast skulle inte tro det om jag får gissa.
Angående oljor så är ju de flesta fleromättade och det är inte lika nyttigt som dom mättade anser LCHFare, tvårt emot vad övriga samhället får lära sig.
#14 Men nu är inte jag lchfare så det struntar jag faktiskt i :) Det är mest transfetter jag undviker, sen bryr jag mig inte så mycket om mättat vs omättat heller. Omega 3 får jag i mig genom fiskolja (inte kapslar) och fisk. Mättat fett finns det väl mycket av i kött vilket jag äter en hel del av osv.. har mest olja att steka i, och då ev i mjölken samt majonäsen jag gör :)
Jag kan prova med kokosfett men har fortfarande en negativ upplevelse av det pga tidigare grejjer… sen har jag ju olja hemma :) Frågan gällde om det funkar med tex rapsolja (som för övrigt är svensk och närproducerad, något jag också tycker är viktigare än mättat och omättat) eller om det skär sig.. jag får väl prova helt enkelt :) Risken är att det skär sig och då får jag testa med kokosfett iaf. Just idag hade jag det dock inte hemma så då blev det margarin.
Smör har jag inget emot annat än att jag får självmordstankar och ångest av mjölkprotein och gluten - eller det är iaf en teori som jag testar för. Har varit gluten och mjölkfri i 2 veckor nu utan minsta lilla ångest känsla, så det verkar fungera! :D Himla skönt, jag hoppas att det inte är en tillfällighet :) Just smör är väl inte så farligt, men jag får i mig rätt mycket så det känns onödigt att blanda in det, speciellt nu när jag fortfarande testar :)
Dricker äggmjölken i kaffet nu och det var förvånansvärt gott, tack för tipset! :)
#15 Jag får ta och kolla upp det helt enkelt, det står ju på påsarna :) Kanske kan baka små quinoa kakor med ägg och fett och ha som snabbmellanmål. :P
Jag blev så glad över att du tog till dig tipset om äggmjölk och testade :) Väldigt få som är skeptiska som vågar det (även om de i övrigt äter LCHF).
Skönt att du fått bukt på ångesten. Maten har nog mer inverkan på psyket än man oftast tror.
#17 Ja, märker ju hur negativt det verkar.. be om tips och förkasta det man får utan att testa är väl lite fel :P Var bara så inne på sädeslag. Men jag är också glad att jag testade för det var bra! :P
Provade med kokosfett.. men nej.. inge bra. Verkade ok först men efter en stund i kylen var dt bara en stor tjock hinna längst upp av rent fett, som inte bara hindrade mjölken att komma ut, uan det betyder ju också att fettet inte kommer med ner i kaffet… Lite klumpar kan jag leva med, de smälter ju, men detta var inte bra. Kanske för att jag inte har stavmixer utan vispar och det blev skum med kokosfettet.. Så nu kan jag säga även efter att ha testat att kokosfett funkar inte för mig.
Provade med hälften mjölkfritt smör och hälften rapsolja och det verkar funka. Får se när de svalnar.. även om det skulle skära sig lite gör det ju inget så länge det blandas tillräckligt väl att fördelas jämnt när man skakar "mjölken". Provar nog med enbart oljan nästa gång, även om det luktar gott om låtsas smöret.. men det är ju transfetterna. Men det verkar som att ägget hjälper till att blanda in fettet/oljan ganska bra i vattnet :)
Kan ister vara en ide eller hur funkar det egentligen? Aldrig smakat, men såg det bredvid kokosfettet.. Dock fanns vissa tillsatser i det.
Jag är fortfarande i test-fasen, ska prova mjölk igen i januari och se om jag blir sämre av det. Men det verkar lovande :) Det har dock förekommit perioder med bra humör tidigare.. fast just julen är ganska ångestladdad normalt sett för mig, känner att jag inte duger, inte köper tillräckligt bra julklappar, inte städar ordentligt nog osv.. men inte i år! Inte än i varje fall :) Så det är bra tecken!