Jag behöver hjälp ifrån er LCHF-experterna :)
Hej!
Jag har igår börjat med LCHF, hittils så har jag bara kört LCLF ..alltås LowCarbLowFat ocd det resluterade i en viktminskning på 30 kg. Efter det så slappnade jag av lite och gick upp 5 kg. Nu vill jag gå ner de 5 + lite till men orkar inte svälta. Jag hatr dessutom alltid varit väldigt skeptisk emot LCHF men känner inte att jag kan dissa förens jag har testat.
Innan jag går fullt ut med LCHF så skulle jag vilja ha svar på några frågor.
1) Finns det några vetenskapliga bevis för att fettförbränningen minskar när man konsumerar light-produkter? Isf varför? Om inte, varför är du lihtprodukter förbjudna? Jag planerar att minska min konsumption rejält, men tänkte inte sluta heöt, är det ok att dricka light.läsk någon gång ibland?
2) Måste jag sluta med min ätardag? Jag har en gång i veckan en da där jag får vara snäll mot mig själv och inte behöver tänka på vad jag äter och då jag oclså fyller på mina glycogendepåer och lagrar energi infö veckan. I annat fall så försöker jag att äta både kol.h. snålt oh fett.snålt. Kommer min ätardag att förstöra LCHF medtoden och ifs på vilket sätt? Jag förstår att det är lättare att falla tillbaka i sina gamla vanor, men om man nu är som jag och i flera å¨r har haft ätardag som jag kan kontrollera (och har tappat vikt mrd tidigare), kan jag fortfarande gå ner i vikt med LCHF?
3) Jag kommer att operera min fot och inte kunna röra mig, men inte bara jag, alla andra som inte har möjlighet att vara aktiva varje dag, är det verkligen möjligt att tappa vikt när man får i sig så mycket fett?
4) Hur stora ska portionerna vara? För det är väl lite meni ngen med LCHF, att minska magsäcken med mindre portioner som är mer tillfredställande och mäktigare?
Mmm det var nog allt för idag! Någon som är sugen på att hjälpa mig?
Skulle bli otroligt tacskam!
Tack på förhand!
Anna
Shapethefuckup.blogspot.com
1. Lightprodukter är inte förbjudna men däremot rekommenderar vi inte svält, vilket det blir om man minskar både kolhydrater och fett. LCHF betyder att vi ersätter energin från de borttagna kolhydraterna med energi från fett medan proteinet ligger på en normal nivå.
Lightläsk är inte heller förbjudet men det kan trigga sötsug så därför rekommenderas det inte.
2. Vet inte.
3. Vi äter inte mycket fett, se svaret i 1. Men annars kan du väl röra resten av kroppen? Och du kommer ju inte vara orörlig för all framtid…
4. Normala.
Med LCHF blir varje dag en ätardag…
Öhmm … " Vi äter inte mycket fett" ..LCHF handlr ju om Hight Fat. Jag menade inte att jag ska svälta mig men för mig är att kunna äta ost,mayo,bea och andra feta såser att äta fett. Mitt fettintag har hittils bestått utav Lax och ev. något fetaost med low fat.. men I get It , jag behöver förändra min kost. Jag tycker fortafarende att LCHF är en utav de "luddigare" "livsstilarna" och tror att det kan vara farligt för en Överviktig männsiska som inte riktigt har koll på vad en "normal" portion är (annars skulle de nog inte vara överviktiga" att veta hur mycket de ska äta.
Jag är inte helt ute och cyklar när det gäller kost i övrigt och skämtade lite om just "svält biten" men det enda konkreta jagf hyar kunnat utläsa av LCHF är att man ska hålla sig till livsmedel som innehåller mindre än 5g kollisar per 100 gram .. allt annat är så hima " påtungefärligt" …
Sorry :) .. glömde säga TACK! Känner mig bara lite frustrerad då jag är van vid att ha koll och veta precis hur mycket Gramn jag ska få i mig ..
hahaha då vet du INTE vad en ätardag är vännen ;-)
Försöker vara postiv till det här men om ni ska ge mig "klytschiga" kommentarer så fördrar jag hellre att ni inte skriver något :O)
Jag menar allvar med LCHF och om jag ska börja med det så måste jag tro på det till 100% .
skriver även en blogg shapethefuckup.blogspot.com och tanken är att jag även ska motivera andra så .. No bullshit ..please!
:)
#3 Skrev jag otydligt i första delen av svaret? Vi äter inte mycket fett, vi äter fett istället för kolhydrater. Det blir mycket i energi men inte mycket i mängd då fett är dubbelt så energirikt som kolhydrater…
LCHF är helt individuellt, därför kommer du få många olika och luddiga svar. Det är det som är både styrkan och svagheten med kosten. Man får bestämma helt själv med bara ett par grundregler, kolhydraterna under en viss mängd (ca 20g brukar de flesta välja), normal mängd protein och sen fett till ungefär 70-75% av den totala energimängden. Vad, när, hur mycket och allt annat får du välja själv. Ingen annan än du vet hur din hunger och mättnad funkar eller vad som passar dig.
Ätardagar brukar inte funka, de flesta märker att det tar ca en vecka att bli av med konsekvenserna av senaste "fusket" dvs kolhydratrik dag. Men det är bara att testa, det kan ju funka för dig.
