Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 11640 ggr
Tita45
0

Goda såser grytor utan grädde ??

Hur kan man göra goda såser och grytor utan grädde, har märkt att jag är känslig för mjölk produkter när det gäller min viktnedgång, men hur kan man göra goda rätter utan grädde ??

Sen undrar jag vad man kan använda i stället för vanlig buljong som smaksättning, utan en massa tillsatser när man inte har tid att koka ihop en egen buljong.

Har ni tipps på något bra och var man kan köpa det, vi har bara ICA,COOP Extra och Pekås där jag bor så vore kanon om man kunde köpa i någon av dessa affärer.

Eller någon bra sida på nätet man kan beställa från som inte är föööör dyr, har inte världens bästa ekonomi tyvärr =/

patronsaint
0

Milda mat extra 4% är kunlig i matlagning :) Är själv kännslig mot laktos och den funkar bra för mig som ersättning :) Sedan har du ju kokosmjölk oxå :)

I want to be like the patronsaint of reality.

Zabbio
0

Kom att tänka på havre-grädde och soja grädde.. :P

Har lämnat LCHF liiiiite.. men är just nu inne på att köra gluten och mjölkfri kost pga lite jag läste (har att göra med hur de proteinerna omvandlas och jag misstänker att jag kan vara känslig utan att ha märkt det) och har därför hittat havremjölk och havregrädde!

gogreen har mat ''grädde'' med 5% kolhydrater och vispgrädde med 17% kolhydrater.

Finns även kokosmjölk, vet inte hur det är i lchf, har ine kollat näringen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fiana
0

#1 Men den fungerar ju inte särskilt bra i lchf den har ju mer kolhydrater än fett i sig för att inte nämna den högst tveksamma innehållsförteckningen:

Ingredienser: vatten, låglaktos skummjölk, vegetabiliskt fett, rapsolja, förtjockningsmedel (E1450 tapioka- baserat), kärnmjölkspulver, stabiliseringsmedel (E415, E461), emulgeringsmedel (E435), arom, färgämne (betakaroten)

lchf-katastrof nästan så illa det kan bli

Men kokosmjölk och kokosgrädde fungerar naturligtvis bra om du kikar lite efter de sorter med mindre tillsatser.

Fiana
0

#2 Havregrädde och Soyagrädde brukar inte vara att rekommendera vid en LCHF-kost alls - är man mjölkproteinallergiker så kanske - men då är det fortfarande bättre med mandelbaserade alternativ.

Zabbio
0

#4 Varför? :) Mat grädden är ju bara 5% kolhydrater varav 2% är socker, många lägger väl gränsen där?

Varför är mandel bättre? Har faktiskt aldrig sett mandelbaserade varianter.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fiana
0

#5 Därför att det brukar läggas vikt vid vad för råvaror man äter också - alltså av precis samma skäl som t ex margarin inte "tillåts" (trots 0% kolhydrater och 80% fett)

Mandel bättre för att de varken är spannmål eller soja - men det är inte bra heller pga för mycket omega 6.

kaisakavat
0

Jag tror vi är lite 'buljongförgiftade'. Flört

Åtminstone jag var tidigare inne på att behöva ersätta smaken av buljongtärningar i grytor och såser och senast häromdan diskuterade jag det med sonen, som tycker samma som jag gjorde förr.

Men jag insåg att den sortens buljongsmak är rätt onaturlig. Ofta innehåller färdiga buljonger och såsbaser glutamat och andra kemikalier.

Genast kändes det 'mindre gott'. Och när man vant av sig ÄR det mindre gott.

Om man steker kött /fisk/fågel får man en steksky. Grytor stekar m m går att preppa med grönsaker ohc kryddor man gillar. Vill man inte ha i grädde eller cf, så kör med stekskyn, uppkryddad efter smak. Det är ju 'tunnare', men vad gör det? Mycket är vana.

Cocosmjölk är gott till vissa rätter och kryddningar. Tål du smör? En rejäl smörklick i skyn är mums. När grytan/steken är färdig fixar man till skyn, som då har smak även av grönsaker som gått med. Späder om det behövs, med vatten. Kokar ihop det hela. Man kan t ex röra i dijon och citron. Eller tomat/oregano-basilika.. Eller vad man är sugen på.

Lisabet
2

Jag reder sås med äggulor. Buljongtärning behövs inte alls, skyn från köttet, som man saltat och kryddat, räcker utmärkt, precis som kaisakavat skrivit.

Jag tillsätter mer kokosfett till skyn, häller i fyra äggulor, och vispar tills det tjocknar. Man måste vispa hela tiden, annars kan det bli "omelett".

Sweli
0

Buljong kan man lätt gör själv och frysa in i iskuber eller en påse för iskuber.

Det är lätt att ta fram när man behöver.