... gjorde kladdkaka ... ho hum ...
Har last tradarna om kladdkakor (har aldrig atit en sa frestelsen blev for stor) och provade ett recept som alla lar ha tyckt var sa gott …
Botten gjordes av mandelmjol och aggvitor … for en gangs skull holl vitorna sin luft och botten sag perfekt ut nar den gick in i ugnen. Jag lade till litet Splenda och litet Stevia … men … botten var i det narmaste SMAKLOS.
Chokladinnehallet gjordes pa uppkokt gradde, smalt choklad och na't agg, tror jag … har inte receptet framfor ogonen. Jag lade till mer Splenda och en knivsudd Steviapulver - basta sotningsmedelsblandning for choklad - och inget forvanande dar, det smakade forstas choklad eftersom det var en blandning av 75% och 86%.
Kakan akte i soptunnan. Foredrar en ren bit choklad.
Na't annat som jag inte behover sukta over.
Vet inte vad du inte blev nöjd med i just detta recept, har inte provat det själv…ännu, däremot har jag också varit med om detsamma. Provade ett annat chokladtårterecept här från LCHF en gång och där det var oändligt många som hyllat receptet och tyckte det var sååå gott. Jag blev riktigt besviken när jag gjort kakan. Väldigt medelmåttigt, smakade mest bara som chokladpudding. Barnen tyckte inte om det alls. Märkligt med tanke på att det var choklad trots allt. Och för min del åt jag det men det var ju inte alls vad jag tänkt. Det var ju mest som chokladpudding somsagt, inte den godaste sorten, och inte som någon fin tårta som jag ju trott. Sedan några sådana tester är jag lite försiktigare. Har även hänt att jag testat saker jag fått slänga. Men inte kakor hittills utan då bröd. Och detta också trots att andra gillat dom. Känns lite märkligt. Är väl bara att inse att vi är väldigt olika gällande smak.

Visst ar vi olika … jag mar illa bara jag tanker pa havregrynsgrot eller mjolk …
En misslyckad kladdkaka ar ett billigt pris att betala eftersom jag hittade fiberhuskbrodet pa samma site :0) … De andra recepten, spelar ingen roll vilken not/aggblandning som anvands, smakar bara som olika former av omelett for mina smaklokar.
Men, a andra sidan finns det ju de som klagar for att det fiberhuskbrodet kan 'knastra' till ibland … jag overser garna med det :0)
Helt klart den bästa kladdkakan.
Den här rekommenderar jag varmt, visst det blir det inte riktigt kladdkaka utan mer chokladpudding men gott är det!

OK … jag forsoker kanske en gang till … men, som du sager, det verkar mer chokladpudding.
Tror du att det att frysa den eller blir det bara blott nar den tinar?
Frysning vet jag inte tyvärr men du kan ju prova. Däremot är det väldigt viktigt att låta den stå i kylskåpet ett antal timmar (6-8) innan man äter den, för den blir mycket godare när den stelnat än när den är som en pudding. 
Hm den där liknar väldigt mycket en annan kladdkaka som jag testade härifrån. Den tyckte åtminstone jag var bra isåfall. Jag droppade dock i en massa mintolja. Men somsagt….även om jag tyckte den var bra är det ju inte säkert att alla andra tycker det.
#3 Den ska jag prova i helgen, verkar jättegod. Tack!
Kladdkaka kan ju betyda lite olika saker för olika personer också. Den "klassiska" kolhydratskladdkakan är ju i stort sett en sockerkaka med kakao (och oftast utan bakpulver) som blir kladdig i mitten för att man inte gräddar den så länge jämfört med en "torr" sockerkaka.
De flesta LCHF-recept på kladdkaka påminner mer om fransk chokladtårta, som görs på mörk choklad, och som blir kladdig eftersom den innehåller mer fett och mindre eller inget mjöl. Tar man bort sockret ur en sådan, blir det nästan automatiskt ett LCHF-anpassat recept.
Personligen har jag alltid föredragit fransk chokladtårta framför kladdkaka, och därför gillar jag LCHF-recepten, särskilt Chokladtårta á la Varenne. (Observera dock mitt inlägg #54 om gräddningstiden).
Men är man ute efter "kaksmetssmaken" på kladdet i mitten av en kolhydratskladdkaka förstår jag att man blir besviken.
**Surface of Velvet
**Core of Steel

Detta var forsta gangen jag forsokte/at kladdkaka sa hade inga forutfattade meningar.
Den franska kakan utan mjol som vi gjorde i Frankrike kommer jag inte ihag som kladdig i mitten … den blev mer som en mousse. Men, jag gjorde den inte ofta eftersom min favorite var Dacquoise eller Marjolaine med notmarangbottnar :0)

