Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 11884 ggr
yvonnel
1

KÅLDOLMAR LCHF

Idag har jag gjort fina kåldolmar, här kommer receptet:

1 helt vitkålshuvud eller savoykål

1kg nötfärs

3 st stora gula lökar

1 dl Fibrex

1½ msk Pofiber

3 st medelstora ägg

1 dl vatten

2 dl vispgrädde

4-5 st kryddpepparkorn

1 tsk svartpeppar malen

1 msk salt

Skär bort stocken på kålhuvudet så mkt som möjligt och koka i saltat vatten. tag lite försiktigt  av ett blad i taget och skär av en del av tjocklejen från nerven så bladet blir lättare formbart.

Kör alla övriga ingredienser i mixer till en jämn smet.

Klicka ut en lagom handsbredd smet i kålbladet och rulla ihop och vik in sidorna.

Lägg dolmarna på en smörad ugnsplåt med skarven nedåt och baka  i ugn ca 200 C ca 1-1½ timme. Vänd dem runt 1 gång.

Jag använde sawoykål, det blir ganska lagom mycket till den satsen men några dolmar kanske blir lite små.

Det blir ju lite sky kvar i plåten, tag vara på den och koka upp i kastrull med lite mer buljong och grädde så det blir en god sås.

Hoppas att ni gillar kåldolmar och har glädje av mitt recept.

konichiwa
0

Jag älskar kåldolmar! Ska absolut prova, tack för receptet!

Jag tycker att lite sötma till kålen ger en väldigt god smak så jag ska prova med lite av min nygjorda vodka-stevia blandning på Tungan ute

yvonnel
0

#

Bra, det vågade inte jag. Rapportera om du tycker bra eller dåligt.

yvonnel
0

Nu har jag smakat och det var god smak men kunde ha varit minst 1 dl grädde till i smeten, det var lite torrt, kanske ska man skippa PO-fibern.

[Pennylane1]
0

jag sötar kålpudding med stevia (det är nog en av de få användningsområden jag tycker det duger till) där blir det jättebra.

Kåldolmar har jag gjort några få gånger, (alltså inte LCHF) kanske vågar mig på att testa detta! Gubben älskar kåldolmar, ja jag med! Tack!

Anders-S
0

Avstår helst från lök, Fibrex, Pofiber och sötningsmedel.

Tycker kål och vispgrädde ger tillräcklig sötma. Ägg räcker som bindemedel men om man vill dryga ut färsen kan man blanda lite finhackad kål i smeten. Man kan bryna den först om man gillar det.

[Pennylane1]
0

men ska man bjuda sina familjemedlemmar som vill att det ska smaka "som vanligt" så är det ju bra med varianter som är ok för en själkv, alla vill inte vara så hardcore…

romraf
0

TACK för alla förslag,

inget tar ut det andra , bra med fler förslag

tycker jag, så kan man välja, för oss där det tryter med fantasi…

glad för allas erfarenheter och personliga tips…TACK.

Romraf

"ingen fråga är för dum för att ställas"

gun92884
0

Vad kan man använda istället för Pofiber och Fibrex? Kan inte få tag på detta här.

romraf
0

Fin-Riven vitkål kan du använda,grädde  och ägg…..i Wallenbergare finns inget ströbröd eller fibrex etc.etc.och det blir ju gott….

Någon annan som har ett bättre förslag ?

Mamma använder ris, kokt, men det ska vi ju inte ha i =(…..

Romraf

yvonnel
0

Det ska ju vara ris i orginalreceptet som jag känner till i min tid, men kåldolmar är ju en urgammal rätt, sen långt före vi hade ris i bassortimentet.

Jag kan nog tänka mig att man hade något sädesslag eller bara mer späck. Jag provade mig fram och tycker nu att Pofiber inte behövs.

Kanske hade det blivit "fluffigare" om jag hade stekt löken och blandat in för hand istället för att köra den i mixern.

Gun, jag har för mig att du brukar skriva om att använda någon sorts havrekli eller liknande, det går isåfall säkert bra.

Egentligen handlar det ju bara om att göra köttfärsen lite roligare.

Fiana
0

Nu är ju det inte exakt samma sak med kåldolmar som kålpudding - men rutiga kokboken har ett helt "vanligt" recept på kålpudding helt utan både ris och sötning - funkar oerhört bra - kålens egen sötma kommer fram ordentligt om den blir ordenligt tillagad (alltså försök inte göra med helt rå kål in i ugnen och recept utan sötning utan stek långsamt på ganska låg värme ganska länge innan man "monterar" den hela - om det är möjligt att åstadkomma med kåldolmar vet jag inte säkert… men kålpudding behöver absolut ingen sötning med "rätt" tillagning)

Sweli
0

Jag använder mycket sällan bröd i köttfärsblandningar.

Ägg är en jätte bra bindemedel. Annars använder jag finhackad stekt purjolök som ger en fin smak och ofta grovriven parmesan och lite grädde.

