Berusade Bounty kulor
Ingredienser:
1 äggula
120 gram riktigt mjukt osaltat smör
3 msk erythritol och ½ krm stevia.
100 gram kokosflingor
50 gram hackade mandel
50 gram hackade hasselnöter
1 msk kokosmjöl
3 msk cognac
½ tsk vaniljpulver
150 gram mörk choklad 86%-90% (jag blandade med lite 60%)
Gör så här:
Lägg smöret i micron 1800 i 1 minut för att få den mjuk.
Blanda alla ingredienser utom chokladen till en smidig deg.
Forma till små kulor och ställ in i kylen minst en timme.
Smält chokladen i vattenbad. Doppa kulorna i chokladen med en kökspincett och placera de på en bakplåt klädd med bakplåtspapper.
Ställ kulorna i kylskåp minst en timme. Spara i glasburk med tättslutande lock i kylskåp.
Ser väldigt smaskigt ut, liknar lite de arraksbollar jag minns från barndomen. Kanske kan man byta ut cognacen till arrakslikör.
Man kan använda vilken sprit som helst. Jag testade med Marsala, som jag använder till Zabaione men det passade inte. Arrakslikör tänkte jag på men hade inte hemma.
Det blev riktigt bra.
oj då, fler än jag är nattens väktare.
Går det att göra utan sötningsmedel?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#4 testa
Har inget kokosmjöl hemma, tror ni det funkar med mandelmjöl eller skan man testa nåt annat?
Du kan testa med en blandning av mandelmjöl, kokosflingor, hackade mandlar och kackade hasselnöter.
jag tror att det kommer att fungera.
TS Unjefär hur många sånna små goda bollar fick du på detta recept?
38-40 små bollar, små som på bilden (som en liten bombon) 
Ahh, det känns ju läskigt att testa utan att veta…
Jag tänker alltså på om sötningsmedlet påverkar konsistens eller bindning.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bindning lär det väl kanske påverka … kan tänka mig att det blir jobbigt att få dem att inte kladda eftersom det blir mindre mängd torringrediens utan erythritol.
Jaså, är Erythritol torrt? Det kan jag säkert fixa med kakao eller kokos då… 
Tack för tipset! Sånt här är värdefullt att veta, kökskemi.
Gör en test först med kokosmjöl, den sväller och får mer konsistens av deg.
ska nog göra dessa att ta med till syrran på juldagen, jag gillar inte kokos, så det blir ju bra; att inte ge bort godis jag själv kommer att smaska i mig