Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6331 ggr
romraf
0

LCHF....??.....boken Matrevolutionen.....

Hej

jag har precis gått med iFokus…jag har idag köpt boken Matrevolutionen, och är frågande….ni som har erfarenhet, har lät om denna kost, prövat och fortfarande äter den…..funkar den ? Jag tycker det är svårt att välja, det finns så många olika metoder. Jag har fibromyalgi, den har blommat i 12 år, provat mycket…men inte mediciner…..finns det någon åldersgräns nedåt eller uppåt med denna kost….ja mina frågor är många. JAG MÅSTE gå ner 20 kg minst !!

Har aldrig varit så här tung och trivs inte med det.

tacksam för svar….

Romraf

"ingen fråga är för dum för att ställas"

hemul
2

Ja, den funkar. Sen funkar den lite olika för alla. En del tappar vikt från dag ett i rasande fart, en del händer det ingenting för, en del går t.o.m. upp, men oftast bara lite (om de inte är underviktiga innan alltså) och måste ta till knep.

Jag vågar säga att alla får hälsoförbättringar. Alla får bättre blodsockerreglering och slipper jakten på mellanmål, eftermiddagströtthet o.s.v. Sen skiljer det väldigt mycket. En del blir av med allergier och överkänslighet, andra inte. En del slipper förkylningar, andra inte. En del får mer muskler utan att träna, andra inte märkbart. En del tycker de mår bäst på väldigt lite kolisar, en del tycks behöva lite mer av den varan i kosten. Listan kan göras hur lång som helst.

Du kommer att må bra och du kommer att få hälsoförbättringar. Vilka är lite vanskligara att sia om, förutom det med blodsockret.

Fibro hör till de sjukdomar som många blivit hjälpta med, t.o.m. blivit bra, så du ska absolut prova!

romraf
1

TACK så väldigt mycket för ditt svar Glad

EN sak vet jag och det är att NUTRILETT SOPPOR funkar inte på mig, blev otroligt trött, hungrig och matt. Det är jag ju annars oxå med fibron men…det blev extremt.

Jag skall absolut ge detta en chans. Jag börjar idag, men jag tycker det är svårt med att hitta på middagar , frukosten är värst…..jag och min man äter mycket rårivet+ medelhavskost….samt älskar potatis.

Det får bli min utmaning i livet, för att KANSKE få ett BÄTTRE liv !?!   hoppas kan jag ju alltid…..

Hoppas gör jag oxå att det inte spelar någon roll att jag inte har min gallblåsa kvar…(togs för 30 år sen ) pga missbildning.

Har du någon bra receptbok att rekommendera ? så att jag kommer igång rätt …..

Läkare påstod att jag är i min ålder ,62 ,lätt går upp i vikt +fibron.

Hur lång tid skall jag "prova" för att se om det blir ngt resultat ?

Kanske det inte går att svara på, så jag testar och ser.

Hur är det med morötter ? kan jag äta en eller inte ?

många frågor har jag !!

tack än en gång……hoppas på lite smärtlindring av denna kost, lite i alla fall !

Romraf

Jojo55
1

Ja, det fungerar för de flesta. För egen del har jag gått ner i vikt, mer än jag hoppades på, blivit av med sockersug, värk, sover bättre och är mycket piggare.

När man läser trådarna härinne verkar det som en del har svårt att gå ner i vikt även med lchf men gör ändå vissa hälsovinster. För en del handlar det om att sänka intaget av kolhydrater ytterligare för att vikten ska röra på sig.

Många äter ägg och bacon till frukost. Äggen kan vara ko9kta eller i form av äggröra eller omelett. En del äter rester av gårdagens middag.

Middag kan du äta ungefär som förut, bara att du tar bort potatis/ris/pasta och ser till att få i dig tillräckligt med fett.

Rotfrukter innehåller en hel del kolhydrater och bör unvikas, det är grönsaker som växer ovan jord som gäller!

Det där med gallblåsan ska inte spela någon roll.

