Vad är egentligen bakepro?
Så här i juletider så vill jag baka och letar därför efter bra lchfrecept. Väldigt ofta kommer jag över något som heter bakepro och som ska kunna köpas i hälsokosten. Är det veteprotein? Går det med vilken typ som helst? Eftersom jag bor i Australien så är det inte helt lätt för mig att hitta rätt.
Om det är någon vanlig själ som skulle vilja ge mig exakt vad bakepro innehåller så kanske jag kan hitta något som liknar.
aswedishsmorgasbord.com
skulle gissa det är vanligare i bodybuilder butiken än hälsokosten - det är något specialbehandlat vassleprotein som gör det ska gå att baka med (men man kan bara byta ut en del med det - så tror nog inte du lätt kan hitta något som är "samma" men ändå inte samma märke
Ingrediensförteckning: Laktoserum vassleproteinkoncentrat. (sojalecitin)
Själv skulle jag nog hoppa över det, har ingen lust att äta ännu mer mjölkprotein än jag redan får i mig. Det är oftare lite "äldre" lchf-bakrecept som har det i - nyare har oftare i mer mandelmjöl och/eller kokosmjöl och då du inte kan använda bakepro för sig måste du ändå ha någon mer sorts mjöl. Jag skulle nog satsa på att hitta kokomjöl istället.
Skulle nog även hoppa över veteprotein(rent gluten) - inte så snällt mot kroppen, många är känsliga för gluten och att då äta det rent kan vara dumt (man märker inte alltid de dåliga effekterna direkt utan successivt ofta)
Jag använder BakePro i bakning.
Gjorde en formbröd enligt recept på LCHF-butiken som blev väldigt bra.
Här använder man bara 1/2 dl för 1 formbröd.
Den gör degar lite mer degiga men med mindre kolisar.
Man ska ersätta 25% av mjölblandning med bakepro.
Men deras receptfolder som följer med produkten kan man verkligen skratta åt 
Flyttand Becel
Mjöl
Fruktos (fruktsocker)
Lättmjölk-mällanmjölk
Från Dalblads Nutrition AB - menar de allvar?