Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 17638 ggr
luddan
2011-01-17 22:41
1

Leverpastej

Behöver tips på vilken leverpastej man kan äta..

Tycker inte de jag hittat verkar nåt vidare bra.

Jag älskar bredbar pastej och är såå sugen på en oopsies med smör o pastej, nån som vet?

Zepp
2011-01-17 22:51
0

Det är väl som med de flesta sk charkuterier, fettsnålt, kolhydratspäckat och en massa kemikalier.

Frågan är varför våra morsmormödrar inte ansåg sig behöva alla dessa ingredienser när de gjorde pate förr i tiden??

Altså jag tror det finns någon som man kan äta ibland utan alltförmycket jox och stärkelse men jag har inte hitta den än, däremot läste jag i en annan tråd om någon som funnit en med 6% kolisar.

Den med majo och gurka borde man kunna äta någon gång.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

luddan
2011-01-17 22:54
0

Tack för svaret, majo och grönsaker äter jag tyvärr inte..

Jag får försöka leta vidare.

Aniara4
2011-01-17 22:54
1

Det är inte alls svårt att göra själv, sök på Margaretas kycklinglevermousse!

Zepp
2011-01-17 22:57
0

Gurka kan man räkna till vätskeintaget, 99% vatten!Skrattande

LatMask
2011-01-17 23:14
0

Givetvis är det hemlagat som gäller - alla gånger!

Men jag har en liten tjurig kusin, som gärna vill ta genvägar, och han har upptäckt att Scans gräddpastej funkar helt OK för honom. 6 % kh, 23 % fett,10g protein, innehåller förstås potatismjöl, vegetabiliskt fett, jästextrakt och …hoho -AROMER! Annars är den helt OK, säger kusin.

(Är jästextrakt vad man kallar glutamat nu för tiden? Har för mig att jag såg det nånstans.)

Zepp
2011-01-17 23:24
0

Jästextrakt är ett mer naturligt glutamat, kanske inte ens farligt, men iallafall tyder det på att det inget smakar utan detta!

Va leverpastej som inget smakar.. jösses??

Margareta
2011-01-17 23:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gøl ett danskt märke har en bakad pastej, inte den allra bästa, men heller inte den sämsta. Protein (9,5g)+kolhydrat(4,5g)=14g mot fett 22g

http://www.tulip.se/default.asp?show=11&vmid=6&lid=8&ulid=79&vid=434

Numer pensionär i Nynäshamn

raphanus
2011-01-18 00:19
0

Jag brukar köpa Gudruns bredbara leverpastej, som har en kh-nivå på 6/100 g.

Hallongrottan
2011-01-18 00:50
0

Min mamma talade alltid om att "sila mygg och svälja kameler"

En ask leverpastej innehåller tex. 200 gr. Inte äter man väl hälften vid ett tillfälle? Min sambo har leverpastej på sin smörgås  (Han äter inte LCHF) varje morgon, och utan att det är snålt tilltaget räcker den i en vecka!

Bredbar 10%fett 28 gr= 3.78 gr. Kolh.Flört

Fiana
2011-01-18 03:16
0

Inte att rekommendera att bredbar leverpastej räcker i en vecka, den blir dålig ganska fort…. känns ganska så tydligt på smaken, drygt en halv vecka brukar funka.

Problemet med leverpastej som inte är så bra är att den är ofta full med mycket "skit" som man inte vill ha i sig oavsett om det inte är så mycket kolhydrater eller inte.

bara 10% fett och så mycket kolhydrater per 28 gram? det låter verkligen som en av de sämre sorterna.

#8 Har kikat efter den men aldrig lyckats hitta det märket i affärerna.

Pasi
2011-01-18 05:58
0

De få gånger jag inte gör min egen så köper jag från Lidl, den grovmalda, rökta i "korvform" (Dulano tror jag). Jättebillig, samtidigt som den i sort sett bara består av fläskkött, lever salt och kryddor, samt några konserveringsmedel. Kanske 1-2% kolhydrater - främst från levern antar jag.
Varför är våra svenska leverpastejer, som är betydligt dyrare, fullspäckade med kemikalier och utdrygningsmedel, när tyskarna kan göra riktig pastej till billigare pris??? Obegripligt!

