Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 8198 ggr
Effie
0

Effies tåt för 2011

2011 ska bli ett bra år. Jag började visserligen med att bränna vid brunch-omeletten, men sånt händer. Den smakade bra ändå. Och så har jag lyssnat på nyårskonserten från Wien; det har jag nog inte gjort på några år. Solen skiner ute, och enligt min nyinköpta termometer är det plusgrader ute.

2011 ska jag göra ett tappert att hitta tillbaka till mig själv. Eller rättare sagt fortsätta med det. Hitta rätt personer. Hitta rätt sysselsättningar. Eller vad det nu kan vara.

Och så maten, förstås.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[ErikSvensson]
1

Lycka till med 2011 Effie ! Skrattande

Mervi
0

Lycka till med din nya tråd och nya året.

Gott Nytt år.

yvonnel
0

Effie, vad du är härligt positiv, Lycka till !

Aniara4
0

Låter som en bra plan, lycka till!

Effie
0

Kul att några hittat hit; välkomna. Jag vet inte vad den här tåten kommer att innehålla i år; låt oss hoppas det blir ett bra år och en bra tåt. Ska försöka se det positiva i det mesta.

I morgon börjar jobbet igen, efter julledigheten. Känns ok. Kul att träffa jobbarkompisarna igen, kul att dra igång ett projekt jag verkligen sett fram emot länge (som ska eliminera en massa trôkjobb).

Ska använda den här tåten till att dokumentera också. Mat, motion, mående. Nu efter julen (julgodis, kålrotslåda, hemgjord glögg, en alldeles egen äggost - men ingen risgrynsgröt och ingen julmust, i alla fall) - ja, jag kan bara konstatera att jag har mer ont i kroppen än jag brukar ha, både i leder och muskler och huvudet också ibland, och stel som jag vet inte vad.

Mat efter nyårsklockorna - ja, jag fortsätter med enbart lunch och middag. Har ätit omelett med ost till lunch, och fisk med sås på grädde och en överbliven vinskvätt resp köttfärssås. Och lite okynnesätande av ost, och kaffe med grädde. Det är min nertrappning. Motion - ja, några längre promenader i halkan vill jag inte försöka mig på. Jag försöker få in vanan med yoga varje dag, även om det bara blir någon enstaka ställning till att börja med.

Några nya människor eller sysselsättningar har jag inte börjat med ännu.

Effie
0

Det har gått ett par dagar till, med jobb och matlåda (inkl chokladask på jobbet, kvar sedan före jul konstigt nog. Jag? Äta den? Inte!). Det funkar ganska bra - men jag har blivit så fruktansvärt hungrig, även om jag tycker att jag äter ordentligt. Så jag får väl äta mera mera mera… Känner mig inte heller som nittio när jag kliver ur sängen, eller plockar upp något från golvet. Så det går åt rätt håll.

Enda motionen (förutom mycket enstaka yogaställningar av enklaste sort) är promenaden till och från busshållplatsen vid jobbet. Internbussen är inställd den här veckan (om jag inte kommer före kl 7), så det blir en dryg km promenad. (det enda jobbiga med det är vädret; det blåser gärna friskt)

Fick meddelande om att bloggen på iFokus ska försvinna, och att jag borde flytta mina gamla blogginlägg. Jag tror inte att dessa blogginlägg var något som bör bevaras, men kanske skulle jag skaffa mig en egen blogg att fundera i.

Mervi
0

Jag fick också erbjudandet. Men jag har inte bloggat något speciellt så det kan försvinna. Jag har inte inte tid att skriva blogg just nu.

Jag skall tänka på dig i morgon när jag promenerar till bussen, 1 km dit och 1 km hem. Preics lagom.

Ha det gott.

Effie
0

Nej, jag flyttade inte min blogg; så intressant var den inte.

Ätandet har väl gått ganska bra, jag har försökt äta mycket eftersom jag varit hungrig, för att få hungern att gå över. Kanske inte alltid den bästa maten (när man kommer hem efter jobbet till två som varit hemma hela dagen, och möts av frågan "Vad ska vi äta idag?" - ja, då kan det bli kebabtallrik i stället för god mat, för pizzerian ligger nära) men för det mesta bra. Förstoppningen jag kände av i jul har gått över.

Promenaderna till och från busshållplatsen har väl inte varit odelat trevliga - dåligt plogat, så jag har gått på vägbanan. Men det har varit lugnt den här veckan; inga långtradare passerade när jag gick där. Får se hur det blir nästa vecka; då drar allt igång igen. Kanske hinner snön regna bort.

Effie
0

Nu börjar det nog bli läge att fundera på en strategi. Vad ska jag pröva för att se om det funkar?

Möjligheter:

• vLCHF under en längre tid (bara ett par veckor gör ingen skillnad)

• kokosfett

• träning och motion (fast inga långpromenader just nu). Jag ska testa ett par olika gym.

