Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3314 ggr
LatMask
1

OT - här ska rensas!

Min hatthylla har känts lite konstig på sistone… Den såg rätt proper ut, men det var något vagt oroande samtidigt…

Så jag beslutade mig för att handla. En rent lakan på golvet, allt från hatthyllan på lakanet, sedan blev hylla och vägg mm ordentligt rengjorda.

Så började jag hänga/lägga tilbaka grejer. Och VAD jag hittade!

Fyra axelremmar t ex. Jag köper ny väska kanske vartannat år, och de har alltid axelrem, som jag inte använder. Så jag har hängt upp axelremmen "för jag kan ju inte kasta den direkt, den är ny" och så har det rullat på. Sliten väska bortkastad, ny väska med axelrem inköpt osv osv.

Så fyra axelremmar har alltså hängt i min hatthylla i 7-8 år… Skäms

Att inte tala om sommarens lätt sunkiga och väldigt otvättade badlakan från innersta hörnet… Skäms

Det verkar som om det ger energi att rensa ut grejer man inte behöver/inte använder, för sen jag började rensa har jag

- städat och rensat i linneskåpet och fått en hel hylla fri

- rensat oanvända/fula/tråkiga kläder ur garderoberna

- rensat bland kryddorna ("bäst före 2008-12-31 Skäms)

Så det blev ett antal kartonger till Myrorna och en del direkt bortkastat (axelremmarna t ex)

Nu funderar jag på vad jag ska ge mig på härnäst… Några tips?

starhawk
0

Bakom spisen och kylskåpet, där kan det finnas intressanta saker

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur har du det på vinden? I källaren? I ev. garage?

Eller för den delen, i bagageluckan - där brukar också finnas en massa "bra och ha" - saker.

Jag har också börjat lite smått, hittills ca: 7-8 st stora kassar till återbruk någonstans där dom fortfarande vet hur man gör för att ta tillvara.

Jojo55
1

Själv har jag just sorterat bland recepten i datorn. När någon lagt upp ett recept här på kif som jag tyckt varit intressant så jag kopierat och klistrat in i ett worddokument. Fyllt på det ena efter det andra i en lång radda, rakt av bara ("så länge") i samma dokument efterhand som nu var flera kilometer långt kändes det som. Nu har jag delat upp det i flera dokument som heter Fläsk, Fisk Färs osv. Det kanske vore något för dig också?

LatMask
0

Källaren ska vi inte tala om… Den kan nog bli ganska knäckande, så den sparar jag till framåt jul.

Jättebra idé med recept, Jojo! Jag har mest lagt länkar och bokmärken, och det har börjat bli rätt mycket. Jag ska bestämt lägga upp undermappar enligt ditt system med fisk, fågel osv. Tack!

[esereth]
0

Alla skåp i köken, bokhyllor med skåp och lådor.

parsley
0

Rent principiellt:

Släng fem saker om dagen, den närmaste månaden.

Släng sådant som du inte vet att du äger.

Gör dig av med varannan bok (om du är bokmal)

yvonnel
0

Håller med #6 men ha några kassar stående så  att du kan sortera efter principen användbart och slängmåste. Det finns ju som bekant inte mycket som inte går att ombruka i någon form så lite eftertanke är ju alltid på sin plats.

Jojo55
0

Latmasken har visst blivit energisk av sin kosthållning? Flört

Anders-S
0

The Fly Lady Marla Cilley har en del tips.  Ja, hon äter lowcarb också!

http://flylady.net/

Lyssna på Jimmy Moores intervju i program 495: Marla ‘Fly Lady’ Cilley Goes Low-Carb And Dr. William Davis Releases ‘Wheat Belly’

http://www.thelivinlowcarbshow.com/shownotes/

William Davis blog:

http://www.wheatbellyblog.com

LatMask
0

Nä, så kul med Fly Lady! Det var flera år sen jag kollade där, och hon har massor av bra tips, men jag hade ingen aning om att hon äter lowcarb!

Jojo, visst kan det tänkas att energin kommer från kosten, kompletterat med "överdoser" av D-vitamin!

Parsley, att slänga sånt jag inte vet att jag äger… mja, det kan väl vara en svår balansgång? OK om jag tänker att "Jisses, den här ointressanta grejen hade jag totalt glömt bort" men jag kanske blir jätteglad? 

Alla köksskåp är förstås ett jättebra tips, tänker planera in det efterhand så det hela är klart till jul.

Fast apropå kassar har jag en gång sett en ganska sorglig sak: en äldre granne som hade väldigt mycket grejer stående överallt, plus en hel del kartonger. En yngre släkting fick henne intreserad av det här med kassar, men det slutade bara med att allt stod i kassar i stället för på bord, hyllor och golv. Men kan man hålla det inom rimliga gränser måste det vara jättebra!

gun92884
0

Gosh … hade nastan glomt Flylady's existens … men, det ar ju kanske det som ar vitsen … hon sitter dar pa vaggen  Skrattande

Aven om hon ater lowcarb sa ar inte recepten som ges som forslag till menyer lowcarb … exempel 'Jambalaya Pasta' … 58gr carbs/portion …

KarinJ46
0

Heja Heja LatMask! Ja visst är det befriande att göra sig av med gamla grejor!