Internettan
2011-01-18 06:14
0

#10:

Min uppfattning är att leverpastej håller sig ganska länge i kylen. En vecka är väl ingenting… :)

"Every point of view is a view from a point."

yvonnel
2011-01-18 07:01
1

Jag kollade på Lidl ock läste på deras 2  märken att det var socker i och det tycker jag är onödigt, tycker också att det är ganska lätt att göra själv, går ju bra att frysa också. Jag har ett recept som jag ärvde av min mamma, det heter: Östarps gästgivaregårds fina pastej.

Om någon är intresserad så skriver jag in det på denna tråden.

[Pennylane1]
2011-01-18 08:48
0

# 10 en halv vecka!? Det var nog snålare tilltaget t.o.m. än vad tillverkaren anser… och de tar ju alltid till i underkant!

LenaK63
2011-01-18 09:33
1

#13  Jag är intresserad av leverpastejsreceptet.

Brukar köpa leverpastej i hälsokostaffärer. Visserligen minimalt med tillsatser men den smakar inte så gott.

BoelLouise
2011-01-18 09:39
0

Ja, Yvonnel, skriv gärna in receptet!

Anders-S
2011-01-18 10:11
0

Margareta, när det är så enkelt att göra egen leverpastej, varför rekommendera det som kommer från danska och tyska svinfabriker. Aldrig hört talas om GMO eller dioxin?

Enkel leverpastej utan konstiga tillsatser:

Stek nötlever eller kycklinglever i små bitar i en järnpanna med smör.

Kör de färdigstekta varma bitarna i mixern och tillsätt vispgrädde.

Häll upp smeten i glas och låt stelna i kylskåpet.

raphanus
2011-01-18 10:17
0

#17 - Bokmärker.

Aniara4
2011-01-18 11:20
0

#17 Och en rejäl bit smör så är det likadant som Margaretas kycklinglevermousse.!

Min favoritvariation är att blötlägga torkad karljohansvamp, ta upp och skaka av och mixa ner den med det andra, gärna precis på slutet så den inte blir helt mosad. Mums!

Hallongrottan
2011-01-18 12:46
0

<10 Jag  sa inte att leverpstejen var bra. Det är den min man äter och vill ha. Jag menade att, i en liten klick (skiva) leverpastej  inte ger så mycket kolhydrater.

Och som sagt, vill man vara noga så gör man den själv….

Anders-S
2011-01-18 13:06
0

Men du kan väl inte äta leverpastej, sa grannfrun häromdagen när jag berättade att jag gjort leverpastej.  Varför inte, frågade jag.  Det har man ju på smörgås, tyckte hon. Du äter ju inte bröd.

Vi är så bundna av konventioner. Jag äter leverpastej från en assiett med gaffel eller från portionsglas med sked. Gärna lite gurka, färsk, pressgurka eller cornichons, eller några skivor inlagd rödbeta till.

[Sias]
2011-01-18 13:16
0

#7 Den pastejen - som så många andra - innehåller vetemjöl, som är oätbart för mig, dessutom är den långt ifrån närproducerad.

Det borde väl finnas leverpastej som är fri från onödiga tillsatser - tillverkad i Sverige. Med samma ingredienser som nämns i #17. Vilken delikatess! Jag gjorde sån till jul - smaksatte med ansjovis, men det blev tyvärr lite för mycket av det goda. Men den går säkert bra att lägga en klick på en tunn skiva kött, rulla ihop och steka.

Leverpastej behöver man ju inte bara äta på bröd!

gun92884
2011-01-18 13:31
0

Har ar ett recept pa akta fransk pate … inget mjol eller socker sa langt ogat kan se … dessutom ar det lagom proportioner for hemlagat:

http://leitesculinaria.com/984/recipes-french-country-pate.html

[Sias]
2011-01-18 14:09
0

#23 Kan du översätta receptet? Det skulle vara jättebra. Tack på förhand!

gun92884
2011-01-18 15:26
0

Varsagod! Vet inte om det gar att fa tag pa caulfett … det gar ocksa bra att anvanda tunt bacon eller tunna, tunna skivor av grisfett. Likasa, om man inte hittar ank/gasfett sa kan man anvanda vad man hittar … inte olja, det maste vara djurfett som stelnar nar det blir kallt.

