Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 5124 ggr
Lolivia
0

Hypnos, betabl, scenskräck. Tacksam för svar!

Halloj! Postade detta på iFokus psykologi men fick ingen respons. Testar här på mitt "vanliga" forum istället…

Jag har börjat fundera mer och mer över att kanske ta hjälp av hypnos för att få bukt med min hemska scenskräck som verkligen hindrar mig. Jag tackar nej till olika erbjudande hela tiden p.g.a. scenskräcken och jag skulle verkligen, vekligen vilja bli av med den.

Vad jag undrar är om någon av er själv har någon erfarenhet av hypnos och ifall ni har blivit hjälpta. Har googlat runt lite på "hypnotisörer" (eller vad man ska kalla dem) i Sthlms-området med det känns ju som en djungel och man vill ju gärna komma i rätt händer och slippa kasta pengarna i sjön.

Är även nyfiken på om någon av er har erfarenhet av att äta betablockerare mot scenskräck.

Skulle bli otroligt tacksam för svar!

MimLan
0

Om inte annat borde KBT kunna vara ett alternativ.

Fiana
0

Har du råd så är det ju i alla fall inte skadligt att prova? (hypnos vill säga! tycker inte du ska ta hjärmedicin för vad som är i grunden ett mentalt problem)

Knaster
0

Såvida du inte upplever någon form av social fobi i andra situationer än när du bokstavligen står på en scen så är det väl inte så troligt att du skulle få medicin utskriven?
Men jag vet inte, kanske ifall du är en etablerad artist/skådespelare…

korseett
0

hypnoterapi har jag gått i och det är väldigt effektivt. Jag har gått på djupet med mina demoner och det är värt allt smör i småland- lycka till!

goliath
0

Kul att du skriver om detta, Lovilia,

Jag har oxå detta problem. Fullständig scenskräck. För mig startade detta nån gång i högstadiet. Idag är det en helt irrationell frukt som jag inte har någon kontroll över. Egentligen trivs jag att vara i centrum, men när jag ska prata inför en skara så drabbas jag ibland av total skräck. Hög puls, klump i magen, kalla händer.. Bristande röst.. Usch.. Otroligt handikappande. Jag gillar ju egentligen att stå inför folk!

Jag kan ha ångest i flera veckor annan jag ska ha en framföring inför folk. Därför har jag sen högstadiet undvikit det.

Först i senare tid bestämde jag mig för att ta itu med detta genom att utsätta mig för min fobi. Altså hålla föredrag. JAg har hållt ett par nu och mycket av spänningarna har faktiskt släppt! Får inte samma klump i magen vid tanken på att hålla föredrag. Men skulle gärna oxå veta om om det fanns ett annat sätt att få bukt med detta än att utsätta mig för mig fobi. Det är inte kul att stå på en scen och inte kunna prata.. Så skrik ut alla som har några bra tips! :)

nyborjare08
0

För typ 20 år sen fick jag betablockerare mot scenskräck när jag skulle sjunga solo. Det var faktiskt helt fantastiskt! Rösten bar, ingen handsvett, inga darrande händer och (förstås) ingen hjärtklappning. Jag upplevde att det var skönt att ta tabletterna en period för att komma över den värsta skräcken. Senare slutade jag och upptäckte att det gick rätt bra att sjunga ändå. Visst, lite nervös var jag men inte alls som innan. Så för mig verkade det som om betablockerarna hjälpte att ta udden av skräcken och jag kände mig styrkt.

Men. Jag skulle nog ändå hellre rekommendera KBTeller hypnos framför att knapra piller.

Sol-i-sinne
0

Kan rekommendera Jörgen Sundvall, företaget heter SSEAH.

Han finns både i Stockholm å Gränna Skrattande

Jag har gått i hypnos själv, men ej för honom.

Däremot har jag gått en av hans kurser.

LYCKA TILL =)

goliath
0

Kan man få betablockerare av sin läkare med scenskräck som grund?

yvonnel
0

Jag tror på regressionshypnos, som är en lättare form där man kommer ihåg allt som kom fram, detta i syfte att känna in vilka rädslor man har och förstå varför. Med detta har jag även sagt att jag tror på att vi levt tidigare liv och att varje ny omgång är till för att det är något kvar att lära.

Meditation är också en bra väg att gå ev. i kombination med regression. Det finns kanske inte så väldigt många terapeuter men troligtvis finns det någon som kan rekommenderas inom spiritualismens vänner på flera platser i landet bl.a. i bergslagen Grythyttan eller dess närhet där finns ett utvecklingscenter.

Här finns nog en sajt på Fokus där man kan ställa frågan.

Jag tror att en skådespelare måste gå ganska djupt in i en roll för att kunna göra en trovärdg rolltolkning och därför först måste hitta sig själv.

nyborjare08
0

#8 Jag fick det av min läkare då. Men det kanske beror på hur "öppen" läkaren är för detta? Och det förutsätter förstås att man är frisk och inte har någon hjärtsjukdom.

