cocosa coconut oil till barn?
Hej, Går det bra att ge en halv matsked ungefär till barn ?
Jag har en dotter som är riktigt hård i magen och vi har börjat med att använda lactulos, lactipex och microlax på ordination av läkare. Men tycker det känns som om vi plågar henne med microlaxen även om ordinationen från läkaren är 1 microlax varannan dag men det kan ju inte vara bra för tarmen. Och lactulosen måste vi höja med jämnamellanrum eftersom att det bara hjälper ett tag innan det inte fungerar mera. Självklart får hon mycket vatten också. Det har ju lite att göra med att hon har blivit rädd också och håller inne med flit även om det inte alltid är hårt, men det slutar ju upp hårt hur som helst då det ligger i tarmarna så länge. Lactipexen har vi slutat med och lactulosen har jag också börjat minska. Det är bara microlaxen vi använder då hon absolut måste bajsa. Men det känns fruktansvärt.
Nu tänkte jag att jag kanske ska testa cocosnöt olja och se om det smörjer lite bättre och gör det lättare för henne att kunna gå på toa utan att få ont. Vad tror ni? Det ända som står på burken är att hålla de oåtkomligt för barn, men det borde ju inte vara farligt med en liten mängd per dag, eller?
Har ni andra tips som fungerar mot hårdmage på småbarn (hon är 3år) så tar jag mer än gärna emot dom.
Visste inte vars jag skulle lägga inlägget så det fick bli i övrigt
Tycker det verkar som en bra ide, prova du, det kan absolut inte vara farligt.
Jag tar själv ca 1-2 msk kokosfett i teet på morgonen.
Sen är det ju viktigt att barnet får i sig vatten i lagom mängd
kan ju inte vara sämre än lactolosen och microlaxen iallafall! Snarare bättre!
#1 Okej vad bra, tänkte koka henne lite te då och stoppa i en halv matsked och hoppas på att hon dricker.
#2 precis min tanke. :)

Kan man ge magnesium till barn? Magnesium är kanon på att lösa tarminnehållet. Om magnesium är ok till barn, försök få tag i magnesiumcitrat, bättre än dom andra varianterna. Här finns en tråd om magnesium (igår/idag).
sen kanske du ska vara försiktig med att ge henne på kvällen i början åtminstone eftersom många mår illa av att ta kokosfett på kvällen!

Te är stoppande!! Det ska man sippa lite på vid diarée så om du löser cocosolja i te kanske effekterna tar ut varandra. Bara en tanke………
För det första skulle jag försökt få barnet att undvika det som gör att hon får det här problemet. JAg har själv levt med samma problem sedan jag var barn. Hittade vad som orsakde det - Vitt bröd. Fick därförf hålla mig ifrån det och höll mig till grövre varianter och då funkade det bra. Te är också stoppande. Det fick jag problem med vid mina graviditeter.
Kokosfett och katrinplommon är bra förslag på sådant som har starkt motsatt effekt. Åt även linfrön som barn, men det var inte en trevlig variant *yek*. Katrinplommon körde jag med under många år. Väldigt enkelt. Bara att inta så många som man märker behövds vid varje måltid där man intar något som man kan bli hård i magen av. Viktigt att lära känna kroppen dock så man lär sig vad man blir hård i magen av.
Oj! Hade aldrig kunnat tro att te var stoppande. Då bir det inget mer av det.
Jo hon äter ju bröd och gröt till frukost eftersom att jag inte får i henne nå annat. Hon är lite av en matvägrare men jag ska försöka ta grövre varianter av det isåfall. Pasta kör jag redan fullkorn på henne men bröd har varit ljust så det ska vi ändra.
Ska kolla upp det där med magnesium, går det att prata med dom på hälsokost affär/apotek eller vars man nu köper det vilken dos som är lämplig till barn?
Katrinplommon bör hon ju gilla om det är sött, ska köpa hem det med.
Varför får man inte dessa råd av läkare?
Man kanske kan blanda in linfrön i maten man lagar? I grytor, soppor osv?

Nu vet jag inte hur mycket kolhydrater mm du vill ge henne eller om hon äter normalt som dom flesta barn idag. I så fall motverkar messmör förstoppning, vanliga fjällbrynts bredbara. Däremot är vanlig ost stoppande. Kan vara bra att veta.
Har inte läst något förutom det TS skrev.
Självklart är inte kokosnötolja farligt att ge till barn. Du ska veta att den rikaste källan på MCF är bröstmjölk.
Efter bröstmjölk så kommer kokosoljan/fett. =)
Bröstmjölken är precis som oljan antiflammatorisk osv, för att skydda barnet. Visst kanske den delen inte behövs längre, men för länge sedan föddes barnen utomhus osv.

En del är känsliga för gluten eller annat i spannmål och kan bli hårda i magen även om man kör grövre varianter. Även känslighet för mjölk kan ge sådana symtom (ganska vanligt).
Även om det är besvärligt så kanske det kan vara idé att testa att utesluta detta ur kosten under några dagar om det inte blir bättre.
"Every point of view is a view from a point."
Och glöm inte att fullkorn påverkar upptaget av järn och andra mineraler negativt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag tror att burken ska hållas oåtkomligt för barn för att om man äter för mycket av det får man diarreé… Man behöver alltså begränsa mängden men det är ABSOLUT INTE farligt för nån.
Kokosfett går hur bra som helst att ha i mat också, blanda en klick i gröten och kanske kan du göra egen matfettsblandning till henne med hälften kokosfett- hälften Bregott. Den smaklösa varianten märks ju inte.
Så här löstes min dotters problem. Intresse: det vill säga få henne att sitta på pottan/ toan av fri vilja för att det är roligt. Vi skaffade en stor låda som fylldes med smått av olika saker, vänner hjälpte till. Det fanns pyssel sax papper pärlor tråd små leksaker (typ McDonalds) spegel plastdjur allt möjligt som kunde vara av intresse. Denna låda var inte en belöning utan en ha roligt ledans hon satt på toan enda regeln för att få ha lådan var att man måste sitta på toan med den. När den inte användes stig den högt upp i badrummet dit min dotter inte nådde. Det fanns inget krav att något skulle hända och hon fick sitta hur kort eller lång tid som hon själv ville Det andra var regelbundenhet: I början försökte vi se till att det var 5 min efter varje stor måltid men efter några månader så räckte det med frukost och middag. Vi blev tillsagda att tiden var viktig så minst 5 minuter högst 10 minuter efter måltid skulle vi uppmuntra henne att ta sig tid att leka med lådan. Det gav resultat dessa 2 saker ihop med makrills fungerade fint.
Jag borde inte skriva inlägg på min telefon Stavfel makrills ska vara Lactulos
hahaha ja jag hann fundera ett litet tag på hur makrillen passade in innan jag läste nästa inlägg 
Kan man inte redigera sina inlägg när man surfar från mobilen?
kan man redigera dom från datorn efter att man har postat. jag har försökt men inte hittat hur. Orsaken att det blir fel på telefonen är att jag har snabbskrivningshjälpen påslagen och tittar inte så noga att allt blir rätt och är lat med att läsa igenom allt på en så liten skärm innan jag postar.
Har stängt av den funktionen nu så i fortsättningen blir det nog mer normala stavfel med missade bokstäver eller bokstäver som ligger nära varandra men inte hela ord som blir helknasigt fel.
upptäckte hur man kan rätta till fel om man gör det direkt men antar att det inte går att göra om det gått en tid.
inom en timme kan du redigera, inte senare, man trycker på hantera. Förmodar att det måste fungera även om man skrivit via mobilen.