Pannacotta med Stevia socker
Pannacotta med Stevia
Det lyckades! Blev bättre än förväntat. Har läst mycket att Stevian kan ha en liten bitter smak, men den märktes i alla fall inte i denna desserten.
Receptet hittade jag på SteviaVitals hemsida. Blir 4 port
**Ingredienser
**3 st gelatinblad
5 dl vispgrädde
1 msk SteviaVital Steviasocker.
1 vaniljstång **Tillbehör
**Bär av något slag, tex hallon eller blåbär
Tillagning
1. Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten ca 5 minuter.
2. Häll grädden i en kastrull. Dela vaniljstången och skrapa ur vaniljen, lägg i både det som är urskrapat och själva vaniljstången. Tillsätt SteviaVital Steviasocker.
3. Koka upp.
4. Lägg på lock och ställ åt sidan och låt det dra ca 10 minuter.
5. Sila av.
6. Krama ur gelatinbladen och låt smälta i grädden.
7. Fördela blandningen i små, fina glas. Låt stå kallt och stelna i kylen, ca 3 timmar.
8. Servera med färska bär, tex hallon eller blåbär.
Nästa gång tänker jag använda mig av hallon i själva gräddsmeten. Blir några fler kolhydrater, men det är kul med lite variation.
Nu bär det iväg till syrran. Det vankas oxfilé fondue. Till dessert, pannacottan såklart. Ibland är livet bara bra!
Enjoy!
Besök gärna min blogg Sockertjocken - för mer LCHF recept och inspiration
Saknaden av bismak beror ju på att steviasockret är blandat med erytritol(sukrin, sötin).
ja det är en ytterst liten gnutta stevia i den matskeden, Mariann brukar dosera är det tre matskedar sukrin ? och 1/4 tsk stevia, antar att det då är kanske mindre än 1/8 stevia i en matsked steviasocker. Så då blir det heller ingen bismak och det är därför man gör så.
Det är tom ett kvarts kryddmått stevia Mariann brukar rekommendera med tre msk sukrin har jag sett nu. Detta kan ersättas med en halv msk steviasocker. Åtminstone i detta recept.
sant så sant.
Ibland kan dock steviasmaken gå igenom i stevisockret, ta 0,5 msk och ev ta en extra msk erythritol också om det blir för osött med 0,5 msk.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF