100%-ig choklad
Häromdagen hittade jag i en godisbutik Stainer 100% cacao. Vänder på förpackningen och läser (på engelska) ingredients: cocoa mass 100%.
Enligt förpackningen innehåller den inte något socker, sötningsmedel eller andra tillsatser, utan bara 100% kakaomassa!
En kaka på 50 g kostade i den affären 35 kr. Dom sa i butiken att den är "tuff", och att man inte ska äta den på kvällen, risken är att man blir pigg… men jag men min av LCHF "förfinade" smak tycker att den är god, och så mycket mer än en bit åt gången kan jag inte äta, så det här med den eventuella piggheten vet jag inte så mycket om… dom kanske menade en hel kaka…
PS. Samma märke har också chokladkakor med lägre halt, men dom innehöll lite tillsatser, så dom köpte jag inte…
"still lost in space and time"

Tack för tipset! Ska genast skanna av alla godisbutiker i närheten efter "Ödlechokladen" Jag har ännu inte vågat mig på choklad. Är så rädd att trigga godismonstret i mig men med 100% kakaomassa kanske det är en annan sak?!?

Törs inte säga om det kan trigga något sockersug… jag har själv aldrig varit direkt sockerberoende, så jag blir inte triggad av en och annan chokladbit med lite socker i… men jag vill ju för hälsans skull ändå undvika socker, så jag blev glad då jag hittade den…
Hoppas att det fungerar för dig, med denna choklad, den kan ju vara bra att kunna ta till i juletider… om det kan hjälpa en att inte ramla i andra sockerfällor… 

Även 100% choklad innehåller socker/kolhydrater även om det inte är tillsatt, men bara runt 6g och några större mängder av det äter man knappast!?

Jag kanske vågar prova en ruta på julafton då;D

Jag är sockerberoende men jag klarar av att äta riktigt mörk choklad (över 70%, ju mer desto bättre) utan att ramla tillbaka ner i sockerträsket. 100% kakaomassa låter kanon. Hoppas jag också lyckas hitta den.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

På pralinhuset.se kan man köpa choklad gjord på 100% kakaomassa. Bra om man har långt till konfektyrbutiken.
Har inte hunnit prova den själv.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Vad bra! Tack för länken!

Cholkadshopen har också en del bra cholkad.
Tyvärr har de gjort om sidan, förr såg man kakaohalten utan att klicka på varje enskild choklad.
jag har också köpt en 99% choklad. Den är mycket smakrik och egentligen inte god. Men den släcker chokladsuget! Har inte testat än så som jag tänkt från början:vispad grädde med lite flisor av denna choklad över.
Borde gå att blanda med cocosfett eller smör.
Sen får jag ha den ifred - ingen annan står ut att äta av den, den är för stark.
Jag har bara handlat på chokladshoppen en gång (jag tyckte inte det var så billigt). Jag köpte ivf en burk krossade cacaobönor. Det är supergott att strö över efterrätter. Jättestark smak - så klart. Och knastrigt.
Tyvärr så innehåller många av de mörka chokladerna sötningsmedel, vare sig det deklareras eller inte. Blev jätteglad över tipset om 100% kakao, det ska jag försöka få tag på. Sedan är det en fråga om fettreduceringen också. Önskedrömmen är att få tag på choklad där kakaon inte är fettreducerad. Ibland står det i innehållsförteckningen, men långt ifrån alltid. Återigen, tack för tips!
#11 funderade på detta igår,varför fettreducerar de cacaon?
#12 Vet inte (minns inte) men det är säkert en stor anledning att folk efterfrågat produkter med LITE fett i.

det är också därför man ofta hittar sojalecitin i choklad, detta ska tydligen sänka fetthalten sa en käck chokladpromotare glatt till mig när jag frågade :P hon trodde väl jag skulle bli glad… jag ställde besviken tillbaka chokladen i hyllan.
Nu har jag beställt Pralinhusets 100%-iga choklad. 170:- inkl frakt var förstås alldeles för dyrt, men jag vill se/smaka/dofta vad det är för något. Om de fettreducerat den smakar det bara kakaopulver om den (typ Lindts, usch).

