Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6471 ggr
freck
8

Långsamma kolhydrater?

I vilka livsmedel hittar man långsamma kolhydrater?

jag skulle vilja byta ut pasta, ris och potatis till långsamma kolhydrater.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[Pennylane1]
1

du är inne på GI, få se om någon kan detta, här utesluter vi alla kolhydrater ( i stort sett)

Zepp
1

Ett praktiskt problem med GI har också varit att många tror att ett livsmedel med högt glykemiskt index alltid är dåligt att äta. Ett sådant direkt samband existerar inte genom att den massa av livsmedlet du äter har betydelse liksom andelen kolhydrater som livsmedlet innehåller. Innehåller livsmedlet som du äter nästan inga kolhydrater alls saknar det betydelse om glykemiskt index för livsmedlet skulle vara 99. Glykemisk belastning tar hänsyn till detta.

Begreppet lanseras som nytt men det finns redan i definitionen av glykemiskt index och är en enkel tillämpning av det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykemiskt_index

Oftast är de livsmedel med mycket fibrer och eller fett som får ett lägre GI.

Då helt enkelt beroende av vår matsmältnings konstruktion.. dvs ju mer raffinerade kolhydraterna är så ju snbbare tar vi upp dem, då de inte ligger kvar lika länge i magen för att spjälkas.

Typ en fibriga rotfrukter och en del fröer med skal tar betydligt längre tid att utvinna glukosen ur.

Sen så har fruktoshaltiga livsmedel lägre GI.. men det beror på att fruktos går till lever och omvandlas till fett i stort sett.. vilket oftast inte alttid är såå himla bra.

Kika du hellre på kolhydrathaltiga livsmedel som är så oraffinerade som möjligt och som samtidigt ger så mycket näring i övrigt som möjligt.. typ vitaminer och mineraler.

Annars så tror jag man menar först grönsaker och sen rotfrukter o sist frukt och mejerier.. och några fröer, nötter?

Vi här på forumet brukar mer focusera på att hålla ner antalet kolhydrater av alla de slag, och ligger man på 20-50 gram om dagen spelar nog GI mindre roll.

Behöver man mer.. tex för explosiv träning osv så får man nog kika på kvaliten i större utsträckning.. dvs inte bara på GI/GL utan på näringsinnehåll främst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
1

Detta står i wikipedia ganska långt ner i artikeln.:

Som exempel på långsamma kolhydrater anges ofta pasta, ris, potatis, rotfrukter, bönor, linser samt grovt bröd. Snabba kolhydrater
finns i matvaror med socker, till exempel i godis, läsk, kakor och vitt bröd.

Du rekommenderas därför att läsa den artikeln själv i sin helhet så får du kunskap om bakgrunden till den fråga du ställde.

[Gluttan]
0

Råris och fullkornsmakaroner är relativt långsamma kolhydrater. Quinoa kan vara en ersättning för ris och är långsammare kolhydrater än råris.

freck
1

#1 Så vitt jag vet så heter det hära forumet "Kolhydrater" och inte "LCHF" eller hur?

#2 Tack för ditt långa svar, det jag vill är att som du nämner i det sist nämnda att jag vill ha det för explosiv träning. Men har du något tips på kolhydrater med bra kvallité då?

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[Pennylane1]
5

# 5 jo men läs gärna under "om sajten" ovan så ser du vad det är för ett forum Flört inte fel att fråga men bra att veta att det inte riktigt är GI de flesta sysslar med här! Och då är det kanske inte rätt forum för att hitta GI-experter, även om vi har en och annan som vet det mesta ocm det mesta!

freck
0

#6 Varför inte döpa om forumet till LCHF då?

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[Pennylane1]
5

det är sajtvärden som bestämmer innehåll och namn. Det har varit sådana diskussioner (om namnbyte) uppe innan men då vi är så pass många ( var det 17000 tro? ) medlemmar som är införstådda med vad forumet handlar om och namnet är inarbetat så har dessa utmynnat i att det är bäst att låta namnet vara som det är.

nyborjare08
2

#7 Pennylane har förklarat bra. Ytterligare en förklaring/bakgrund till namnet på forumet är att det startades innan begreppet LCHF fanns. Och sen har man som Pennylane skrivit, valt att behålla det på grund av att det är så inarbetat.

