LatMasks lidanden
P g a diverse orsaker kommer LatMask under en eller två veckor inte ha tillgång till något kök. Jag har ett kylskåp, inte mer.
Å då tänkte LatMask: Nu jäklar! Det är dags att genomgå ett prov!
Vad händer med en trogen LCHF-are som efter nästan fem år kastar sig ut i kolhydratsträsket? LatMask brukar beskriva sig som en ganska liberal LCHF-are, som inte är främmande för att släppa loss med både det ena och det andra, men nu ska vi gå till ytterligheter.
Ingen stärkande frukost på äggröra och prinskorv längre, istället "original" yoghurt med 8 % socker. Färdiga rätter till lunch. Det enda "avsteget" är kvällen, kylskåpet kan säkert bidra med diverse mums.
OBS att jag inte efterlyser tips om hur jag överlever detta med diverse smaskig LCHF-mat som inte behöver tillagas. Det här är en rapport från en som klivit över diket. Tråden borde kanske heta "LatMasks orgier" istället…
Vad kommer att hända LatMask? Hur många kilon kommer hon att gå upp? Hur kommer hon att må? Följ den spännande utvecklingen i denna tråd!

Oj, ska bli spännande att läsa!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Första dagen: Jag har alltid varit vrålhungrig på morgonen, och äggröra med prinskorv (bra prinskorv, med högt köttinnehåll) har mättat mig på ett härligt sätt - äggröran innehåller förstås en skvätt grädde!
Nu 200 g Yoggi "original" med jordgubbssmak, 2 % fett och 8 % socker. Det smakade sött, kan jag ju säga.Jag har aldrig ätit fet turkisk yoghurt annat än i tzatziki och betvivlar att jag kan få ner yoghurt utan socker.
Det var sån här yoghurt jag åt i början av 70-talet, när yoghurt kom till Sverige. Yoggi var det märke som fanns, så vitt jag minns.
En halvtimme före lunchen fick jag ont i magen. Eller…var det möjligen hunger? Ja, det var det bestämt. LatMask har inte varit hungrig på fem år. Oj!
Till lunch blev det Goohs Korv Stroganoff. Tja. Lite mager. Bra kryddning, och vildris i riset smakade bra. Men jag blev inte riktigt mätt. Jag har ätit bra mycket mindre portioner som mättat mer.
En timme innan jag gick hem ficck jag ont i magen igen. Eller hunger. Besvärligt, det där.
Sen blev det njutning, med Brie, prosciutto och ett glas vitt. Mmm…
Men det blev ingen bra början på dagen. Början betyder mycket. enligt LatMask.
Nu är jag mätt och belåten, efter brieost, skinka och vitt vin. Hur blir det i morgon, efter yoghurt-starten på dagen?
Vikten har minskat med två hekto. Hm.
Slevade i mig 400 g yoghurt i morse. Räknade kalorier, det blev 340 kal. Lite lite, svälter mig kanske. Men än så länge är jag mätt, eller rättare sagt o-hungrig.
Säger bara lycka till. Att gå hungrig kan inte vara någon hit.
Börjar fundera på bröd till frukost, det borde vara mer mättande än yoghurt. LatMask är ute på ett snabbt sluttande plan…
Intressant. Tack för att du delar med dig! 
En halvtimme före lunch kom den där obehagliga magkänslan igen…
Köttbullar med potatismos till lunch. Kände mig mättare efter det stabbiga moset, än igår efter riset.
En annan sak - jag tänker inte lika bra. Kan sitta och stirra på siffrorna länge (jobbar med ekonomi) innan jag fattar vad som är fel. Måste vara alla kh som hoppar runt bland hjärncellerna.