Nästan som att ge lägenheten/huset en egen lowcarb-omgång!

Om ingen redan har skrivit det så föreslår jag: Byrån i sovrummet, Nattduksbordet, Badrumsskåpet (hittade 20 år gammalt smink i mitt eget skåp), klädkammare, kökslådor/skåp, bokhylla.

Ett bra tips, om grejorna är användbara, skänk dom till nån Erikshjälpen eller Röda Korset. Dom har second-hand försäljning på många orter i landet.

Åsså är det lättare att göra sig av med grejor när man vet att det är för ett gott ändamål.

LatMask
0

Nu har jag äntligen börjat med köksskåpen. Jag började med det skåp som rymmer alla mina krukor och fat. Jag hade fixat balkongen först och slängt en massa gamla krukväxter och annat (mina luktärter tog sig aldrig…snyft!)

Men det innebar att jag alltså hade massor med krukor och fat som skulle in i ett skåp som redan såg proppfullt ut. Men genom att ta ut allting, tvätta alla hyllor och sen sätta in allting sorterat och snyggt fick jag en halv hylla ledig!

Grr, LatMask är på g! (Jag skyller på D-vitaminerna, har ni sett att Holistics har ändrat på sin burk?)

KarinJ46
0

Jag har sett att burken ser annorlunda ut, har dom ändrat på innehållet också?

LatMask
0

Nä, det är samma gamla D3 gjorda på fårull såvitt jag kan se.

Det är en ny typ av innerförslutning, sånt där papplock som man får slita av, de har kanske en ny maskin som försluter, och då kan jag tänka mig att man måste ändra formatet.

shamani
0

Såna där kickar är bra att få - ibland. Själv gjorde jag ett super-röj i garderoben för något år sedan och skänkte (och kastade) alla kläder som var för stora. Jag hade massor (från tidigt 90-tal….) som åkte iväg. Sen gick jag upp i vikt. Typiskt. Men jag fick massor av plats i garderoben! Skrattande

Nu är jag på väg ner i vikt igen, men nu ska det bli nytt system! Sånt som inte passar (för smått) hamnar längst ner och det som passar högst upp (går till midjehöjd). Sen får jag byta plats på backarna eftervart som kroppen ändrar sig. Flört

Hoppas bara att det jag har växt ur inte hinner bli hopplöst fult innan dess. Kroppen ändrar ju form med åren också.

LatMask
0

Ojojoj, nu är jag lite i knipa… För några år sen fick jag en hel del grejer från mitt föräldrahem, bl a en golvvas, sisådär metern hög. Jag ställde den i ett hörn av vardagsrummet, för det är ju inte särskilt ofta man använder en sån.

Nu i kväll kom jag hem med fem magnifika skära liljor som kulle passa perfekt i vasen, OCH DEN ÄR BORTA! Var i hela friden kan jag ha ställt den? SÅ rörigt har jag inte hemma. Jag har haft katter på besök, kan jag ha ställt undan den då? Jag går och tittar i alla skåp och lådor och sliter mitt hår…

LatMask
0

Uppdatering ang mina liljor. Nu står de i en alldeles för liten vas, stödda mot ett bordshörn, så att de håller sig upprätta, medan jag förvirrat irrar i rum, ur rum - Var i hela friden är den där rackarns vasen…

yvonnel
0

Det kanske visar sig att du har givit bort den där vasen. Jag har också ibland letat efter saker jag glömt bort att de har gått sönder eller kasserat på annat sätt. Det är ett konstigt fenomen att minnet kan göra såna hopp i tiden.

shamani
0

Eller att någon annan haft sönder den och inte vågat säga något…

yvonnel
0

HUR GÅR DET FÖR ÖVRIGT, BÖRJAR DU FÅ GANSKA GOTT OM PLATS FÖR NYA INKÖP ATT FYLLA UT DINA NYTÖMDA LÅDDOR OCH SKÅP? (HI,HI.!)

LatMask
0

Haha, yvonne, det lär nog ta sin lilla tid att städa min tvåa! Jag vet att jag har ovanligt många bokhyllor, och jag har nog många köksskåp också.

Så här ser det ut: Jag har 23 "slutna objekt" i köket (varje skåp räknas som ett objekt, och varje låda som ett). I sängkammaren har jag 18, i hallen 6 och i badrummet 4. Totalt 51 st.

Jag har också "öppna objekt". 1 i köket, 10 i sängkammaren och 45 i vardagsrummet.

ALLT ska tas bort från varje skåp, varje hylla och varje låda, sedan städar jag och slutligen lägger jag tillbaka bara det som skåpet, hyllan eller lådan ska innehålla.

Så ska jag hinna allt innan jul får jag nog avverka sisådär tre "objekt" i veckan. Ibland får jag ett ryck och fixar en grej per kväll.

Men framåt jul räknar jag med att ha lite mer plats…

shamani
0

Jisses, LatMask, du är inte dålig du! Inga små ambitioner du har… Flört

LatMask
0

Äntligen kom jag mig för med lite virtuell uppstädning! Tack än en gång, Jojo55, för tipset att göra mappar för olika typer av recept. Nu ligger recepten prydligt sorterade i mappar för fisk, fågel, köttfärs mm, och det är jätteöverskådligt och bra!

MillisB
0

Hittade du vasen?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)