Välkommen hit förresten! Glad

[stuxen]
2

#7 Varför skulle vi byta namn?
Vi trivs med att det heter kolhydrater.ifokus.
Varför får det då inte heta så, det är ju kolhysraterna som är fokus på att skippa.

Varför inte ta reda på vad du är inne på för forum istället?

Nu haar du fårr väldigt bra svar och det är för att vi är dett duktigt gäng här.

Men för explosiv träning behövs inte kh.
Fett och protein är det som gäller.
Sedaan om man kommer upp i 30 eller 50 kh gör inte så mycket men de behövs inte.

nagithas
0

Alla kolhydrater varsesig fullkorn eller icke, blir till socker i blodet. Fullkorns pasta och ris innehåller vitt mjöl. Samma strunt som vit pasta och vitt ris alltså

MsSandra
1

LCHF forum är jättebra ur GI synvinkel också (och vice versa).. och härinne pratas alltid kolhydrater i nån form ju hehe.. enda skillnaden (stora) är att några äter bra sådana.. andra äter "inga" och så finns det en hel hög mittimellan.. och det är så det ska vara. Alla får hitta sin väg till välbefinnande (alla e ju olika).

Så vitt jag vet så är "bättre" alternativ på kolhydrater (om man nu vill byta ut potatis).. quinoa, bulgur, rotsaker, råris, matvete osv. Allt beror på vad du och din kropp anser att ni behöver..

Största problemet med kolhydrater idag, är att folk äter det som huvudingridiens.. och inte som tillbehör (vilket det ska vara, enligt mig). Många gånger ser man en tallrik på restaurangen där det är en hel skål med pasta och så en klick köttfärssås på toppen.. och kanske en grön kvist på sidan.. när det i själva verket skulle vara en liten knytnäve pasta.. ett par skopor mer köttfärssås och en liten knytnäve grönsaker..

Gi är enligt mig en bra variant av tallriksmodellen.. även om jag äter mer LCHF själv numrer ;)
Lycka till oavsett och du ÄR välkommen på forumet, finns många tips o trix och hitta här.. och folk som kan "prata" ;)

MVH Sandra

freck
0

GI tycker jag är väldigt bra i ett träningssyfte+ att ha en balanserad energiintag från samtliga enerigkällorna. Där jag ska försöka få i mig ca 20E% protein 60E% kolhydrater 20%E fett.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[stuxen]
0

Gi finkar kanske bra för dig.
Men LCHF funkar mycket bra det med.
Kolhydraterna gör inte mycket i träningssammanhang egentligen.

Men man äter givetvis det som passar en själv bäst.

Zepp
0

Altså när man kommer till begrepp som "snabba kolhydrater", GI så är de bara en delmängd i det viktigare GL dvs Glykemisk belastning.

Med det menas då hur det påverkar glukosmetabolismen, mest blodsockerstegring och insulinutsöndring, samt vad sådant kan få för konsekvenser.

Tål man kolhydraterna och man är frisk och dessutom gör av med dessa så spelar det nog mindre roll om de är snabba eller långsamma.. om man tål dem.

För kolhydrater är kolhydrater, dvs glukos, stärkelse fruktos och sådant.. ren enegi helt enkelt.

Det du antagligen söker relaterar nog mer till begreppet "tomma kalorier", dvs kolhydrater utan annan näring i övrigt.

Här på forumet sysslar vi mer med GL, dvs LCHF och försöker äta så hälsosamt och näringsrikt det går i övrigt, oftast då för att moverka/reversera fettma, diabetes, metabolt syndron, PCOS osv.

För din del då handlar det mer om att äta kolhydrathaltiga livsmedel med näring i övrigt och så lite antinuttrienter i som det går.

Rotfrukter, grönsaker, mejerier, Quinoa och sådant.

Kika lite på vad Colting skriver!

http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

Eller en annan tränare.

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002

Eller lite om ketogenic diet och fysisk ansträngning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC524027/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jennix
0

Om jag vore du skulle jag byta ut ris, pasta och potatis mot rotfrukter eller grönsaker.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!