Tips! Skaffa en vattenkokare och koka ägg i den! Sen kan du äta mosade ägg med smör till frukost och bli mätt.
Tack marimu, men det är ju min idé att sjunka riktigt djupt ner i kolhydratsträsket, och berätta hur det ser ut från s a s andra sidan.
Du råkar inte ha funderat över att testa fettdrypande pizzor eller stärkelserika kebabtallrikar…? 
Funderar starkt på en pizza på fredag kväll… Kebab har jag aldrig varit särskilt förtjust i.
Men det var evigheter sen jag åt potatisgratäng, en riktigt mumsig - javisstja, ingen ugn. Rackarns också!
Nu efter lunchen känner jag mig helt "igensatt". Känns som att maten ligger helt still i magen. Börjar längta efter att "skölja rent" med en Coca-Cola!
Det blev lösgodis. Många små Coca-Colaflaskor… Farligt att affären ligger så nära jobbet.
Oj! 
Den rapporten ser jag fram emot.. men hoppas du slipper må dåligt.
En hel del lösgodis blev det, men känner än så länge inte av något särskilt.
Jag kan berätta att mina "slutprodukter" än så länge funkar precis som vanligt, alltså bra.
Potatisgratäng finns ju att köpa färdig, men den behöver ju värmas förstås.
#17 Alltså LatMask har redan förklarat - och förklarat igen - att hon inte skriver tråd för att få mattips, utan för att dokumentera vad som händer henne i samband med en typ kh-totaldikeskörning. 
Kvällsmaten blev laxpaté med romsås, rätt hyfsat och ganska få tillsatser. Mår rätt så hyfsat, men jag har aldrig varit superkänslig för kolhydrater.
Tänk om det visar sig att jag mår lika bra med kolhydratrik mat? O fasa!
MEN DU, vad menar du med det påhoppet?
---------------------
Såhär skriver Latmask i nr 13:
Men det var evigheter sen jag åt potatisgratäng, en riktigt mumsig - javisstja, ingen ugn. Rackarns också!
----------------------------
Jag ville bara göra det enkelt för henne att hemfalla i även denna rätt.
Capice?
Det tråkiga är att jag inte kan värma upp något. Jag har ingen ugn, inte ens en mikrovågsugn, och att göra upp en eld på parkettgolvet känns liiite extremt.
F ö har jag gått upp nio hekto. Uff.
Det blev nämligen en hel del ostbågar i går kväll också. I morse en och en halv brödkaka av något med frön på. Det verkar vara det senaste, att ha i frön i allt bröd.
Här står jag och smaskar smågodis. Det är oerhört sött och oerhört gott. Är LatMask förlorad för LCHF för evigt? Spänningen stiger…
Å hej å hå! Du är rolig och underhållande som vanligt.
Pasta till lunch. Massor av pasta och pyttelite skinka och paprika. Det bästa med den var priset. Men jag blev i alla fall mätt.
Samma obehagliga känsla som efter lunchen igår: Känns som att all den där pastan bara ligger i magen. Jag dricker mycket vatten, det hjälper lite. Och äter smågodis.
LatMask är verkligen djupt fallen, det kommer nog att behövas en exorcist för att driva ut Smågodis-djävlarna och Bröd-demonen.

Hur mår du i övrigt då? Sömn, trötthet och så vidare? Funkar som vanligt?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Än så länge känner jag mig ganska pigg, och jag har sovit bra hittills. Peppar, peppar, det vill jag verkligen inte ha problem med.
Åter till Brie och prosciutti, så skönt. Jag blir mätt på ett mycket behagligare sätt.
Men jag är rädd att det här hoppiga livet sätter sig på vågen ordentligt, att blanda kolhydrater och fett på det här viset kan inte vara bra.
Ajaj detta är spännande värre*biter på naglarna*

(Det finns väl en liten extern elplatta att köpa…men okej det var inte trådens avsikt.) För mig låter matsituationen som en "mardröm":(
Upp ytterligare fyra hekto… men nu är ostbågarna slut. Och lösgodiset.
Magen är lite uppblåst.
Jag är själv förvånad att jag sover så bra och att jag fortfarande är pigg. Men jag äter ju mina D-vitaminer som vanligt.
Inga problem med gaser alls?
Njaää, inte än i alla fall.
Allt detta godis, blir det inte liksom lite avigt i munnen, så att du helst bara vill spotta ut för att bli befriad?
LatMask har ätit sin sista måltid…*vilar pannan mot skärmen*
Det blev en calzone, som jag åt praktiskt taget hela av. Det har hänt att jag ätit pizza även medan jag lchf:at, men då har jag mest ätit innehållet. Det känns som om kolhydratsuget tagit över.
Från och med i morgon bitti har jag tillgång till ett fungerande kök (tack, älskling!) Då blir det äggröra och annat gottis, tack och lov!
Ynka fyra dagar har visat mig hur starkt kh-suget är, även hos oss som inte har något sockerberoende. Kusligt! Och nej yvonne, godiset var bara underbart sött, inte motbjudande.
Vad kommer att hända när LatMask börjar äta riktig mat? Får hon övergångsbesvär eller går allt lätt som en plätt? Följ utveckligen här!
"Lätt som en plätt"…? Man måste bestämt tänka på sina liknelser också!
Upp som en sol och ned som en pannkaka kanske? Vi får hoppas det går bra :)
Upp ytterligare två hekto. Jag är förvånad över att jag trots allt inte gått upp mer än ett och ett halvt kilo de här orgie-dagarna, och att jag trots allt mått ganska bra.
Nu har jag ätit min kära äggröra-och-rinskorv-frukost och mår prima. Ger den perfekta mättnadskänslan, skulle jag vilja säga.
Misty, din smaskiga lax- och räkgryta är verkligen toppen! Jag har just ätit den och är MYCKET mätt och belåten!
Perfekt lördagkväll, skulle jag vilja säga. Det är dags att se fram emot ett glas vin framför Downton Abbey, mitt speciella lördagsprojekt - någon mer?
Har märkt en enda lite irriterande grej - det svider på tungan. Annars mår jag prima.
Gått ner sex hekto.
Nu har LatMask levt ett troget LCHF-liv i mer än en månad - och ett kilo vägrar ge med sig! Jag gick upp tre kilo och gick snabbt ner två, men det där sista kilot vägrar ge med sig. Så kan det gå!
Latmask, hur ser din trogna LCHF - dag ut på mattallriken? Heldag, med mängd och eller näringsvärdesberäkning. Om du vänligen ville bjuda på det. Eftersom du ju faktiskt tappar i vikt.