Det finns numera en hel drös kokböcker, Sufa på det så kan du välja och vraka.

I början kan man faktiskt få en del övergångsbesvär. Det tar ett tag för kroppen att ställa om till fettdrift och under den tiden kan man känna sig lite eländig, det finns många trådar om det här. Det är olika för olika människor hur lång tid omställningen tar. Man kan vara glupande hungrig i början också, då gäller det att inte fega ur och snåla, det är bara att äta, kom ihåg att det inte är kaloribantning det handlar om. Ge det en månad! Här kan du hitta massor av information: http://www.kostdoktorn.se/lchf När du läser Kostrevolutionen kommer du att få svar på många av dina frågor.

romraf
0

TACK för ditt svar. Jag ska absolut ge mig en chans till att se om jag kommer att må bättre.

Jag känner att jag MÅSTE prova. Det jag har läst om ämnet här , de människor har skrivit blir jag väldigt optimistisk och nyfiken.

Tar åt mig all kunskap jag kan få, och lär av det. Öppen för alla förslag som för mig verkar vettigt.

TACK för alla länkar.

Ska börja med att putta ut bröd, och det andra goda du skriver om, och framförallt LÄSA BOKEN JAG KÖPTE IGÅR.

MED VÄNLIG HÄLSNING

ÖNSKAR DIG  EN FIN ADVENT

Romraf

Halvdansken
2

Jag vill inte gnälla, men måste du skriva med Bold (fetstil), det är jobbigt att läsa.

Lycka till i övrigt, hoppas att det hjälper mot din värk. Berätta hur det går!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

konichiwa
1

Hej romraf och välkommen hit!

Jag hör till majoriteten som mår MYCKET bättre på den här kosten.

Jag har gått ner i vikt, inte allt jag vill men det är helt OK ändå.

Jag är piggare (har kroniskt utmattningssyndrom) och är mcket bättre i magen.

Men framförallt, halleluja!, efter 11 år av grava sömnproblem har jag kunnat sluta med sömtabletter och somnar gott varje kväll!

Det jag tyckte var svårast var: potatis, bröd, cola. Som jag älskade.

Det som var värst och tog längst tid att släppa suget efter var bröd.

Nu finns det bra ersättningsvaror för LCHFare, det går att göra någorlunda OK 'bröd' om du letar lite.

Det blir inte detsamma att leva såhär men fördelarna är så stora att jag kan bestämma mig för att leva utan bröd, socker o potatis.

Lycka till säger jag!

Mooniq
1

Jag har en nära vän som har fibromyalgi och själv hade jag ibs innan vi började på lchf för 3½ år sen. min ibs är helt borta och kompisens värk är klart mindre idag än då. Fibromyalgi är väl svårt att helt få bort men de värsta värk-topparna slipper man.  Hoppas du vill prova och sen får du köra lite matdagbok och hur - mår-jag - dagbok och se var du landar.. jag önskar dig lycka till i alla fall.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
1

Annika Dahlqvist hade ju fibro också och blev bra.

Titta här vad jag hittade. Glad

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/fibromyalgi

Sindri
0

Välkommen hit romraf och till början till ett bättre liv.

Näst längst upp i inläggs-listan hittar du en rubrik som heter "13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av!" Läs dem och gå också in på Kostdoktorns egen sajt och läs om ÖCHF för nybörjare (ligger till höger på sidan).

I inläggslistan här till vänster hittar du rubriker som "Vi som har autoimmuna sjukdomar", "Mat - jag behöver måltidstips", "Mat - recept" av olika slag. Det finns också en sökfunktion där du akn söka på hela sajten efter det som intresserar dig och som du undrar över.

Du kan också skapa en egen tråd (romrafs tråd kanske)där du skriver in frågor du inte hittar svar på och berättar lite om vad du äter och hur det går. Väldigt bra för dig själv att kunna gå tillbaka till och läsa och jämföra.

Du kan börja med att skriva in dina värden(om du vill) och mått, din dagsform mm.

