Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1730 ggr
nyborjare08
5

"Kolhydratfobi"

Många gånger läser jag i artiklar, och hör från kollegor att det är inte bra att utesluta något näringsämne och att "vi LCHFare" har kolhydratfobi och DET är ju lika illa som att vara fettskrämd! Och så avslutas det ofta med klassikern "lagom är bäst".

För min egen del (som har hållt på i 3,5 år) så funkade det bäst när jag faktiskt kände mig "rädd" för kolhydrater! Glad Då mådde jag bra och gick ner i vikt. "Rädslan" blev en spärr, ett skydd mot att äta fel saker. Nu är tyvärr spärren borta och jag äter alldeles för ofta fel saker och mår tyvärr därefter.

Vad vill jag säga med detta? Kanske att "kolhydratfobi" inte är så illa i alla lägen! Glad

[Pennylane1]
0

Åtminstone kan man ju kontra med att kolhydrater till skillnad från protein och fett inte är essentiellt och att vissa männsikor dessutom inte mår väl av dem. De människorna mår säkert väl av lite kolhydratsfobi men vi kan ju hålla just den beteckningen för oss själva och köra med den andra förklaringen utåt Flört fast den är ju sann också!

nyborjare08
0

Jo självklart, essentiell-köret har jag ju använt hur mycket som helst. Jag menar just för mig, personligen. Glad Jag skulle faktiskt vilja vara en kolhydrats-fobiker. Cool Det mår jag bäst av!

[stuxen]
0

Det är inte lika illa för med en fettskräck svälter man sig själv långsamt.
Med en KHskräck ja vad får man då?
Mindre vikt.

Mindre smärta

Mindre inflamationer

Mindre allergier

Mindre finnar

Mindre sjukdomar

Mindre MS…

Kanske Cancer…

Så jag håller inte med om att det är lika illa fett behöver vi, kolhydrater nix.
Man kan alltså både övergöda sig själv och lita av kraftig näringsbrist. (Svälta sig) Samtidigt.

subcalva
8

Själv tycker jag det är en tråkig utveckling för det vore mycket bättre om man kunde nyansera debatten och prata om kvalité på kolhydrater precis som för fett och protein.

Alla är inte så sjuka att de måste undvika alla kolhydrater. Har man en god ämnesomsättning och aldrig varit överviktig kan man äta en del kolhydrater men om man då likställer alla kolhydrater så är man lika fel ute som den gode Rössner och hans hallonbåtar.

nyborjare08
0

#3 "Så jag håller inte med om att det är lika illa fett behöver vi, kolhydrater nix."

Jag menade att det är vad jag ibland hör av kollegor och läser i tidningar. Det är inte vad jag tycker Glad

#4 Jag skriver utifrån mitt perspektiv, vad som funkade för mig. Det är förstås inte självklart att det gäller för alla.

Knaster
1

Kanske lite off topic och mer en rent språklig frågeställning, men jag funderar på om det kan räknas som en floskel trots att den som uttalar sig faktiskt menar och tror på det s.k. innehållet i sin utsaga.

"Lagom är bäst" är ju en väldigt typisk floskel i sin allmängiltighet, men hur är det med de andra påståendena:

"det är inte bra att utesluta något näringsämne"

"LCHFare har kolhydratfobi och DET är ju lika illa som att vara fettskrämd!"?

Eller är jag lite dum.. det kanske bara klassas som "åsikter grundade på felaktiga eller obefintliga fakta".

Lite tidigt på morgonen för mig känner jag.Skäms

nyborjare08
1

#6 Hur menar du?

Jag citerar det jag har fått höra och vad jag har läst. Hur allmängiltigt det är, eller inte är, det vet jag inte.

Rynkar på näsan Jag är tydligen en sopa på att uttrycka mig. Min avsikt med denna tråd var att försöka säga nåt med glimten i ögat. Att driva med mig själv.

En Medarbetare får gärna låsa tråden.

