Boken Matens pris
En artikel om boken Matens pris
Den grävande journalisten Daniel Öhman, uppvuxen i Borlänge, har flera prisvinnande reportage bakom sig. I sin nya bok, Matens pris, tar han och kollegan Malin Olofsson ett grepp om den globala lågprismatens konsekvenser för miljö, människor och djur.
Maten kostar helt enkelt för lite, menar han. Och för detta kommer vi att få betala.
Mycket bra bok men skrämmande om de naturbetande kossorna från Brasilien!
Jag hade absolut tyckt det var en bok att köpa om den inte lanserats med rubriken "Köttindustrin ligger bakom LCHF" och att tjata om att LCHF är en miljöfarlig diet. Där tappade dom mig.
Jag brukar då och då påoeka att det inte är bra med all denna soja dom snikar sig in precis överallt, bara tänk på alla dessa vegetarianer med tex sojakorv och liknande och alla dem som tror att sojamjölk är ett bra alternativ.
Sedan kan man ju undra över prissättningarna på maten, en del används som lockpris, tex dansk fläskfilé och den irländska köttfärsen.
Jag tror att det skulle gå utmärkt att ha ungefär motsvarande priser på närodlat som bl.a pga minskade transporter skulle ha chans att komma ner betydligt i pris, men detta är satt i ekonomiskt system så hårt att det initialt kommer att bli mycket dyrt att återgå till ett bättre utbud.
Det var bara media som vinklat det även denna gång till LCHFs nackdel. Vad jag kunde läsa så var det så att man ska tänka på att all propganda ang vilka livsmedel man ska äta troligen har en sponsor.
#4 det stämmer inte. Jag är med på deras facebook sida och där hävdade författarna att LCHF var en köttkost och därmed miljöbelastande.
Deras "studie" om LCHF matens miljöpåverkan var så hafsigt och vinklad gjord att jag tappade tron på hela deras verksamhet, spenderar mina bokpengar till bättre, tex Bruce Fifes Stoppa Alzheimer nu, tack för recensionen SS.
Men köttindustrin idag är väl inget av yvas över med antibiotikabehandlingar och utfodring med spannmål. Jag tycker det är viktigt att vara öppen för att förbättra HELA livsmedelsindustrin.
Jag bor på landet och har flera bönder som har köttproduktion och använder bara gräs och på vintern ensilage. Korna mår bra, jag köper en kohalva då och då och har lånat en del av min tomt också för att ha den öppen. De djuruppfödare som jag känner sköter sina djur bra. Jag vägar tro att bara idioter och sadister väljer att producera kött.
Å å där ser man jag har tydligen läst mellan raderna! Jag ska genat kolla deras facebooksida 
Marja-Lisa jag håller med dig, fult att dra alla köttproducenter över en kam och dessutom framställa LCHF som en köttdiet. Visst, vi är oftast inte vegitarianer men hur miljövänligt är det med alla GMO-soya som de sätter i sig.