Fransk vardagspate (efter Bourdain)

225 gr gris lever (skar i lagom sma bitar sa de gar att ta genom kottkvarn)

225 gr gris fett   ( -"-)

450 gr griskott utav karren (-"-)

½  matsked svartpeppar

Knivsudd kryddpeppar (ta det forsiktigt sa det inte dominerar)

5 vitloksklyftor

2 schallottenlokar, finstrimlade

75 ml cognac

75 ml vitt (torrt) vin

4 kvistar italiensk persilja (den platta)

1 matsked salt

1 agg

Caul fett (spetsliknande, valdigt tunt fett - inte nodvandigt)

225 gr ank/gasfett

Sa har gor du:

Blanda lever, fett, karre, peppar, allspice, vitlok, schalottenlok, cognac, vitt vin och persilja i en stor bunke. Tack over. Stall kallt over natten.

Ta ut blandningen I rumsvarme nasta dag och lag till salt. Kor allt genom kottkvarn och medium knivblad.

Storleken pa bladet far inte vara alltfor fin (da blir det smet), men heller inte alltfor grov (da blir det for stora bitar i paten). Tank kottfars som till kottfarslimpa.

Om du inte har en kottkvarn, se om du kan fa kottet malt vid kottdisken i din affar. Om detta inte ar mojligt, rensa kottet sa det inte finns nagra senor kvar och skar se'n i de minsta bitar du kan.

Nar kott och alla ingredienser ar malda, lagg till agget och blanda ordentligt (anv and handerna).

Satt ugnen pa 170C.

Om du fatt tag pa caul fett, lagg detta i formen i en bit; om inte, lagg bitar det sa det hanger over ordentligt over kanterna och det finns tillrackligt for att lagga over blandningen nar formen ar fylld.

Packa formen ordentligt med blandningen; lyft formen och lat den 'trilla' ner ett par ganger sa blandningen packas ordentligt och luftblasorna gar ur. Lagg over caulfettet (eller de tunna fettskivorna som hanger over kanterna) och forma till sa det ser fint ut. Tack med foil.

Gor iordning ett vattenbad i den uppvarmda ugnen. Satt formen i mitten. Vattenbadet ska ga upp till  precis under kanten.

Baka paten i 2 ½ timma eller till temperaturen inuti blandningen ar 70C.

Vid 70C ta ut formen och lat svalna.

Lagg en tung vikt ovanpa formen (lamna kvar foilen pa formen). Stall kallt till nasta dag.

Nasta dag tar man bort vikten och smalter ank/gasfettet (i brist pa detta,  extra grisfett) och haller detta forsiktigt over den bakade blandningen. Stall kallt ett par timmar.

Om du har gjort riktigt och paten ar kokt, sa ska paten vara jamn i fargen (inte gra pa ytan och skar inuti) och skivorna haller ihop nar man skar den.

Servera paten med cornichons och en liten gron sallad.

Margareta
2011-01-18 15:40
0

#17 Jag rekommenderade inte - jag svarade på frågan

Numer pensionär i Nynäshamn

Fiana
2011-01-18 17:06
0

#12, 14 På de förpackningar det anges brukar det anges 4-6 dagar. Och smakskillnaden blir stor, kan man ha den i en vecka i kyl och inte känner den har man nog lite svårt att känna när mat börjar bli skämd. (och ja, min kyl är oftast kallare än normalt), den håller helt enkelt inte särskilt länge. På samma sätt som råa inälvor inte ska sparas helst en dag ens utan tillagas direkt efter slakt.

Det är heller inte alltid så att tillverkarna anger för kort tid, på många varor anger de snarare för lång tid (framförallt charkuterier och korv).

Hallongrottan
2011-01-18 17:21
0

#27 Har man varit mat-mamma i  nästan 50 år, så kan man nog känna om maten blir skämd. Om inte pastejen står framme , utan  man tar en bit direkt på morgonmackan ,och sedan tillbaka in i kylskåpet, så att kylkedjan aldrig bryts, så fungerar det fint.

Öppnad föpackning 5-7 dagar

Att ha kallt i kylskåpet är kanske inte det som avgör, utan hur länge den är i rumstemperatur. 

Köpt leverpastej innehåller  konserveringsmedel ,(E250) till skillnad från den man gör själv.

