Snabb metabolism behöver snabba kolhydrater?
Jag har en bekant som är läkare och diabetiker. Hon skrev igår ett bra och balanserat inlägg om lågkolhydratkost på Facebook. Jag förundrades dock över följande (citat ur hennes inlägg):
"Å andra sidan behöver jag kolhydrater så att jag i händelse av hypoglykemi har ett tillräckligt lager i levern för att höja blodsockret. Jag känner också människor (friska sådana), vars metabolism är så snabb att de kan inte mår bra utan snabba kolhydrater."
Där var två påståenden som jag tyckte kändes överraskande.
Kommentarer?

Det känns lite som att med minskad kolhydrattillförsel riskerar man inte lika lätt att få hypoglykemi. Och "snabb metabolism kräver snabba kolhydrater" verkar vara en påhittad idé. Är det inte mer energi man behöver om metabolismen är snabb? Energi som i fett och protein (och långsamma och/eller snabba kolhydrater)?
Men jag är ingen expert så jag väntar med spänning på kunniga svar.
"Every point of view is a view from a point."
Jag kan förstå det första uttalandet förutsatt att man använder insulin. Men man kan väl ha druvsocker i fickan då om man är rädd att överdosera?
Intressant uttalande. Vad jag skulle gissa på är att har man en snabb och bra ämnesomsättning så går lagren i cellerna åt snabbare och mer energi kan tryckas ut i muskelcellerna då man med stor sannolikhet inte är insulinresistent.

Tja, det finns ju faktiskt människor som är supertunna och ändå äter 90% kolhydrater
Inte sällan är dom veganer/vegetarianer och antagligen är det fråga om näringsbrist hos en dela av dessa.
Det verkar dock som en del av dom även kan ha en hög förbränning
I allafall uppskattar flera av dom jag känner att dom får i sig rejält stora kalorimängder.
Hur bra deras kroppar mår vete tusan. 
Tycker dom kan se ganska åldrade ut i förhållande till fysisk ålder.
#4 även dysfunktion i sköldkörteln göra att man kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Om man är "Hypertyroid".
Om man däremot är "Hypotyroid" så räcker det med att man tittar på en bulle så går man upp 2kg. Som jag :-)
Men …lagrar verkligen levern glukos? När jag utreddes för hypoglykemi (vilket jag inte hade, enligt läkarna, för det finns bara om man är diabetiker eller har tumörer på bukspottkörteln…) sade de att levern skall tillverka glukos när det blir för låga halter i blodet. Min gjorde inte det av någon anledning. (Vilket jag tror var ren energibesparing -kroppen fick ju så mycket "gratis" genom allt bröd, pasta, frukt mm.)
Men som sagt - åtskilliga här på forumet har ju erfarenheten att läkare inte vet så mycket om kost och ämnesomsättning.
#6,
Japp. Levern lagrar glukos som glukogen. Detta lagret rymmer ca 100g och kan frigöras i blodet vid behov.
I tillägg kan levern producera glukos (glukoneogenesen).

Lite lustiga påståenden.. snabba kolhydrater handlar om hur fort de tas upp genom tarmen.. sen så är de glukos i blodet eller glykogen i lagren.
Och det är en myt att vi har låga glykogendepåer.. visserligen är de lägre än kolisätare men alldrig speciellt låga.
Efter omställningsperioden där de kan sjunka ner mot 50%, så stiger de igen iomed att kroppen reserverar glukosen för de celler som kräver dessa och använder ketoner och fett som bränsle i de andra celler.
Det man känna av om man behöver snabba påslag av glukos och den normala glykogenolysen inte räcker till är förhöjda nivåer av kortisol och liknande.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.