Vill du ha mer riktlinjer så köp Skaldemans böcker (inte kokböckerna), särskilt GI-noll är bra.
Anna,
Håller med dig om att det blir kostigt att säga att man inte äter mycket fett på lchf. Klart man gör det. Man ligger ju ofta på 75-80 E% fett med lfht och LMV rekommenderar max 30 E%
Hypotesen bakom LCHF kost är att kolhydrater kan ge en störning i aptitreguleringen (i huvudsak medierat av insulin) vilket resulterar i att man känner hunger när man inte borde känna hunger och överäter. Lösningen är att ta bort kolhydraterna och ersätta denna energin med fett (som inte utlöser insulin). Olika personer har olika stor kännslighet för kolhydrater (glukostolerans), så vissa behöver reducera dem mer än andra för att normalisera aptitreguleringen. När aptitreguleringen är normaliserad är tanken att vikten automatiskt normaliseras som följd av detta.
För dig som tränar är glukostolerans troligen inget problem och du behöver därför absolut ligga så lågt på kolhydrater som 20 gram om dagen. Det är troligen inte skadligt på något sätt, men kan vara helt onödigt om detta inte passar in din vardag. Detta blir upp till dig. Du borde oavsett experimentera. Ju lägre du går på kolhydrater, desto mer fett måste du äta. Du kan med fördel öka på mängden proteiner oxå då dessa har visat sig mättande i flera studier.
Btw, ingen typ fett har visats vara skadlig för hälsan :)
Tanken med LCHF är att kroppen ska komma i ketos, dvs att "fettbrasan ska brinna" som någon lite småfyndigt har uttryckt sig.
Kroppen lär sig då att använda fett som primärt bränsle, och inte glukos. Och det är när kroppen har lärt sig det som viktnedgången brukar komma igång ordentligt. Nu pratar jag generellt, naturligtvis finns det undantag. Och ketos i sig innebär inte automatiskt viktnedgång. Oj nu håller jag på att trassla in mig märker jag
Ursäkta mig! Det är krångligt om man ska förklara hela bakgrunden, men du kommer att lära dig om du läser på. Uppe till vänster bland trådarna finns det en tråd med tips till nybörjare. Där finns massor av bra länkar att läsa!
Om man har ätardagar under omställningstiden (och då antar jag att ätardagarna innehåller godis, bröd, chips kanske?) så bryts ju omställningen till ketos och kroppen får börja om. Och börja om. Jag skulle nog inte rekommendera det, i alla fall inte de första månaderna. Kanske funkar det igen efter ett tag? Eller så kanske du märker att du inte vill ha några ätardagar? 
Det stämmer faktiskt att man inte behöver vräka på fett. Det är bara fettets andel av det totala energiintaget som ska vara högt. Ofta kan det räcka med t ex en köttbit med insprängt fett (karré t ex) och lite sallad.
Lycka till!
TACK ALLA! Era tips är guld värda 

Jag tror att du precis som jag gorde har missuppfattat LCHF lite. Mina förutfattade meningar var att man skulle äta mycket fett, minska portionerna och därmed gå ner i vikt.
Nu har jag lärt mig att detta inte stämmer riktigt. Om jag fattat rätt ska man äta tills man är mätt. Normala portioner eller mer om man är hungrig….gå aldrig hungrig. Fettet man ska äta ska vara av bra kvalitet så att det är bra för kroppen ex smör, grädde, kokosolja mm
Fettet ska inte vara extremt mycket utan ett kryddsmör, gräddsås eller liknande räcker man behöver inte vräka på. Man blir fortare mätt och nöjd.
LCHF går ut på att strypa insulintillförseln till blodet då man håller blodsockret lågt. Detta medför att kroppen öppnar upp fettcellerna och lättare kan tillgodogöra sig fettet …..till skillnad från när man äter lite fett. Då stänger sig fettcellerna och håller hårt i fettet istället.
LCHF är inte att hålla ett lågt kcal intag har jag fått erfara. Jag går ner eller står still om jag tillför extra fett. Går upp i vikt om jag stryper fettintaget eller äter lightprodukter.
Är man inbiten LCHF ätare bryr man sig inte bara om att ta bort kolhydraterna utan också om kvaliten på maten. Därmed är alla lightprodukter med skumma tillsatser borträknade. Man satsar på naturlig riktig mat utan e-ämnen och andra tillsatser som finns i ex light grädde mm
Svaret på fråga 4 tror jag är att NEEEJ det är inte meningen att minska magsäcken för att äta mindre. Meningen är att öppna fettcellerna och så att man får maximal förbränning. Att fett bränner fett är en gammal sanning.
Jag äter mängdmässigt mer idag än förr. Jag äter också mer kcal än förr ändå går jag inte upp i vikt nu sen jag börjat tillföra mer fett. Var för försiktig tidigare och gick då upp.. Antar att det är insulinets förtjänst.
Lycka till /M
Hej M . och alla nadra!
Tack M för ett grymt svar.
Om jag ska gå min instinkt så skulle jag äta sallad, en köttbit och lite sås.
De senaste dagarna så har jag ätit typ:
1st Avokado ( är avokado ok??)
