Obehagskänsla efter tandläkarbesöket
Hej
Var hos tandläkaren idag för tandfyllning. När jag fick bedövningen började hjärtat slå några extra slag och jag fick obehangkänsla i hjärtat. Den känslan sitte fortfarande kvar.
Vad kan detta bero på och ska jag söka läkare för det?

Det finns olika sorters bedövning. En sort innehåller adrenalin, vilket är troligt att du fick. Adrenalinet kan göra att man får hjärtklappning, inget farligt men känns förstås obehagligt. Nästa gång du besöker tandläkaren berätta då hur du kände efter bedövningen sist och be och få en bedövning utan adrenalin. Bedövningsmedlet Citanest exempelvis.
#1 Brukar obehagkänslan sitta många timmar?

Är du orolig så tycker jag att du ska ringa sjukvårdsupplysningen. Men vanligen försvinner obehagskänslan efter några timmar.
Kram
Nej jag är inte orolig men undrar varför sitter obehagkänslan än. Det har gått 11 timmar.
Tack för ditt tips om att tala om det vid nästa besök! Ska dit igen i jan.
Kram

Drog ut en visdomstand igår 
Gick väl bra men fick huvudvärk och var frusen på kvällen
Fast det kan ju lika gärna vara "misshandeln" och inte bedövningens fel
Inget konstigt med hjärtat för mig 

När jag var hos tandläkaren sist frågade de om jag hade några hjärtproblem innan de gav mig bedövningen. Har aldrig hänt innan och jag har heller aldrig haft några problem när jag tagit bedövning. Låter i alla fall som om det inte är bra med sådan bedövning om man har hjärtproblem?
(Eftersom jag ibland besväras av extraslag och "härtrusningar" - men alltid haft ett "perfekt hjärta" enligt alla läkarundersökningar - blev jag lite tveksam. Har jag hjärtproblem eller har jag inte..? När jag väl fått bedövningen började hjärtat banka som bara den och jag fick svimningskänslor. Men det kanske berodde på den psykologiska rädslan. Obehagligt var det i alla fall men gick över på några minuter. Bedövningen tog dessutom mycket mer än den brukar, onödigt mycket, så "hästdosen" kanske också bidrog.)
"Every point of view is a view from a point."
#5 Jag drog ut alla mina visdomständer när jag var 19 år gammal. 2stycken/gång (ville liksom inte utsättas för tortyr om jag skulle dra bot en tand i taget). Jag fick huvudvärk och feber varje gång.
#6 Bedövningen som jag fick igår varade i 5 timmar och under den tiden fick jag inte äta så länge bedövningen satte där.
Jag var också till tandläkaren i går. Bedövningen innehöll adrenalin och jag började frysa och skaka okontrollerat. Anfallet gick över efter ca 10 min men jag fick ångest som sitter i än. Adrenalin är ett stresshormon som man tillsätter för att man inte ska blöda så mycket vid ingreppet. Jag tänker aldrig ta den bedövningen igen då får dom hellre ge mig en pava whisky!
#8 Där ser man. Usch jag visste inget om sånt förr och hade jag vetat att bedövningen skulle göra så hade jag bett de borra i tanden utan någon bedövning. Hålet i tanden var pytte litet.

Har man inte högtblodtryck eller hjärtproblem så är bedövningsmedel med adrenalin ett mycket effektivt smärtlindringsmedel. Som någon tidigare skrev så gör adrenalinet också att kärlen drar i hop sig och det blir mindre blödning. Detta är väldigt bra vid ex tanduttagning men även vid en vanlig lagning då man måste hålla tanden "torr" för att få en hållbar fyllning.
Själv tål jag inte bedövningsmedlet Xylocain (tror det är det de använder). Gjorde en rotfyllning och fick fruktansvärt ont efteråt. Trodde det var ingreppet men när jag fick samma smärta efter bedövningen för äggplockningen för ivf förstod jag att det var bedövningsmedlet.
Det är nedbrytningsämnena jag inte tål. De ger mig en stark smärta. Det känns lite udda att först vara bedövad, sen få jätteont och sen släpper det…
Var lite orolig inför förlossningen då de använder detta bedövningsmedel i ryggen innan de lägger epiduralen men det funkade bra, kände ingen smärta av det. Dock fick jag stora röda märken där de lagt bedövningen…