Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4676 ggr
misty09
0

Vad är det som händer....?

Panik!!!

Började med LCHF 1/1-2011.

Åt så här:

Frukost: 150 g laktosfri fil 3%, 50g keso, 2 ägg, halv grape lite ost ev någon skinkskiva, en kopp te med en liten skvätt mjölk

Lunch och middag: Vanlig mat kyckling, färs, fisk, kött med blomkålsmos, coleslaw, rättikegratäng, stekt squash eller dyl. Gräddsås eller kryddsmör

Kväll: en kopp te och en bit ost

Hamnade oftast på ca 30g kolhydrater ca 1700 kcal 120g fett 75g protein

Kunde inte släppa min älskade fil direkt men gick ner lite i vikt ändå första tiden sen stod jag still. Minskade dock rejält i cm.

För ca två veckor sen kände jag att jag nog var redo att släppa min fil, äter nu

Frukost: 2 kokta ägg, en burk makrill utan tomatsåsen, lite ost, ev nån skinkskiva, en kopp te med en liten skvätt mjölk

Lunch och middag: Samma som ovan

Hamnar nu på ca 20g kolhydrater det andra ungefär som förr.

JAG HAR NU BÖRJAT GÅ UPP I VIKTSkrikandes

Jobbyxorna som innan satt löst i midjan spänner nu. Jag känner att valkarna i midjan ökat på sig och det har gått fort.

Har inte ändrat något annat än frukosten.

Är det någon som upplevt samma sak? Jag börjar tvivla på detta nu…..

Vad ska jag göra? Ska jag dra ner på maten eller öka på? Lägga till mer fett? Dra ner på fettet? Äter jag för lite så kroppen inte vågar släppa och spar istället eller för mycket?. Hamnar dock på samma kcal intag som förr enligt matdagboken bara kolhydrat intaget är annorlunda.

Känner mig så frustrerad då jag inte vet vad jag ska göra eller ändra på. Trodde att det var bra att släppa filen men blir nu tveksam. Jag kan leva med att stå still men inte gå upp! Är 167 cm och vägde 68 vid nyår, 64 tidigare nu 67 kg

Har också oftare huvudvärk nu än förr. Hade inte det ens vid starten.

Kan tillägga att jag kommit förbi klimakteriet, mens och allt sånt som kan ändra vikten någon vecka /

Förstår att det är svårt att råda men är det nån som råkat ut för samma sak?

Zepp
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gå tillbaka till filfrukosten och se om det försvinner!

Gör det inte det så är det något annat!

Det är och var lågkolhydratkost bägge alternativen, det viktiga är att komma underfund med vad som funkar för din kropp.

Det som fungerar i långa loppet kan var det bästa, oavsett om det är optimalt ur en teoretisk synvinkel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

misty09
0

Tack ditt svar. Nu har jag gått upp ytterligare 1 kg. Tycker jag äter rätt och lagom men nåt fel måste det ju vara. Äter ca 1700kcal /dag

Har nu fått vansinnigt ont i ryggslutet också och är lite orolig för njurarna. Äter magnesium och tycker att jag dricker bra men även här är det något som inte stämmer.

Har också fått magkatarr symtom….tror jag. Detat är något jag aldrig haft i mitt liv men symtomen verkar stämma.

Innan jag började med LCHF var jag dock känslig för fett. Fick halsbränna och sura uppstötningar om jag åt mat med grädde, kryddsmör eller chips. Första månaderna med LCHF kände jag ingenting och tänkte att det säkert var fett ihop med kolhydrater som gav denna halsbränna, men nu är detta tillbaka. Äter nu novalucid efter varje måltid vilket inte är något jag vill förstås.

Överväger nu att sluta med LCHF trots att jag tror på kosten för övrigt men vill inte må så här och vill definitivt inte GÅ UPP i vikt. Det var ju neråt jag skulle.

