Undrar...om.....
Jag undrar om Corn och Qinoa (osäker på stavning) är OK för LCHF ? blev bjuden på detta igår….har ingen förpackning så jag kan kolla….
Undrar oxå över "rött" kött och FIBRO..?? har alltid sen jag fick min diagnos, blivit avrådd att äta rött kött, ko då i synnerhet, pga aminosyror blir mer värk i mina leder…???
Någon som vet om det stämmer ???
tacksam för alla svar……
Romraf
"ingen fråga är för dum för att ställas"

Quorn innehåller enligt SLV 5g kh/100g, så det är väl hyfsat ok.
Quinoa däremot innehåller över 60% kolhydrater, så det är inget som ingår i LCHF.
Det finns väl de som äter quorn som substitut för kött och det ska väl vara ganska ok tror jag. Läs innehållsförteckningen.
Qinoa innehåller väl en del kolhydrater tror jag. Läs på förpackningen eller googla efter innehållsförteckning. Men det finns de som äter lite av det och mår bra. Du får nog prova vad som funkar för just dig.
Kopplingen rött kött och fibro kan jag för lite om för att kunna säga något alls.
Läste någonstans att man fortfarande skulle dra ner på röttkött då man äter LCHF.
QUINOA / MJÖLMÅLLA: (Näringsämnen per 100g)
Energi 1350kJ/320kcal
Kostfibrer 13g
Proteiner 14g (högvärdigt)
Kolhydrater 53g (varav 4g sockerarter)
Fett 5g
Natrium 21 mg
Kalcium 70 mg
--------------------------------------
Quinoa innehåller också ganska höga nivåer av järn, kalium, riboflavin, B6, niacin och tiamin. Den är en bra källa till magnesium, zink, koppar och mangan.
Quinoa innehåller dessutom mer kalcium än vad mjölk gör och ska om det är rätt "gjort" vara helt fritt från gluten (kolla förpackningen.. ibland packas de tydligen där andra "grödor" packas och då kan det tydligen komma in oönskade ingridenser)
---------------------------------------
Länktips:
Quinoa
Quinoa/Mjölmålla - wikipedia
MVH Sandra
TACK snälla för alla svar. Jag glömmer bort att jag kan googla……=((
JAG ÄR SÅ GLAD, har bara hållt på med min nya livsstil i drygt två veckor, och min svullnad i händerna, fingrarna då mest+värken är reduserad…..kan knyta mina nävar…..helt otroligt
och
som grädde på moset, har jag tappat 2cm i midjan, 2 cm runt stussen…..=)) alltid något, jag har i alla fall inte blivit med bred……..
Romraf

Åh, vad roligt att höra! Det är första gången jag hör att du får ut något positivt av det hela. Nu är du på G! 
TACK…..jag blev så glad när jag upptäckte de positiva sakerna….även om de är små…..
Romraf
Man ska ta tillvara på de små sakerna i livet.. på alla områden :)
Angående Quinoan glömde jag ju säga.. att det är nog upp till dig om/hur du vill äta just det.. det jag läst och förstått om quinoan så är det (verkar vara) ett ganska bra livsmedel, men har fortfarande ganska mycket kolisar ju (så de flesta äter nog de inte..).
Jag själv brukar någon gång ibland (har hänt två ggr på 3.5 månad) koka en portion och blanda ner i en sallad och servera till lax.. (alltså en portion quinoa till kanske 3-4 portioner salllad)..
LYCKA TILL!
MVH Sandra
TACK…ABSOLUT MsSandra….jag är en positiv människa i grunden, som njuter av livets små händelser, tänker mer på min familj än mig själv, TROTS min svåra värk i hela kroppen.
Försöker att se allt från en ljus sida, det var nog DÄRFÖR som jag blev nockad av omläggning av kosten, när jag märkte att jag blev deppad, hungrig, ont i huvudet, och det inte gav ett enda resultat. JAG glömde bort att jag är äldre, att jag inte brukar vara så låg, ALLT, tar längre tid..det vet jag ju…….dessutom har det tagit 20 år att tugga i mig mina överviktskilon +kroppsomställningen pga ålder. Min ungdom fram till 50 var jag smal, jag har aldrig behövt att tänka på kilon. Har varit aktiv, dansat och promenerat i massor, men det sattes stopp på när jag fyllde 50 och jobbat häcken av mig.
TACK jag skall blanda quinoan någon gång när jag känner mig sugen, och när jag tappar fantasin….som sagts av mig- jag är van att äta mycket vegetariskt, rårivet, mycket som växer UNDER jord, så det blev en helomvändning totalt……jag blev som den "matmor" jag är, totalt ställd….
Har aldrig bytt ut smör, grädde, etc. mot annat än olivolja där det har passat, ägg har jag ätit i små mått pga kolestrolet, och nu ska jag tom käka majonäs….som jag tycker om men inte ätit på säkert 20 år…
jaja……men jag lär av er alla, tack för ert tålamod, kanske jag någon gång lotsar en nybörjare som är lika ställd som jag är nu……..=))
"MAN LÄR SÅ LÄNGE MAN LEVER…." är ett bra ordspråk.
Romraf
#9 Om du vill äta lite vegetariskt fortfarande så kolla här på vegetarisk LCHF: http://veglchf.wordpress.com/
Det enda man får tänka på är att man inte kan komma riktigt lika lågt i kolhydraterna med vegetarisk LCHF som med animalier.
Om du är van vid medelhavsmat så vill jag "puffa" lite för aubergine och zucchini - utmärkta lchf-grönsaker - paprika lika så om du håller mängderna åt det lite snålare hållet.
Moussaka utan potatis och med ett "täcke" av ägg ihopvispat med majonnäs(låter lite knepigt innan man provat men blir mycket godare än man tror) och riven ost istället för bechamelen - kanongott och du behöver inte ha något dåligt samvete alls längre för hur mycket fett auberginen suger åt sig när du steker den :P
Tror du nämnt cypern också - frasigt stekt halloumi är ju också alltid väldigt gott.
Citerar: "Har aldrig bytt ut smör, grädde, etc. mot annat än olivolja där det har passat, ägg har jag ätit i små mått pga kolestrolet, och nu ska jag tom käka majonäs….som jag tycker om men inte ätit på säkert 20 år…"
Ägg kan du äta 6 om dagen eller 10 för den delen om du har lust. Det påverkar inte ditt kolesterol. Det är gammal tro men inte forskning.
Det är bevisat med ny forskning.
TACK…Wildrat….ska titta där. Riktig veg är jag inte, men det har varit mer veg än animaliskt. Tack, bra att veta. Lamm och hönsfåglar.
Fiana ….tack, ja vi äter mycket sånt, äggplanta och ziccar…..just det, fettsuget i plantorna, hihi, bra. Brukar göra lasange på äggplanta….=)
Fullkomligt "älskar" paprika, gul-orange-röd….brukar fylla dem med kryddgrönts-ris eller köttfärs med oregano….moussaka….mums, jo jag använder både potatis och äggplanta till den, då tar jag bara bort pluggen….bra tack.
…finns det NÅGOT som jag kan reda av en sås med ???? eller ska jag koka ner grädden ??? arrowrot ? skall Googla…..=)
Ja Cypern min man kommer därifrån, halloumi äter vi mycket, både halstrad, stekt o som den är….FETA ? måste jag titta på, den älskar jag, både får och get samt blandosten…..mums.
Osaltad finns det oxå, men den smakar zero…..
Tack du tände 📢 upp "matmor" inom mig ……som sagts av mig- JAG blev totalt strandad med min matlagning…stopp helt enkelt, men det lossnar tack vare er alla….
tack…💝
Romraf
Nej…inte arrowrot….88.5/ 15g…..ups….
Romraf
just det, lamm är ju kanonkött
du kan reda sås med lite typ philadelphiaost eller äggula(men då får den inte koka efter) arrowrot går inte. cremé fraiche brukar också ge fetare sås än grädde
glömde - kika in här http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/ inte helt otroligt hon har en hel del recept du skulle gilla, hon har fibromyalgi och spenderar en stor del av året vid medelhavet.
TACK..Fiana, för alla tips och …..oh jag hittade boken LCHF för SENIORER…den kanske är något för mig….på Birgittahöglundsmat… …hittade LCHF receptbok för kvinnor där oxå……TACK
Tänk vad bra det är med sajter som man kan lära sig jättemycket på, det ni alla skriver…TOPPEN.
Romraf

