Koffein eller inte.. det e frågan..
Jag har lchf'at i 2½ år ungefär. Gick ner 5 kg de första veckorna sen har jag stått still. För några dagar sen så började jag läsa om kaffe och koffein. Jösses - mycket man inte vet om koffein, alltså.. Nåväl - nu har jag hittat koffeinfritt kaffe på affären - inte krav för det är väl inte möjligt antar jag för att de-caff'a det..
Är det nån av er som har vänt vanligt kaffe ryggen för att bara dricka koffeinfritt? tycker ni att det funkar i vardagen? Har era kroppar tappat nåt i vikt?
Jag har även struckit mejerivaror till 95%, och annat viktstoppande som nötter, ost etc
Åsikter?? 
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Spelar det eg. någon roll vad man har för åsikt? För hur o vad inom LCHF som fungerar är ju högst individuellt o huvudsaken att man hittar en variant som passar en själv så man mår bra av. Själv dricker jag än så länge kaffe med grädde o ja det ska vara kaffe med koffein för min del. Den dagen jag hamnar på en längre platå får jag testa att dricka kaffe med äggmjölk istället, men så länge det funkar så tänker jag inte avstå detta.
Jag hade jättesvårt o vänja mig vid grädde i kaffet, men sedan jag kört några veckor så kan jag inte tänka mig o dricka kaffe utan grädde. Har av gammal vana råkat slå lättmjölk i kaffet o fy tusan så blaskigt kaffet plötsligt blev. Grädden ger ju en lite sötma till kaffet, men som sagt var den dagen det tar stopp så får jag väl istället testa äggmjölk men så långt som koffeinfritt kaffe går jag nog dock aldrig.
Hoppas du hittar en variant där du mår bra o där det funkar för dig!
Tja, jag har provat det mesta men har varit väldigt omedveten om att just mitt kaffedrickande har varit spikrakt uppåt - bara mer o mer kaffe med tiden. För några veckor sen så hade jag hällt i mig 12 koppar på en dag och då fick det vara nog. Vande av mig med svår trötthet i 4 dygn som följd men kaffe är ju en super-social grej. man fikar o dricker kaffe eller te..
Nu när jag har läst om koffein och tein så inser jag att just dom två sakerna ska jag hålla utanför min kropp oavsett om jag går ner eller inte… sen har jag läst i många trådar att många som börjar med lchf oxå ökar sitt kaffedrickande - kanske tack vare att grädden ger en lätt sötma och tar bort det bittra ur kaffet… bara en fundering från mig.. Med koffeinfritt så tror jag att jag även kommer att dra ner på grädden i kaffe till kanske 1-2 tsk istället för msk. vilket är bra för mig..

Tja - man kan också välja o se det positvt med ökat kaffedrickande, för 5 koppar eller fler per dag, ska ju vara ett bevisat samband o ge ett skydd mot den aggressivare formen av bröstcancer. (läs här )
Allt har två sidor o ibland fler. Huvudsaken man hittar något man själv tror på o framförallt att man mår bra av det.
Inte ens koffeinfritt kaffe är helt koffeinfritt…det går nämligen inte helt att få bort allt. Och det är en kemisk process bakom det hela som gör mig tveksam.
Personligen kan jag inte hantera kaffet. Mår dåligt av det. Så jag kör med te istället :) Någon viktskillnad? Nä.
Fast det är klart. Kaffet har en viss effekt på sötsuget för mig. Är ju gott med en bulle till kaffet….
Jag lästa att ca 3 % av koffeinet blir kvar.. och ja, processen är inte helt rumsren antar jag - men att inte kunna fika alls - ter sig lite utanför allting liksom i min värld. att jag drar ner på koffeinet som sparkar igång både Blodtryck och insulin känns ju bra. kaffet är oxå väldigt milt i smaken att det räcker med väldigt lite grädde för att den goda smaken ska komma fram. Jag har även köpt rött te - roiboos - som jag ska prova. i mina yngre dagar så var jag te-människa med massor av honung .
Kaffet triggar inte mitt sötsug men det triggar sug efter mer kaffe - kanske egentligen mer grädde eftersom min kropp är en supersparare och åtminstone får en liten dos möjlksocker via grädden..