Kernow
0

Jag håller med Zepp - testa om det funkar att gå tillbaka till filen. Kanske var den trots sitt ganska låga fettinnehåll en källa till fett som du nu saknar. Dessutom kanske du har känslig mage eftersom du redan innan LCHF var känslig för fett osv. och då kanske filen hjälpte till med balansen i magen så där som fil ju är känt för att göra.

Vi är alla olika till viss del och därför tror jag på Skaldeman som också han rekommenderar att man testar nya vägar när man märker att en viss grej inte fungerar. Det behöver ju inte vara systemfel utan bara "dåligt bränsle" för just din motor.

Apropå det där med njurarna så skriver du inte hur mycket du dricker. Som LCHF:are måste vi ju dricka lite mer vatten än andra då det inte finns så mycket vatten i kött och sådant som i frukt och grönt (och du verkar inte äta så mycket vattniga salladsgrönsaker i ditt exempel). Njurarna får jobba extra om du glömmer att dricka.

misty09
0

Jippi! Började åter med en halv grape till frukost…..alltså ett ökat antal kolhydrater förövrigt LCHF som förutoch nu har vikten åter vänt neråt till min lägsta toppnotering innan viktökningen började.

Är inte detta skumt? Nu är jag åter uppe på 25-30 kolhydrater / dag mot tidigare 20 och då rör sig vågnålen lite…..med betoning på lite! fast bättre än upp iallafallFlört

Wildrat
1

#4 Kosten är individuell och funkar lite olika för alla. Det är därför man får börja på ett sätt och sen utvärdera och testa sig fram till rätt variant. Det är det som är både styrkan och svagheten med LCHF. Många vill ha en klar plan som tex vv men våra kroppar är ju inte stöpta i samma form så varför ska maten vi funkar på vara det?

Grattis till att du hittat DITT sätt att äta!

MimLan
1

Framför allt är vi benägna att se mönster, för att vi vill det.

Skulle jag tro på att grapefrukten är det som allt handlar om, skulle jag behöva se försöket upprepas. Att vi går upp och ner och reagerar lite hit och dit är inget onormalt. Inte heller är det ovanligt att vi inte ser allt vi gör/inte gör, saker som inte kommer med i ekvationen som leder fram till det mönster vi ser.

misty09
0

Jaha upp 1 kg till då trots en bra matveckaRynkar på näsan Tillbaka där jag började nu 1/1-2011. Viktnedgång 0 kg Skrikandes

Knaster
0

Hur mycket rör du på dig? Kan det vara att din kropp ökar mer i muskelmassa än vad den minskar i fettmängd just nu?
Att du upplever det som att valkarna blir större kanske är för att musklerna tar större plats innanför?

Själv så går jag i och för sig ner i vikt (har fortfarande 15-20kg kvar att tappa), men bl.a. en favoritjacka jag sett fram emot att kunna bära lite ledigare stramar ändå på precis samma sätt över höfterna.

Är du säker på att kroppen inte håller på att "omforma" sig? Hur är det med övriga kroppsdelar? Ansikte, skulderparti, ryggen, midjan, höfter, rumpa? Märks det nån skillnad på något av de ställena eller känns det bara som att du "blir tjockare" överlag?

Bara lite tankar och funderingar från mig. Jag hoppas att du kan hitta någon enkel liten justering som får det att funka, det vore synd om du skulle behöva ge upp tycker jag.

chrand
0

Nja, en kvinna bygger knappast ett kilo muskler på en vecka men däremot kanske du samlar på dig vatten av någon anledning.

misty09
0

Nu är situationen förtvivlad. Lagt på mig ett par -tre kilo till. Vet snart varken ut eller in. Var på shoppingrunda i går inför kommande fester. Kom inte längre i min gamla storlek och har tom utvecklat celuliter på överarmarna…..något jag aldrig haft ( haft på låren förstås ).

Känns som jag står vid ett vägskäl. Ska jag ta svansen mellan benen och krypa bort från LCHF trots att jag till vänner och bekanta pratat gott om detta sätta att äta.