Aioli ( typ 1 st 230 ml burk på ca 3 dagar)
1/2 varmrökt lax / parmaskinka / salami osv..altså inte allt vid samma tillfälle :) jag varierar proteinet men försöker hålla det ganska fett.
Ibland äter jag lite baby bell till.
Jag är livrädd att jag ska gå upp i vikt och känner mig redan lite plufsig :( ..
Har by the way inte druckit läsk på 2 dagar .. alltså sen jag bärjade med lchf ..
Jag har använt mig av en LCHF App som delar upp maten i gröna-superbra , gula-måttligt och röda-dåliga zoner och försökt följa dem ..
Det går emot alla dieter som jag tidigare följt och nu är jag rädd för att jag ska göra tvört om och istället överdriva med fettet :( SUCK!
1. Jag säger automatiskt nej till alla Light-produkter. Har hört för många som gått upp mycket i vikt med lightläsk, och läkare som hävdar att det kan leda till övervikt för vissa.
2. Nej. Du är snäll mot dig själv när du äter mat du mår bra av. Plågar du dig själv då alla andra dagar? Bättre at tbelöna dig med annat än ätbart, då bryter du det mönstret.
3. Ja, du kan gå ner i vikt utan motion. Det beror iofs lite på hur mycket du väger, för man går inte ner i vikt automatiskt med LCHF.
4. Ät tills du är mätt, gå inte och lid och var hungrig.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jennix, vad menar du ned att man inte går ner automatiskt med LcHF?
Ätardag är pepparkakor och choklad för mig, det kan jag inte äta på normala LCHF dagar :)
#12 Ja, för det första är det långtifrån alla med "liten övervikt" som går ner i vikt, sen är det många med stor övervikt som också har problem med att gå ner i vikt.
Choklad - om det är mycket lite socker i, t.ex. mörk choklad på 80% så kan det gå bra. Det kan också hindra din viktnedgång.
Pepparkakor - med vetemjöl? Generellt sett tror jag inte du kommer gå ner om du äter det.
Kan du kanske byta ut mot något mer LCHF-vänligt och ändå belöna dig med?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag förstår att LCHF främst kanske riktar sig mot människor vars vikt är en hälsofara, jag har faktiskt varit en sådan själv.
Jag behöver veta att LCHF kan hjälpa mig med att gå ner och inte hjälpa mig att stå still, det har jag gjort länge men min vanliga lowcarblowfat kost.
Jagvet att peppisar är onyttiga, tog bara upp det som ett exempel på vad jag anser är "ätardags mat" har dessutom redan gett upp tanken på att äta peppisar och lightprodukter, men jag måste vara realistisk. Jag ljuger för mig själv om jag intalar mig att bearnaise och en fet köttbit, eller 80% choklad (blä) ska kunna ersätta mjölkchoklad och att jag sla tycka att det är precis lika gott. Min poäng är att jag är villig att prova och acceptera LCHF fullt ut, men det gör jag inte genom att ljuga för mig själv, snarare tvärt om och det är därför jag ställer en massa frågor hela tiden.
En av de (få) riktilinjerna jag har läst är att man ska välja produkter som har minfdre än 5g kollisar per 100 gram. Samtidigt så ska avokado vara superbra att äta, stämmer det?
Finns det någon bra LCHF lista, alltså inte den klassiska GI eller livsmedelsverket utan en som talar om vilka varor som är LCHF-bra??
Stort tack för att du tar dig tid att svara på mina fråor!
Jag är kanske i nte bra på LCHF men jag är i alla fall utbildad styrketräningsinstruktör och har tränat aktivt i 10 år, om du skulle vilja dela med dig eller få träningshjälp så finns jag här: :)
Nu är det ju inte så bra att vara pessimistisk och så, men efter vad du skriver tror jag inte chansen att du får lchf att fungera för dig är så stor, tyvärr.
Det du får tänka med att en kost som är LCLF är samtidigt väldigt mycket HP, vilket jag har för mig är ganska väl visat inte är nyttigt för kroppen (och en av de större invändningarna mot lchf kost - alltså en missuppfattning att den är HP) - alltså alla de här med "H" och "L" syftar alltså på energiprocent. Du äter alltid 100% energiprocent - och om då både kolhydrater och fett är lågt blir alltså proteinet "jättehögt" - sen innehbär det alltså att man kanske inte ätit särskilt "L" varken på kolhydrater eller fett trots att det var lågt i gram, vi pratar alltså energiandelar här. Så det kan vara en idé att du ser över hur den fördelningen är, i längden är inte HP någon bra idé, du behöver alltså fylla ut majorieten av energiintaget från antingen fett eller kolhydrater.
Om du nu ändå vill prova - läs de där länkarna som hänvisas till.Bland de trådarna finns även konkreta exempel på lämpliga antal gram osv. Finns många "riktlinjer" där - den sk "5%-regeln" som du hänvisar till och som blivit alltför välkänd hör till de absolut sämsta. Den blir i bästa fall lite smådum, i sämsta fall rent missledande. Hoppa av samma anledning över appar och liknande, tyvärr är sannolikheten att de är bra inte så stor.
