nåt att "kalka" kroppen med?
Har nån nåt förslag på nåt att kalka kroppen med?
Jag får lätt "sur mage" efter ett tag med köttdiet och får dricka samarin, käka Link. Läste nånstans att för mkt kött orsakar en viss surhet i magen och att man kan behöva nåt "uppkalkande" av den sura miljön.
Bäst skulle naturliga basskapande livsmedel vara, men i brist på det, får kosttillskott duga.
Tips någon?
pH-kalk från ph-balans.se är suveränt. Värm upp vatten till ljummet och ta i en rågad tsk kalk rör om och drick 2 ggr/dag. Men även när man har sura uppstötningar så lindrar den effektivt direkt. Min man brukar knapra såna där apotekspiller ideligen och de hjälpte inte med pH-kalken gör det

tack så mkt! Ska beställa och testa.
Har du nån länk dit? ph-balans.se- fungerar inte
(lösning:ta bort bindestrecket)
Följdfråga:
Tips på "naturliga basskapare"?
Jag vet citron bara..

Gurka är basgörande med, gurkvatten är ju både gott och nyttigt till omväxling från citronvatten 
länken fungerar nog bättre utan bindestreck ja…
sen så glömde jag faktiskt att berätta att om du äter kål så är det basiskt. Min mage mår mycket bättre när den får någon sorts riven kål, broccoli, blomkål till proyeinet och fettet. Du får alltså en bra syra/basbalans redan på tallriken. Jag skulle aldrig klara en fakirkost pga av magen.

Hur ar det med vitkålen syrad?
du det har jag faktiskt ingen aning om. Den blir ju sur så… ja jag antar att den är neutraliserad då eller försurad snarare
Mjölksyrade grönsaker är jättebra, speciellt för sur mage! Det är också "snällare" mot magen än t ex färrsk kål. Om du bor i Stockholm kan du köpa ph-kalk på Life-Land på odenplan.
Lycka till!