Lycka till!

romraf
2

Jag vill tacka alla så mycket för era inlägg, och välkomnande…tips mm….Flört skall läsa boken som jag köpt, Matrevolutionen, och testa dieten……återkommer säkert med frågor och hoppas på svar..Glad

Det har tagit mig år att vilja gå in på loggar-bloggar-sajter eller vad det kallas för. Min bästa väninna har "tjatat" att det är så bra, träffa nya ideér och människor, det ger så mycket osv……MEN att jag ska se upp för ordpoliser, och andra som vill peka mig på axeln o säga att jag säger fel, tycker fel, skriver fel, viglare etc.

Kan bara säga att jag ser bättre en fylld text. jag har med min sjukdom svårt med kordination och konsentration, men som ny ställer jag mig i ledet och är önskan att det skall vara snitt som det här, så blir det så, jag vill gärna att ni som läser kan läsa det jag vill få fram.

Jag har lärt mig i mitt ämbete när jag jobbade att framföra positiva saker först, sen kan det negativa komma efter….för att inte "skrämma" iväg människor. Själv är jag inte så lättskrämd.

Ha en fin 1a advent……

ser ljust ut när det gäller kosten / fibro…spännande….. ….

hatar värken och tröttheten, svullnader och avskärmningen mot omvärlden i perioder då det är som värst..

Romraf

konichiwa
3

romraf, det finns poliser här med, man får helt enkelt försöka ignorera dem. Ellergöra som du gjorde: tala om varför. Mig stör det inte det minsta.

romraf
0

Tack Agneta för tipset.

Ignorera är nog det bästa, i alla lägen …Skrattande

skall tänka på det…

Romraf….

Romraf

Halvdansken
0

Jisses… det är väl allmänt accepterad nät-ektik att man inte använder stora bokstäver eller bold i inlägg.  Och jag hade ju ingen aning om att du hade svårigheter med att se ordentligt. Men skriv i bold, du kan ju ändra det igen innan du skickar inlägget. Tyvärr hjälper det ju inte dig med alla som svarar.

romraf
0

MEN vad bra att du visste det Halvdansken, tack för att du berättar det för mig,  för det visste inte jag.Flört Kan jag läsa mer om det någonstans ?? Förslag ? tacksam för det…

är inte van och fullärd ännu, med forums etik och/eller nät-etik..eller min dator..

jag kom på en lösning, min son berättade att jag kan förstora texten på hela sidan när jag skriver och läser inläggen på min Mac Book, bara med ett par fingerrörelser……det visste jag inte heller…Skrattande

Romraf

[Pennylane1]
0

ja för mig är det bara att hålla ner ctrl och skrolla så blir det hur stort eller litet man vill, busenkelt! Bra att du har en funktion  för det också, men när man skriver är det ju värre, men det var ju bra förslag att ändra innan man skickar!

korseett
0

kanske på sin plats att tala om vad scrolla är också. Inte alla som är vana vid datorn. Scrolla säger man när man rullar sidan neråt. Det kan man göra med ett lite hjul på datamusen eller med piltangenterna.

Beroende på vilken dator du har kan du förstora allt på skärmen med antingen trycka på ctrl och rulla med hjulet samtidigt, åt något håll och då blir hela sidan mindre eller större. Likadant är det då man använder ctrl och trycker på + eller -.

Lycka till och välkommen romraf

gun92884
0

Det sista, 'ctrl' och '+' eller '-' fungerar hos mig … jag använder PC se'n nästan 25 år trots tjat från dotra att Mac ska det vara Skrattande

Halvdansken
0

romraf, här tex kan du läsa mer om netikett.

Nu är vi väldigt OT (Off Topic) men det är väldigt svårt att gissa sig till att folk kan ha problem med att läsa eller stava eller är nya eller vad det nu är om man inte skriver det. Därför kan det kanske vara en ide att upplysa om det. På samma sätt har ju smilisar Skrattande blivit populära pga att det ar väldigt svårt att skriva ironiskt eller humoristiskt utan att andra kan missuppfatta det. Man måste vara jättetydlig.