Fiana
Vad menar du med "riktlinjer där - den sk 5%-regeln" och att den är absolut sämst?
Hej Anna,
kollade igenom din lista på vad du ätit de senaste dagarna.
Äter du inte ägg? Det är ju en jättebra källa till massa nyttigheter.
Rökt lax med äggröra är toppengott 

Nackdelen med 5%regel är om folk tar den bokstavligt, dvs äter fritt av det och därmed äter betydligt mer kolhydrater i gram per dag.
Oandrasidan med det sagt, menar jag att det inte spelar så stor roll så länge man har sunt förnuft, och fattar att det viktiga är antalet gram kolhydrater om dagen eller i E% som spelar störst roll.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#18 och i de fallen behövs den inte alls.
#16 I korthet så brukar den missuppfattas å det grövsta av oerhört många. Finns ingen poäng alls i den egentligen, värdet på den är helt godtyckligt satt.
Antingen om man försöker hålla stenhårt på den så utgår då helt saker som peppar, vitlök, all mörk choklad och alla bär och en hel del potentiellt nyttiga grönsaker och de flesta nötter(samt även lever om jag minns rätt - kan inte med lever själv tyvärr så kommer inte ihåg värdet just nu). Så ibland då så anses att man ska ta det bara på saker man äter större mängder av (för att undvika "problemet" med kryddor och "extra") - men då är den istället alldeles för högt satt för det mesta. Det går väldigt lätt att komma upp i ganska så höga (relativt normal lchfkost - inte relativt "normalkost" naturligtvis) kolhydratsmängder om man inte ser till totalvärdet. Tittar man däremot på totalvärdet kolhydrater i gram man sätter i sig (vilket är oerhört mycket mer relevant än vad en enskild matvara har i antal gram per 100 gram - man äter ju inte samma vikt av saker oavsett vad man äter) - ja då ser man ju utmärkt själv vad man "har råd med" i kolhydratsväg och man inser att "regeln" inte har något reellt värde.
Sen kan man då gå vidare på att den istället "tillåter" sämre saker som omega6 och tillsatsspäckad butiks-bacon.
Så den är både för hög och för låg i sig och sätter fokus på helt fel sak när det gäller att välja en bra kost.
TL;DR och allmän "hint": Det är garanterat nyttigare att äta blåbär och rotfrukter i vettig mängd än stora mängder av saker som mjölk, grädde och yoghurt och kommer troligen leda till mycket lägre totalt kolhydratsintag om man inte har lust att räkna totalmängder (vilket då skulle vara vitsen med "regeln")
Men det är något som varit uppe många gånger, så orkar inte riktigt ta upp allt i det. Men den regeln stjälper mycket mer än den hjälper och talas om alldeles för mycket och är absolut inte något som definierar lchf vilket den alltför ofta uppfattas som.
Wow Fiana nu är jag verkligen förvirrad! BTW jag vill inte längre äta en Lowcarblowfat kost jag vill bara fatta LCHF.
Tror du i nte LCHF fungerar för mig?
Tycker att det är intressant att man får den feedbacken bara för att man ifrågasätter en ni diet .. förlåt livsstil.
Jag trodde att LCHF va enkelt .. Boy was I wrong ..
Jag försöker att hålla mig till bra fetter och bra protein och så lite kollisar som möjligt..ligger under 20g per dag.
Tror nog att jag ska lyckas med det här:)
Skaledmans Ration, kan det vara något???

Du får ursäkta att vi kapar din tråd.. något som ofta förekommer.. lite tjusningen med ett sånt här forum!!
Det är en av anledningarna till att vi har så många aktiva medlemar.
Jodå.. LCHF är enkelt.. det är förklaringarna som är krångliga.
Som du kanske redan märkt så diskuteras det flitigt hit o dit om olika sätt att äta LCHF på, hur man skall räkna, vad man skall räkna, eller om man skall räkna något överhuvudtaget!
Grejen är att LCHF inte innehåller någon magiskt komponent.. det handlar om att äta riktig mat med näring och energi på det så man står sig under dagen.
Vill/behöver man på det gå ner i vikt, så krävs att man på något sätt hamnar i ett energiunderskott, det kan man åstadkomma på flera sätt.. antingen äta mindre och/eller springa mer.. eller så jobbar man med kroppen.. dvs då pratar vi om hormoniell viktreglering, (LCHF)!
Grunden för LCHF handlar om att sänka de hormoner som sätter kroppen i ett lagrande läge (insulin) och gynna de hormoner som frigör energi från dina fettdepåer (främst glukagon).
Hur gör man då.. jo det är blodsocker som höjer insulin, som i sin tur sedan ställer om cellerna till sockerförbräning samt stänger av fettförbräning och på det ökar inlagringen i dina fettdepåer.
Vad höjer blodsockret.. jo förutom socker så även alla andra digesterbara kolhydrater.
Är det då skillnad på olika kolhdrater.. jo någon skillnad är det.. men ligger du lågt på intaget.. typ 20 gram om dagen eller strax däromkring, så spelar det nog mindre roll om de kommer från grönsaker eller geleråttor.
Däremot om man äter 200 gram om dagen.. så har det så klart större betydelse.. men på den låga nivån är nog största skillnaden att det finns lite vitaminer och mineraler i grönsakerna medans geleråttorna antagligen innehåller kemikalier som inte är så hälsosamma.