[Pennylane1]
2011-01-18 18:05
0

ja jag kollade idag på en förpackning på jobbet , där står 5-7 dagar, men när vi har hemma (till kolhydratsätarna i familjen) så kan vi ha den flera veckor och ingen har känt av att den blivit dålig.

Fiana
2011-01-18 18:12
0

#28 Jovisst, min är nog ute max 3 minuter i rumstemperatur per dag totalt, troligen mindre. Som sagt, smakskillnaden är väldigt tydlig för mig när den börjar bli dålig, och det blir den för det mesta innan 7 dagar även om jag bara tagit ut den en gång och öppnat den. Det är mer tydligt på bredbar än på skivbar dock. Men alla känner inte det, precis som många inte känner där charkuterier/korv blir surt av bakterietillväxt (vilket oftast sker ett tag innan bäst före). Långt ifrån alla känner heller lukten och smaken av mögel.

Det gör att det är lurigt att det börjats spridas "myt" om att "ja men tillverkaren sätter ju alltid för kort bäst före" - för många varor är det verkligen tvärt om. Inget man dör av, men inte särskilt bra heller.

Om t ex mjölk surnar känner de flesta, och sur mjölk är ingen fara, men idag surnar inte mjölk, den ruttnar vilket tydligen är mycket svårare att känna.

Mögligt bröd, charkuterier med för långt bäst före, gammal dressing på tub/flaska och just öppnad leverpastej är saker som verkar vara svårt för många att känna. En annan vara som är känd för på tok för långt "shelf-life" satt är "färsk" pasta, men det äter väl lchf folk inte så ofta ;), detsamma med för länge öppnat "smörgåsmargarin", inget som någon här förhoppningsvis äter - men antalet gånger jag innan jag började med lchf stötte på härsket margarin hos folk som inte kände det själv var minst sagt många. "Lita på smaken/lukten" - jotack vad bra när många inte känner att det är dåligt förräns det är redigt långt dåligt och det tillsätts så mycket aromer och liknande som maskerar dålig lukt och smak, nä funkar tyvärr inte så bra. Med rena råvaror som inte kommer packade från fabrik är det lättare (om de inte är behandlade som många frukt/grönt tyvärr är idag) om man har lite kunskap (som den korta hållbarheten på fisk, inälvor och malet kött till skillnad på rätt förvarat och hängmörning av större bitar muskelkött etc.)

Det blir lite tokigt när tillverkare sätter ett "bäst före"-datum (som är jättelångt) men inte vad som gäller för öppnad produkt (vilket ju som sagt varierar också hur man hanterar produkter) är att många tror att man kan behålla den öppen lika länge som till "bäst före", vilket ju till 99% inte är så.

[Sias]
2011-01-18 18:46
0

#25 OJ - vilket jobb! Tack snälla du!Glad

LenaK63
2011-01-18 23:37
0

#23 Tack! Hamnar i min receptpärm. Ska bli kul att prova.

Internettan
2011-01-19 07:27
0

#30:

Vad intressant! Jag är själv en sån som inte känner. (Tror jag, men det vet jag ju inte eftersom jag inte kan avgöra om något är dåligt eller om jag bara inte känner att det är dåligt… :)

Men… om något nu är för gammalt - och jag ändå tycker att det smakar gott och dessutom inte heller mår dåligt av det. Vad spelar det då för roll? Hur dåligt för kroppen är dålig mat? (Beror kanske på vad det är i och för sig.)

Lyckligtvis (eller kanske olyckligtvis?) är jag inte så känslig, så jag reagerar inte (synligt eller kännbart i alla fall) på dålig mat. Då blir det att man inte är så noga. Har det päls går det bort. Eller om korven blivit hal. Likaså om filen blivit till keso och inte vill komma ut ur förpackningen - då får det också vara. Annars slinker det mesta ner. :)

[Pennylane1]
2011-01-19 08:46
0

jag håller med, det är lite hysteri över det hela. Den som känner att leverpastej är dålig på tre dagar kanske har fel på luktsinnet åt andra hållet eller har fobi eller något.

gun92884
2011-01-19 13:29
0

Nar jag vill gora intermittent fasting ska jag titta pa din beskrivning av matvaror … inte sarskilt hungrig efter att man har last detta :0)

yvonnel
2011-01-19 16:02
0

caul fett - kan det vara detsamma som tunt skivat späck från gris?