• börja registrera maten noga och dra ner på kalorierna (jag har ingen aning om hur mycket jag äter f.n.)

Någon som har några andra kul förslag? Glad

Mervi
0

Jag har testat det mesta och står och stampar, testat i fem år drygt och inte blivit riktigt klok på det. Jag kan bara säga att mjölkprodukter som yoghurt, grädde hindrar min viktminskning.

Jag håller vikten och inget mer.

Effie
0

Nej, LCHF är inte en mirakelkur för alla, Mervi. Jag tycker ändå att drygt 30 kg övervikt borde vara enkelt att bli av med, åtminstone delvis. Jag får nog testa att vara utan grädde ett tag när den här förpackningen är slut. Och sluta dricka kaffe hemma, eller börja göra äggmjölk igen, för jag gillar grädde i kaffet (på jobbet blir det svart, för jag kommer aldrig ihåg att ta med grädde, och "kaffe med vitt" dricker jag inte)

nobban7
0

Äggmjölk tar jag som frukostvälling nu när jag går hemma och skrotar - gott!

Effie
0

Ja, äggmjölk är gott - fast det har inte blivit så mycket sådant på sista tiden. Jag äter ju inte frukost längre, och jag har inte kommit mig för att sörpla äggmjölk till lunch. Men kan andra på avdelningen sörpla Nutrilett och xtravaganza, så varför inte, egentligen? Om jag hittar någon bra termos, förstås. Det finns säkert någon, väl gömd i något skåp. Ställa mig med ägg och mixer i det lilla pentryt på jobbet, och koka vatten i micron…njae.

Jag är inte lika hungrig längre; det är skönt.

Effie
0

Hungern har som sagt avtagit; den extrema hungern vill säga. Törsten har ökat. Men jag brukar ju aldrig känna mig törstig, så det är väl bara bra.

Det kliar något gräsligt, till och från, på vänster handleds ovansida. Små röda fläckar med blåsor, som kliar gräsligt ibland, och ibland inte. Men det är något jag haft, fast sällan, sedan åtminstone 20-års-åldern. Läkare trodde det var överkänslighet, eller kanske för ivrigt tvättande (och ordinerade fet hudkräm). Tveksamt. Bara att klia på - eller hellre låta bli.

Tog trappan upp igår, inspirerad av soderen som gärna tar trappan. Jag bor på åttonde våningen, och fick stanna och hämta andan ett par gånger. Så nu kan det bara bli bättre.

Effie
0

Jo, en sak till, om jag nu ändå ska dokumentera: jag har ökat dosen D-vitamin till 6000 IE/dag (någon skrev i någon tråd här att feta behöver mer D-vitamin, och att det kan hjälpa till med viktminskning. Jag testar). Jag tar också magnesium, fast inte varje dag. Och kommer jag ihåg det så tar jag en slurk tran för Omega-3.

Har fortfarande mina blodtrycksmediciner, fast en lägre dos än i början. Ska väl till läkaren igen om ett par månader, så får vi se hur det går (nej, de är inte anhängare till att kontrollera ofta på den vårdcentralen)

Effie
0

Lite segt f.n. Orkar inte alltid tjata emot karln här hemma, som inte gillar samma mat som jag, som inte kan ett smack om mat, men tror att tomat och gurka är supernyttigt. Han tycker det är någon sorts moralisk brist hos mig att jag inte gillar tomater…

Blodtrycksmedicinerna…F.n. äter jag 50 mg Metoprolol och 10 mg Felodipin. Det är en minskning med ungefär hälften från när jag började (ungefär samtidigt som jag började med lchf) - men jag vill minska ännu mer, helst bli av med dem helt för jag gillar inte att äta medicin och jag skulle gärna bli blodgivare. Läkarens förslag är "mindre salt, mindre mättat fett" och möjligen motionera och gå ner i vikt. Saltfattigt och fettfattigt har jag ju försökt med i hela mitt liv; det gav mig ju stor övervikt och högt Blodtryck - så vad gör jag för att bli av med de här tabletterna? Har läst att betablockerare försvårar viktnedgång, men jag ser inte något om det på Fass. Försöker (förutom vardagsmotion som promenader och trappor) med D-vitamin och magnesium, om nu detta påverkar.

Effie
0

I går kväll var jag på mitt livs första body balance-pass, på Lundbybadet. Ett pass, inspirerat av yoga, tai chi, pilates och core. Långsamt, men mycket smidighet, balans och även styrka. Och en stor spegel längs hela väggen, så man kunde se hur illa man utförde rörelserna…Glad. Jag hamnade dessutom närmast spegeln. Efteråt åkta jag hem och gick och lade mig direkt.

Men jag kan inte säga annat än att det var välbehövligt.

