Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3847 ggr
FlickanMedGuld
0

Inga hungers eller mättnadskänslor

Nu har jag kört LCHF i ca 1 månad och jag märker inga resultat (har kanske minskat något, men inte alls vad jag förväntade mig).

Problemet är att jag har svårt att veta hur mycket jag ska äta och när. Jag är i stort sätt aldrig hungrig och när jag äter känner jag mig inte mätt. Vad ska jag göra? Just nu äter jag för att jag ska äta, är det bra eller ska jag helt enkelt vänta in hungern?

Vore väldigt tacksam för svar och tips!

Sindri
1

Att äta för att man ska låter inte särskilt logiskt (eller kul heller för den delen). Men för att kunna ge dig bra råd behöver vi veta lite mer om dig.

Ålder, vikt, längd, har du några sjukdomar, äter medicin, vill du bara gå ner i vikt eller bli av med andra symptom, har du en historik med många bantningskurer eller ätstörningar. ??????? Många frågetecken blir det.

Det finns inte ett enda sätt att äta, eller en matsedel som passar alla, vi har alla olika förutsättningar och förväntningar.

goliath
0

En månad är inte lång tid.. Du kan vänta några månade och se..

Eller, i brist på tålamod…

Eftersom du inte har problem med hungerkänslor har du nog lättare att medvetet skära med på matintaget än andra och således skapa energiunderskott. Detta skulle du kunna prova.

Eftersom du beskriver att du inte känner mättnadskänslor när du äter kan detta tyda på att du har en oregelmässighet i den kortsiktiga apritreguleringen -ännu en grund till att du kanske borde bli mer medveten om portionstorlek och skära ned på matintaget.

Det bästa är ju om allt reguleras automatiskt och man äter när man är hungrig och till man är mätt.. Men om inte dessa system fungerar…

Zepp
0

För mig tog det tre månader innan jag hittade hunger/mättnad!

Bägge känns helt enkelt annorlunda när inte fallande blodsocker längre är främsta signal.

Och att hitta en ny matordning samt nya portionsstorlekar tar ett tag, man behöver helt enkelt nya ögonmått.

Sen så.. är det praktist med lite rutiner.. inte för hunger/mättnad men för en fungerande vardag, passar det med tre måltider så får man experimentera lite med portionstsorlekar och fettandel till dessa.

Vad vi läser här på forumet så är det lika vanligt att bli vrålhugrig i stort sett hela tiden som att helt tappa aptiten!

Det kan då vara bra med lite rutiner.. främst av sociala skäl.. äta när andra gör det och anpassa portionerna så man hinner bli lagom hungrig strax före nästa måltid.. det blir litetrixande i början, men så småningom kommer man i nya vanor/rutiner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

FlickanMedGuld
0

Frågetecken är bra, jag är ovan vid såna här forum. Men jag är 26år, 178cm, 120kg. Har alltid varit överviktigt. Har försökt gå ner i vikt, men aldrig "orkat" eller brytt mig mer än en vecka. Men har däremot slarvat oerhört med min kost, ätit kanske två gånger om dagen. Lite frukost och mycket middag. Ibland fick jag in rutin och åt tre gånger om dagen. Men oftast inte. Kan det vara därför det spökar?

Jag tror inte jag riktigt hänger med på vad du menar. Men om du menar att jag ska skära ner på maten, så börjar jag fundera på hur lite jag ska äta egentligen. När jag tex äter middag, blir det en kött/lax/kycklingbit, sås och lite grönsaker. Eller frukost, 2 ägg och majonäs. Är det inte farligt att äta för lite?

Tack för tipsen. Just nu äter jag nog för att andra äter, men det känns dumt när jag inte är hungrig. Jag får kanske ge det mer tid…

dufva
0

Du verkar vara i det skedet att du inte upplever hunger trots att du äter väldigt lite.

Kosten ställer om i hur man upplever hunger/mättnad.

Speciellt första tiden kan det slå åt båda hållen.

Det gäller att få kläm på hur mycket man behöver äta för att vara "ohungrig" fram till nästa måltid (4-5 timmar)

Då är man ganska rätt ute med matmängd

Varför du upplever att du inte blir hungrig är för att din kropp nu så att säga "ser dina fettdepåer"

Kanske för första gången när inte insulinet ligger som en våt filt över dina mättnadskänslor

Just nu låter det som du äter i underkant dock

Inte så bra heller eftersom du riskerar att kroppen skruvar ner förbränningen då.

Tycker du åtminstone ska äta lite mer vid frukost men sen se tiden an

Vattenskugga
0

För de som äter fakir så skulle svaret kunne se väldigt olika ut på frågan vad de äter tex En bit entrecote och bea Många kunde då svara du äter för lite Om svaret var ca 100 gram entrecote och bea så blev nog svaret fortfarande du äter för lite. Men om svaret var 100 g entrecote och ca 150 g bea så skulle nog svaret bli att då får du i dig bra mängd mat. Så vad jag menar med mitt exempel är att när man beskriver sin matmängd så är det viktigt att också skriva hur stor fettmängden är. Lycka till att hitta matmängden för dig. För mig hjäpte det att räkna gram och kalorier för att hitta det läget då jag inte åt för lite men ändå var mätt samt att jag minskar i vikt i en lugn takt.

Emea67
0

Jag har samma problem!

Har alltid haft det så här, att jag inte får hungerskänsllor.

Förut var det blodsockret som styrde. så jag kan äta 2-3 ägg på morgonen och ca 1 msk kokosfett i teet och grädde i kaffet. Sen kan hella dagen gå, äter frukost vid 04.30, och jag klarar mig till em vid 14-15 tiden och äter något då oftast bara protein.

(Bra att jag skriver här ser ju att jag får i mig för lite fett)

Men detta fungerar för mig, alltså att jag orkar jobba!!!

Men det fungerar inte i viktnedgång men fått andra fördelar. Så nu kämpar jag med att få i mig mer mat och det är inte så lätt, det var det inte på normalkost heller.

Så det är viktigt att veta att vi alla är olika.

För min del så måste jag äta mera för att gå ner i vikt vilken kost jag än äter men det är inte lätt när man inte känner sig hungrig Obestämd

Wildrat
1

#4 Med LCHF är det helt ok att äta två gånger om dagen bara du äter tillräckligt. Hur mycket som är tillräckligt är svårare att veta.

Vissa behöver ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt medan andra behöver ett kaloriöverskott för att nåt ska hända. Vilken kategori du tillhör får du prova dig fram till…

Jag har också problem med hunger och mättnad och jag tycker enklaste sättet att veta hur mycket jag ska äta är att räkna fram det. Då använder jag först och främst nåt matregistreringsverktyg som tex MinMat (kan likaväl användas för planering av mat som facit efter man ätit).

Sen räknar jag fram hur mycket jag ska äta. Det gör man så här: väljer en kolhydratmängd jag är bekväm med tex 20g, sen 1g protein per kilo kroppsvikt (rent protein, kött innehåller ca 20% protein) och till sist en fettmängd tills jag kommer upp i en rimlig kalorimängd.

För din del skulle det då kunna bli 20g kolhydrater, 120g protein och 152g fett för att komma upp i 2000kcal. Det låter som en enorm mängd fett men äter du tex köttfärsbiffar av köttfärs med mer än 15% fetthalt och har gräddsås till det så är du uppe i en avsevärd fettmängd utan att du märker det. Bästa sättet att få i sig fett (tycker jag)…

Grönsaker kan du ha till om du vill men är inget måste. Däremot kan det vara lättare att få i sig maten om man har kalla, krispiga och fräscha grönsaker till som tex sallad och gurka.