Angelfish
0

Jag har ägg och keso i min färs när jag gör kålpudding. Borde funka för kåldolmar också.

gun92884
0

Ja, du tänker på oat fiber men det har en rätt så utpräglad smak … det är därför jag inte använder de friterade svålarna heller … försökte krossade i köttbullar en gång och det var inte gott …

Javisst ja, Parmesan … det använder jag i köttbullar och det fungerar jättebra …

aussiemia
0

#11 Fiana- kan du skriv ut receptet på kålpuddingen, plis Glad

aswedishsmorgasbord.com

Fiana
0

#15 jo kan jag väl (förresten deras kåldolmar har inte heller de någon sirap eller annan sötning, dock ris i dem) - alltså inget "måste" med sötning i varken kåldolmar eller kålpudding för att de ska vara "riktiga" eller "vanliga".

4 port

1 stort vitkålshuvud (2 kg)

700 g blandfärs

2.5-3 dl vatten

1 tsk salt

1 krm vitpeppar

smör till stekning

Skölj kålhuvudet, skär i klyftor och skär bort stocken, strimla kålen, smält smöret och bryn under omröring. (fast här tycker jag det då blir bättre om man låter kålen ha lite större bitar än strimlor och steker länge på låg värme och kanske t om häller på lite buljong som man låter koka in också)

Blanda färs, vatten, salt och peppar till en lös smet. Lägg hälften av den brynta kålen i en form. Bred över färsen och täck med resten av kålen. Grädda mitt i ugnen i 175 ca 45 min.

(Servera med kokt potatis och lingonsylt)

Blir dock inte bra alls om man försöker använda rå kål vilket det i bland är i kålpudding recept, den behöver stekas separat för att få fram dess egen sötma.

Fortfarande rätt mycket kolhydrater, det är ju mycket vitkål. Gott dock och man kan ju välja lite mindre än 2 kg kålhuvud….

yvonnel
0

Jag håller med dig, himla massa kål till den mängden köttfärs, ½ skulle räcka gott och väl. Har man smör till stekningen så blir man säkert mätt ändå.

[Pennylane1]
0

ja vilken massa kål (och köttfärs) till fyra personer! Står det rätt verkligen?

I min gamla hederliga kokbok (också rutig men heter Mat i vardagslag) har man 6-7 dl kål och  2 hg köttfärs! (1,5 msk ris)  Faktiskt ingen sirap!

romraf
0

Färsk kål smälter liksom bort när man tillagar den, kanske är receptet gjort för färsk vitkål ???

använder ett +/-.2 kiloshuvud till 1kg köttfärs…..gör ofta stor sats när jag lagar mat, miljötänk Glad så att jag kan värma ett par gånger. Tycker inte om fryst kålpudding, blir segt.

Jag tycker det blir godare sky och smak när man bryner kålen lätt i smör +(ev.löken), och bättre färg….smakligare.

Romraf

Fiana
0

jepp står för 4 port. Pja färsmängden är ju hyfsat rimlig per portion - 175 gram per portion - men kålmängden…..

#19 Jo precis - man måste tillaga kålen för att få till smaken.

2kg vitkål till 4 portioner blir trots allt dock ca 20 gram kolhydrater per portion - men ja jag skulle minska mängden även om jag inte åt lchf, om inte annars med tanke på min om givning när min stackars mage ska smälta så stor mängd kål :P

romraf
0

# 20……jag petar bort lite kål så familjen får lite extra..Cool

jag blandar inte kålen med köttfärsen, jag lägger lager på lager…

annars är det ju bara att minska på kålen….om den inte "smälter" bort.

Romraf

[Pennylane1]
0

# 19 finns väl inget recept som inte är för färsk vitkål!? Vad skulle det annars vara för vitkål?

yvonnel
0

Det är ju så att man brukar kalla den nya vitkålen för färsk, den som brukar komma vid juni/juli om jag minns rätt, eller om det är lite senare, kanske är den egentligen skördad för tidigt. Den kålen är nästan jäsande om man som vi gjorde förr, blandade den med lingonsylt, med finstrimlad kål, det var jättegott men kunde inte sparas om det blev över.

Vitkål utan förnamn är ju den täta långtidsväxta som brukar just finnas året runt.

[Pennylane1]
0

jaha! Jag har aldrig fattat att det funnits olika varianter!

#19 vad skulle det står för mängd vitkål , var lite svårdechiffreratFlört

+ - 2 kg?

romraf
0

jag brukar ta ett litet huvud, och då beror det på vad det väger ….

när jag gör en större sats, på 1kg köttfärs, så tar jag ett större huvud, och det väger då olika….väg-kolla i affären om du vill ha exakt vikt, men tänk på att stocken uteblir….det är väl i alla fall ca 100 gram, har aldrig vägt, tar bara på en höft…Skäms

har jag förklarat mig ? fråga igen, om du inte är nöjd med mitt svar, vet att jag kan vara lite "krånglig" ibland…

Romraf

[Pennylane1]
1

Tror ett litet kålhuvud inte väger ett kilo. Ett tvåkilos är rejält stort.