Isåfall vill jag bara påpeka att det nog kan vara svårt att få tag på men att  extrafet bacon blir en bra ersättare.

Patéreceptet ska jag pröva men någon mer anka tror jag inte att jag så himla gärna vill ha, eller kanske, det var en upplevelse att upptäcka att jag kunde uppskatta smaken av lever från min julanka för det har inte hänt förut. (Ankfettet, alltså).

yvonnel
2011-01-19 16:03
0

caul fett - kan det vara detsamma som tunt skivat späck från gris?

Isåfall vill jag bara påpeka att det nog kan vara svårt att få tag på men att  extrafet bacon blir en bra ersättare.

Patéreceptet ska jag pröva men någon mer anka tror jag inte att jag så himla gärna vill ha, eller kanske, det var en upplevelse att upptäcka att jag kunde uppskatta smaken av lever från min julanka för det har inte hänt förut. (Ankfettet, alltså).

gun92884
2011-01-19 16:56
0

Det lar vara ett speciellt fett … det ser ut som ett tunt spetsomholje runt matvaran som kan var pate eller olika slags boulettes (stora kottbullar) eller crepines … caulfett ser man mest runt charcuterier i Frankrike …

Jag skivar bara grisfett valdigt tunt och anvander det eftersom det ar valdigt svart att fa tag i caulfett … om man inte bor i Frankrike och har en boucher i grannskapet …

Internettan
2011-01-20 08:26
0

#34:

Ja, ju mer jag tänker på det desto mer börjar jag fundera. Om alla människor tycker att det luktar och smakar bra, men en person säger att det luktar illa - vem ska man lyssna på? (Jag ifrågasätter inte att lukten förändras utan mer nyttan med det.) Kanske det inte finns någon praktiskt nytta med ett sådant överkänsligt luktsinne för medelsvensson? Så länge de flesta inte känner att det luktar dåligt så kanske det faktiskt inte är dåligt? Ett sådant luktsinne kanske bara är bra för dem med bacillskräck - för då har man verkligen en chans att ligga lite före. Å andra sidan kan det ju skapa bacillskräck också. :)

#35:

Skrattande

gluffgluff
2011-01-20 11:12
0

Mina barn vill gärna ha leverpastej, och jag får ont i magen varje gång jag ska köpa det.

Pastejkökets ekologiska känns minst dålig, den är utan både vetemjöl och vegetabilisk olja/ margarin.

kricko1
2011-01-20 16:13
0

"Jag har ett recept som jag ärvde av min mamma, det heter: Östarps gästgivaregårds fina pastej.

Om någon är intresserad så skriver jag in det på denna tråden."

#13 Yvonnel - Det vore jättesnällt om du skulle vilja skriva ner receptet på din mammas recept på leverpastej här i tråden. Jag skulle hjärtans gärna vilja ha det Glad

Tack på förhand! /Kricko.

DesK
2011-01-20 16:53
0

Hemgjord leverpastej kan bli precis hur god som helst.

#41 jag tror att jag har det receptet i mina gömmor, återkommer när jag har hittat det.

/Désirée

Miss-S
2011-01-20 17:27
0

Leverpastej fran Tesco med 2% kolisar ater jag till lunch ganska ofta da andelen lever ar valdigt hog jamfort med svenska matt, 78% har jag kommit fram till. Inte daligt!

kricko1
2011-01-20 21:18
0

#42 Det ser jag fram emot Glad

Tack! /K.

yvonnel
2011-01-21 00:28
1

####

Till min stora sorg så kunde jag inte hitta det receptet som dessutom var handskrivet av min mamma.

Men så tänkte jag till lite och ringde upp den kocken, eller familjen som sedan 1940-talet driver gästgivargården och frågade om jag kunde få det omigen och det gick bra men han hade ingen omräkning tillgänglig utan gav mig den storleken han brukar göra och det blir en stor sats som går ganska lätt att dela i 3 delar och då kan man frysa ½ i rått skick och ta fram och tina för att få nybakad pastej nästa gång man vill ha.

Han rek. att frysa rå smet i typ avlång kakform (leta efter aluformar i affären, se efter storlek som passar dina förhållanden) för att det faktiskt blir godare i konsistensen eftersom det ju är hög fetthalt (annars grynigt).