Hur som helst.. efter denna rapa så vill jag mest förmedla att LCHF i stort är en diet/kost/livstil.. utan regler.. vi utgår i stort sett från näringsläran och kroppens biokemi.. sen har några försökt att komma fram med enkla regler för de som behöver handfasta råd.. inga av dessa är huggna i sten och inga leder garanterat till hälsa, viktnedgång och fullständig lycka!
De olika reglerna är altså inga regler de är bara svar, när någon som själv inte är insatt i näringslära frågar en massa saker.. oså svarar man så gott man kan på en enradare.
5% är svaret på vad som kan vara bra att kika på i affären, främst charkuterier! (SSS)
5E% är svar på lämplig nivå kolhydrater av ditt energiintag under omställningen till ketosis. (Atkins)
Vilket för någon som äter cirka 1800 Kcal blir cirka 20 gram kolhydrater om dagen. (Atkins)
Skaldeman index är ett sätt att göra överslag i huvudet från schablonvärden huruvida en måltid kan kallas för LCHF.
Tack Zepp :)
Men nu har jag en följdfråga ..
"Vill/behöver man på det gå ner i vikt, så krävs att man på något sätt hamnar i ett energiunderskott, det kan man åstadkomma på flera sätt.. antingen äta mindre och/eller springa mer.. eller så jobbar man med kroppen.. dvs då pratar vi om hormoniell viktreglering, (LCHF)!"
Jag tolkar energiunderskott som att man måste göra av med det man ätit .. det verkar ju i princip omöjligt om normal mat för LCHF är typ Entrecote och bea :)
Har har lite svårt för det där med enerig % osv .. reser mycket och kan inte ta med mig lagad mat, kan jag gå på ca max 5 g kollisar per 100 gram och hålla mig till 20g gram per dag?
Sen har vi kalorierna .. meningen med LCHF är väl inte att man ska räkna kalorier?
Kanske är jag bara för trög för LCHF .. verkar som att det kommer att sluta med att jag blir tjockare iställer :(
Jo, LCHF kan visst vara något för dig!
Läste på din blogg att du har samma utgångspunkt som mig utifrån vikt, längd & mål. Och jag har lyckats!
Det är förvirrande i början, många siffror och nya begrepp, men det är upp till en själv att välja vad som passar. Mig passar latmansversonen med att inte räkna något och det bästa är att även det fungerar.
Tänk bara på att ge denna diet/livsstil TID! För mig tog det 2-3 månader innan första kilot försvann.
Däremot håller jag med tidigare inlägg att ätardag kommer tyvärr inte fungera. Sikta på att unna dig något som är godkänt som LCHF istället någon gång ibland, kanske en gång i veckan eller i månaden, det får du själv bestämma.

Med energiunderskott menar jag att man antingen svälter eller ställer om kroppen så att den lättare tar utav dina energidepåer.
Säg att din kropp förbrukar 2000 Kcal om dagen i snitt, du får bättre tillgång till fettdepåerna och dessa är välfyllda och omställningen gått väl så är det inte helt ovanligt att kroppen tar en del av din energi under dagen från just depåerna.
Och vad händer då.. jo din aptit blir lägre, då din kropp har all den energi den behöver.. du står dig längre på mindre mat.. ofta då utan en massa cravings.
När man väl är omstäld så brukar dessutom måltidsfrekvensen minska, ofta äter man två-tre gånger om dagen.. inga mellanmål.. inget man skall kämpa med, det kommer av sig självt.
Kalorier är ett utmärkt mått på energin i maten.. men att räkna dessa och gå efter tabeller sedan är kontraproduktivt.. det är en förenklad.. aldeles för förenklad bild av hur kroppen fungerar, utan hänsyn till näringslära, biokemi och annat.
Däremot fungerar det som en bra koll på att man inte äter för lite.. eller för mycket.. mellan tummen o pekfingret.
Ätamindre/springa mer utan att äta mer vet vi ju fungerar.. iallafall någon gång men det är ett hemskt sätt att farmleva sina dagar och få kalrar någon längre tid.
LCHF handlar mer om att hålla lagrande hormoner nere på lagoma nivåer och sen lära känna sin kropps egna/egentliga behov av energi, och fettdepåer är till för lagring under kortare eller längre tid och sen skall de användas.
En del får problem med hunger/mättnad, det blir väldigt annorlunda när blodsockret inte åker berodalbana, nägon blir vrålhugrig hela tiden, någon annan tappar aptiten helt.. det brukar som regel gå över.. men blir alldrig likadant som förut.. det känns helt enkelt annorlunda.. mycket bättre faktist när man inte ständigt är sugen.