Vet ju inte riktigt vad som är fel. Ska jag öka på fettmängden och kaloriintaget eller minska? Lossnar det inte för att jag äter för mycket eller för lite? Törs inte öka på för mycket då jag är rädd att öka ännu merRynkar på näsan

Min dag ser ut så här:

Frukost: 1 mandelbröd á la Monique med 20g skinka och 30g ost, en kopp te med 40g mjölk

Lunch och middag: 100-125g kött/ fisk /kyckling eller fläsk. Blomkålsmos /gratäng /shiritakinudlar/hemgjord LCHF pasta eller broccolimos. Sås på steksky +0,5 dl grädde. Ibland paj /pizza / pannkaka på LCHF vis

Helg: ca 2 glas rödvin och en bit brie /salami/ostchips eller liknande.

Totalt 1300 - 1500 kcal och ca 12 - 20g kolhydrater enligt matdagboken.

Kan det vara så att LCHF helt enkelt inte funkar på mig. Måste jag ge mig nu efter 11 månader och gå tillbaka till kcal räknande och fett reducering. Inse att jag inte är skapt för detta sätt att ät. Jag tycker att jag gett det en ärlig chans i 11 månader men klarar inte mer viktuppgång nu.

Kan tillägga att jag kommit förbi allt vad klimakteriet heter….168 cm och nu 68 kiloFörvånad

Fjrebqll
0

Känns som du äter för lite fett?? Tycker det är skumt att kroppen skulle välja lägga på sig en massa kilon annars. Äter du cocosfett tex? Alla är vi olika men för mig känns det som ju mer fettjag äter desto mer går jag ner i vikt, det där du beskrev du åt kändes väldigt fettsnålt . Min frukost är ofta 2-3 ägg mosat med så mycket smör jag klarar av och kanske en skvätt grädde och bara detta kändes mer fett än hela din dag :)

misty09
0

Kan det vara så????

Kollade några dagar i matdagboken förra veckan och det fördelade sig så här ( i princip varje dag)

Fett 103g  Protein: 62g Kolydrater 18g   1300 kcal

Steker i kocosfett och tar ibland 1 tsk i kaffet ( inte varje dag då jag inte gillar det igentligen )

Kan tillägga att när jag Kcal bantade så gick jag lätt ner 0,5 kilo / vecka på 1300 kcal men inte nuObestämd

[Pennylane1]
0

Ser ut som väldigt lite mat, du äter inte riktigt ett gram protein per kroppsvikt och det är minimum.  ENligt vad de flesta anser och helst mer, uppemot två är ingen fara att äta. Och 100 gram fett är ju också rejält i underkant…

misty09
0

Penny: Tycker du det ser ut som lite mat verkligen? Äter 3 ggr /dag. Till lunch har jag alltid gårdagens matlåda därför skrev jag lunch och middag på samma rad, alltid hemlagat och alltid utan tillsatser eller halvfabrikat. Vet inte om du missuppfattade det och tog det som ett mål mat/dag

Jaha kanske äter jag för lite ? Fast jag tycker att jag äter mer än förr och därför inbillar mig att det är här viktökningen ligger….för mycket mat!

Fjrebqll
0

Spelar ju ingen roll om du äter hemlagat om det är för fettsnålt :) Åt precis frukost och jag kom lätt upp i dina 105g fett på enbart frukosten

misty09
0

# 15 vad åt du? Ge mig ett exempelGlad

Hmmm…………kan det vara svaret ?? ingen skulle bli gladare än jagSkrattande

Har inte vågat öka på. Ni vet hur det är. Man tycker man äter mycket och mycket fett. Vikten ökar…. man blir fundersam. Vad händer? Tanken att då öka matintaget känns långt borta.

Angelfish
0

Hur gick det med din filfrukost som du åt i början? Har du provat med att börja äta den igen och se hur det går?