--------------------------------------------------------------------------

ÖSTARPS GÄSTGIVAREGÅRDS LEVERPASTEJ

------------------------------------------------------

3 kg lever gärna ½ kalv och ½ gris annars antingen bara gris eller ev om ni kanske har lammlever som också smakar bra.

3 kg späck utan svål (går att beställa malet i charkavdeln).

9 dl stekt lök (ca 9 st lökar)

30 ägg

1 l mjölk

1 l vispgrädde

3 dl vetemjöl (kan bytas mot 1 dl POFIBER, jag har kollat med tillverkaren)

20 stora ansjovisfiléer typ restarangansjovis, eller 3 burkar vanliga sorten, tag med allt det fina spadet.

3 msk salt

3 tsk vitpeppar

BLANDA alla ingredienser (mal lever, den stekta löken och späck med fina skivan, om du inte har en kvarn så är det möjligt att beställa det i charken i alla större matvaruaffärer).

Om du vill välta upp pastejen på ett fat efter bakningen, lägg då ett smörpapper i botten   eller kläd hela formen med  tunt skivat späck eller bacon, baka i vattenbad  i  175 C  i 1.5 - 2,5 timmar beroende på formens storlek.

Låt svalna i formen.

Hoppas att det är många som vill pröva detta recept, det är verkligen en supergod härligt gammaldags pastej.

Ni som gör den kan väl höra av er.

[Pennylane1]
2011-01-21 08:19
0

ska tre dl mjöl bytas med 1 dl pofiber? Eller var det 1 dl i den där tredjedelssatsen? Receptet är ju busenkelt att dela på tre:

1 kg lever gärna ½ kalv och ½ gris annars antingen bara gris eller ev om ni kanske har lammlever som också smakar bra.

1 kg späck utan svål (går att beställa malet i charkavdeln).

3 dl stekt lök (ca 3 st lökar)

10 ägg

3,3 l mjölk

3,3 l vispgrädde

1 dl vetemjöl (kan bytas mot 1/3 dl POFIBER, jag har kollat med tillverkaren)

6.5 stora ansjovisfiléer typ restarangansjovis, eller 1 burk vanliga sorten, tag med allt det fina spadet.

1 msk salt

1 tsk vitpeppar

kricko1
2011-01-21 11:17
0

#45 Yvonnel - TACK! För en jätteinsats från din sida, vad gulligt gjort av dig Glad 

Det där receptet (fast "bara" en tredjedel Flört) ska jag försöka mig på någon gång när jag har gott om tid och ork. Vore inte så dumt att göra till påsk kanske.

Vänliga hälsningar! /K.

LenaK63
2011-01-21 23:55
0

#23 Den franska patén blev blev bra. Till och med min man (som älskar fransk mat och är ibland litet kräsen)  blev glatt överraskad.

Men använde inte caul fett eller bacon till formen. Tänkte att blir det en köttfärslimpa så är det väl också bra. Dessutom köpte jag fläskfärs istf kött av karrén och ister istf grisfett. Har ingen köttkvarn utan skar levern i så små bitar som man kan med så halt material och blandade med kryddor och ställde kallt till nästa dag. Körde sedan allt i min food processor dagen efter.  

Kul att pröva och nu har jag en leverpastej som jag kan frysa in i portioner.  Använda som en fin förrätt eller bara ha på "mackan". Tack Gun!

Nästa projekt blir Östarps leverpastej.

LenaK63
2011-01-21 23:56
0

#23 Den franska patén blev blev bra. Till och med min man (som älskar fransk mat och är ibland litet kräsen)  blev glatt överraskad.

Men använde inte caul fett eller bacon till formen. Tänkte att blir det en köttfärslimpa så är det väl också bra. Dessutom köpte jag fläskfärs istf kött av karrén och ister istf grisfett. Har ingen köttkvarn utan skar levern i så små bitar som man kan med så halt material och blandade med kryddor och ställde kallt till nästa dag. Körde sedan allt i min food processor dagen efter.  

Kul att pröva och nu har jag en leverpastej som jag kan frysa in i portioner.  Använda som en fin förrätt eller bara ha på "mackan". Tack Gun!