Den star i kylskapet nu :0) Farligfarlig! for det gar sa fort att gora den. Paminner om den franska gateau au chocolate utan mjol vi brukade gora … har inte smakat mer an slickat av pekfingret som jag bara var tvungen att peta med for att se om kakan behovde mer tid i ugnen … mycket lovande :0)
Det är det bästa! Du kan lätt hinna med att göra/äta en varje dag! 
Jag gjorde chokladgodis med condensed milk, det var egentligen kola jag skulle göra men iallafall så kokade jag 1 burk milk i mikron ca 10 min så att den tjocknade och så smälte jag fin 80%ca choklad i det och smör och kokkosolja. I den smeten tryckte jag ned valnötter och hasselnötter lätt hackade, sedan fick det kallna i kylskåp och nu går det bra att skära ut lagom godisbitar. Jag hade alltså ett grundrecept på kola som inte blev vad det skulle men fick något som jag tror är godare. Leta på condensed milk för jag har ingen exakt beskrivning och låt fantasin flöda.

Condensed Milk:
Nutrition Facts
Serving Size: 1 cup / 306g
Amount per Serving
- Calories 982 Calories from Fat 240
% Daily Value *
Total Fat 26.62g 41%
Saturated Fat 16.79g 84%
Monounsaturated Fat 7.43g
Polyunsaturated Fat 1.03g
Cholesterol 104.04mg 35%
Sodium 388.62mg 16%
Potassium 1135.26mg 32%
Total Carbohydrate 166.46g 55%
Dietary Fiber 0g 0%
Protein 24.21g 48%
Vitamin A20.1%
Vitamin C13.3%
Calcium86.9%
Iron5.6%
Est. Percent of Calories from: Fat 24.4% Carbs 67.8% Protein 9.9%
… eller finns det en annan version i Sverige?

#1 … jag har nu provatit kladdkakan #3 foreslog …
#3 … Den blev forforiskt god, nastan som nougat :0)
Nasta gang ska jag anvanda kokosfett eftersom jag ALSKAR ischoklad me for att undvika 'the slippery slope' maste jag utesluta sotningsmedel …
#12 har du hittat kondenserad mjölk utan tillsatt socker? För den brukar vara sötad nåt alldeles ruskigt! Förutom det som står ovan så får man lägga till en hel del kolisar för sockret! Tror det finns osötad i USA alltså…
men du bodde vissst utomlands? Här får man nog (också) bestämt avråda från att använda det, den är ÄNNU sämre alltså.
jag hoppas ni fattar det jag skrev ovan… något sa mig att yvonnel kanske inte bor i sverige eftersom hon skriver condensed milk. Här säger man nog kondenserad mjölk. Men som sagt enbart sötad sådan. Vet att det brukar finnas osötad utomlans men den blir ju så koncentrerad att det blir väldigt mycket kolisar ändå (som man kan se i näringstabellen ett snäpp ovanför)
Men det finns osötad i sverige också, willys brukar ha den. Tror den innehåller 5-6 g kolhydrater/100 g eller nåt sånt.
aha! Är det verkligen så pass lite kolisar i den!? Det förstår jag inte, vart försvinner kolhydraterna, det är ju 3 i vanlig och denna är jättekoncentrerad!? Är det inte bara vattnet som är borta?
edit 5% är det ju i mjölk… ännu konstigare
här står det lite om evaporerad mjölk "som till skillnad mot kondenserad mjölk inte är sötad" trots det är det 10 % kolhydrater i.
Men även det var betydligt mindre än jag trodde men tyvärr för mycket för mig..
Men det lät väldigt bra!

Skillnaden mellan condensed och evaporated mjolk ar att den forsta har socker tillsatt.
Condensed mjolk utan tillsatt socker = evaporated.
Om mjölk på burk - jag bor i Sverige sedan länge men har bott i USA och har därför lite blandspråk ibland men mest pga åldern som numera gör hjärnan ganska dimmig.
Ursäkta om jag ställt till det för er - den kondenserade mlölk jag använt har jag köpt på Willy´s men just nu är jag på besök hos min syster i Blekinge så jag kan inte kolla näringsvärdet på den andra burken jag köpte, dock är jag säker på att den inte hade tillsatt socker.
Till ex. så fick jag rådbråka hjärnkontoret ganska mkt innan jag lyckades komma ihåg att ist. för godisbit ville ha ordet fudge. Frustrerande!

