Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 1888 ggr
sarwen
0

farsans pasta

I min mans släkt finns ett fantastiskt pastarecept som jag har modifierat à la LCHF:

fräs gul lök, vitlök, köttfärs och tärnat rökt sidfläsk/bacon i olivolja, mängderna är liberala, men jag brukar ta kanske 400 g köttfärs och 125g fläsk och lite lagom med lök. Minst 2 vitlöksklyftor.

Koka ihop med krossade tomater. Smaka av med salt och duktigt mycket svartpeppar. Låt koka minst en halvtimme.

Under tiden river du en squash grovt och kokar ett par minuter i saltat vatten. Krama ur så mycket vätska som möjligt.

Nu till den verkliga finessen: Ta av från värmen. Blanda ihop squashen med köttfärssåsen, rör i 2-400g smör så att det smälter och blir krämigt. Slutligen blandar du i rejält med riven ost, gärna blandade sorter, det ska vara löjligt mycket, minst ett par deciliter.

I originalet så är det förstås pasta i stället för squash och i stället för krosstomater har de ketchup, man kan ju ta lite ketchup om man tycker att man tål det, men jag tycker inte att jag saknar det så mycket.

[Columba]
0

Ska det verkligen vara upp till 400 g smör?

sarwen
0

Jajamen! Det blir jättegott! Och drygt, man blir rätt mätt … Men du kan ju prova dig fram med mindre och se vad du tycker är lagom.

Sweli
0

Jag använder Shirataki nudlar och fettuchini istället för pasta, jätte gottSkrattande

sarwen
0

Det passar säkert jättebra. Var köper man såna?

Sweli
0

jag köper de på iHerb

De har flera sorter och frakten är bara $4-6 (USA dollar)

Miracle Noodle, Shirataki Pasta, Fettuccini, 7 oz (198 g) $2.38$2.99(20% Off)

(31)

Miracle Noodle, Miracle Rice, Shirataki, 8 oz (227 g) $2.38$2.99(20% Off)

(23)

Miracle Noodle, Angel Hair, Shirataki Pasta, 7 oz (198 g) $2.38 $2.99 (20% Off)

(55)

Om du inte har handlat där tidigare får du $5 rabatt om du anger koden YEW765

Det är billigare än i Sverige

De tar smaken av kryddorna i den här fallet din köttfärssås.