Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 5972 ggr
Tita45
0

Äter jag för lite fett ???

De fetter jag använder i matlagning mm är smör, bregott,olivolja och rapsolja.

Jag lägger aldrig till extra fett på det jag ska äta utan äter jag typ karrè så är det fettet i själva karrè biten jag får i mig.

Äter jag något magert kött eller fisk kan jag lägga till några skivor fet ost eller liknande.

Är det för lite fett eller är det ok ??

Min undran är för att förut så fick man ju råden att äta extra fett på maten så att det inte skulle bli för lite fett, tex en extra smörklick på kött eller i kaffe mm.

Tyvärr klarar inte min mage det då får jag halsbränna och genomsur mage och blir illamående.

Så nu när jag körde igång för tredje gången bestämde jag att göra på detta sättet men nu har jag börjat fundera på om det är för lite i stället Obestämd

Hur vet man föresten OM man äter för lite fett ?? får man någon slags symptom som visar att man behöver mer eller hur kan man vara säker på att det blir rätt ??

MimLan
0

Är du hungrig?

Rent generellt skall det räcka med att äta feta råvaror.

[Pennylane1]
0

man kan testa att lägga in på minmat.nu för att försäkra sig om att det blir tillräckligt. Fettet bör iaf överstiga summan av protein och kolhydrater, och så kan du kolla upp att det blir tillräckligt med mat också. (minst 1 gram protein per kilo önskad vikt, gärna mer)

Minorca
0

Jag själv var superfettskrämd när jag borjade med LCHF så jag ökade fett mycket längsamt. Ibörjan fick jag i mej fett genom stekfett, kött, CF, TY,ost och grädde i mycket små mängder. Nu efter nästan fyra år steker jag i rikligt med fett, har cocosfett i te, smörklick på kött. Jag kollar mej ibland på minmat och efter 3 år var jag upp på 75% E. Många livsmedel innehåller fett i sig, som ägg, kött mm

Jag tror inte att man snabbt behöver öka fett i maten

Vi tar energin ur fett som ger mättnad och att man håller sig mätt.

Aniara4
0

Jag tycker det låter tillräckligt.

Symtomet på att man ätit för lite fett är att man blir hungrig.

[Pennylane1]
0

det kan också vara symptom på att man ätit för lite totalt sett eller att man ätit (för mycket av) vissa kolhydrater…

dufva
0

Feta matvaror klarar sig på egna meriter.

Allteftersom tiden går och man själv börjar magra av (om det nu är det man vill) kan man behöva växla in mer fett i kosten

Det man inte längre har i midjan får man lägga till på tallriken Glad

nagithas
0

Jag tror det där duger, är det så att du inte mår bra av att fetta till det så borde det vara ok, så länge du inte går runt hungrig.

Jag har gjort som du, fettar jag till det ännu mer får jag kväljningar och klarar inte av att äta det, då är min måltid förstörd och jag får gå hungrig. Jag går ner av det och det borde du också göra.

Fiana
0

Så länge du undviker för det mesta de magra proteinrikare sakerna bör det inte bli något problem - hoppa dock gärna över alltför mycket raps och olivolja (och majonnäs) så de i alla fall blir lite mindre andel av fettet du äter - välj hellre smör och kokosfett(kan vara svårt att tåla kokosfett i någon större mängd dock innan man vant sig trots att det är väldigt nyttigt).

Men det jag menar med att undvika magra och relativt proteinrika livsmedel så menar jag att det kan vara bra att se till att inte äta t ex keso (trots ganska lite kolhydrater är det lite fett och mycket protein) - yoghurt(även sk turkisk och grekisk yoghurt är ganska magert), hellre lax än torsk, oftare karré än filé och inte för mycket kycklingfilé. Lägg hellre på ett kryddsmör på den magra proteinkällan än ost(med ost så lägger du på ännu mer protein men inte så mycket fett även om det är fet ost) osv. Men du behöver verkligen inte överdriva så länge du inte ofta väljer magra proteinkällor. Det är ibland löjligt mycket grädde eller smör i en del lchf-recept, ibland så man undrar hur de egentligen tänkt när de gjort dem - inget fel att späda vispgrädden med lite vatten osv (byt bara inte till light varianterna eller mjölk istället!).