#20 Anledningen till att jag tror du har stor risk att du inte får det att fungera är flera - dels önskan om "ätardag", dels att vad det verkar har du ingen egentlig övervikt, då brukar det vara svårare att få det att fungera "automatiskt", har man dessutom bantat med kalorirestriktion precis innan brukar det också vara svårare - kroppen vill gärna ta igen då. Dessutom vill du helst inte räkna - och i just de fallen brukar man mer behöva just räkna. Om man inte har "tur" och helt enkelt hör till de som har ganska så lätt att gå ner i vikt. Om du då dessutom inte har så mycket "på fötterna" blir det lätt att falla i fallgropar som t ex de gott om spridda recept som hävdar de är lchf-recept men ofta är riktigt dumma idér (finns gott om recept med jättemängder grädde t ex - eller för all de de som ger ca 30 gram kolhydrater per portion). Kombinerar man det då dessutom med som nämnt dumma "5-gram regeln" kan det bli hur tokigt som helst - tyvärr.
Så svaret på frågan längre ner - nej du kommer troligen *inte* hamna under 20 gram om dagen automatiskt bara för att du väljer saker med max 5 gram kolhydrater/100 gram - huruvida du inte bara äter 400 gram mat om dagen?
Däremot om man vill ha det enkelt och inte räkna så exakt kan man göra på ett helt annat sätt. Tänk att huvuddelen av maten ska inte innahålla några kolhydrater alls - alltså basen på tallriken är rent kött, fisk, ägg - allt annat är i små mänger och "dekoration". Börjar man däremot blanda in måltider som är baserade på charkuterier (t ex korv - falukorv ligger nästan alla under, men en trolig portion utan potatis och så ligger snarare på 200 gram - vips har du ca 8 gram redan bara i den), eller yoghurt (blir ofta lätt rejäla mängder kolhydrater om du inte håller portioner på max 1 dl eller så) etc. eller försöker låta grönsaksrätter fylla tallriken (jättegott med blomkåls- eller broccolimos eller coleslaw eller stekt strimlad vitkål etc - men det ger mer kolhydrater än man tror per portion om man inte håller portionerna av dem små) så sticker kolhydrterna lätt iväg. (ett litet glas mjölk kommer ge dig minst 10 gram kolhydrater i bara ett glas etc. men fortfarande "max 5 gram").
(btw entrecote behöver ingen bea - den är fet nog i sig själv, däremot kan ju bea vara gott…)
Men du kan som sagt ha tur också, det finns de med som kan äta väldigt liberalt och trots icke befintlig övervikt ändå gå ner i vikt.
Jag vill bara lägga till en liten kommentar om längtan efter ätardagar, och pepparkakor och ljus choklad. Du skriver att du inte tror mörk choklad kan vara lika god som ljus. Jag trodde innan jag testade LCHF att jag inte kunde leva utan bröd och potatis - idag kan jag gå genom nybakt-bröd-doften i affären och inte känna minsta sug efter att köpa med mig. Det finns saker jag smakat på före LCHF, och som smakade vedervärdigt beskt tyckte jag då (en naturell aloe-vera-dryck) - som LCHF-are tycker jag den är lite för söt. (inget jag dricker; det har bara varit provsmakningar - men jag tyckte det var märkligt)
Man ändrar alltså smak, om man ger LCHF en ärlig chans. Det är många som skrivit om detta.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
För mig känns varje dag med LCHF som en ätardag.
Orkar inte läsa det som står ovan men vill komma med lite tips.
Kött, fisk och fett är helt utan kolhydrater. Baserar du ditt ätande på dessa så blir det inte för mycket kolhydrater. Alla restauranger har inte smör (men många, fråga) så ha för vana att ha med dig en liten bytta med smör och kanske kokosfett, på detta vis kan du alltid fetta upp maten så den blir ok. Öht fråga och var en jobbig konsument när du äter ute, det behövs.
Ägg är nästan kolhydratfritt. Såna kan du också äta fritt av.
Ägg och bacon till frukost är perfekt och nästan kolhydratfritt. Bor du på hotell och vill ha äggröra, ta reda på om det är gjort på pulver med kolhydrattillsatser eller inte.
Allt annat behöver man ofta begränsa. Vissa grönsaker kan man äta mer av, andra mindre men de innehåller kolhydrater. Mjölkprodukter innehåller ganska mycket kolhydrater så de behöver ofta begränsas…
Gud vad ni krånglar till det för nybörjare, jag som ätit LCHF och gått ner 20 kilo fattar inte ens det där. Jag måste ha gjort något bra då jag gått ner så mycket men till och med jag är förvirrad och undrar om maten jag äter just nu till lunch är LCHF. Jag har ingen aning längre. Men jag äter väl upp det.
Jag käkar efter 5/100 gram regeln, men jag äter bär och rotfrukter ibland. Jag äter tills jag är mätt och jag äter när jag är hungrig och käkar ofta gräddsåser eller såser med creme fraiche, och det funkar för mig. Godis och läsk har jag begravt(bokstavligt) i backen för att jag tänker aldrig mer äta socker i den mängden jag åt det innan.
Tack till alla:)
Så här ligger det till.
Jag ar inte övervikt så som dem i biggest loser, men jag vill minska ca 10 kg, har tränat i hela mitt liv och vill för en gång skull se mina muskler, kanske eventuellt tävla i fitness i framtiden, det är mitt mål och vad jag har förstått så är LCHF inte bara för väldigt överviktiga???
Jag VILL INTE äta kolhydrater, har i princip inte gjot det på flera år så de har jag inga problam med att lägga ner, inga alls!
