Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 10583 ggr
Anninni
6

namn på en frukt

Väldigt of topic men…..

Jag håller på att bli tokig. Kommer inte på vad en frukt heter. Den har sesong nu i spanien. Var på mallorca förra året och upptäkte denna goda frukt.

Den är lite och orange och blir lätt fläckig i skalet. Köttet är orange och saftigt. i mitten sitter en samling med 4-5 rätt stora kärnor. om man tittar snabbt skulle man tro att det var en aprikos.

Någon som kan hjälpa mig att komma på vad den heter.

Sindri
0

Sharonfrukt, kallas även persimon?

Anninni
0

inte sharon. det är en frukt som mycket sällan finns i sverige. har bara sett den en gång

[Pennylane1]
0

tamarind menar du inte heller antar jag,, den är ju inte så ovanlig heller och fler kärnor har den… näää

Sindri
0

Nu blir jag nyfiken….är i Spanien en del. Min favvo är cherimoya. Berätta mer om ung. storlek, form. Plattrund, eller ellipsrund? Är köttet mjukt eller hårt. (jfr. sharon/äpple t ex). Hur ser kärnorna ut?
Är den söt, syrlig? Är skalet tunt/tjockt? Äter man skalet?

Medlem
0

Jag vet vilken frukt du menar men vet tyvärr inte fruktens namn på svenska, kanske heter den kaki? Denna frukt finns i invandrarafärer.  Här är en bild

?????

Anninni
0

den är ganska rund. växer på träd. tunt skal. liknar bilden här ovan men är större. köttet är syrligt och liknar lite en inte allt för mogen  nektarin i konsistens. den blir sötare och nästan lite parfymig i smaken när den är helt mogen.  kärnorna är ovala och sitter som en stjärna i mitten, bruna och blanka.

på svenska tror jag att den heter ……äppel. men är inte säker.

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anninni
0

inte det heller.

Medlem
0

http://pic.qalamoun.com/albums/userpics/10004/IMG_2510.jpg

Det är den frukt ju, samma som bilden jag lade in innan.

[Pennylane1]
0

dom är ju inte samma? de andravar ju klotrunda och satt annorlunda.

Medlem
0

#10 Det är samma frukt fast olika typer. Den ena bär på mycket frukt och den andra med mindre. Den andra har mer smak/doft. Vi har några såna träd i vårt hem i Libanon så jag vet att det är den frukt Annini menar men tyvärr kan jag inte namnet. Kanske nån annan kan hjälpa till?

Anninni
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag hittade en bild.

Anninni
0

Meedlem. JA JA JA den är det

Medlem
0

Hittade namnet, den heter Loquat på engelska

Medlem
0

annini - Nu finns den frukten i invandraraffärer att köpa eftersom de mognar under våren.

[Pennylane1]
0

den där ser ju ut som qumquats

på sista bilden alltså, den i inlägget några steg upp

Anninni
0

Tack Medlem.

det stod japansk mispel och jsg tror att den kallas mispeläppel på svenska.

Om jag hittar några ska jag faktiskt tillåta mig att äta.

känner mig lite upprorisk och skiter i kolhydraterna.

Medlem
0

#17 Jag tillåter mig också såna frukter från medelhavet under sin säsong förstås. Väntar tills det blir säsong för denna frukt, är mycket förtjust i den. Vet tyvärr inte vad dess namn är Skäms

http://www.cleostore.com/Files/ProductPics/8368529e-80ff-4c2d-b733-46fbc2bdd839.jpg

Anninni
0

det är inte guanabana?

fast den brukar ha plattare skal

lizaohman
0

Qumquat och Loquat är säkert släkt. Jag älskar att gå i frukt och gröntavdelningen och lukta och titta på alla färger och former, även om jag inte äter något (eller hemskt lite) av sådant numera :)

lizaohman
0

#18 Håller med Anninni, kan vara guanabana, ifall den har vitt fruktkött, kolla denna länken:

http://www.juicexpress.se/guanabana.shtml

Medlem
1

#21 Ja det är den frukten. Vilket märkligt namn har den, guanabana hehe.

[Pennylane1]
0

#20 lite var ordet! Var på 95-årskalas, mammas pigge och otroligt vitale särbo, i lördags, det var planka med exotiska frukter. En halv passionsfrukt, någon knallorange skiva, (vet inte riktigt vad det var, saftig och god var den iaf) och en halv kiwi slank ner… tror inte det gjorde mig nåt…

två kumquats också var det ja…

IJm
0

Frukten heter Japansk Mispel. Googla på namnet. Det finns mycket att läsa om den, även bilder

yvonnel
0

Visst är det kul med "nya" frukter, även om det numera finns många väldigt speciella frukter i vanliga affärer så har vi med all säkerhet många många fler att upptäcka, (eller aldrig se).