Nästa projekt blir Östarps leverpastej.

gun92884
2011-01-22 00:08
0

Roligt att den blev bra :0) Det finns inte mycket som smakar sa bra som en god pate … manga aldre franska husmodrar gor pate pa samma satt som du, genom att skara en del av kottet/levern i sma bitar, for att fa litet variation i texture. Jag har ocksa anvant flaskfars, eftersom det ar lattare, och nastan samma kommer ut ur kvarnen ialla fall.

Bon Appetit!

yvonnel
2011-01-22 14:13
0

#46 Pennylane  #+#+# +

Hej alla!

Trevligt att ni uppskattade pastejreceptet. Pofiber ska vara 1dl i den stora satsen för att motsvara 3 dl vetemjöl, det väger ju så lite så kanske blir det svårt att vara exakt men det kan ju inte störa om det skulle bli lite mer eller mindre.

Egentligen är det ju ett standardrecept och man kan ju experimentera med smaktillsatsen om man vill, tex ersätta ansjovisen med oliver eller svamp eller något som jag tror kunde bli gott: grönpeppar +rosépeppar.

Vill man göra nåt extra tjusigt till någon fest så kan man göra en buljong-gelé och ha mycket gelantin i så den stannar på ytan som kan dekoreras med tex lagerbärsblad, lingonbär eller kanske apelsinklyftor.

Jag ska nog snart göra en omgång för nu var det väldigt längesedan.

Lycka till, till oss allihopa!

[Pennylane1]
2011-01-22 14:47
0

öhhh?

yvonnel
2011-01-23 16:21
0

Det var 817 som hade läst denna tråden nu idag, det är ju imponerande, hoppas att det blir många som lagar till pastejerna och helst rapppoterar om hur gott och bra det blev.

Fiana
2011-01-23 16:36
0

#33 Jag misstänker att det inte är bra i längden, t ex mögligt bröd är riktigt ohälsosamt, gäller nog samma med andra saker. Problemet idag är att det är så mycket tillsatser att man inte känner på samma sätt som förr heller, i kombination med konserveringsmedel med falskt långa hållbarhetstider. Speciellt om det är varor med lätt oxiderade fleromättade fetter och liknande.

#34 Drygt en halv vecka är inte 3 dagar. Nu får man som tur är äta precis vad man själv har lust med. Men jag hoppas det inte är barn du låter äta flera veckor gammal leverpastej, det är snuskigt oavsett om man känner att den är dålig eller inte.

[Pennylane1]
2011-01-23 16:39
0

själv avskyr jag hemgjord leverpastej tyvärr, gillar köpt bredbar men den är ju sällan speciellt LCHF-ig. Mamma gjorde alltid leverpastej till jul men den hoppade jag alltid.

gun92884
2011-01-23 16:49
0

… da kan du ju prova pate … pate och bredbar pastej ar ju inte samma sak eftersom konsistensen ar helt olika.

Pastej paminner mer om vad som kallas for rillettes … rillettes skulle ju passa fint har eftersom det ar fett … har har vi verkligen 'heart attack on a plate' for alla fettskramda :0)

http://www.miettas.com/Recipes/Meat/French/Rillettes_De_Porc.html

DesK
2011-01-23 16:54
0

#55 Har du provat tysk leverpastej som finns exempelvis på Lidl?

/Désirée

[Pennylane1]
2011-01-23 17:07
0

ja jag gillar inte den typen av grovmald pastej, är inte paté och pastej exakt detsamma bara oliika namn!?

KarinSch
2011-01-23 17:10
0

Ett snabblagat leverpastej recept kommer här. Vi gör den som middag ibland. Gör man dubbel sats för att frysa så ska den frysas rå annars blir den konstig i konsestensen.

400 gr kycklinglever el kalvlever

200 gr fläskfärs

200 gr späck

1 dl vispgrädde

2 äggulor

1 liten burk ansjovis med spad

1 hackad och stekt lök

Dela späck och lever i små bitar och kör i mixer eller hushållsmaskin. lägg i allt det andra och kör vidare.

Krydda med peppar (inte salt, ansjovis räcker).

Man kan ha i grönpeppar, svamp, tryffel, hackad gurka eller vad man vill.

Ugnsbaka i vattenbad på 200gr ca 30 min.

[stuxen]
2011-01-23 17:14
0

Du får gärna förklara ugnsbaka i vattenbad har aldrig tidigare hört något om det tack.