[stuxen]
0

Ts det är inte dig vi syggtar på utan på de dina kolegor och de du skriver om i alla fall jag…

Men angående en sak jag tycker inte heller dat är bra att helt undvika ett näringsämne, många är desutom estentiella.

Det är en energikälla jag försöker undvika men om jag får i mig noll eller 50 g per dagen gör nog inte så mycket men ligger jag på noll hela veckan så kan man svänga till det lite på fredag kvällen en lite extra tex.

Men själv är jag mycket för allt eller inget så lite som möjligt och jag mår bässt enligt mig själv…

Knaster
0

#7 nyborjare08

Det är jag som inte tänker mig för när jag skriver inlägg. Jag menade inte att skriva det till dig personligen, utan bara som en rent allmän tanke som slog mig när jag läste ditt startinlägg. Jag förstår vad du menar med ditt inlägg och det jag skrev var off topic på det sättet att det inte hade med det du faktiskt skrev att göra.

Jag ber jättemycket om ursäkt ifall jag gjorde dig upprörd, det var inte meningen.

nyborjare08
1

#9 Tack, det är ingen fara.

Min tanke var som sagt bara att driva lite med mig själv och mina tillkortakommanden vad gäller kosten. Men det gick tydligen inte fram så som jag hade tänkt. Så då kan tråden låsas menar jag.

odezza
1

nybörjare08, jag fattatde din poäng med ditt första inlägg! Och din glimt i ögat. Jag tyckte att inlägget var riktigt roligt!

Kom att tänka på att det är nog betydligt hälsosammare att vara kolhydratsfobiker än fettfobiker.

Låser inlägg gör vi bara när det spårar ur totalt. Det tycker jag inte att det har gjort här, missförstånden har ju retts ut. Glad

"still lost in space and time"

parsley
0

Som jag ser det så är fettskräcken något destruktivt. Man är rädd att bli fet eller för att gå upp i vikt eller för att tappa kontrollen och börja äta okontrollerat om man börjar äta fett. Något som är lätt hänt att man gör om man vant kroppen vid svält.

Rent fett kan kännas ganska äckligt. För de flesta är det inte så lockande att äta smör utan något till.

Undviker man kolhydrater så är det förhoppningsvis ett medvetet och påläst val, som baserat på kunskap. En person som undviker kolhydrater kan lika gärna göra det av hälsoskäl, eftersom man känner att man mår bättre om undviker kolhydrater, som av viktskäl. Vegetarianers kostval brukar respekteras, lika så allergikers. Rimligvis borde även de som undviker kolhydrater respekteras.

nyborjare08
0

Tack odezza! Glad

kaisakavat
2

Jag fattade också!! Glad

Tror dessutom jag fattade vad de andra menade - de är inte 'emot dig' de bara spånar vidare.. något mindre skämtsamma.

Så backa inte nybörjare08 - du skriver ofta väldigt bra och din twist om kolhydratfobi gillas!!

Jennix
2

jag tänker så här: att vissa av oss måste ta bort en hel del kolhydrater för att gå ner i vikt. Alla behöver de inte, och de som klarar sig bra på en rätt liberal lågkolhydratskost kan nog ha svårt att förstå att vissa inte alls kan äta lika mycket som de.

Det är samma mönster som kommer i många sammanhang: oförmågan att alla inte fungerar som jag själv.

Allt som är bra för mig är inte bra för dig. Det gäller att DU hittar din egen väg, men du kan alltid fråga mig vad som funkar för mig och testa det. Glad

Att ha fobi för något är onödigt. Man får testa helt enkelt och se vad som funkar.

jag vet, seriöst och inget skämt, men ändå. Flört 

För mig funkar det också att vara rädd för kolhydrater.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Seglarina
7

Jag är också gärna kolhydratsfobiker. Har långt innan jag hittade till LCHF haft åsikten att det är lättare ett undvika något totalt än att "äta mindre av allt".