Jag har accpeterat att jag INTE ska ha en ätardag och att jag inte ska drica läsk, har varit utan läsk i 3 dagar nu , första gången ever! Dricker numera mineralvatten med "smak" .. eller bara naturell.
MEN …när jag vaknade så vägde jag 2,5 kg mer än vad jag gjorde när jag började med LCHF för 4 dagar sedan!!
Är det någon med kanske medcinsk bakgrund av något slag som kan förklara om det är min kropp som kanske suger åt sig allt jag äter nu?
Det har ju varit inställd på svält ganska länge nu …
Jag VET att man inte ska väga sig, men när jeansen är tightare så betyder det även att cm har ökat…eller åtmoistånde så binder jag vätska av ..
Vad säger LCHF om salt???
Jag skulle kunna ta bort kollisarna i princip helt .. men skulle vilja kunna ha lite grädde i kaffet (ist för lättmjölk) vad säger ni om det?
Jag skulle också vilja höra era åsikter om Skaledmans Ratio??? GI noll, är den värd att köpa? Är han värd att följa?
Tack på förhand ….återigen :)
#30 Ja då tillhör du helt enkelt de som har tur. Se dig lite omkring så ser du att det är väldigt många som det upplägget inte alls fungerar för, sen blir de besvikna och säger inget mer innan de ger upp "för det inte fungerade"
#31 Inte ovanligt alls att kroppen vill kompensera. Sedan att du har 10 kg som du vill gå ner betyder tyvärr inte automatiskt att kroppen håller med dig. Håller kroppen inte med dig - ja då får man oftast jobba hårt för att få det att fungera ändå.
GI-noll är en trevlig bok (hoppa kokboken - köp den "vanliga" istället - den innehåller också ganska mycket recept).
Att jobba hårt innebär förstås Fakir+mycket träning:)
Oki doki ,, will do!
Fattar BTW inte varför alla pratar så mkt om att grädde och creme fraiche ska vara bra ..en massa kolhydrater i det ju ..sen beror det ju kanske på mängden man får i sig också..
Lite tråkigt att du ska behöva gå upp i vikt såhär i början, men tänk på att du kommer gå igenom flera faser. Trots att du ätit begränsat med kolhydrater tidigare behöver kroppen vänja sig vid det ökade fettintaget. Försök vara iskall och tänk att med LCHF när den väl är i gång kan du även tappa 3 kg på bara någon dag.
Ge alla faser oavsett vad du går igenom ungefär 1 månad sammanlagt, detta för att du i hjärnan även ska hinna med storlek på portioner och förhållanden på tallriken.
Där kan skaldemans ratio hjälpa, jag har använt den någon gång för att kolla hur mycket fett en måltid innehåller. Tycker den var enkel att använda men jag är inte för att mäta och väga min mat.
Jag vill tipsa om att låna alla böcker du kommer över om LCHF på biblan. Då vet du själv vilka som tilltalar dig. Men jag skulle rekomendera skaldemans böcker, däremot kan det räcka med en av dem. Den vanliga boken har nästan samma recept som kokboken, så välj en. Antingen kokbok eller recept och filosofi.
Grädde i kaffet tycker jag låter jätte bra, men då ska det vara helfet grädde och ingen mellanvariant. Kokosfett kan du också slänga i eller så prövar du något som heter äggmjölk. Låter helläbbigt men är ok i kaffe.
Att nolla kolhydraterna helt är nog inte så bra för dig som ändå tränar (jag antar att du gör det). Jag klarar inte det när jag tränat hårt runt 4-5ggr i veckan.
Salt säger LCHF inte något nytt om, bara att du ska vara restriktiv. Men något du kommer upptäcka är att du inte kommer vilja salta lika mycket.
#33 Det är dels en missuppfattning från en del som talar för det och dels en missuppfattning bland de som läser. (det är lite så det dyker upp ibland helt absurda recept som står att det är "lchf-recept" på) - grejen är alltså att det ska vara fullfet grädde och cremé fraiche snarare än mjölk/fil/lightvarianter etc. - med de fullfeta varianterna blir energiprocenten kolhydrater mycket lägre än med de magra varianterna.

Förstår att det är mycket så här i början.. så du skall få några artiklar att läsa!
"LCHF är ingen bantningsmetod."
"Går det att ta knepen direkt? Nej, det är värsta fällan. Och tyvärr är det oerhört många som provat just detta. LCHF har blivit en bantningsmetod. Ju tuffare och ju mer man lider desto bättre. Vi är tillbaka till idiotdieterna! Inget fungerar och vi tar i hårdare och hårdare, faller tillbaka, ångrar oss, börjar om, ändrar var och varannan dag, ökar fett, minskar kh, minskar fett… precis det betendet vi ville bort från när vi valde LCHF."
http://www.annahallen.se/lchf-ar-ingen-bantningsmetod
”-Jag kan det här med LCHF”
http://www.annahallen.se/nagra-sager-jag-kan-det-har-med-lchf

Om man vill hålla kolhydraterna väldigt lågt så använder man kryddsmör istället för grädde o creme fraiche.
Nu kom jag in i den här tråden sent som det verkar, men jag börjar ändå med att hälsa dig välkommen hit! 