#13 På nätet finns en butik som heter lchf butiken. De har något som heter redix som man kan reda med:
http://lchfbutiken.se/SearchResults.aspx?txtSearch=redix
Ibland kan man också använda philadelphiaost eller creme fraiche för att få det lite tjockare.
TACK Jojo55…..ibland behövs det att reda sås (familjen mer än för mig)
för att det ska se ut som "VANLIGT"…..annars äter inte mina barnbarn….skall titta in i lchf butiken……
Romraf
Jag använder dessa produkter:
Från iHerb:
Bob's Red Mill, Xanthan Gum, Gluten Free, 8 oz (1/2 lb) 226 g $11.09 $16.05 (31% Off)
och
guarkärnmjöl

Sweli! Det där xanthan gum, fungerar det precis som redix? Är det samma sak?
Tack Sweli……skall in o titta på den länken….Jojo55 jag har tittat runt på din länk och ska nu beställa lite till skafferiet
tack….för hjälpen båda två….
(dessutom kommer jag bli en hejare med datorn som redskap…extra bonus =))
Romraf

det här med redning är månfaceterat, tex vad gör några gram mjöl om man inte är diabetiker?
Och man kan tillsätta annat som gör att såsen tjocknar tex ost, eller använda något som redan är tjockt frän början, Smetana eller CF.. det är upplagt för experiment.
Ostsås till Mousakan är kanon, speciellt om man använder ost som tillför smak typ Gorgonsola.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
oh vad gott det lär Zepp….mmmm jag älskar god ost. tack för tips.
Jag vet ju inte det där med vetemjöl eller majsena om det, någon gång i månaden kan göra så mycket, jag är inte diab. utan fibro. men det är så himla bra att veta vad i stället jag kan använda, och sen får jag treva mig fram, testa va som ungarna äter….det är mest de små jag tänker på.
men å andra sidan får man smyga sig på och inte berätta att det är annorlunda….så är en del barn. (och vuxna)
Romraf
#23 Använd inte vetemjöl till redning. Testa rismjöl istället, beter sig ungefär som vetemjölet i såsen vilket maizena inte gör. Vete kan ev göra dina besvär värre men ris är oftast riskfritt.
Jag har gett bort mitt vetemjöl….om jag skall använda annat så finns det ingen anledning att ha det hemma…..:)
Rismjöl har jag hemma….det andra kan jag införskaffa, jag har för länge sedanförr i en period använt mandelmjöl till sås kom jag på nu…! väldigt länge sedan, det var nog i min vegeterianperiod……=) -70-80 talet.
undrar om det är bra ? kommer inte ihåg….någon som testat ?
Romraf