Fjrebqll
0

2 xl ägg nykokta mosade i 50gr Smör med salt, 3 skivor eko bacon, en halv burk smetana :)

ingrid-in-sweden
0

Hej, jag har jättesvårt att äta fördelat som Du gör över dagen, kalorierna är inte problemet utan det här med 'regelbundna' måltider. Är Du verkligen hungrig på klockslag? Och två mål om dagen plus en äggfrukost är oftast för mig en halv måltid för mycket som Du dessutom lägger en kvällssnack ovanpå. Hur lång är Du, stressar Du mycket, äter Du mediciner?För mig när jag stressar så går jag lättare upp i vikt, har att göra med att jag inte hör mina hungersignaler längre uta äter allt på tallriken.

Många här inne på KiF berättar ju om att när hungersignalerna och mättnadssignalerna stabiliserat sg så äter de två gånger om dagen. Nu är vi inte alla likadana, utan jag menade mest att detta kan vara ett teckan på att Du inte riktigt har hamnar i balans ännu med det här nya levnadsättet.

För mig tog det en hisklans lång tid å komma tillrätta med detta, och i tider av stress faller jag av banan mellan varven. Det är liksom som stress och jobbiga livssituationer ställer till mycket dumt i kroppen!

lizzzie86
0

1300 kcal är mitt basala behov och jag är 65,arbetar inte, har inga barn att ta hand om.Jobbar du så måste du ju behöva mer än så?

Stressen av att oroa sig för vikt och vägning har stor inverkan på viktminskning.

Du har ju ingen stor övervikt, om nån, de sista kilona är svåra.

[Pennylane1]
0

# 14 jag tittade inte på vad du åt utan på protein och fett-mängd. Det talar sitt egna tydliga språk!

misty09
0

#17 åhhh min filGråter Nej jag har lagt den på hyllan nu då jag trodde mitt problem var för många kolhydrater som jag kom upp i med den.

#19  Men det är ju detta som är mitt problem. #18 och #20 tycker att jag äter för lite och du att jag äter en halv måltid för mycketObestämd

Jag vet varken ut eller in. En säger si en så. Ska jag öka på kaloriintaget och göra min måltider och mitt kcal intag högre eller som du skriver äta mindre ????

Obs! Kvällssnacks numer är bara till helgen då ett glas rött och en ostbit slinker ner. Vardagkvällar blir det bara en kopp te.

Men jag är såååå tacksam att ni tar er tid en söndagförmiddag och vill ge mig feedback…tackGlad

Fjrebqll
0

Jag snackar inte så mycket om hur mycket ellerlite du äter, ofta eller sällan! ;) Jag tror det handlar om att du får i dig för lite fett (och protein?)

misty09
0

#23 Jo jag förstår… men ska jag öka på fettmängden blir Kcal intag och måltid automatiskt större.  #19 tycker att jag kanske redan äter för mycket. Det är här jag blir så splittrad.

[ErikSvensson]
0

Loggar du över tid eller bara en dag här och där? För om du äter 1500 kcal i sex dagar och 4000 en dag så kanske det blir +-0 över tid = noll viktnedgång. Och är du helt hundra på att dina kalkyler stämmer? Det är lätt att missa saker man äter/eller räkna fel volym och äta mer än man tror.

Angelfish
0

Jag tycker du ska prova med din filfrukost igen 1-2 veckor och se hur det går. Det verkar ju som om problemen började när du slutade att äta din filfrukost.

Bry dig inte om att det är lite mer kolhydrater med filfrukosten, funkar det så funkar det, vi är alla olika och måste hitta vårt eget sätt och för dig verkar det ju som om det skulle funka bäst med en filfrukost.

Fiana
0

Låter himla knepigt att du skulle gå upp på så pass låga kalorinivåer om inte något är fel. Stå till visst, men upp?

Däremot allmänt så låter det du äter kanske lite för "liberalt" för ganska många att gå ner på vikt på om man inte har lätt för det. Och faktum är ju att du är helt normalviktig, då är det svårare att få kroppen att vilja släppa vikt, speciellt som man blir äldre (då det ju också är viktigt att inte väga för lite som kvinna av benskörhetskäl).