DesK
2011-01-23 17:16
0

#58 Hum Den leverpastejen jag tänker på finns som både finmald och grov. Mina tjejer föredrar den finmalda medan far och jag föredrar den grova.

#59 Trevligt basrecept! Glad Lite fler kryddor utöver ansjovisen blir nog också gott.

/Désirée

[Pennylane1]
2011-01-23 18:12
0

Det är väl att de smakar för mycket  lever till skillnad från köpt bredbar ljus. Det är nog det jag inte gillar, plus konsistensen, torr och vidrig.

gun92884
2011-01-23 18:22
0

Vattenbad (Bain Marie pa franska, om du ser detta i na't recept) ar att satta in karlet med maten som ska ugnsbakas i ett storre karl, som ar fyllt med vatten. 

Det vattenfyllda karlet ska vara tillrackligt rymligt sa du kan satta matrattskarlet sa vattnet gar upp ungefar 2/3 pa sidan av matkarlet … en slags angkokning men i ugnen. Cheesecakes bakas ofta i Bain Marie eftersom det gor att bakningen blir jamnare.

babbis1
2011-01-25 21:38
0

Jag köper leverpastej på Maxi i Trelleborg, Pastejkökets "Bakad Pastej Minitårta", 9 g protein, 27 g fett, 5 g kolhydrater. Den är finmald och god. Jag gör eget grovt lchf-bröd och denna pastej passar mycket bra till brödet.

gun92884
2011-01-25 21:49
0

Pate ar gjord pa grovmalet kott … pastej ar finmalet. I Frankrike skulle kallas svensk pastej kallas for mousse.

[Pennylane1]
2011-01-25 21:56
0

# 65 då undrar jag varför du tycker jag ska prova pate när det är den bredbara jag gillar?  Fast jag undrar om vi har den diskreptionen i Sverige.

gun92884
2011-01-25 22:05
0

Varfor inte prova na't nytt? :0) Det gar att bre paté ocksa … far bara trycka litet mer … det saljs patésandwiches gjorda pa baguette i barerna i Frankrike och dar breds det ut.

Vare sig det heter pastej eller paté i Sverige spelar val ingen storre roll bara folk vet vad de far. I Frankrike skulle de en grovmald eftersom paté ar ett fransk ord som hanvisar till en speciell matratt?

[Pennylane1]
2011-01-25 22:20
0

men jag HAR ju ätit det, vet ju att jag inte gillar det… som jag skrev så gjorde mamma det jämt, den var reält grov och väldigt otäck Flört fast det tyckte inte de andra, de pratar alltid lyriskt om mammas goda leverpastej, kokt i vattenbad var den också.

gun92884
2011-01-25 23:33
0

OK, no need to get your knickers in a twist :0)

Jag missuppfattade …

yvonnel
2011-01-26 07:46
0

Jodå, nog är det så att barndomens smakupplevelser präglar ………….

Jag kan inte äta kalvsylta, den där sliddriga rosafärgade sorten.

Den superäckliga slabbiga stinkande LUTFISKEN vill jag helst inte ens tänka på.

Men leverpastej gillar jag faktiskt och helst den hemmagjorda, finns liknande hos Willy´s bl.a som nog är dansk om jag minns rätt.

Gärna med gurka, färsk eller ättiksgurka, faktiskt gott med rödbeta också.

yvonnel
2011-12-14 03:45
0

LEVERPASTEJ EN UTOPI?

Jag har varit ute i olika affärer för att köpa späck till både leverpastej och att göra s.k. fettgrevar eller svål som man steker i ugnen långsamt för att få ut fettet och få knaprig svål att äta på som chips.

Döm om min förvåning när jag först inte kunde få tag på någon och så igår när jag åkte till Briggen som är en saluhall i Haga, Göteborg och dem hade men ville ha 182 kr/kg. Det är faktiskt mer än för fläskfilé vid normalpris.

När jag bad dem att isåfall mala späcket så vägrade dom!!! att det skulle becka igen deras stora kvarn-det har jag svårt att tro på.

Så detta med hemlagad leverpastej á la Östarps gästgivaregård, får bli någon annan gång än vid juletid, i år iaf.

Vi har strömavbrott här nu så jag vet inte om denna text går att spara, nyss fick vi ett hejdundrande åska/blixtar/ösregn och hagel, klockan 02.15.