Tips för mindre rika nybörjare?;)
Nu ska jag och min sambo äntligen ta oss ur detta sockerberoende vi varit i och vi har bestämt oss för LCHF.
Han är student och jag är förtillfället arbetslös så jag undrar om ni har några tips på hur man kan följa dieten och ändå ha råd med hyran?:)
Våran första matsedel för veckans middagar ser ut ungefär såhär:
Kyckling, avokado, grönsaker och bönor
Kött och blomkålsmos
Lax och sås, brysselkål
Biff, gräddstuvad spenat
Kyckling, grönsaker och beasås
Hemgjorda köttbullar, kokt broccoli
Till lunch blir det väll rester och ägg och bacon osv, och frukost blir det väll också mycket ägg, omeletter osv.
Tips, råd? Allt uppskattas!:)
Jag brukar köpa kycklingklubbor frysta, det är ofta väldigt billiga och det är mycket att äta.
Välj billigare kött, tex högrev. och när det har extrapris. Man kan använda ytterfile av gris istället för fläskfile, karrekottletter istället för fläskkottletter.
Det går att äta alla sorters fisk, sill och makrill brukar vara lite billigare.
Det finns mycket extrapriser i affärerna, passa på att handla då.
Lycka till.
Tack så mycket för tipsen!:)
Färs och ägg, skär ner på mjölkprodukter och grönsaker som är dyra. Välj större förpackningar och frys in, stora bitar kött är oftare billigare än uppskurna.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag upplever inte att maten är särskilt mycket dyrare nu än tidigare, tvärt om, för det blir mycket mindre hämtmat och halvfabrikat. Det som är dyrast är nästan grönsakerna. Jag tror det finns nån gammal tråd som handlar om hur mycket billigare det är att leva på kött än på gurka, eller var det Doc som skrev om det?
I vilket fall som helst så är smör billig mat, och så kan man ju alltid köpa fläsklägg och sånt, brukar vara hur billigt som helst. Eftersom man ofta har stor aptit i början av LCHF så kan det kännas dyrt under en period, men efter ett tag anpassar man portionsstorlekarna, det går av sig självt när kroppen vant sig ordentligt.
Lycka till
Långkok, gratänger och allehanda grytor är vanligtvis billigare, mer praktiskt och lätt att göra matlådor av.
Stora hela bitar, som fläskkarré kan man ungssteka och få ut många måltider av i ett svep.
För att inte tala om all julskinka det blir nu. Köp och frys in.
Skiva och ät med ost och senap. Tärna och ha i pytt eller gratäng. Stek skivor och lägg på ost som får smälta medan den andra sidan steks.

Sen kan man ju alltid peta in en och annan pizza, pannkaka och paj nång gång då och då. LCHF förstås
. På pizzan slösar ni med rester och en riven ostkant. Likaså pajen …ös i efter principen "man tager vad man haver" på med en äggstanning. Pannkaka ….billigare blir det inte. Fiberhusk och pofiber paketen räcker till många mål. Eller baka eget…. ex hamburgerbröd. Hemgjorda hamburgare på extrapris köpt färs blir också billigt. Kolla in Mariannes blogg. Här finns många goda recept på både hamburgerbröd och annat.
Apropå riven ostkant. Köp billig ost, eller ta ostkanter som ni inte känner för att äta upp, riv och frys in det. Bekvämt att ha tillgängligt.

Sen slänger man betydligt mindre mat än om man köper hem massor med frukt
Det mesta går att ha i frys om man inte äter det direkt så långsiktigt är det ju bra att ha en frysbox 
Sen gäller det att ha ögonen med sig och bunkra lite när tillfällen ges

Jag vet inte hur jag får det att gå ihop, men jag äter för runt tusenlappen i månaden, jag är dock ensam och äter bara en gång om dagen (ibland två) men det är iaf 500 kr billigare sedan innan lchf!
Köper mycket kött på extra pris, storpack ägg, och de enda grönsaker jag äter är broccoli, blomkål och purjolök. Ibland avokado. Köper bara grädde i mjölkprodukt väg.
#10 Oj. Visserligen ingår andra varor som toapapper och diskmedel i min mat-post och jag kan "äta" för 1500/mån. (Om jag måste vill säga.)
Du bör väl ändå ha rätt bra koll på vad du äter iom att du håller dig till en gång om dagen?

#11 jag betalar inte diskmedel osv själv, så ca 1000 kr (plus några hundra ibland) är bara matkontot.
Absolut, jag äter kött(fisk,fågel, rött kött osv ),ägg,smör, såser + ovanlistade grönsaker, men jag vet inte hur jag får det att gå ihop till att bli så lite.. Är lite förvånad över det själv faktiskt.
Tack så hemskt mycket för alla tips!
Första veckan har gått jättebra. Skönt att aldrig behöva gå hungrig fast ändå äta bra!
Har förlorat 3kg på 7 dagar. Hoppas det fortsätter i den här takten!:)
Långkok är alltid extra bra pris på dessutom är det nyttigare, genom långkoket så får man ut mer av mineraler osv. och det medföljande naturliga fettet.