Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 5625 ggr
Sweli
0

Frittata - LCHF

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade denna video om hur man gör en frittata, såg väldigt gott ut

http://video.about.com/lowcarbdiets/How-to-Make-a-Low-Carb-Frittata.htm

• 12 eggs
  • 1 cup chopped vegetables
  • 1/2 cup of cheese
  • 3 tablespoons cream
  • pepper to taste
  • salt to taste
  • 2 tablespoons oil
Mix the Batter for the Low-Carb Frittata

To begin, adjust the top broiler rack with your skillet on it, place it 4-6 inches from the top. Preheat the broiler. Chose a skillet that is oven safe, place it on the stove. Add a tablespoon of oil.

Now add any raw vegetables you want in your frittata, add the salt, pepper, and any herbs you like. Give the veggies a stir and while they are cooking, crack your eggs into a medium bowl. Use 12 eggs for a thick frittata. You can use fewer eggs if you are using a smaller skillet or prefer a thinner frittata.

Now add the salt, pepper, and 3 Tablespoons of half and half. You can substitute milk or water if you prefer a lower-calorie substitute. Whisk these ingredient together. Add about half of the cheese to the eggs. Add egg mixture to skillet.

Cook the Low-Carb Frittata

Cook the eggs for about 2 minutes on medium heat, scraping the sides and bottom with heat-resistant spatula. When the eggs are mostly cooked but still very wet, stop stirring. Continue cooking on stove for another minute so underside sets.

Sprinkle the remaining cheese on top. You can broil the frittata for 2-4 minutes until the top browns. Watch the frittata as the top browns. Remove skillet from oven and let it sit for about 5 minutes to finish cooking. Cut into wedges and serve.

Noa-Nisse
0

Oj, detta såg jättegott ut ju =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Fiana
0

Det är nog gott…. men du kan knappast inte stoppa 12 svenska ägg i en normal hushållstekpanna, se till att titta på videon hur stor (hög) panna som faktiskt används. Man kan även misstänka att det kanske avses amerikanska medel ägg då är det möjligt - svenska medelägg motsvarar extra stora amerikanska. De ser definitivt mindre ut en de flesta svenska ägg man köper (skulle gissa små-medium)

Bara som varning innan man sätter igång:)

Sen står det i ingredienslistan grädde men i instruktionerna "half and half"(hälften mjölk, hälften grädde)

Sweli
0

Jag gör tortilla i 30cm stekpannan med 10 extra stora ägg, 1kg. potatis, purjolök, lök, 300g spansk korv och flera sorters ost. Inga problem Skrattande

Dessutom kan du anpassa mängden och ingredienserna själv.

Man kan använda 40% grädde istället.

Jag förändrar nästan alltid recepten så att de passar min smak.

Fiana
0

#3 10 extra stora svenska ägg? och i en vanlig stekpanna och inte en sådan i videon? Tror min är 30 cm också - aldrig att allt det överhuvud taget skulle få plats.

Klart man kan anpassa själv - ville bara varna att man ska kolla videon vilken sorts panna det är frågan om först innan man får en oväntad överraskning.

Sweli
0

Det hon använder är en traktörpanna som är lite högre.

Till min tortilla använder jag en vanlig stekpanna med lite högre kant än en vanlig stekpanna och allt får plats, gjorde senast igår.

Fiana
0

#5 Inte en chans att 1 kg potatis och annat skulle gå i min från ICA - 10 ägg mjo går nog, men då är det rätt fullt efter.

Sweli
0

Det ska vara rätt fullt nästan upp till kanten, kanske din stekpanna har låg kant.

Köpte min på ÖB. Den är superbra den har 2 handtag, då är det lättare när man ska vända tortillan.