VAD använder ni kokosfett till?
Jag har sökt och försökt hitta just VAD ni använder det till, men hittar inga svar på det.
Kan nån hjälpa mig?
Till att börja med skulle jag äta kokosfettet… helt perfekt med 100% fett (smör har ju 80%). Sen när jag får torra läppar eller torra fotsulor så smörjer jag med detr… En del sägs använda det för lite mer… hm… intima aktiviteter.
#1 Ja ok, jo jag vet ju att det är bra till håret också, men jag trodde att folk ÅT det i olika rätter eller så, men det var det jag inte kunde hitta nåt inlägg om i nån tråd 
Torra fotsulor - hmmmm - det var bra tips! Och flera bra tips också… hehe
Tack för ditt svar 

Tar ett par teskedar direkt ur burken när det var för lite fett i maten.
När jag gör äggmjölk tar jag hälften smör hälften kokosolja.
Vad har ni för märke på kokosfettet?
Om man inte vill köpa det billiga silverpaketet i mataffären, finns det några andra billiga alternativ då eller blir man tvungen att köpa 100-kronorsburkar på hälsokosten?
#3 Aha! Jag har inte gjort äggmjölk än, men det kan ju vara bra att veta det där med kokosfettet/oljan.
#4 What!? Jag har det billiga silverpaketet i kylen, vad är det för fel på det nu då?
Jag vill inte köpa Unilever.. men jag tror inte det är något fel på själva kokosfettet 
Har det i mitt gröna te och att fetta in mina gjutjärnskokkärl. Andvänder mig av ett "silverpaket" som inte Unilever har tillverkat… Det jag har hittat kommer från en firma ALBA i DALBY och det har en mycket bättre kvalité fullt jämförbart med det i burkar från Hälsokostaffärer.
Med LCHF hälsningar
.

Silverpaketen använder jag i fritösen. Kokosfett som jag äter,steker i eller till tex äggmjölk köper jag från Crearome, sök på kokos
förstår inte riktigt skillnaden mellan den i silverpaketen och den i hälsokosten…

Ekologisk eller inte
så det är skillnaden?
jag har det i äggmjölken, te och också i majonnäsen
När jag bakar istället för olja.
(LCHF-pizza osv.) När man steker.

Jag tar en matsked varje morron för att hålla i gång magen
Jag tar en sked i kaffet tillsammans med en skvätt grädde.
Äter den med smak/doft direkt ur burken. Gott, samma konsistens som ischoklad, fast utan chokladsmak förstås.
Steker i deorodiserad olja - utan smak/doft (billigare). Ekologisk naturligtvis.
Smälter en klutt i varmt vatten på morgonen, som en första frukost.
Sätter en klutt i the ibland, men aldrig på kvällen. Oljan sätter fart på metabolismen, så den gynnar inte nattsömnen vid kvällsintag.
Badar i det!!!
Nån gång har jag smält lite fett i händerna och klappat in i ansiktet nån timme före sänggåendet. Jättefin nattkräm. Morgonen efter sköljer jag bara ansiktet och tillför inget extra.
Används med fördel på skorvig hud, eksem o dyl.
Man kan använda lite olja i hårtopparna eller som hårinpackning.
Gör en egen hudkräm genom att mixa kokosolja med ingredienser som passar just din hudtyp. Då kan du använda krämen även på dagen. Exempel: aloe vera, citron, olivolja, havregryn (mosade), äggula (minskar hållbarhetstiden dock), osv osv. Finns massor, men jag är trött idag, så jag kommer inte på något mer :)
Kom ihåg att man skall börja lite försiktigt när man först tar kokosfett.
Vissa kan vara känsliga och behöva vänjas. Kan få ont o magen och/eller illamående.
Så starta med lite och öka sen sakta.
Jag har 1 tsk när jag gör äggmjölk. Varför inte mer? Näe jag är ganska känslig så jag måste ta det sakta. Brukar "fritera" panerade kycklingbitar så att det blir som chicken nuggets. Mycket gott.. Alltså panera med malda fläsksvålar, inte ströbröd. 
Cocosa är inte ekologiskt,,, bara dyrt.
Uppgifterna om det "dåliga" kokosfettet i silverpaketet kommer även enbart från dom, så då kan man ju dra sina egna slutsatser ang. trovärdigheten.
Åtminstone har ingen kunnat ge en oberoende källa ang, detta. Komemr det en sån ska jag omvärdera givetvis.
Oj vad många svar och bra tips! Tackar….
Många av er använder alltså kokosfettet som jag använder olivolja, smörjer in olika delar på kroppen osv. Fast kanske kokosfettet är ännu bättre?
Kokosolja blandat med lavendelblommor blir en jättefin fotsalva att massera trötta fötter med.
#22 Aha! Bra med alla tips.
funderar på att göra kakor med smält kokosfett,lite sötning om man kräver det (sukrin då för min del) kakao och hackade nötter. Kanske lite sesamfrö också.
Nötmjöl eller?
Nä jag tänkte hackade nöter av olika slag, macadamia och valnötter kansk,e som jag har hemma.
Det finns ett annat "silverpaket" från ALBA DALBY, om man inte vill köpa dyrt fett på hälsokosten, och heller inte stödja Unilever.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Shit! Mitt paket är från Unilever. Varför ska man inte köpa deras förresten, jag har nåt svagt minne av nåt, men kommer inte på vad det är ….