Skit nu i det. Hoppas du kan komma igång med LCHF och att du kan må bättre.

PS. Om du vill ha hjälp med tips & tricks på datorn, så finns det en utmärkt Datorn i Fokus sida.

ASD66
3

Jag måste berätta en sak….=)

Mellan 2001 och 2008 var jag helt sjukskriven p.g.a fibromyalgi.

I augusti 2008 behövde jag gå ner i vikt (igen) och började med Gi-rivstart d.v.s mycket fett och lite kolhydrater. Hade aldrig hört talas om LCHF då. Man skulle rivstarta i högst 2 veckor och sedan börja med långsamma kolhydrater. Efter 2 veckor mådde jag väldigt bra, var mycket piggare och bestämde mig för att inte stoppa i mig nåt annat. Var lite orolig för att det skulle vara skadligt eftersom "kroppen måste ha kolhydrater för att fungera"….Sökte och hittade lite om LCHF, fortsatte äta så och blev piggare och piggare. Och värken försvann!

Den 1 november 2008 ringde jag försäkringskassan och min arbetsplats och talade om att jag ville börja jobba igen och jag jobbar fortfarande. Har verkligen inte ätit rätt under dessa 3 åren men värken har hållt sig på en helt dräglig nivå.

Lycka till!!

romraf
0

TACK för alla svar,lär mig mer o mer om min dator och vad som hör till. Den är ny för mig, jag har inte varit så intresserad av den, men nu på sista halvåret, har jag börjat utforska den. Fick den lite beg. av min son.

Vad spännande ASD66…GRATTIS jag hoppas att det hålle ri sig så. För mig har det och är en kamp. Jag har hela tiden tänkt att gå tillbaka till mitt arbete med barn. Det går bara inte. Tyvärr. För mycket värk, sover dåligt, ytlig sömn osv.. Nu när jag läser och läser alla inlägg som jag hinner med, så får jag ett NYTT hopp. Då har tiden rullat på och jag börjar närma mig pension. TÄNK OM läkare som jag gått till hade tipsat mig om den här metoden !! och jag hade kunnat testa den tidigare…nå…jag vill ju vara mer värkfri på fritiden oxå, bättre sent än aldrig.

Dag:2   började i går till middag

Idag var det INTE LÄTT….fy för den lede. Var på fika hos en vän, saffransbröd och hallongrotta….NEJ TACK…hm…OH vad jag var sugen.

Jag känner ständigt hunger, fryser om fingrar o fötter, vet inte hur jag skall äta eller vad jag skall äta. Det jag vet är fett, bacon, ägg, kött osv…MEN jag äter i vanliga fall väldigt mycket råa grönsaker. Allt rårivet från UNDER jorden… spännande och se hur länge jag pallar.

Beställde en receptbok igår. Tänkte att fantasin skulle lossna med den.

Jag VILL bli frisk…eller jag är nöjd om värken lättar lite. Stelheten, att den lättar, sömnen blir bättre och …..

TACK alla ni som önskar mig lycka till osv…..det stödet är guld värt.

Romraf

Godsagare
0

# Romraf

Välkommen hit och du kommer se att för de flesta här funkar det, fast kanske på olika vis.

För min hade jag aldrig någonsin "bantat", aldrig använt någon som helst diet. Men så kom jag till en gräns jag själv satt att aldrig överstiga…

Som tur var hade jag en kollega som kom efter jul och var nästan hälften i storlek i omfång. Jag visste ju hur glad i mat han va så jag var bara tvungen att höra hur han gjort.

Då kom jag in i LCHF's värld.

I början var jag väldigt ovan och jag får erkänna att jag inte hade så stor koll. Men med tiden blev jag bättre och bättre.

På tre månader hade jag gått ner 8 kg. Mer än jag tänkt men jisses, inget jag tackade nej till.

I det här stadiet är det ju många som slutar med dieten och börjar "äta som vanligt" igen.