Du får många råd och förklaringar, vilket är jättebra. Det finns många kunniga, erfarna och hjälpsamma medlemmar här! Så jag ska inte gå in så mycket mer på vetenskapliga förklaringar eller dylikt- utan bara påpeka att ju "renare" livsmedel du äter utan gömda eller uppenbara kolhydrater, desto mindre behöver du räkna och hålla reda på mängden kalorier/kolhydrater.
Med det menar jag rent kött/fisk/fågel/ägg/skaldjur, en lagom mängd (för mig är "lagom" kanske en dl eller två, beroende på grönsaken ifråga) grönsaker och till det en fettkälla. Ju magrare kött/proteinkälla, desto mer extra fett kan du behöva lägga till.
Svårare är det inte. Då kan du äta tills din mage är mätt, utan att räkna och hålla stenkoll på allt du äter.
Jag har ätit såhär- med mer eller mindre svackor då och då, eftersom livet inte är strömlinjeformat- i 5,5 år. Det som hjälpt mig mest för att få kosten att fungera, är dels Skaldemans böcker och dels alla underbara, fantastiska, irriterande, envetna, kunniga, berikande människor som finns här på kif. Ta tillvara på allt du kan härifrån, försök ha lite tålamod och läs in dig på LCHF.
Eftersom du ätit kalorisnålt och gått ned en hel del på det sättet, så är det inte alls säkert att du initialt kommer gå ned i vikt- din kropp måste ställa om hela sin fettförbränning först och fatta att det införts en ny regim, och det går inte på några dagar. Det är ett klokt beslut att slopa dina "ätardagar", för hade du behållit dem så hade du antagligen misslyckats kapitalt.
Jag gillar den finska livsmedeldatabasen, där borde du kunna hitta en hel del praktisk information om kolhydratsinnehåll i de flesta livsmedel.
#38 Tack!
Det är väldigt svårt att veta vad jag ska få i mig. T.e.x. ska jag äta Avokado, visstt är det en superbra fettkälla men det innehåller också kollisar ..osv …
Jag ska köpa Skaldemans böcker idag men är fortfarande lite osäker på vilken jag bör köpa, är mest intresserad av de som innehåller fakta och riktlinjer, inte så mycket de med recept, de kanske jag kommer till senare.
Min tanke är ändå att köra lite "fakir" i början eftersom att min kropp är extremt känslig för kollisar. Känner igen mig extremt när skaldeman säger att han går upp 1kg bara genom att titta på bär:)
Sen har jag fakstiskt accepterat att detta är en livsstil och det ska ni veta är extra svårt för mig som kört klassiska "kolhydrat och fettsnåla" deffar i ca 8 år nu. Jag har gått ner 30 kg men gick sen ganska snabbt upp 10kg igen och problemet var just att jag hr glömt bort hur man ska äta "normalt". Tack för artiklarna, ska läsa dem på en gång :)
Jag börjar inte med LCHF med samma förutsättningar som de flesta, jag har inte extremt mycket övervikt och jag har aldrig ätit mycket kolhydrater alls.
Jag vill fortsätta med att tacka ALLA .. ni behöver inte vara så snäll och ge råd men ni ger superbra råd i alla fall.
Mitt mål är att lyckas med LCHF för att stabilisera min ämnesomsättning och sluta upp med att ha mat som min största obsession, jag har en ätstörning och vill få bort den!!!
Jag tackar på förhand för de frågor som jag antagligen kommer att fortsätta att ställa i framtiden:)
#39 Kolhydrater är inte ondskefulla. Vad kommer att hända om du äter en avocado, egentligen?
Du blir glad i magen för att du äter något gott? Du blir mätt? Din kropp gillar läget?
Titta på kvalitet. Fokusera på oprocessad mat. Fixera dig inte på något som inte är konstruktivt.
#39 Skaldemans Gi-noll ska du köpa: http://www.bokus.com/bok/9789151848129/gi-noll-for-kvinnor-som-vill-ata-sig-smala/
Men "Ät dig ner i vikt" ?? Är den inte bra? eller är GI Noll kanske bättre?
#42 Gi-noll är bättre. Mer fokuserad info och lite recept. Ät dig ner i vikt är mer en berättelse om hans egen viktresa.
Gi-noll är bra tycker jag också.
TACK! Ska gå och köpa GI noll nu :)
Jag skulle vilja påstå att "Ät dig ner i vikt" är utmärkt som faktakälla, där går Skaldeman in mer på djupet om hur, vad, varför. Medan GI-Noll är mer fokuserad på recept, som är indelade i tre olika grupper- man äter efter hur känslig man är för kolhydrater och/eller vad man väger. Dessa två kompletterar varandra väldigt bra!

Skall man bara läsa/köpa en bok om LCHF så rekomenderar jag "Ät dig ner i vikt" av Skaldeman.
Det var en av de första böckerna om LCHF så där går han in på djupet om teorin och filosofin bakom kosten.
Är man diabetiker så rekomenderar jag Litsfeldts böcker.
Nu har jag båda!
Ikväll blir det Entrecote med hemmagjord Bea och lite Brie. Samt hemgjord vaniljglass på grädde och eko-vaniljpulver + lite sötningsmedel (flytande med 0g kollisar) :)