Creme Brulée
Jag älskar Creme brulée! Testade för ett tag sen att göra en variant som ska kokas och sen svalnas och så på med knäcktäcket (inte för mig dock) men den blev jätteäcklig i konstistensen. Så häromdagen gjorde jag på det gamla beprövade sättet, ugnsbakad helt enkelt. Såhär gjorde jag:
2 stora portioner:
3 äggulor
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljpulver
1/4 dl sukrin
ev råsocker
Koka upp vispgrädde och vanilj och vispa under tiden ihop äggulor och sukrin i en bunke lite lätt. Häll i gräddblandningen i bunken under kraftig omrörning så det inte blir äggröra.
Häll blandningen i ugnsfasta formar och ställ dem i en långpanna. Sätt in långpannan i nedre delen av ugnen på 125* och häll kokande vatten i långpannan tills det går upp till ungefär halva formarna.
Låt bakas i ugnen i ca 45 minuter. Ta ut formarna ur ugnen och låt dem svalna i kyl.
Om man äter socker och vill ha ett knäcktäcke: Strö råsocker över creme bruléen och bränn av med butangasbrännare tills sockret bubblar och får färg.
För bild, se min blogg http://lindassmultron.blogspot.com/2011/11/creme-brulee.html
Mums!
Jag måste dock säga att jag upplevde den som lite grynig, vilket jag inte gjort med socker. Kan det bero på sukrinet eller hade jag inne den lite för länge? Vad tror ni?
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Låter som ett lockande recept att försöka sig på. Men, vad händer med sukrinet om man bränner av det med en brännare på samma sätt som med socker?
Jag brukar själv blanda ngr. msk sukrin med kanel/pepparkakskryddor och strö överst på mjuka sockerkakor innan gräddning. Det blir en lite småfrasig yta som blir jättegod att bita genom. Men riktigt hård och knäckig blir den inte, mer "sprödprasslig".
MVH!/K.
Jag har gjort Crème Brulée flera gånger helt utan socker i smeten, och råsocker-bränt för de som vill. Det har blivit jättebra, inte grynigt alls.
Grynig blir den när man blandar äggen med den heta grädden om man
1) inte rör tillräckligt fort
2) grädden är alldeles för varm
Prova igen - det ska gå utan "gryn".
#2 aaah! antagligen va grädden fortf för varm då :)
#1 ingen aning, har inte testat. men testa gärna och berätta :)
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se