Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fågelrätter
Läst 8722 ggr
jessikan
0

Delikat tupp i vin

Delikat tupp i vin

By sockertjocken

Måste bara dela med mig av denna skatten. Den är så god, så risk finns att man äter mer än väntat. Se därför till att alltid göra lite extra :)

Till 4 pers behöver du:

6 kycklingfileér

salt, peppar

1 lök

2 vitlöksklyftor

1 stor morot

150 g rökt stekfläsk eller 1 pkt bacon

10 kvistar färsk timjan, eller 1 msk torkad

4 dl rött vin

1.5 msk soja

2 lagerblad

12 steklökar

300 g champinjoner

3 dl grädde

Börja med att dela fileérna i stora bitar. Jag brukat dela en filé på tre bitar. Stek gyllene i smör i stekgryta. Salta och peppra. Ta upp och lägg åt sidan. Fräs därefter lök, vitlök, morot och stekfläsk (eller bacon) i grytan. Lägg i hackad timjan. Blanda runt och låt steka tills det fått bra med färg och fläsket (baconet) är småknaprigt. När detta är gjort, tillsätt den stekta kycklingen, häll på vin, soja och lagerblad. Låt puttra i ca 10 min under lock. Tillsätt därefter grädden och smålöken och låt puttra ytterligare 10 min.

Dela champinjonerna. Stek på hög värme i smör i en egen stekpanna. Salta så vätskan åker ut. Häll i champinjonerna i kycklinggrytan precis innan servering.

Servera med blomkålsris. Om man inte vet hur man gör blomkålsris kommer det här.

Jag brukar räkna ett medelstort huvud till 4 pers. Riv blomkålen på den grövsta sidan på rivjärnet. Lägg ”riset” i en gryta, täck med vatten. Salta och peppra och låt koka upp. Småputtra nån minut, det går väldigt snabbt.

Häll sedan av vattnet. Klart att servera!

Besök gärna min blogg Sockertjocken - för mer LCHF recept och inspiration

Skriv gärna i tråden om ni provat och vad ni tyckte.

opssk
0

Låter jättegott! Ska definitivt testa, bokmärker…!

yvonnel
0

Där hade du lyckats få in en himla massa godis i samma gryta.

jessikan
0

#2 . Japp, jag gör så gott jag kanFlört Det är en perfekt "bjud-rätt"

Besök gärna min blogg Sockertjocken - för mer LCHF recept och inspiration

yvonnel
0

Vilken fin blogg du har!

Sweli
0

Var är tuppen? Skrattande

Använder man hela ungtupp/kycklingdelar får man även lite mer fett och nästan originalreceptet.

Hanna
0

Hmm.. Blir att laga detta till mamma någon dag då Flört

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
0

#5 Det står kyckling. Tuppkyckling? Flört

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Sweli
0

Det enda jag reagerade på var att kycklingfilé är den minst fettrika delen av kycklingen.

Jag brukar använda hela delar av kycklingen, dels för att man får mera smak av kycklingben i gryttan och mer fett som på originalreceptet.

KarinJ46
0

Ohhh det där såg gott ut Tungan ute. Fast det där med vinmängden kan ju diskuteras.

Min pappa brukar alltid dubbla mängden vin och sen kör han hälften i grytan och hälften i kocken Flört

jessikan
0

#4 . Tack så jättemycket! Känner att jag är full av information som jag bara vill dela med mig av!

#5/8 Ja vart e tuppen Förvånad.. Självklart kan man använda sig av tupp (som är originalet), men kyckling känns ju lite lättare. Jag har valt file´för jag tycker det blir godast och minst "kladdig", då man slipper ta hänsyn till benen.

Kör på det som känns bäst! Ett recept är ju till för att inspirera, sen kan man modifiera så det passar ens tycket och smak. Gott blir det säkert i vilket fallGlad

sarwen
1

Förra veckan gjorde jag coq au champagne på våra två tuppar,(nåja, vi har en kvar som går och sprätter) och det var ännu bättre än coq au vin, måste jag säga. Rekommenderas å det varmaste, särskillt eftersom man ju också ska dricka samma sorts vin till maten som man har i grytan, och det känns så trevligt att pimpla bubbel till middan.

Sweli
0

#11 jag har aldrig lagat coq au champagne, kan man få receptet?

Har just hittat den på franska Skrattande

sarwen
0

Å, jag gjorde en liten kombination av recept jag hittade på nätet. Det tar tid att göra, men det är det värt:

2 styckade ungtuppar à ca 900 g (jag flår dem när jag slaktar för att slippa plocka, men det blir säkert ännu godare om skinnet finns kvar)

marinera i en flaska riktigt torrt bubbel ( ta nåt i en rimlig prisklass, jag använde Jean-Louis) tillsammans med några hackade vitlöksklyftor, hackad charlottenlök, gul lök, slantade morötter. Låt stå och dra över natten eller så.

ta upp kycklingbitarna och bryn dem i smör och olja, slå på ett par matskedar konjak och späd med vinet du marinerat i, ett lagerblad och duktigt med svartpeppar. Häll på buljong (eller kycklingfond) så det täcker (jag tror att man kan tänka sig 50% vin och 50% buljong) och låt puttra nån timme (beroende på hur ung tupp du har).

Fräs några hekto rimmat sidfläsk i tärningar, lägg i grönskakerna som marinerat med kycklingen och bryn. Lägg i i kycklnggrytan och koka vidare, gärna med ett par decimeter purjolök och timjan, oregano och rosmarin. Låt sjuda/koka i åtmisntone 40 minuter till. Köttet ska vara så mört att det faller av benen när man pillar lite. Om det behövs kan man reducera såsen lite så blir det fylligare smak. Eller bättra på med mera kryddor mot slutet.

Det här räckte till en brottarmiddag för 4 vuxna (vi åt säkert dubbelt så mycket som vi strängt taget behövde) och sen en middag till två, när jag bara drygade ut med mera buljong och en smörklick. Som alla grytor var det godast på andra dagen …