Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 10620 ggr
muppan
4

Varför kokosfett eller smör i te?

Läst lite trådar om detta men ändå inte fått något svar som jag känner mig nöjd med. Är det för att ge mättnad? Varför inte då äta ex en ostrulle om man tex känner sig lite hungrig på kvällen eller ett ägg? Är det bättre ur viktminskningssynpunkt att ta 1 msk (eller hur mycket man nu tar) med kokosfett istället?

Vad är bäst mellan smör och kokosfettet gällande vikten? Stämmer det att kokosfett har en fettförbrännande effekt? :O

[Pennylane1]
0

det är mest för att kokosfettet är nyttigt, för mättnaden kan man lika gärna ta smör som du säger, men koksofettet har mycket nyttiga fettsyror. Laurinsyra t.ex. som annars enbart finns i bröstmjölk. Kokosfettet kan även sätta fart på fettbrasan. Om man har tur. Flört

muppan
0

Så med andra ord är det bättre att ta kokosfett i tekoppen på kvällen än tex ostskiva?!

[Pennylane1]
2

en liten varningsflagg för just att ta det på kvällen, testa med lite bara för många rapporterar att de blir illamående om de äter kokosfett på kvällen, många måste också trappa upp från kanske en halv tesked  för att klara att äta det öht.

Zepp
3

Hemligheten med cocosfett är att det till stora delar består utav MCT.. dvs medellånga fettsyror.. som mer eller mindre går direkt till levern och omvandlas till energi.

Det tas dessutom lätt upp i kroppen, kräver ingen galla och triggar ingen lagring.. vilket långa fettsyror gör i viss mån.

Dessutom som en bonus så bryts Laurinsyran ner i tarmen till monolaurin som är bakteriedödande, antiviruellt, antifungoralt.

Kaprylsyran sänker PH i tarmen som därmed gynnar de nyttiga mjölksyrebakterierna.. säljs oxå separerat i hälsokosten mot Candida.

Hur som helst, det är nog ingen underkur, men det är lagringsbeständigt och en variation i fettutbudet.. och helt överlägset att steka i när man vill ha en lite frasigare stekyta.. det tål dessutom högre temperaturer.

Sen det där med fett i kaffe och te är nog för de som inte får i sig tillräckligt med fett under dagen.. man blir rätt mätt.

Körde oxå ett tag med kokosfett i morgonkaffet.. det fick jag sluta med.. blev ju alldrig hungrig tills lunchen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Henkez
0

Jag har kokosfett till det mesta. Som frukost, att steka med, smörja in stekpannan med, på maten, i teet, att smörja in mig med.

[stuxen]
1

#1 det är inte alls sant…

Laurinsyra finns i bröstmjölk, komjölk, kokosolja och palmkärnolja.
Men men.

yvonnel
0

Kan det ha med mängderna att göra? att det kanske finns i mer än human bröstmjölk men endast i försumbara mängder?

[stuxen]
0

#7 Visst kan det vara så.
Men egentligen vet jag inte.
MEN…

[Pennylane1]
0

# 6 verkligen!?  Har läst härinne (bl.a.) otaliga gånger detta om laurinsyra som annars enbart finns i bröstmjölken och ingen har sagt något annat!

mooonlight
1

Från Wikipedia:
Lauric acid, as a component of triglycerides, comprises about half of the fatty acid content in coconut oil laurel oil and in palm kernel oil (not to be confused with palm oil),[2][3] Otherwise it is relatively uncommon. It is also found in human breast milk (6.2% of total fat), cow's milk (2.9%), and goat's milk (3.1%).

[Pennylane1]
0

ja jag säger inte emot var bara förvånad att det stått oemotsagt innan!

T.ex. i # 29 i denna tråd

[stuxen]
0

Jag vet Pennylane1.
Trodde själv länge att det var så det var.
Men sedan hittate jag andra källor som säger att det inte riktigt är helt sant.
Men däremot är det väll mängden det handlar om antar jag.
Kokos fett inehåller väll ca 50 % laurinsyra eller?

vinteralvan
0

#6 Komjölk är ju en typ av bröstmjölk. Glad

[Pennylane1]
0

Skrattande

Wildrat
0