#15 När den kommer vill vi se en recension! Jag funderar också på att beställa, men det är ju lite dyrt om den bara skulle bli stående i skåpen ;)
- # 16 Gärna det

Unviker allt över 60%, tycker inte alls att det smakar gott, min favorit är ljus choklad, en ask Paradis, mums!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag gillade inte mörk choklad innan LCHF men nu börjar jag tycka att 70% är lite mesigt (för sött). Smaklökarna förändras verkligen.
Jag skulle vilja ha tips på var man hitta billig 99-100% choklad. Jag köper 90% ibland men problemet är att jag har svårt att bara äta lite av den. 99-100% borde funka bättre men de jag sett är ganska dyra.
100-procentig choklad - det låter häftigt - tycker det är ganska bittert med 85 procent :-)
#20 Det är ofta bra kvalitet på de dyra märkena: Michel Cluizel, Amadei, Valrhona osv.
Lindt är OK ibland, lite billigare men lite sämre. Fortfarande tusen gånger bättre än Marabou, Fazer och Cloetta dock. ;)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Pralinhusets 100%-iga choklad är mycket god!
90% hittar jag på Lidl och ÖB. Brukar köpa för att göra efterrätter.
Mousse au chocolat blandar jag 70 och 90%.
Rå choklad är väl 100%? De har börjat med det på hälsokosten nu.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Rättelse: På iHerb säljer de Organic 100% cacao choklad. Det är bara 100% organic inte 1000% cacao 
Jag hittade även Raw cacaobönor renare än så kan man inte hitta choklad.

Vad heter chokladen? Jag hittar bara 100% organic, inte 100% cacao.
Justdet, det vaför min rättelse. De har 100 organic inte 100 cacao

OK … våra mail gick om varandra så jag såg aldrig rättelsen 
Den enda jag hittade där som har 100% kakao är kakaobönor.
Resten varjerar mellan 85 och lägre
Ingen bra iHerb på choklad 
jag har för mig att man sagt att kakaobönor inte kan ätas råa eftersom de då är giftiga, hur kan det gå ihop med att det nu helt plötsligt finns rå choklad?
#31 kan det vara att man ska rosta den först?
De säljer RAW cacao också på iHerb.
om den är rostad är den ju inte rå?
#31, jag tror det är jäsning man gör för att få det ätligt. Fast man kan ju fråga sig om det ska räknas som rått när det är jäst ;)

Smälter kokos försiktigt i en stekpanna, blandar i kakaopulver (finns även ekologiskt), kokosflingor, nötter och mandel. Häller upp på ett smörpapper och ställer i kylen.
Att jäsa chokladbönorna, om man nu gör det, så kallas det fermentering, så behandlar man ju kaffebönor och även théblad. Om jag förstått saken rätt så gör man det för att bryta ner ytskiktet för att komma åt inkråmet/smaken.
Jahg letade på iHerb och hittade något som heter: Navitas Naturals Cacao paste, raw chokolate paste. Kostade 19,18 usd just nu out os stock. Undrar om det är detsamma som kakaosmör?
står det inte möjligen "just nu out of stock"? Då finns det inte just nu sålunda ! Fast det är nog inte kakaosmör utan kakaomassa.

Ska vi vara petiga så står det väl "just now out of stock"
Ja, det är kakaomassa annars står det cocoa butter.
jag bara citerade vad som stod i # 37 borde ändrat nu också men kunde inte svära på att det inte stod så, kunde ju varit svenska på de två första orden… men os heter det inte på någondera språket…

När jag tittade så var det cacao butter som var out of stock … det ar ungefär $1 skillnad på priset mellan butter och paste, paste är det dyrare. Kanske den är mer 'whole' eftersom enligt beskrivningen så maler de hela cacaobönan för att göra paste. Nu glömde jag kika om det var samma vikt, förstås … alltså när det gällde pris …