Men då jag upptäckt under tiden att min sedan 20 år gamla migrän hade försvunnit och att mina blodsockerdippar också var borta så fanns ingen som helst anledning att sluta. När jag fick mina dippar var jag inte bara en odåga för mig själv utan också för alla som kom i min väg. (Nu kanske jag är en odåga ibland ändå men det beror inte på nån blodsocker dipp! :-)

Du kommer klara dig fint! Jag hoppas verkligen att dina smärtor försvinner iom LCHF.

Lycka till!

romraf
0

TACK…..alla lyckönskningar värmer…

Jag har alltid varit lång och smal….nu är jag lite kortare (åldern) och bredare. Förr har jag aldrig bantat, men i tonåren hade jag anorexia ett par år…..!

-99 blev jag akut sjuk, och efter undersökningar, utredningar fick jag min diagnos Fibromyalgi. Med denna förb….e sjukdom, har jag fått massa annat skit. Viktuppgång 25 kg är bara en biverkning.

Migrän hade jag som ung, så det vet jag vad det är. NU fick jag bara NOG när knäna värker, ryggen värker, urinblåsan överaktiv etc etc….och jag satt en dag och tittade runt i datorn och VIPS så kom jag till den här sidan om Fibromyalgi. DÅ läste jag fler av er alla som har samma sjukdom och har blivit bättre på olika sätt. Jag skickade efter boken Matrevolutionen som kom i torsdags, och idag har jag skickat efter en Receptbok. Jag har 0 koll, när det gäller kolhydrater.

Älskar mat, bullar o kakor, men till måtta, men sötsaker är gott. NU igår sa jag till mig själv, NU eller ALDRIG.

Jag fryser, är hungrig, vet inte vad jag kan äta riktigt o blanda mer än fett..osv. Är van att äta frukt, massor av grönsaker, rårivet mest med alla rotfrukter,medelhavsmat, men….med lite fett.

Måste ju tänka om helt efter 45 år av matlagning, INTE LÄTT. Jag använder aldrig lättprodukter som tur är, tycker inte om dem. Lactointolerant, har jag blivit på gamla dagar.

Hoppas att jag står ut, att yrseln och hungern som är nytt för mig försvinner. Har hört att Tyredea ( fel på sköldkörteln) kan vara ett problem när man har värk etc. ska ta itu med provtagning på måndag.

ha en fin söndag

Romraf.

Romraf

Jojo55
0

Det kan vara övergångsbesvär men jag tror du äter för lite, du måste äta när du är hungrig! Har du provat de lite fetare typerna av yoghurt, Turkisk, Rysg, Grekisk, Meze? Det är ett behändigt och bra mellanmål om man blir hungrig mellan måltiderna!

Minorca
0

Hej och välkommen

En bok som jag tyckte var mycket bra när jag började med LCHF, jan 08, ganska länge sedan, är GI-noll av Sten-Sture Skaldeman. Det är inte direkt en kokbok, utan mer en handbok hur man äter  lågkolhydratkost, med tips och endel recept  I boken får man många praktiska råd.

Alexandraea
0

Hej hej!

Här finns massor av LCHF-recept:

http://www.lchfrecept.com/LinkIndex.aspx

Lycka till och ha en bra dag! :)

romraf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jojo55…….jag har nog kommit längre än övergångstiden, är 62 år nästa månad ????  men visst…..jag lever sen -95 med man som är Grek……yougert, Meze, Turkyougert…..etc. hör till vår vardag, MEN jag TROR att jag är lactoint. och har bytt ut alla mjölkprodukterna, mejeriprodukterna till Lactofritt.

Minorca…tack, ok den skall jag titta efter tack för tips.

