Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2111 ggr
LatMask
0

Nyckelhålsmonopolet

Från SvDs ledarblogg, skrivet av Johan Ingerö:

"Detta med olika kostråd och dieter är som bekant politiskt sprängstoff numera. Samhället har blivit mer heterogent, och synen på vad man bör äta likaså.

Detta borde inte vara något problem. Huruvida folk går ned i vikt med LCHF, Viktväktarna, medelhavsdiet eller Atkins torde vara helt upp till dem, på samma sätt som man har rätt att strunta i midjemåttet och istället äta ostbågar framför tv-sporten.

Problem har dock uppstått ändå. Mejeriföretaget Valio från Finland har lanserat en fettrik produkt och märkt den med LCHF och ett hjärta. Men så får man inte göra enligt Livsmedelsverket, som nu har bett Stockholms miljöförvaltning att ta tag i ärendet. Enligt Livsmedelsverket får bokstavskombinationen LCHF (eller någon metod som inte överensstämmer med dess egna rekommendationer) över huvud taget inte nämnas på livsmedelsprodukter. Statens nyckelhålsmärkning är det enda märke som tillåts informera om mängden fett och kolhydrater i mat. Och nyckelhålet används som bekant enbart för att informera om låg fetthalt. Dessutom slår verket ned på Valios bruk av ett hjärta i anslutning till varumärket, eftersom det anses utgöra ett ”näringspåstående”. Några synpunkter på att exempelvis det fettsnåla Becelmargarinets logga är format som ett hjärta tycks dock inte föreligga.

Vi har uppenbarligen inte kommit så långt sedan Socialstyrelsen och de sex brödskivorna."

Zepp
0

Skall bli kul att se hur det uvecklar sig.. Valio har ju betydligt mer muskler både finansiellt och juridiskt.. dessutom så är de ett Finnländskt företag och är det tillåtet i Finnland så är det fritt fram att exportera till Sverige.

Hur som helst.. de får en massa gratisreklam!!Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Elshira
0

Ja hur hjärtat kring texten kan vara ett problem men inte becells hjärta, det står jag stum till…

Men det är väll bara att skriva LCHF på produkterna - då vet ju alla "kostmedvetna" att man absolut itne ska äta något sådant! Ungefär som ett bakvänt nyckelhålsmärke! SÅ varför skulle livsmedelsverket klaga…

Hakuna matata!

[Columba]
0

I Finland har smetanan inget LCHF- eller hjärtmärke. Kanske det beror på att smetanan funnits i butikerna i tiotals år.

LatMask
0

Doc och Per Wikholm har spått om att detta skulle hända. Jag tyckte de var alldeles för negativa, men nu inser jag att de var bara realister…

kaisakavat
3

Men LOL! Skrattande

SLV håller på att växla från rollen som spridare av ohälsa, till rollen som rikskomiker.

Aniara4
6

Jag är övertygad om att jag den senaste tiden sett pepparkaksburkar med hjärtan på. Betyder det att de är bra för hjärtat?

LatMask
3

Absolut, Aniara! Snäll blir man också… Skrattande

Adur
0

Jag instämmer med kaisakavat - det här är komik på hög nivå. Ge SLV Stora Humorpriset.

morgengry
0

#7 så sannt.

Vi måste skicka ett lass pepperkakor till SLV, de glömde nog bort dom när dom håvade in glöggen. Skrattande

[Columba]
0

Får man månne fira alla hjärtans dag mera?

maxiq
0

Nä det har utgått ett påbud från översteprästerna på SLV att fr.o.m. 2012 så firar vi Alla Mjältars Dag istället den 14 februari.

[Columba]
0

Alla Fjärtars Dag är ett alternativ.