Tänk er att du vill sluta röka, men du ska inte sluta helt du måste för ditt välmående röka säg; en ultrablend två ggr i veckan. Den ska inhandles och det ska du göra i en stor butik, fylld med massor av olika cigarettar och cigarrer. Det är extrapris på limpor av Marlboro. Ett parti av extra fina Havannacigcarer finns uppstaplat i din väg. En "smaktant" - eller farbror bluder på bloss av en aldeles ny ciggarett som ska vara aldeles extra god. Det finns hyllmeter på hyllmeter med ciggaretter i alla former och storlekar. men du ska inte ha någon av dem. Sängst inne i butiken i en undanskymd vrå finns små packet av ultrablend. Tag ett sådant och vandra förbi alla frestelser en gång till för att komma till kassan. Detta upplevde jag var min situation vad gäller mat innan jag åt LCHF, nu är denna "golgatavandring" mycket lättare. Hoppas ni förstår och uppskattar liknelsen.Glad

Sen tycker jag också att åsikten, både här och i samhället i övrigt omhuldas att "så här gör jag därför ska det funka på dig också". Jag försöker såga att : Vi är lika olika på insidan som på utsidan. Om alla hade samma slags ämnesomsättning så skulle vi alla vara lika få tjocks/smala. Det vore väldigt fint om v,i åtminstone här på Kif kunde få fram budskapet att allt handlar om att finna det som funkar för en själv. Det är iofs inte konstigt att det är svårt att förstå bland kollegor på en arbetsplats till exempel att vi fungerar olika, när vi har svårt att ta till oss det här.

OT Jag håller på att förbereda en glöggkväll jag ska bjuda på i nästa vecka till mina nya grannar. Vad jag har förstått så är dom fettskrämda hela bunten. Ska bli intressant att bjuda på pepparkakspannacotta gjord på vispgrädde istället för pepparkakor. Ska se om jag klarar att baka lussebullarna som finns i en annan tråd här och om det går hem.

nyborjare08
2

Tack alla! Glad

Jag menar inte att jag skydde alla kolhydrater tidigare. Det är f ö rätt svårt, men jag var betydligt mer försiktig och eftertänksam än nu. Då petade jag bort potatisen. Nu tänker jag: "asch, vad gör en potatis? Eller tre? Det är ju gott till sillen…" Typ. Och därifrån eskalerar det. Nu händer det att jag äter potatisgratäng och på jobbet frossar jag i allehanda godis som ställs ut. Illa. Så med tanke på det längtar jag tillbaka till den mer försiktiga tiden, eller "kolhydratsfobin" som jag kallar det. Men så är jag ju sockerberoende också så jag hör nog till dem måste vara ytterst försiktig. Och det var som sagt lättare förr…

nyborjare08
0

#16 Precis, mitt i prick om beroende! Glad Det är en kamp…

Lycka till med glöggkvällen! Hoppas att de gillar pepparkakspannacottan!

Alexandraea
0

#16 Fantastiskt bra liknelse med ultrablend! Lägger den på minnet för framtida debatter! :)

yvonnel
0

Seglarinna, har du räknat fram receptet på pannacottan själv?

Kan du dela med dig? Behöver kanske inte vara så märkvärdigt men jag har hittills misslyckats med allt som jag försökt göra som har sockerersättning.

Seglarina
0

Yvinnel

Det blir nog ingen pannacotta på tisdag. Känns som jag inte klarar av något just nu. Fixade för en timme sedan korsslutning i halva huset när jag stoppade en kontakt i väggen till en lampa som jag satt ihop

själv. SkämsSkämsSkämsHittar inte någon säkring som löst ut. Detta är OT så det förslår.

Tillbaka till panna cottan. Jag tänkte nog inte använda mig av sockerersättning, men kanske det behövs, ska prova utan, en annan gång. På tisdag blir det vanliga köpta pepparkakor och vanlig köpt söt glögg. Orkar inte experimentera mer nu.Gråter