Alexandraea…….hej….TACK så mycket för ditt tips, jag ska titta in där, absolut. TACK…det samma…

Dag 3:   fryser, har ätit omelett med bacon till frukost-lunch, vaknade sent, somnade för sent. Har en fråga: KocosGRÄDDE 22% fetthalt, kan jag byta ut visp-grädden med den, eller är den användbar som den är till vissa rätter ?? Proteiner     2,0g/100g Kolhydrater  2,0g/100g Fett           22g Sodium       6mg INGR:  kokosnötkött 90%, vatten 9%, cellulosagummi, karragenan, citronsyra. vad i jössenamn är de två innehåll som cellulosagummi+karragenan ??? Någon som vet ?? tacksam för alla svar…. med adventshälsning till er alla Romraf

Romraf

gun92884
0

Dessa ar förtjocknings och stabiliseringsmedel som tillsätts för att det ska bli konsistensen som kunden väntar sig utav varan … och så att den håller sig längre på affärhyllan …

korseett
0

Man kallar perioden från annan kost till LCHF för övergång och under den tiden kan man få övergångsbesvär eftersom kroppen ställer om från sockerdrift till fettdrift. Den perioden kan pågå från några dagar till några månader.

eljope
0

Det ska inte vara ett helvete att byta kost. Det viktigaste är att ta bort allt spannmål och proccecerade kolhydrater helt. Kvar blir tex grönsaker och mejeriprodukter.

Behåll dina grönsaker du brukade äta förut medan du lär dig mer om LCHF. Ät kött till och snåla inte med fettet.

[Pennylane1]
0

ja fast det är ändå en omställning, kroppen måste lära sig att ändra hela sin metabolism, om det är rätt uttryck, och för de allra flesta sker inte det utan besvär även om man trappar ner långsamt, Ofta får man bara en utdragen pöeriod med besvär, en del väljer att go cold turkey och ta smällen direkt och menar att det totalt går fortare då att bli omställd.

LatMask
0

romraf, det korseett och andra menar, är att det är en speciell omställning/övergång från "Svensson-kost" till LCHF.

Övergångsbesvär i klimakteriet är något helt annat!

romraf
0

TACK… för alla svar, Skäms oh jag som trodde det menades hahaha, övergångsbesvär i klimak…….NU vet jag bättre. SE vad orden kan misstolkas när man INTE vet..

OK, då kan jag använda kokosgrädde som i stället för om grädden hemma är slut, , jag brukar använda kokosmjölk ibland till mat som blir godare med grädde, men sonen tål inte grädde och smör, för fett för honom. Kanske bättre nu när han har tagit bort den inflammerade gallan.                     (jag hade samma i hans ålder)

Jag vill inte ta det pö om pö, för jag känner mig själv bra. Jag är expert på att lura mig själv, UNNA mig till att äta liiiite av det…osv.

Har kört soppor tex, Nutrilett  i 14 dgr, men sen är jag tillbaka till morgonsmörgås, kaffebröd och smågodis. men framförallt CHOKLAD..

Finns det socker och kolhydrater i 85% choklad ? skall kolla det.

DAG 4. började med baconomelett med ost, kaffe….iväg em åt kebab med bearnessås, sallad…..kaffe m grädde när jag kom hem. MÄTT, men fryser lätt. saknar frukten. saknar min rårivssallad/morot-selleri-rödbeta-palsternacka-solrosfrön- med en klick yogert på……..är lätt frustrerad över alla metoder,

LCHF, NUTRILETT, ATKINS, GI….. och allt annat. HAR JAG valt rätt ? kommer fettet att stanna i min kropp ? men jag måste medge att jag känner en viss lättnad i knäna hurrrraaaa.

TACK för alla peppningar….jag uppskattar dem.

ha det gott, njut av livet…..

Romraf

Jojo55
0

Atkins är likvärdigt med lchf! Skrattande

romraf
0

OK Jojo55….är det så ! tack….är de så lika att jag kan altinera mellan dem, recept tänker jag då på ?

Romraf

Jojo55
0

Jag är inte själv så insatt i Atkins men jag vet att kostdoktorn omnämner det som en bra diet på sin hemsida.

Sammet1
1

#26 Jag använder Santa Marias Extra Creamy Coconut Milk som inte innehåller några tillsatser alls. Jag tycker att det extra grammet kolhydrater kan vara detsamma om jag slipper konstiga tillsatser.

