Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3234 ggr
sonny-77
0

Är det normalt att må så här ??

**Det är första dagen med LCHF.

Jag känner mig matt, darrig, torr i munnen, tung i huvudet och inte riktigt klar i knoppen. Inte illamående men kan inte riktigt bestämma mig om jag behöver spy eller inte.

Är det här någon övergångsperiod som man bara ska stå ut med ??

**

problembarn
0

Oja… många har övergångsbesvär, av olika styrka och karaktär men det du beskriver är klassiska symptom. Vill du lindra dem får du öka kolisarna och så tar övergången lite längre tid… annars är det härda ut med snabbare övergång som gäller!

Stort lycka till

ps tack vare att du har besvären så har du även kvitto på att du gör rätt ;-) ds

Skogiz
0

Om man går ut hårt så kan det mycket riktigt kännas jobbigt i några dagar. Jag var väldigt trött och slut i 4 dagar när jag började. Så normalt är det, men inte kul. Hoppas någon kan komma med knep hur man överlever första dagarna. Skaldeman förordar en långsammare övergång, men jag gick från godisråtta direkt till strikt LCHF och det gick det också.

jenny_li
0

För mig är första 2-3 dagarna alltid jävligast, men sen går det över - eller blir iaf bättre. Lite halvpyrt kan jag må de första veckorna, innan man helt kommit in i det.

sonny-77
0

**Tack, alla ni. Ska försöka hålla ut. För Fett + Kolhydrater låterväldigt fel och jag är väldigt känslig just med att gå både upp och ned i vikt så är det nog ingen bra grej för mig att äta båda samtidigt. Kanske blir kämpigt några dagar men jag ska hålla ut. Är mätt för jämnan så jag har inga sugningar på att äta något sött heller och det är jag evigt tacksam för.

Anledningen till att jag börjar med LCHF är att jag vill må bättre. Bli jämnare i humöret. Gå ner i vikt och sen hålla mig till den vikten som jag vill stanna på.**

sonny-77
0

Min gubbe har sagt att han typ har 5 kaffekokare i magen. Är det också normalt som övergångsbesvär ?? Han känner ingenting annat.

Saga2
0

De första 4 dagarna fick jag som du en schysst muntorrhet, en extrem huvudvärk & var allmänt snurrig och trött. Men det går över, tro mig…..fastän det känns hopplöst just nu……bit ihop….det är värt det…Glad

sonny-77
0

Vad gjorde du mot muntorrheten ??

navarro
0

Drick mycket vatten!

magma
0

Du mår bättre efter några dagar, men du kommer antagligen känna dig trött och seg längre än så- åtminstone är det vanligt att tröttheten hänger i ett par veckor.

Jag kände mig som om jag sprang in i en vägg när jag försökte jogga första månaden, och först efter ytterligare en månad kändes det helt OK att träna igen.

Normalt är det också att springa på toa stup i kvarten första dagarna när vätskedepåerna kissas ut, att vara väldigt törstig, ha huvudvärk, känna sig trött mm.

Känner du sug efter socker/stärkelse så ät något "tillåtet", förslagsvis något fett eftersom det ofta botar suget även om det kan ta en liten stund innan man upplever någon skillnad. Lycka till!

Saga2
0

#7 Jag gjorde som Navarro nämnde….drack en faslig massa vatten…..det blir många toabesök, men även vattenkastningen & saharaöknen i munnen försvinner efter ett tag Skrattande

Saga208
0

Jag hade me extrem huvudvärk, trötthet och kroppen hängde inte alls me…har hållit på i 4 veckor nu och mår kanon!!! det enda jag känner nu är att jag är hysteriskt pigg på morgonen och som en klubbad säl på kvällen…kan inte ens sova ut på helgen…vaknar alltid runt 6…*suck*

MASSA VATTEN!!! det enda som lindrar alla symptomen någorlunda…det är svårt att koncentrera sig när huvudet känns som om det håller på att trilla av axlarna och man fortfarande ska vara "käck & rolig" på jobbet.Fot i munnnen

Men jag säger bara en sak!! Det är värt det…jag har hittat hem efter jojobantande sedan 15 års ålder.

Vatten! Vatten!

Margareta
0

Massa fett lindrar också. Man får mindre abstinens av fett. Jag brukar rekommendera en mild 31% ost typ Cheddar eller Wästgöta kloster svart…

Numer pensionär i Nynäshamn

parsley
0

Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten är bra mot (söt)sug.