Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1920 ggr
MissLinisen
2

Proteinpulver

Hej! Har just börjat med LCHF-kosten och trivs jättebra med den! Har tränat en del innan och då från olika PT´s fått rådet att äta proteinpulver lite då och då. Har nu en 4 kg säck med proteinpulver av Whey 100 som visserligen ligger på 5 g kolhydrater per 100 g men också innehåller sötningsmedel aspartam samt "chokladämne" (vet ej riktigt vad det är?). Enligt alla LCHF-böcker jag läst: Matrevolutionen, GI-0 för kvinnor som vill äta slig slanka samt LCHF för kvinnor så bortrekommenderas alla sötningsmedel och tillsatser. Någon som vet om det är helt förkastligt att ta 1 dl proteinpulver någon gång ibland eller påverkar det ketosen m.m??

MimLan
0

Det påverkar inte ketosen eftersom det krävs en hel del kolhydrater för att komma ur den.

Men det påverkar hjärnan och signalerna som uppstår när du smakar sötma.

Varför inte sälja säcken?

MissLinisen
0

Tack för svar! En följdfråga: jag dricker ett glas juice på morgonen som jag blandar i mitt svavel-pulver i (MSM) påverkar det ketosen tro?

Ja får försöka göra det! :)

Zepp
0

Juice är fruktsaft,, brukar vara rätt mycket kolhydrater.. lika mycket som läsk.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

# 2 MissLinisen du kan kolla själv i nån tabell (t.ex. fineli.fi ) på vad olika matvaror innehåller i kolhydratsväg. I exemplet apelsinjuice: 10 gram kh per 100, dvs 20 per två dl. Det enbart tar dig förstås inte ur ketosen, det beror på vad du petar i dig mer på en dag..

MissLinisen
0

Tack! Ska kolla upp! :) I kolhydratväg har jag ätit zucchini, vitkål och lite lök (Skaldemans cole slaw ;) och några körsbärstomater och lite röd paprika per dag. Annars strikt protein och fett!

MissLinisen
0

Tack! Ska kolla upp! :) I kolhydratväg har jag ätit zucchini, vitkål och lite lök (Skaldemans cole slaw ;) och några körsbärstomater och lite röd paprika per dag. Annars strikt protein och fett!