Jag själv har fnyst lite åt koffeinfritt kaffe - det e ju inte riktigt kaffe har varit min åsikt men nu får jag ändra mig på den punkten.. eller lägga ner kaffe och svart te helt o hållet, vilket ger höjda ögonbryn när man träffar nära o kära för fika/födelsedagar/högtidsdagar… (känner mig nog lite kluven i frågan utan att fatta det fullt ut….)
Nej, för mig blir det inget kaffe alls eller typ 10 koppar kaffe per dag. Finns inget måttligt drickande för min del :) Kan liksom inte låta bli.
roiboos innehåller inget koffein alls (om det är ett rent roiboos- te du har köpt). Kan ju vara ett alternativ när man saknar något varmt att dricka men vill undvika koffeinet.
YogiTea Rooibos african spice heter det, 70% rooibos sen är det olika kryddor, vanilj, kanel,peppar, kardemumma + lite till. verkar inte vara något annat te (grönt-svart) inblandat. Kravmärkt och jag hittar inget sött i innehållsförteckningen
Jag skulle aldrig dricka koffeinfritt kaffe, för jag tycker att det vore som sprit utan alkohol eller sex utan kärlek.
Jag är uppvuxen med en mage i uppror, men blev av med mina magproblem i och med att jag började med LCHF. Då jag blev varse att jag faktiskt kan styra min maghälsa mycket med egen vilja, lovade jag mig själv då att sluta fred med min mage. Eftersom min mage med all önskvärd tydlighet har visat att den inte tycker om kaffe, så dricker jag inte det längre. Och koffeinfritt kaffe, som sagt, tycker jag verkar meningslöst.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Tja, jag har ju oxå haft den åsikten om att det har varit meningslöst att dricka koffeinfritt. men jag vet inte längre.
Jag har inga som helst problem att skippa godsaker eller kaffebröd men att skippa själva grundtanken till fikastunden. känns löjligt svår..
så antingen så dricker jag vanligt kaffe och kan inte stoppa mig - 12-14 koppar/ dag är inget problem eller så får jag kolla vad det koffeinfria kan göra..
jag har provat 2 små koppar idag med pyttelite grädde i - och suget efter mer kaffe finns inte.. kaffesmaken är mjukare - därför räcker det med 1-2tsk grädde istället för ½dl som det har varit tidigare… grädde är det enda mejeri som jag fortfarande unnar mig..
står ju still viktmässigt och får väl vänja mig vid det
men både jag och hälsosköterskan anser att 15 kg bort skulle vara mycket bättre för mig…- en dag i taget - jag vet…
jag ska kolla teet som jag köpte idag oxå… kanske blir jag superförtjust i det!
Jag går ner mest när jag släpper alla spärrar med kaffe och grädde. ^^
2 koppar på morgonen med ca 1 dl grädde per kopp, blir oftast frukost.
2 koppar på eftermiddagen med ca 1dl per kopp, efter maten (har jag ätit mycket lunch blir det 2 koppar kaffe och ost eller nåt som finns tillgänligt istället för middag.)
Den veckan tappade jag 1,5kg (brukar ligga stadigt på 0,5).
Däremot tappade jag 0,2kg den veckan jag verkligen började fundera på kaffedrickandet och drog ner ordentligt. ^^
Kaffe med grädde är ju ruskigt gott. Blir ju kanske att man dricker mindre kaffe när koppen tas upp av mycket grädde? 
Annars går det ju bra att ha grädde även i teet. Fördel med te är att man kan dricka det även på kvällen, utan att det stör sömnen. I synnerhet Rooibos då.
Usch, allt prat om kaffe har gjort mig kaffesugen 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag som fick en kaffekvarn av min dotter och numera bara måste ha nymalt kaffe men eg. nöjer mig med en stor balja om dagen (= ca 3 kopppar). Grädde är också ett måste men inte så himla mkt. ungefär 1 msk per vanlig kopp räcker. Att koffein skulle hindra viktnedgång, det har jag bara alldeles nyss hört talas om och undrar varför, eller finns det något väl underbyggt bevis?
ja, googla koffein insulinpåslag så kan du läsa om detta.