[AntoniautanX]
0

Jag fick betablockerare av min läkare, men de hjälpte inte alls Rynkar på näsan

Lider av såpass allvarlig scenskräck, att det har utvecklats till en social fobi. T ex, så har jag tackat nej till kurser och andra möjligheter att pusha min karriär framåt. Bara för att det har inneburit ett krav på framförande inför andra. Får hög puls, darrningar, afasi och allmän disfunktion när jag ska prata inför folk.

Tror att medicin hjälper lindrigt, men inte fullt ut. Du måste ta tag i grundproblemet.

Hallongrottan
0

På 90-talet fick jag betablockerare av min doktor som tyckte att jag hade för hög vilopuls (stress)

Sen såg jag en dokumentär på TV, om musiker i stora symfoniorkestrar. Där berättades det att de flesta som har någon form av soloframträdande tar just sån medicin för att bli säkra på handen?

nyborjare08
0

Ja betablockerare är rätt vanligt hos proffsmusiker liksom hos proffssångare av vad jag har förstått. Det hjälper att ta udden av den värsta nervositeten. Men har man jobbigare besvär än så så tror jag absolut att man ska göra som AntoniautanX skriver och söka annan typ av hjälp.

Lolivia
0

Hej igen allihopa och tack för svaren!

Jag lider verkligen med er (och mig) som har olika former av scenskräck. Instämmer med de av er som påpekar att medicin inte är lösningen. Jag tror själv absolut inte blint på enbart piller med jag tänkte att de kanske skulle kunna hjälpa mig att åtminstone kunna närma mig en scen, och detta i kombination med annan hjälp.

Det är verkligen inte skoj att tacka nej till saker som man egentligen vill genomföra och som man egentligen inte vill leva utan heller.

Jag har testat kbt men vill gärna prova någonting annat med… Om någon av er har varit till en vettig hypnotisör i Sthlm så får ni gärna tipsa, eller om ni har blivit hjälpta med scenskräck på annat vis… Ska kolla in Jörgen Sundvalls företag och se vad de har för behandlare för jag tänker mig att det nog är extremt dyrt att gå till just honom…

Andina
0

Lolivia - jag tror inte du ska utgå ifrån att något är "extremt dyrt att gå just till honom". Kanske är det så, kanske inte…! Jag har inte tagit terapeutiska konsultationer av Jörgen S, så jag vet i ärlighetens namn inte vad han tar för sina konsultationer - men däremot har jag bl a gått en del kurser hållna av honom och jag vet att han är helt genuin när det gäller det han gör - och som någon här ovan också gjorde, så rekommenderar jag honom varmt! Annars kan han säkert rekommendera någon som finns i närheten av dig!

Ja, Jörgen Sundvall är Guld! Så kontakta dem gärna för att få någon rekommenderad om du inte finns i närheten (av Gränna eller Stockholm)!

Btw - känner igen 'scenskräcken'! Den försvann dock inte med lchf - utan genom att utmana skräcken… Och jag ska villigt erkänna, att jag ibland måste utmana rädslorna fortfarande - men jag gör det gärna, för jag vet att de endast finns i mitt huvud… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

[AntoniautanX]
0

Vill oxå höra mer om hypnos….har varit skeptisk till det, men om det hjälper, så pröver jag gärna. Gör nästan vad som helst för att bli av med den här skräcken. Har testat att utsätta mig för det, med olika föreläsningar. Men det har bara gjort saken värre. Gick en kurs i framförandeteknik, för att känna mig säkrare när jag står där framme, men det har heller inte hjälpt.

I en grupp om 4-5 personer funkar det alldeles utmärkt, men blir det mer så går det inte. Konstigt nog, så anses jag vara en rätt social och cool(lugn) människa. Helt tvärtemot när jag måste prata inför en gruppRynkar på näsan

Inkanyezi
0

#12 Det där med betablockerare bland musiker är en skröna. Jag har många  musiker i min bekantskapskrets, och jag har spelat själv i många år. Jag har också hjälpt till att öva med musiker, både mycket unga och äldre. Ingen av dem jag känner har tagit någon medicin mot scenskräck. Själv har jag aldrig varit darrig inför ett framträdande, och jag har bara stött på några få som har svårighet att ställa sig på scen utan att lugna ner sig först; det är inte ovanligt att ta en snaps före, och även kokain förekommer. I länder där det är tradition att tugga coca tar de flesta musiker några blad coca inför ett framträdande, men i Europa och också i andra länder där coca inte är tradition, gör man sina framträdanden ändå.

Att "de flesta" skulle ta medicin för att kunna framträda är nonsens.

nyborjare08
0

#17 Jag umgicks mycket i musiker-/sångarkretsar när jag var yngre. Där var det inte ovanligt även om inte "de flesta" tog det. Det var därifrån jag fick tipset.