Sista torsdagen i november ar det Thanksgiving Day i Staterna.
Det ar den mest viktiga hogtiden har och har blivit frosseriets high holiday. Inte for att vi foljer denna vag men vi ater en del traditionella matratter sasom kalkon med cranberry sauce (snarlika lingon, gjord med erythritol) och mosad blomkal som ersattning for potatismoset. Grona bonor gar bra men vi later bli deras blaskiga sas som oftast ar gjord av na'n mjolstinn soppa. De sotsliskiga jellosalladerna gar vi forbi utan en blick och yamgrytan som ar gratinerad med marshmallows (I kid you not!) kan aka ut genom fonstret for all I care.
Eftersom jag inte gillar den traditionella efterratten pumpapaj (som kan goras lchf), men gillar pecanpaj (svarare att fa till lchf) sa ska jag gora den fantastiska KLADDKAKAN :0)
Nu undrar jag … om jag anvander kokosfett istallet for smor, smakar resultatet som ischoklad (ston … det ar saaaa gott) aven nar den har varit i ugnen? I ischokladrecept smalter man ju kokosfett med choklad, men man kokar det aldrig … eller det blir inte samma hetta som nar man har i ugnen … skulle jag tro ialla fall … nagon som vet?

Så jäkla gott!! Men ta inte socker utan Sukrin. Och jag hade inga ugnsfasta formar utan stora muffinsformar.

Tack for receptet :0) Det jag anvander ar det som #3 rekommenderade … det ar SAAAAA gott … och det omdomet ar fran na'n som nastan aldrig ater sa'nt har … och det var forsta kladdkakan som jag gjorde.
Vad jag undrade da var om man kan fa fram ischokladfenomenet genom att anvanda kokosfett istallet for smor.
Jag har inte anvant socker pa aratal utan anvander erythritol (sukrin) till allt som behover sotma :0)

#3 Hur god som helst!
Första satsen hade jag i vanligt saltat smör för det var det enda jag hade hemma, men det blev inte så bra. Den salta smaken blev för mycket tycker jag.
Nu med andra satsen så körde jag osaltat smör och 2 msk Bailey's. Åååååh så god den blev! Det måste ni prova :)
Japp! Saltat smör funkar inte, det smakar inte bra. Osaltat ska det vara. 

Jag anvande kokosfett och den blev saaaaaaa god :0)
Gun - fick du fram "ischokladfenomenet" i kakan när du använde kokosfett?
MVH/K.
PS: Osötad kondenserad mjölk finns även på svenska ICA. Men den tjocknar ALDRIG på det sätt som den sötade kondenserade gör. Den är precis lika tunn och vattnig efter tre timmars sjudande i kastrull (fråga mig, jag har försökt allt
) som den är om man öppnar burken direkt. Därför funkar den inte till fudge o.dyl för det blir aldrig "kolasås" av den hur man än väntar, tyvärr!

Yesssss! :0)
Okej
, så det blev bättre med kokosfett än med smör alltså!? Använde du den kokossmakande cocosan eller vanligt neutralt kokosfett, typ "silverpaketet"?
Är det förresten någon som har noterat att kokosfettet i silverpaketet beter sig annorlunda nu när det är härdat, i tex. ischoklad? Jag tycker inte ischokladen blev densamma i år faktiskt… men kanske jag bara inbillar mig.
MVH/K.

Jag kanner inte till Cocosan eller neutralt kokosfett som saljs i Sverige. Har koper jag Spectrum Naturals Organic Coconut Oil i glasburkar om 414 ml. Jag luktade pa det och kanner ingen kokosdoft sa det ar nog tamligen sa neutral i smak.

Imorgon är det Thanksgiving igen! Dags för godaste Chokladkladdkakan … ska använda en del Amedeichoklad som JP tog med sig från Italien
… måste nog göra dubbel sats den här gången …
Verkar god! Och enkel! Men bara 6 minuter i ugnen, stämmer det eller gräddar du längre tid?

6 minuter ar precis!
Nu har jag gjort kladdkakan från #3 med kokosfett. Wow!! Underbart god! Men oj så mäktig den blir med kokosfett mot när man gör den med smör.

Min räckte en vecka 
"36
Tror inte den räcker så länge här. Lever ihop med en riktig gottegris. Jag själv tar en bit hälften så stor mot när jag gjort med smör så för min del räcker den länge.
Ska göra den i fyrkantig form nästa gång. Då kan man skära ut rutor istället för tårtbitar. Ska också prova att frysa en bit och se om den är lika god efter upptining.

… som konfektbitar … måste jag också prova …
Hittade ett recept på Lchf-brownies för ett tag sedan. Blev misstänkt likt kladdkaka. Lösningen: någon form av nötmjöl. Antar att det är det som fattas om man vill ha mer "kaksmet" över det hela..
Nu har jag provat att frysa kladdkakan från #3.
Gick alldeles utmärkt. Frös in en bit bara och lät sedan tina i kylskåp. Smakade precis som före frysning.