Koffein får igång bi-njurarna så de producerar ett ämne som i sin tur får igång levern till att släppa ifrån sig glukos som gör att blodsockret stiger som i sin tur gör att insulinet kör runt i kroppen.. och med insulin i systemet så stoppar viktnedgången -
detta har jag nyss lärt mig.. dricker sen några dagar tbx koffeinfritt kaffe ( mas 3% koffein kvar) och tycker om kaffesmaken på gevalias koffeinfria brygg mellanrost. det är mjukare och rundare i smaken - och jag får inget sug efter mer kaffe - men jag kan ändå vara med på fikastunderna. Jag har även köpt nescafe frystorkat som jag tar med i handväskan när jag går bort till kompisar o fikar. Sen får jag se om min kropp stannar kvar viktmässigt eller om det kanske kan tappas lite här o där…
googla koffein insulinpåslag
koffein blodsocker
koffein wikipedia
dessa sidor hittade jag:
Sen kan man ju helt enkelt kolla blodsockret före och efter intag av kaffe… och glatt upptäcka att det inte gör någon som helst skillnad… 
har du kollat - hur länge efter kaffeintag?… *nyfiken såklart*
Jag har under åren kollat allt jag sätter i mig. Varje halvtimme efteråt, tills sockret är nere i det värde jag hade innan jag åt, för att se vad jag klarar av att äta utan alltför stor blodsockerhöjning. Kaffe påverkar mig inte alls.
#16 Dricker du svart eller med grädde?
Jag tog långsocker, Hb1a tror jag det kallas, ungefär ½-1 timme efter frukost med stor mugg starkt kaffe och hade då 5,4 och det är väl ganska bra.

TACK Mooniq - såhär ett halvår efteråt råkade jag se ditt inlägg om Yogi Tea Rooibos african spice. Det är jättegott och jag bälgar i mej morgon-middag-kväll! Hur lätt som helst att sluta med kaffe (och två kilo av mej försvann på en vecka)

Dom nya kapselmaskinerna, eller kapseln i sig, har det godaste dekaffinerade kaffet jag smakat, men ärligt talat, visst är det koffeinet man vill ha.
TS: Jag blir lite nyfiken för nu var det ett tag sedan. Hjälpte det? Var det alltså värt priset att göra dig av med koffeinet?
Skulle aldrig dricka kofeinfritt kaffe, då kan jag dricka något annat istället.
för mig var det jättebra att skippa koffeinet. Sover bättre och är lite lugnare på insidan. Jag märker direkt när jag dricker kaffe med koffein att pulsen ökar, det räcker med en ½ mugg för att känna av det.
OM jag bjuder på fika så dricker mina vänner koffeinfritt och dom tycker att det smakar gott men visst behöver dom koffeinkicken. Om jag går bort till vännerna så dricker jag vanligt kaffe men då väldigt lite - nånstans mellan 1/3 - 1/2 mugg.
Räknar jag ihop för en vecka så blir det kanske - 2-3 hela muggar tillsammans + nån mugg rött te.
Känns bra - efter jag läst om koffein och hur det dränerar kroppen på magnesium och kalcium - att hålla nere intaget och att köra koffeinfritt.
Kahls kaffe har Colombia koffeinfrit - supergott, det godaste kaffe jag smakat av alla sorter, faktiskt..

Roligt att du fick de olika positiva effekterna som du ville, men fick det den där effekten på att få igång din viktminskning?
#24 ja, jag har tappat några kilon, och jag har även börjat äta extra magnesium. jag har även börjat ut o gå varje dag med stavar igen.. tidigare var jag ute o gick utan stavar 3-4 dagar i veckan.
Jag märker en annan positiv grej - jag är inte dödstrött på kvällarna längre. jag kan lätt sitta uppe till halv elva - elva innan jag funderar på att lägga mig. Jag har varit superkvällstrött så länge jag kan minnas. jag är nöjd med mitt koffeinfria beslut.
Jag ser att en annan tjej/kvinna har lagt in information om just magnesium - bra info jag har varit inne på samma sida som hon har saxat ifrån.

