Leverpastej och blodpudding utan socker?
Är det någon som vet om det finns något märke som gör leverpastej och blodpudding utan en massa socker och tillsattser?
Eller kanske någon som vet hur man gör leverpastej själv?!

Det ska finnas ett recept på god leverpastej här på sidan. Kolla i vänsterspalten under rubriken "Mat".
När det gäller blodpudding är jag tveksam. En av huvudingredienserna är ju mjöl och det blir nog svårt att ersätta det tror jag.

Kanske går med mandelmjöl? Blodpudding alltså.

#2 Ja det kan ju funka. Det är ju lite sött också och blodpudding "ska" ju vara söt.
Eller så kanske man kan göra mjöl av fläsksvålar och ha i?
Jag brukar köpa tysk leverkorv i manuella charkdisken. Brukar finnas i flera olika märken. Dom flesta innehåller väldigt lite kolisar, lite tillsatser men mycket fett! Ofta smakar dom kanske lite mer lever än vanlig svensk leverpastej. Jag tycker det är godare, men det är ju inte alla som gör.
I den här tråden finns flera varianter på leverpastej/mousse.
Jag gör egen sedan flera år.
2 pkt (ca 900 gram) lever skärs i bitar. Hacka 2 små lökar, fräs allt i rikligt med smör tills levern är genomstekt.
Häll ned i matberedare och krydda med salt o vitpeppar, (lite sherry), paprikapulver, en droppe tabasco. Kör tillsammans med 300 gram philadelphiaost och ca 50 gram smör till en bra konsistens.
Detta blir en stor sats och jag fryser in i små glas- eller plasburkar/alt. gör platta paket av plastfilm.
Om man vill ha den som mousse blandar man i lite vispad grädde och serverar på något tjusigt sätt.
Här är en tråd: Margaretas kycklinglevermousse: Jättegott!
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=74f474b9-332d-4bfe-a9d2-585bd3b557ad
#0, Du har fått bra tips för leverpastej, men blodpudding är nog svårare. Blodpuddings främsta ingredientser är blod och mjöl. Skulle man ta bort mjölket skulle man bara ha flytande blod, och det kanske inte är så aptitligt. Så det skulle nog bli svårt att hitta ett recept på blodpudding utan mycket kolhydrater.
flytande blod? Det koagulerar väl? kanske mandelmjöl som förseslogs ovan?

#Jo blodet koagulerar men det ingår ändå väldigt mycket mjöl i blodpudding så utan det eller någon hyfsad ersättning tror jag det mest blir som en dallrig blodig omelett eller "kalvdans".
MANDELMJÖL! syns det inte?! Och kanske husk?

det finns ett företag somm heter GEAS som gör blodpudding utan socker och den är ätlig..
men är den utan mjöl?

Hur ser receptet på blodpudding ut i orginalskick? Kanske man kan kolla in det o mixtra lite?
finns väl på google förstås!!

Ingredienser
0.5 0.5 l svinblod
3.5 3.5 dl lättöl eller buljong
3.5 3.5 dl grovt rågmjöl
1 1 st finhackad rödlök
50 50 g späck i små tärningar
1 1 st syrligt äpple
0.5 0.5 dl smält smör
0.5 0.5 dl sirap
0.5 0.5 msk salt
0.5 0.5 tsk mald ingefära
0.25 0.25 tsk malen vitpeppar
0.25 0.25 tsk malen kryddpeppar
1 1 krm mald nejlika
Här är ett recept på blodpudding utan lchf, buljong i stället för lättöl, malda fläsksvålar o kanske mandelmjöl istället för rågmjölet. Späck är ju ok, äpple hmmm… sirap, sötningsmedel….Vad tror ni?
undrar om det inte behövs husk för att binda ihop?

Ja, man må ju testa nån gång, kan ju funka m husk faktiskt.
Hittade detta recept. Verkar inte som det behövs mjöl. Ister mm behövs. Skorpmjöl - men det verkar vara endast till formarna…
man kan ju göra om receptet som passar en själv…
http://recept.nu/1.233397/recept.nu_redaktionen/huvudratt/kott/blodpudding

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader. Skala, kärna ur och finhacka äpplet. Sila blodet och blanda det med ölen (eller buljongen) och rågmjölet. Skala och finhacka löken och tillsätt med alla övriga ingredienser utom späcket och äpplet.
2. Vispa kraftigt. Rör sedan i späcket och äppeltärningarna. Stek ett prov och smaka av kryddningen.
3. Smöra en 2 liters pastejform och häll smeten i den. Täck med smörat papper och sedan folie. Grädda puddingen i vattenbad i varm ugn i cirka 1 timme. Prova med sticka om puddingen är färdiggräddad.
4. Låt puddingen svalna i formen. Ställ den i kylen över natten.
5. Serveras stekt i skivor med stekt fläsk, äppelskivor stekta i socker och rårörda lingon.
Här är fortsättningen på receptet!