Becel!
#28 jo samma här.. undrar själv vad som är fel på unilever? får väl googla det då..
#30 Kolla här: http://www.kostdoktorn.se/bojkotta-becel-unilever
oj var 2 min sen

Jag köper mitt kokosfett från Crearome, det med smak. Det är gott att steka i, framför allt ägg blir jättegott med kokosfett! Jag har 2-3 matskedar till omeletten/äggröran på morgonen. Sen är jag mätt länge 
Agneta
fnns de andra kokosfetten bara i hälsokost eller?
#35 Undrar detsamma. Crearome har väl rätt höga priser + fraktkostnader?
Jag bor ju lite taskigt till, i en by mitt i skogen, minst 2,4 mil till närmaste lilla stad, som inte har mycket utbud.
Ska vi till Örebro så måste vi åka 6-7 mil och jag har inget körkort…

Har nämts här att en del asiatiska affäre har till ett bra pris
OK, får väl ta och leta upp nån, nångång, tack för svaret. 

leta i asiatiska matbutiker! där har jag hittat ghee, palmolja och kokosfett till överkomliga priser :) även jätteburkar/tetra med kokosmjölk
#39 Oj, vad är ghee? 
Det värsta är ju att jag måste be min sambo (som är mitt ex. tills huset blir sålt) om att köra mig, eller nån annan med bil och körkort och sen åka runt i Ö-bro och leta var dessa asiatiska butiker finns.
Så - det kan dröja innan jag kommer dit - tyvärr.
Men tack för ditt svar, fast det kanske får bli så att jag får köpa det online ändå.
Vad är palmolja bra till? (Många frågor blir det) 

ghee är rent smörfett, alltså 100% fett istället för runt 80% som vanligt smör. Jättebra att steka i. Palmolja är visserligen inte så miljövänligt att köpa, men det är inte kokosfett heller… palmolja och kokosfett är dom bästa fetterna att fritera i då dom består till stor del mättat fett och därmet tål höga temperaturer bättre.
Ok, tack för ditt svar igen.
Ska googla på ghee, håller på att goolar och läser på om kokosfett/olja just nu 
Kokosfettet i silverpaketen är varmpressat ur torkad copra medan den i hälsokosten är kallpressad ur färks copra. Det är helt enkelt en fråga om kvalité.
Något som jag märkt är att jag inte tål lika mycket kallpressad som varmpressad kokosolja. Tar jag samma mängd kallpressad som tidigare varmpressad sätter magen fart och jag mår lite illa. Det tycker jag är konstigt och lite tråkigt. Någon som har en teori om vad det kan bero på?
#34 Är det den här du använder?
Kokos natur kallpressad eko
12% matmoms. Äntligen ett kokosfett som luktar och smakar som kokos! Underbar att använda i hudvårdsprodukter för att ge en naturlig kokosdoft, t ex bodybutter. Mycket god till mat: stekning, fritering, bakning, istället för smör på brödet.
Vetenskapligt namn: Cocus nucifera
Växtdel: NÖT
Artikelnummer: 3035
#43 oj visste inte att kvalitetetsskillnaden var så stor… har aldrig riktigt förstått dethör med kall-och/varmpressad olja… det enda jag vet ju är att den kallpressade har bevarat mer vitaminer och näringsämnen..
Har heller aldrig vetat det, men man lär sig nåt nytt varje dag 
Tyvärr så blir det bara dyrare och dyrare ju sundare man ska leva…
jaaaa me typ…