Bara ett tips. Glad

**Surface of Velvet
**Core of Steel

romraf
0

Tack för ditt tips……ska titta efter den cocomjölken…har inte sett den.

Tillsatser gillar jag inte, och den passar mig bra. Tack.

Romraf

nagithas
0

Du som tycker om råsallad, fixa iordning lite pizzasallad gjord på kål, vitvinsvinäger och olivolja. Eller så kan du fixa lite coleslaw kål, morot (litegrann) och majonäs.

Ett tips om du tycker att bullar och kakor är super gott, låt då bli den mörka chokladen tills du inte längre dreglar efter kakor och bullar. Försök bryt den vanan först. Eller så kan du göra som jag, jag gick till affären och köpte tre små askar med godis (är en extrem godisråtta) och så grävde jag hål i backen och begravde dem och hade min egen cermoni. Blev på något sätt lättare för mig att ta avstånd från dem då. Men jag har inte choklad eller godis på fyra månader nu. Då jag ibland kan unna mig hallon och vispad grädde tycker jag att det är tillräckligt sött, innan LCHF tyckte jag hallon var lika sura som citroner. Så frågan är hur godis skulle smaka i min mun efter totalt sockerfritt i fyra månader, troligtvis äckligt som tusan.

Hoppas du blir av med din värk, för den kan inte vara rolig att gå runt med. Behöver du peppning, recept, tips och ideer glöm inte att vi finns här. Vi vill alla att du blir av med din värk och att du mår bättre.

romraf
0

nagithas…….ödmjukt säger jag TACK.

vad bra…tipset med vitkålen ska jag verkligen prova ! …Glad

Jag har inte ätit bullar eller godis sen jag "bestämde" mig för att prova LCHF metoden. Bestämde mig gjorde jag, men jag visste inte OM jag skulle palla med allt fett ?! NU har jag sen 4 dagar inte ätit något mer än två morötter, 1x1, och kännt mig nöjd med det. Jag vet eller tror att jag är sockerberoende. Hoppas VAR beroende…..men jag måste unna mig att säga att jag suktar.

Vilken bra idé med begravning !! tack den ska jag tänka på när det känns som mest jobbigt, för jag känner att, detta är INTE lätt, trots att jag har valt det själv. Kan inte skylla på någon mer än busschaffören hemma som tipsade mig, hade hållt på med programmet i 1v. Hon tipsade mig om boken osv. mådde lite skit, och lite bättre ? men sa att det var bara i början……

Älskar bär, vi bor så att vi har egna bär, frukt osv. Hallon är en favorit, och jag tycker då att om hallonen är frysta så är de sura, men om man tar dem på busken i snåret, så är de söta. Har varit strikt nu när jag börjar, för jag känner mig själv, det är väldigt lätt annars att rubba på , tänja på gränserna. Unna sig…bla bla….Vågar inte testa smågodis, men säkert supersött.

TACK, för din och allas omtanke, skall inte glömma att ni alla finns, det är super coolt, skulle mitt barnbarn säga Skrattande och väldigt viktigt, det är lättare att vara fler. Jag har nu kanske fått med min svärdotters mamma, som har som jag, övervikt, värk o elände. Hon ska tänka till i dag. Var orolig för Julen, att inte kunna äta maten hon ska laga, och JAG kunde lugna henne att det är nästan bara Janson+potatisen som hon INTE kan äta….eller ?

Tack.

Romraf

lelli
0

julmat passar lchf-are bra tcker iaf jag.

janson kan man göra med rättika, som faktiskt bara är få kolhydrater i trots att de växer under jord.

När ja började med lchf så använde jag denna lathund som grund,

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7162a2b9cb462244070ffe-lchf-folder

satte upp den på kylen o läste, sen nr man kommit in i det lite mera så har jag gjort lite mer varierat och hittat på nya måltider bara för jag tycker det är kul, lagar mer mat nu än innan.

Lycka till med din kost ändring.