Men upp?

Vad händer om du plockar bort helt någon vecka eller två alla nötter, vin och "extra" och håller dig till rent kött och mindre mängder grönsaker? (blomkålsmos/gratäng etc. kan lätt bli mer än man tror)

Det cirkulerar även en hel del lite väl "glädjekalkyl" listor på kolhydratsinnehåll här och var, och då du ändå ligger mot 20 gram snarare kan ju en 30-40% fel värden ge ganska många gram mer (spelar ju ingen större roll alls om man äter typ 5 gram kolhydrater per dag om det var 7,5 gram istället)

Om du gör det och noggrant väger/mäter och för in en vecka eller två och du fortfarande går upp (eller står helt still i två veckor i sträck helt utan sådant) så tror jag det kan vara dags att gå till läkaren för checkup. Även vid normalvikt ska du inte gå upp på så pass låga kalorinivåer om allt är som det ska.

Sen det där med klimakteriet och viktupgång och så, jag vet inte hur långt bakom dig du har det. Min mormor t ex höll i princip exakt samma vikt och klädstorlek hela sitt vuxna liv (förutom när hon var gravid naturligtvis) tills hon började närma sig 80, det som ofta typiskt händer vid klimakteriet hände alltså mycket senare för henne.

misty09
0

Tack för ditt svarGlad

jag tycker inte att jag äter så liberal LCHF själv då jag numer ofta hamnar på ca 15 kolhydrater men kanske är det det iallafallObestämd

Nötter äter jag inte alls, mandel ingår i mina frukostbröd däremot.

Jag är 48 år men hamnade i klimakteriet efter en bröstcancer när jag var 34 år. Denna behandlades med cellgifter, strålning och Tamoxifen i 5 år. Det är tamoxifenet som gör att man hamnar i klimakteriet vare sig man vill eller ej.

Annars superfrisk med bra värden.

Med hjälp av alla era svar ska jag öka på fettintaget ett tag och se vart det barkar iväg. Fortsätter då viktökningen får jag ta mig en funderare.

Tack alla som bryr sig om och hjälper oss vilsna själarKyss

Vattenskugga
0

läser detta och funderar på fettmängd många gånger ser jag att det skrivs att man äter för lite fett.

164 cm lång väger 84 kilo

äter 90 g protein och ca 10-15 g kolhydrater och runt 140 g fett

detta ger 1700 kalorier

jag går ner i vikt är inte hungrig eller sugen så allt är bra. Jag skulle gärna vilja gå ner fortare i vikt men vill inte minska matmängen då jag hellre har kvar en normal metabolism än minskar mängden mat och riskerar svältläge.

Nu till min fråga. Om jag ökar fettmängden vad sker då?

kommer jag att gå ner i vikt fortare eller kommer jag gå upp i vikt?

har inte direkt provat eftersom det inte är svårt att äta som jag gör men matglad som jag är skulle jag gärna äta mer fett än vad jag gör.

Fiana
0

#29 Svaret på vad som skulle hända för just dig kan du bara veta om du provar. Skulle nog gissa du skulle stå still istället om du bara lade till mer fett utan att samtidigt minska något annat. Men för en del fungerar det inte så enkelt.

Zepp
0

Ändra inte på ett vinnande koncept utan väldigt bra skäl!!

Det är väldigt få förunnade att "rasa i vikt", utan för friska så kan man tappa såmycket som kroppen anser vara hälsosamt

Läs inte fettmängd, utan andel fett av energibehovet!

Äter du 1700 via munnen och kroppen tar 500 från deperna så går du ner 0,5 kilo i veckan.. det är för de flesta en snabb tackt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jennix
0

#29 Säger som Zepp - ändra inte på något som funkar!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Kernow
0

Vattenskugga, tänk på (om du är riktigt överviktig alltså) att huden har lättare att hänga med i din viktminskning om du tar den i lagom takt (0.5 kg i veckan sisådär för mig).