Mysan, det är fult att goola

ja jag köper 5 kg och har det stå svalt. Det härsknar inte. Räcker länge.
Man kan ju också dela med någon, några.
Det är väldigt gott!
Agneta

Jag tycker nog silverpaketen är ok men den ekologiska är såklart bättre. Jag bruakr steka i den varmpressade och ha den kallpressade i äggmjölken. Som jag skrev så tål inte min mage den kallpressade lika bra så då får jag i mig kokosfettet i alla fall.
Jag har tjockt, frissigt, lockigt och torrt hår, så igår när jag hade tvättat håret, så tog jag i kokosfett, som jag gnuggade mellan händerna så det smälte och tog i håret.
Blev kanonbra! Mycket blankare (men såg inte fett ut), och finare lockar.

Mysan 59,
det där ska jag faktiskt prova, jag har också 'frissigt' lockigt hår som aldrig är så där blankt och fint som andras…
Agneta
gå in på lockig.se och läs om balsamtvätt! Kanske starta med knappen "vacker utan schampo" i menyraden!

Jag använder håret i balsam numera, efter ett tips här på KiF. Mitt tunna trista hår blir betydligt bättre när jag använder balsam istället för schampo. Det var en övergångsperiod på någon vecka då jag inte såg klok ut, men det är väl smällar man får ta. Metoden rekomenderas.
I korthet så går det ut på att man tvättar håret med billigt, siliconfritt balsam och sköljer ur balsamet. Om man vill kan man ta i balsam i handdukstorrt hår och låta det sitta kvar för mer volym. Ex på siliconfria balsam är Apoliva från Apoteket, Biltemas hårbalsam, Coops blåvita, Eldorado, Charm från ICA.
En del säger att de inte vill använda balsam eftersom det gör håret flygigt, men det är balsam i kombination med schampo som gör håret sådant, inte bara balsam.
Kokosfett i håret har jag inte testat. Däremot har jag ekologiskt kokosfett i teet, så jag håller mig mätt lääääääänge.

No-Poo (No schamPoo = balsammetoden) is the shit. jag använder endast balsam, aloe vera-gel och kokosfett till håret. Student som jag är köper jag för det mesta silverpaktetet, om jag inte hittar billigt i asiatiska butiker. Fördelen med balsammetoden är att jag kan tvätta håret en gång i veckan, eller mer sällan :) jag har inte lockigt hår i för sig.
för mig känns dock huden torr och stram av kokosfett. Men jag undviker att smörja in mig över huvud taget, vill inte att huden ska vänja sig vid att alltid bli insmord utifrån.

Jag tvättade ett par svinlädershandskar häromdagen (en burk cola välte över dem
) När de torkat lite tog jag på dem och smorde in dem med en ordentlig klutt kokosfett. De blev som nya när de torkat färdigt!
Agneta
Jag gjorde eget kokosfett häromdagen.
Jag tog ca 1 dl kokos och la i en burk med jordnötsolja (eftersom den inte luktar nåt) och så fick det stå i ca en vecka.
Använder det till kropp o hår…
Detta skrev jag en gång i "Tecken på att du äter LowCarb-kost"-tråden (ja jag är lat men återvinning är modernt)
"Man använder kokosfett i all matlagning inklusive kaffekokning. Man smetar kokosfett på torra händer, knastrande armbågar, på nariga läppar, på valkiga knän, på kantareller mellan tårna samt i hårbotten mot mjäll.
Man inhalerar kokosfett mot snuva, äter det mot dysenteri, difteri, mjältbrand, magsår och spanska sjukan. Man matar husdjuren med kokosfett för att maska av och smörjer virknålen för att lättare kunna maska på.
Man byter ut motoroljan i bilen mot kokosfett, smetar på dörrhandtagen som inbrottsskydd när man åker bort, impregnerar sandaler och lovikkavantar med kokosfett och använder det som silverputs och för att rostkydda traktorn"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#59 Hoho maxiq, det var precis det jag tänkte på först när jag såg denna tråd :P
Hur ska man göra när man tvättar håret med kokosfett, ska man först tvätta håret sen torka det och därefter smörja in med kokosfett eller ska man smörja in samtidigt som man duschar ?
#58 jag hoppas du förstår skillnaden mellan ditt "Kokosfett"
och riktigt kokosfett?