Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 1646 ggr
Praefatio
2

Matig yoghurt

Hej! Jag äter inte strikt LCHF eftersom jag försöker hålla en lite högre vikt än min "naturliga", som är väldigt låg, men jag tycker att det är sunt och bra att utesluta så mycket kolhydrater som möjligt ur sin kost och ersätta med protein och fett. Jag har läst mängder om LCHF och hänger med här i forumet. Jag mår själv mycket bättre på sån mat och är mätt längre vilket är extra viktigt när man är hästtjej som spenderar fyra timmar om dagen i stallet. Det är inte roligt att vara på väg hem och vara vrålande hungrig. Just stallet har varit ett problem för mig, jag har inte hittat någonting som har fungerat. Inte ens den klassiska havregrynsgröten håller mig mätt mer än ett par timmar när jag är igång. Dumt!

Men så provade jag en ny produkt i affären, en isländsk yoghurt med högt proteininnehåll. Det var en jätteliten förpackning för massa pengar men jag testade och helt plötsligt var jag mätt och nöjd en hel stalldag! 18 kr för en portion kändes dock lite väl mycket och dessutom var fettinnehållet lågt, bara 0,2%, så jag bestämde mig för att göra egen. Såhär gjorde jag i går kväll:

Jag blandade en rejäl portion grekisk yoghurt (10%-ig) med en dl vispgrädde. Det blev en trist sörja som jag hällde i fyrdubbla kaffefilter och tejpade fast på ett stort glas. In i kylen med det.

Imorse när jag vaknade så hade jag en extremt tjock, krämig yoghurt att äta till frukost. Själva portionen var ju inte speciellt stor, 1½ dl kanske, men jag blev väldigt mätt och hoppas att kunna vara det länge. Idag hade jag lättsockrad hallonsylt på men det var himla trist, så jag ska köpa lite frysta blåbär som jag låter rinna av i eget kaffefilter över natten istället. Äter man inte bär så kanske vaniljpulver är en härlig smaksättning?

Prova! Det kan kanske vara trevligt att ha ytterligare ett alternativ till frukost, vad jag har förstått så är just frukosten lite svår med LCHF eftersom den i vanlig diet oftast baseras på just kolisar med sitt bröd och sin gröt. Ägg och bacon är gott men tar tid att laga om man har bråttom och kokta ägg är ju okej men kanske inte jämt… Det här blir en fullvärdig frukost, färdig i kylskåpet när man vaknar!

Jennix
0

Tack för tipset!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Pennylane1]
0

och det bör bli ganska lite kolisar med eftersom jag antar att det rinner av en hel del vassla där de mesta kh bör finnas!

Praefatio
0

#2 Precis min tanke också. I mitt glas låg det ca 2 dl vätska imorse varav en del är vatten från grädden men det mesta torde vara vassla.

Praefatio
0

Kan även konstatera att min plan fungerade! Jag åkte till stallet när jag hade skrivit klart mitt inlägg och kom hem först nu. Är givetvis hungrig, det var ju nästan sex timmar sedan jag åt vilket är alldeles för länge sedan, men jag är inte sådär hemskt, svidande hungrig att jag inte ens orkar laga mat utan bara vill gå och lägga mig och dö eller äta kebab.

Det här är med andra ord någonting jag tänker göra åtminstone några gånger i veckan, prova ni också :)

Minett
0

Du kan testa Valios laktosfria Smetana också! Den har 42 % fett - alltså t o m mer än grädde - och blir ju därmed mkt mättande! Jag provade första gången idag  åt 1/2 burk med lite blåbär och coccosflingor. GOTT!

Normalt äter jag ägg och bacon till frukost - det tar inte så lång stund att laga när man är van. Och dessutom är det mer "snabbtuggat" än det mesta - så mäter man total tid för att förbereda OCH äta frukost måste det ligga bra till!

Anna - också hästtjej

yvonnel
0

Bacon kan man steka upp i förväg om man vill spara tid på morgonen, den håller sig bra i kylen under lock eller om man har mycket, i frysen. Lätt att värma upp, 20 sekunder i mikron.