Bärsmoothie UTAN banan eller juice
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad kan en sådan ligga på?
Det händer ibland att jag unnar mig en smoothie om jag passerar någonstans där de har ett alternativ med bär och det inte är jättetunn lättyoghurt med en massa socker. Ibland råkar jag ut för att de tillsätter en gnutta "bär-sirap" istället för bär men de undviker jag ju sedan och ofta har jag faktiskt fått riktiga bär och osötad yoghurt. Dock kan det ibland vara honung eller vaniljsmak i den. Då brukar jag välja bort honungen men vad gör vaniljsmaken? Och vad gör det faktum att yoghurten inte är superfet? Och hur söt är den där lättare yoghurten egentligen i sig själv? Borde detta bli ett absolut No No eller kan jag fortsätta känna att det är värt det någon gång i månaden om jag fikar med dottern och är trött på kaffe/det är värmebölja etc.?
skulle inte röra vid det med tång…
minst 20 gram skulle jag gissa på. yoghurt har väl minst 5 gram per 100 gram så 10 bara där (förutsatt att det är 2 dl i) , plus bären och säkert sötning med…
Men bara för att JAG inte vill ha det innebär ju inte att du måste göra lika, du ska göra som DU vill!
om man tittar på detta recept (och ute blir det väl sällan bättre utan närapå alltid sämre) så blir det nog minst 30 gram utan bananen
Tack till er båda!
Pennylane, ditt recept innehåll både banan och fruktsocker och jag tar ALDRIG en smoothie med banan för det framgår ju så tydligt. Fruktsockret är kanske mer dolt - man brukar känna om man fått en som är för söt och då brukar jag inte dricka hela. Just smoothies är annars en sådan där lurig grej som inte smakar så sött som t.ex. läsk som jag överhuvudtaget inte kan dricka mer för det smakar bara socker.
jag skrev ju utan bananen! Tog bara mängden yoghurt och bär som riktmärke för att kunna räkna lite på det.

Sen är det väl få av oss som aldrig fuskar till det nån gång 
Det är bara viktigt att veta vad man gör så det inte blir för ofta eller att man går i tron att man kan göra det till en daglig vana.
Själv gör jag bara hemma-varianter så jag har koll på vad som hamnar i glaset
Jag brukade förr i tiden alltid dricka en smoothie gjord på:
ca 2 dl Naturell Mild yoghurt
1 pressad apelsin
Lite mango i bitar (jag köpte alltid en sort som fanns i frysdisken)
Det var allt. Absolut inget sötmedel, socker eller dylikt. Den blir dock lite syrligt därmed, men sådant gillar jag. Hur mycket kolhydrater den innehåller har jag inte en aning om. Jag brydde mig ju inte om sådant då. Yoghurten innehåller 4 g per dl. Så det blir ju 8 gram. Men det övriga vet jag inte alls.
Det är ju inget man förstås borde dricka till vardags när man kör med lchf. Inte om man vill vara någorlund strikt iallafall.
men nu gällde det väl att försöka uppskatta vad den smoothie innehöll i kolisar som TS drack ute. Fast det är inte lätt för mängden har inte uppgetts.
Förlåt Pennylane - jag läste visst inte ordentligt.
Tja, vad kan mängden ligga på. De flesta serveras ju i ganska stora "milkshakemuggar" men är sällan fyllda till toppen och jag brukar be om lite mindre…
Hemma är det inga problem - där kan det bli hallon och creme fraiche eller liknande när andan faller på men det är ju just det där med att hitta något när man går och fikar och jag fikar gärna en del eftersom jag gillar att vara ute på stan och titta på folk och eftersom jag väntar på att hämta dottern från fotboll flera gånger i veckan, jag åker mycket tåg och sitter på stationer osv. Det är då jag någon gång ganska sällan får ett sug efter detta och JA det är precis det där syrliga jag är ute efter jag också. Älskar hallon, körsbär, svarta vinbär. rabarber och liknande. Är inte alls lockad av tropiska smaker och sådant utan det är de där bären jag är ute efter. Har jag dessutom druckit kaffe på jobbet så vill jag ofta inte ha det mer på kvällen och bli pigg som en pelikan.
Dufva, det har underlättat betydligt att gå med i Min Mat faktiskt. Nu vet jag att ett berg av isbergssallad underst i en sallad man tar ute kan vara minst lika förödande som en massa annat man råkar peta i sig på kalas eller utlandsresor.

Aha, här är du 
Det där med utlandsresa börjar spöka för mig eftersom vi åker till Sydfrankrike på juldagen. Visserligen bor vi i eget hus när vi hälsar på familj men det blir ju gemensamma måltider ibland och så ska vi iväg till vänner i Ardeche … sötsaker oroar jag mig inte för, det tackar jag bara nej till, men hur kan man äta pelardon utan riktig frasig baguette … suck … Pelardons ar små getostar som är underbara vare sig de är färska eller lagrade … och Ardeche är full av getter och ostar …
Hihi, ja här är jag :D
Jag brukar faktiskt unna mig en pyttebit bröd om jag är utomlands och det är ett ställe där det är ett måste med bröd för att det är extremt bra eller hör till maten. Då blir det ett av de där undantagen jag tillåter mig. Jag hör dock till de som verkar behöva ett undantag ibland. Så länge jag inte gör det regelbundet så verkar det som att det varje gång leder till en kolhydratschock som får ner mig från platåer jag hamnat på. Underligt det där men jag har märkt det när jag i England tagit någon ale på puben ibland också (men nuförtiden alltså lyckas stanna vid EN).