Udrar varför mitt första recept fick dubbletter på hur mycket det ska vara i? Men ni förstår väl hur mycket som det ska vara
# 17 jamen se där!!!
Ingredienser
1 1/2 liter svinblod
3 dl stark köttbuljong
1 gul lök
1 msk smör
150 g ister
150 g sirap
150 g späck
100 g små äppeltärningar
75 g russin (kan uteslutas)
1 msk torkad mejram
2 tsk torkad timjan
1/2 msk salt
1 krm stött kryddpeppar
2 krm stött vitpeppar
sen kan man kanske bröa med mandelmjöl?
Gör så här
1. Använder du djupfryst blod ska det tina i kylskåp över natten. Sätt ugnen på 175°. Skala och hacka löken fint och stek den gyllengul i smör. Sila blodet och blanda det med buljongen. Skär ister och äpple i små tärningar. Blanda ner ister, sirap, späck, äpple och russin. Krydda smeten med mejram, timjan, salt och peppar.
2. Blanda allt väl och stek ett prov för avsmakning. Smörj formarna med smör och ströbröd. Fyll i smeten i formarna och baka i vattenbad i nedre delen av ugnen i 2 1/2- 3 timmar. Pröva med en sticka eller provnål, som ska kännas torr.
3. Låt puddingen svalna något innan den stjälps upp. Beräkna ca 150 g blodpudding per portion. Stek ca 1 cm tjocka skivor på svag värme i ytterst lite fett. Servera med knaperstekt fläsk och rårörda lingon. Blodpuddingen kan serveras nygräddad eller förvaras i kylskåp några dagar. Den kan också djupfrysas och håller då i ca 3 månader.
4. Tips: Blodpudding till många är praktiskt att steka i ugn. Lägg skivorna i en lättsmord långpanna. Sätt in den i 225º ugnsvärme, i övre delen av ugnen. Stek ca 5 minuter och vänd skivorna en gång.
Detta var alltså rexeptet i länken i # 17

ok, men sirap kan ju inte vara bra lchf, vad kan man ta istället?
grädde :)
et var sirap i ditt recept med, men stevia, malitol eller sukrin om man vill ha sött
Du kan ju hoppa över det söta - ta lite lingon sedan…till alltså
kan du inte göra en sats till mig också? :)
man får hitta nån gris att sticka först…
obs skämt! 

Ja, jag vet att det var sirap i mitt recept, det jag ville ha tips om var vad man skulle erätta det med
ja och det skrev jag ju också! I samma inlägg tom!

Ja, jag vet, jag trodde bara att du trodde att jag inte såg att det var sirap i mitt recept med. Såg det sedan att du skrev det. Det blev fel av mig, förlåt lite iver i mitt skrivande bara

är det någon som testat något utav blodpudding-recepten?
sugen på blodpudding!
Har svål i ugnen till mjöl nu…
Vad tror ni om att ersätta sirap med kokosmjölk?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förr gjorde jag blodpudding med fiberhusk, lite sojamjöl och kruskakli. Fungerade hyfsat men blev väldigt luftig och lätt.
Numera kör jag med kokosfibermjöl (runt 50 g/½ liter blod) och någon tesked fiberhusk, det blir kanon! Min "sötning" görs med kanel, jag tycker det är tillräckligt sött iaf. Tycker i regel att det är för klen kryddning i vissa recept (som på recept.nu) och brukar därför köra dubbel mängd av dessa (förutom ingefäran, som jag är skeptisk till att den ens ska vara i…inte enligt Wretman iaf).
Kan gissa att det kan liknas en synd bland lchf:are när jag nämner att man kan skippa smöret…
Om man planerar att äta blodpuddingen direkt efter att man har tagit ut den ur ugnen ska man absolut inte steka skivorna! Den ska vila en kvart, stjälpas upp och serveras rykande färsk tillsammans med stekt fläsk/skirat smör och lingon. Resterna, dvs det som blir kvar av blodpuddingen, är det som steks i en panna vid ett senare tillfälle.
Uppfattat? ;)

Länge sedan jag startade tråden men nu har jag äntligen gett mig på försöket att göra egen LCHF-blodpudding och det blev riktigt bra! Receptet hittar ni här.
men som vi alltid säger, klistra in recept här och lägg inte bara en länk! Länkar har en förmåga att bli ogiltiga med tiden!
Här kommer ett recept på Argentinsk blodkorv.
Jag brukar även använda purjolök i blandningen.
Jag har lagt den bland recepten i forumet.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4ede469188f4724cff00477e-argentinsk-blodkorv-morcilla
Jag brukar ha det tillsammans med kött och chorizo när jag gör asado
ÖSTARPS GÄSTGIVAREGÅRDS LEVERPASTEJ
Sök det receptet, finns här på Kif både i stor sats och uträknad liten sats.
Är också kommenterad och rekommenderad på flera trådar för att den pastejen är så god och liksom rejäl.