Grattis till att du fått igång viktrmionskningen o att du tycker livet fungerar bättre nu
Mooniq,
Jag dricker gärna koffeinfritt kaffe i pulverform, praktiskt. Det finns en variant av detta som samtidigt är ekologiskt på hälsokost. Jag köper mitt på Morot och Annat i Malmö. Märket heter Clipper. Det är så gott! Kaffesmaken i sig är ljuvlig. De 3 % koffein som finna kvar kan jag känna av. Men det blir bara en väldigt mild kick.
Koffeinkicken från vanligt kaffe gör att jag orkar mera, men det är "lånad" energi", jag arbetar mer än kroppen egentligen vill. Det tror jag inte är bra i långa loppet - att inte lyssna på kroppen när den signalerar trötthet utan köra över den med mera uppiggande. Kanske det är därför du känner dig piggare? Att du inte ger dig själv lånad energi?
Ibland går jag på café och dricker vanligt kaffe. Då får jag en jättekick och blir riktigt hög. Särskilt när jag har idétorka och behöver mera flyt i arbetet. Det är roligt att göra men inte för ofta. Jag får hjärtklappning av koffeinet och det känns inte heller bra… så det blir bara nån gång i månaden.
jag ska leta efter märket Clipper - låter ju supernajs. kanske finns det online. Tack för tipset.
här finns det
Tack Pennylane1. kul sida, bra att det snart är löning..
Jag slutade med kaffe för flera år sedan, när jag märkte att benvärken, som jag hade då, blev bättre utan kaffe.
Sen prövade jag koffeinfritt, och tyckte att det var gott, men upplevde att inte det var bra heller. Tror det var förra sommaren jag tog en liten kopp på eftermiddagen, och kunde inte sova på hela natten. Inte skönt alls, så nu blir det inget kaffe, inte av någon sort.
Te har lite lika effekt, så nu dricker jag örtte.
Nu har jag provat Clipper kaffe - helt ok faktiskt.. men ännu bättre - jag har hittat www.tebutiken.se och deras rooibos-teer.. Mumma!!! gott med lite olika smaksättnignar men fortfarande är favoriten av rooibos yogi african spice…

Jag brukar köpa här, de har bra priser och snabb leverans.
Har inte testat yogi african spice än, jag ska nästa inköp
ja, jag kollade även på houseoftea men tebutiken blev mitt val..
african spice e lite kryddigt - aningens julkänsla och med lite sting.. jag älskar inte glögg men lite känslan av glögg -det är nog kryddorna som förvillar lite…
Tebutiken har oxå smakprov som man kan köpa för några kr/st så jag har börjat med att beställa smakprov att alla deras rooibos - sen får jag se om det blir fler favoriter…
Jag hittade en god rooibos lös te på Hemköp med smak av passionfrukt för 89 kr/kg, den är väldigt god och tyckte att det var väldigt bra pris.
De har även vanilj och andra sorters rooibos.
ja, jag ska gå igenom alla rooibos jag kan hitta…. ren rooibos tycker jag dock är lite tråkig smak på…. men gärna smaksatta .. its a djungle out there…
Jag testade rent rooibos inte så rolig men jag lade i krossade mandelspån och det blev bättre.
Har en fråga: När man har äkta frukt i blandningen höjer det blodsockret då?
vet inte men det är ju torkade fruktbitar så lite socker fäller det nog ut i teet. Jag har ju bara provat smaksatt med kryddor och blomblad än så länge. men ska prova med torkade fruktbitar oxå - jag tror nog inte att det höjer blodsockret nämvärt - men det kanske finns nån som har testat blodsockerkurvan efter te smaksatt med torkad frukt?
Dricker själv kaffe men tror man som några här att det är nyttigt oavsett vilka studier ni länkar till så är jag ratt säker på att allt som ökar hjärtfrekvens och Blodtryck på onaturlig väg är nyttigt. Hur ofta får man inte höra att det inte föreligger några risker med snus kontra cigaretter?
Onyttigt* ( kunde inte redigera inlägget )
# 39 visst är det mindre risker och skador med snus contra cigaretter.
Problemet är att det är svårare att sluta snusa än sluta röka.