Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6565 ggr
parsley
0

Byta ut kokosnötsmjöl?

Jag hittade det här receptet via Mariannes LCHF-blogg på facebook. Kan man byta ut kokosnötsmjölet (jag antar att det är svårt att få tag på om man inte kan handla i en specialbutik), mot något annat och isåfall vad?

Någon som har provbakat receptet?

Julknäckebröd

December 12th, 2011

• 1 ägg
  • 1 dl vatten
  • 1 dl sesamfrön
  • 0,5 dl linfrö
  • n0,5 dl kokosnötsmjöl
  • 0,25 dl fibrex-strö eller mixade fribrexflingor
  • 0,5 tsk salt1 tsk mald ingefära
  • 0,5  tsk pommeransskal malda
  • 0,5 tsk malda nejlikor

Gör så här

1. Vispa ägg, vatten, salt och övriga kryddor

2. Blanda torra ingredienser.

3. Blanda ner det torra  i äggsmeten väl.

4. Bred ut eller kavla mellan två bakplåtspapper tull en tunn rektangulär kaka, dela den med kniv i lämpliga rutor, lättare att bryta isär dem sedan.

6. Grädda i 175 grader i 30 minuter, stäng värmen och låt stå ytterligare minst 30 minuter, känn på kexen när de känns torra.

MimLan
0

Det är lätt att handla kokosnötmjöl på internet?

parsley
0

# 1 Det finns ju kokosnötmjöl att köpa på internet, men jag tänkte jag skulle slippa göra en utflykt till en avsides belägen bensinstation för att få hem mina varor innan jul. Den avsides belägna bensinstationen kommer förmodligen att vara  fylld av köande människor som ska hämta diverse julklappar de köpt på postorder.Glad

MimLan
0

Kör kokosflingor i mixern?

[stuxen]
0

#3 Det kommer inte gå, däremot kanske med en kokosnöt…
Marianne brukar säga att det går att använda nötmjöl i större mängd men inte med samma resultat.

Så desta med ½ till 1 dl mandelmjöl extra.

[Columba]
0

Mandelmjöl? Fast kokosnötsmjölet har ju mycket mindre fett, eftersom det mesta fettet är avlägsnat.

[stuxen]
0

#5 Vart vil du komma?
Vad har det med saken att göra?

[Columba]
0

TS ville ha alternativ till kokosnötsmjölet. Mitt förslag var att eventuellt pröva mandelmjöl , men det har ju en annan konsistens än kokosnötsmjölet.

Såg inte ditt inlägg om mandelmjöl.

[stuxen]
0

Precis.
När man bakar kakor osv med LCHF är det oftast fibrerna man vill åt för att efterlikna mjöl så mycket som möjligt.

Mandelmjöl inehåller mycket mindre fibrer än kokosnötsmjöl.
Men ger kanske ett gott resultat i alla fall om man har i lite mera.
Kanske kanske skulle resultatet bli mera likt om man slänger i en msk husk eller något…

Marianns LCHF Mat & bak
2

Det är inte helt enkelt att byta ut kokosnötsmjölet då det har en så svällande effekt och är det bästa mjölet på marknaden Flört

Det är lite som #8 säger. Prova med mandelmjöl och lite husk.

men köp kokosnötsmjölet för sjutton gubbar! Den är värd varenda krona. Oskyldig

parsley
0

Jag antar att LCHF-knäcket kommer att smaka OK även om jag tar bort kokosnötmjölet och ersätter det med något annat, eftersom kryddningen kommer att vara identisk med ursprungsreceptet. Det är mest en fungerande konsistens på knäcket som jag vill ha. Kan jag få det på något annat sätt än med kokosnötsmjöl?

Marianns LCHF Mat & bak
1

#3 DET GÅR INTE! Då blir det koksoknäckebröd, vilket man inte vill ha. Kokosnötsmjöl är INTE det samma som malda flingor och man måste vara noga med när man köper mjölet att det bara har 4 gram kolhydrater per 100 gram vara annars är mjölet FEL!

Vattenskugga
0

Gryningen hälsokostbutik i stockholm säljer kokosnötsmjöl 4 g kolhydrat. Köpte 2 paket för en vecka sedan och då fanns det flera kvar. Vad jag vet så är de slut på lchf butiken.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Ja det bakas nog nu mkt i stugorna…Cool