farsans pasta
I min mans släkt finns ett fantastiskt pastarecept som jag har modifierat à la LCHF:
fräs gul lök, vitlök, köttfärs och tärnat rökt sidfläsk/bacon i olivolja, mängderna är liberala, men jag brukar ta kanske 400 g köttfärs och 125g fläsk och lite lagom med lök. Minst 2 vitlöksklyftor.
Koka ihop med krossade tomater. Smaka av med salt och duktigt mycket svartpeppar. Låt koka minst en halvtimme.
Under tiden river du en squash grovt och kokar ett par minuter i saltat vatten. Krama ur så mycket vätska som möjligt.
Nu till den verkliga finessen: Ta av från värmen. Blanda ihop squashen med köttfärssåsen, rör i 2-400g smör så att det smälter och blir krämigt. Slutligen blandar du i rejält med riven ost, gärna blandade sorter, det ska vara löjligt mycket, minst ett par deciliter.
I originalet så är det förstås pasta i stället för squash och i stället för krosstomater har de ketchup, man kan ju ta lite ketchup om man tycker att man tål det, men jag tycker inte att jag saknar det så mycket.
Ska det verkligen vara upp till 400 g smör?
Jajamen! Det blir jättegott! Och drygt, man blir rätt mätt … Men du kan ju prova dig fram med mindre och se vad du tycker är lagom.
Jag använder Shirataki nudlar och fettuchini istället för pasta, jätte gott
Det passar säkert jättebra. Var köper man såna?
jag köper de på iHerb
De har flera sorter och frakten är bara $4-6 (USA dollar)
Miracle Noodle, Shirataki Pasta, Fettuccini, 7 oz (198 g) $2.38$2.99(20% Off)
Miracle Noodle, Miracle Rice, Shirataki, 8 oz (227 g) $2.38$2.99(20% Off)
Miracle Noodle, Angel Hair, Shirataki Pasta, 7 oz (198 g) $2.38 $2.99 (20% Off)
Om du inte har handlat där tidigare får du $5 rabatt om du anger koden YEW765
Det är billigare än i Sverige
De tar smaken av kryddorna i den här fallet din köttfärssås.