Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1190 ggr
Aand
0

Jag åkte dit

Jag har varit en duktig Lchf:are i 1,5 år. Jo jag åt väl nån enstaka pizza i somras men det var allt.

Så fick jag för mig att jag skulle bryta mitt nikotinberoende. Jag fick upp ögonen för vad snus innehöll och kände att efter 18 år så borde det vara slut på att förse kroppen med målarsoda, salt, bly, och allt vad det nu innehöll. Det är ju farligt att snusa! Cool

Så jag klev ur nikotinberoendet relativt lätt och ramlade in i sockerberoendet fruktansvärt lätt!! 4 veckor och det känns som om byxorna ska sprängas i alla sömmar!

Behövde ju saker att tugga på istället för snuset så det blev tuggummi tills käkarna hökk på att gå ur led, knäckebröd, smågodis osv det skulle ju bara fortgå ett tag tills niikotinet var ur kroppen. Nu måste sockret ur kroppen med!

Alla dessa beroenden.

Jag känner mig uppblåst, fet, svullen, äcklig i magen, fisig, nr 2 på toan ska vi inte prata om!

Har nu försökt att prata med mig själv i en vecka men det tycks inte hjälpa, jag kommer inte igång med strikt Lchf. Det jag "fuskar" med är just knäckebröd och godis. Chokladbollar, knäckäppelpaj och sojaglass har halkat ner en hel del men nu har jah slutat baka den äppelpajen för det går inte, jag äter tills det är slut.

Jag har inte vägt mig för det vågar jag inte, tänk om jag gått upp allt! Jag har inte mätt mig för jag vill inte må dåligt över hur dåligt jag skött mig. Vägde från början 86 och gick ner till 71 sen halkade jag upp till 75 men stannade där väldigt lång tid innan detta nederlag kom.

Summa sumarum, jag är i allafall nikotinfri :D

Mooniq
0

Stor mental kram att du har slutat med nikotinet Skrattande starkt jobbat!

Du får tala lite mer med dig själv och sätta upp en utfasningsplan på 2-3 veckor.. kanske det hjälper eller så får du skippa alla kolisar på en gång och ha lite huvudvärk o abstinens i några dagar.. eller så får du ha 1 dag i veckan där du kan äta mer kolisar - om du klarar det - jag tillhör dom som måste klippa allt på en gång för att det ska funka..

Hoppas du hittar ditt sätt och att du blir både nikotinfri och sockerfri

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jojo55
0

Fett, fett, fett! Fett är en sockerjunkies bästa vän. Se till att börja dagen på ett bra sätt så är det lättare att fortsätta sedan, låt den bli så kolisfri som möjligt, ät ägg i någon form och så en matsked kokosolja i kaffet/teet. Börja så. Och så tänk på att du är duktig som slutat med nikotin! Var snäll mot dig själv, sätt värde på dig själv och behandla dig själv på bästa tänkbara vis! Glad

Aand
0

Tyvärr så kan jag inte äta ägg på det viset eller rättare sagt jag klarar ett halvt ägg om dagen men då tar jag hellre den dosen i form av majonäs :)

Idag åt jag pones med skivad smör och julskinka :)

lunch och middag blev lasagne. Gjorde 3 stycken idag för o ha till luncher så idag provade jag den med zucchini och campinjoner till lunch och den med aubergine till middag.

Har faktiskt inte kollat upp kolhydraterna på zucchini och aubergine men gott va det och sen har vi ju kolisarna i sojagrädden men jag tog bara lite i. Ost, smör och tomatkross var andra ingredienser.

Några av er himlar nog med ögonen vid det här laget men det är så här jag vill äta egentligen. Lite grönsaker till maten och sojagrädde. Klarar inte vanlig grädde.

I morgon ska jag ta fram kokosfettet som av nån anledning hamnat längst bak i skåpet men 1 msk? Jag har tagit lite mer än 1 tsk förut :P

Fjrebqll
0

Jag äter runt 4-5 matskedar per dag, du kan lungt öka dosen ;) så vida du tål dvs ;)