Mervi
0

Lycka till med fortsatt träning. Skrattande

yvonnel
0

Effie! Du tar priset, helt makalös är du.

d

Effie
0

Glad

Effie
0

Idag hängde jag med Fredrik och Johan på Body Pump (ska man börja träna ska man väl göra det ordentligt! Glad). En sal, full med smala vältränade människor, med varsin step-up-bräda, skivstång, lite vikter och ett par hantlar. Och så jag! Ja, det kan ju bara bli bättre. Det är en riktigt usel kondition jag har, ingen ork alls, kunde jag konstatera. Fick pausa för att det inte skulle svartna för ögonen. Drack vatten.

Men det här med att man skulle få en massa muskler helt automatiskt på LCHF - jag är väl undantaget som bekräftar regeln? Eller exemplet som motbevisar hypotesen? Ja ja, jag rasar ju inte i vikt heller, så jag passar uppenbarligen inte in i mallen. Men på något vis ska det ju gå. På något vis ska jag få muskler, och bli smal och vacker. Träning är ju inte fel.

glitterfisk
0

Vad härligt modig du är! Bra jobbat!

Det bådar gott för ett bra 2011!

yvonnel
0

Men du, har du tänkt på att du bär dig själv varje steg du tar, det är väl egentligen motsvarande hantlarna i varjefall.

Om du svänger lite på armarna när du går, så blir det ju vad som kallas POWERWALK.

Sammantaget så tror jag att du har allt du behöver för en redig styrkeboost.

Gör du lite nigningar, ett ben i taget så får du nog muskler på låren också.

Förr i tiden kunde jag allt det där.

Effie
0

yvonne; Ja, visst väger jag mycket mer än hantlarna, och har t.o.m. mycket större övervikt än hantlarna, men att kånka runt på det verkar jag vara van vid; det hjälper inte alls. Just nu vågar jag inte vifta för mycket på armarna när jag går. Utan broddar, så är risken stor att jag halkar, och jag vill inte heller gå några längre sträckor förrän isen är borta, bara det jag måste. Provar på det här med body pump för att träna upp styrkan, vilket jag känner behövs.

Jag känner av träningsvärk idag; i benen, och i de där musklerna jag alltid brukar konstatera att jag inte har: triceps. Men det kunde varit värre.

yvonnel
0

Visst är det väl orättvist på något vis?

Men jag tror att det låter bättre att ha träningsvärk än att ha bara värk, så jag får väl snart börja med något tjusigt som jag kan skylla på.

Jag vägde mig på vårdcentrlalen i början av dec. och nu i torsdags igen, det visade sig att jag minskat 2 kg och jag förstår inte varför.

batman
0

Hejsan!

såg att du skrev om äggmjölk och att du behövde en bra termos. Varför? Äggmjölken med smak tex choklad eller vanilj tycker jag är mycket godare kylskåpskall! Prova så får du se. Glad

Effie
0

Jag har absolut hellre träningsvärk än vanlig värk; träningsvärk har jag ju skaffat frivilligt, och jag vet att den går över.

Trevligt med ett par kilo mindre; det är väl bara att glädjas åt.

Mervi
0

Grattis, håller med att ett par kilo mindre är trevligt.

ha en skön söndag.

Effie
0

Hej batman; missade ditt inlägg. Jo, visst kan man väl dricka äggmjölk kall, men jag tycker nog bättre om den varm/ljummen. Jag har haft med mig kall äggmjölk till jobbet, men då för att blanda i kaffet. Jag brukar oftast (förutom när jag har det i kaffet då) ha i vanilj, och kakao eller kaffepulver. Men det kanske är något att fundera över - om inte annat kan jag ju blanda i varmt vatten.

Mervi; de två kilona var inte mina. Jag väger mig inte f.n., så jag vet inte om de blir fler eller färre. Jag mäter mig varje vecka; det går lite upp och lite ner (idag ungefär samma som förra veckan). När midjemåttet kommit under en gräns jag tänkt mig ska jag börja väga mig igen; då borde vikten ligga lägre än jag hittills lyckats med lchf. Även om det ändå är långt kvar.

Effie
0

Ingen riktigt bra dag igår. Hängde med jobbarkompisarna till gymmet, och kollade in alla tjusiga maskiner som står där. Testade lite, men behöver någon som förklarar för mig vad jag ska göra och vilka jag ska välja.

Sedan när jag kom hem kände jag mig stressad, och stress utlöser chokladätande (sonen ville vara snäll häromveckan och köpte en Lindts Sea Salt 70% till mig, så den låg i kylen. Ja, jag hade kunnat gå och köpa choklad om det inte funnits, så det är ingen idé att slänga direkt). Och sedan tyckte familjen det skulle vara blodpudding till middag (och sedan var det bara jag och hunden som åt, så jag hade lika gärna kunnat göra något annat)

Men idag är en ny dag; vaknade sent, men jag kan ju i alla fall ta med mig bra mat till jobbet, och äta bra i kväll. Har lagt fram Anna-vägen-från-137-kg:s kokbok på bordet, med fiskgratäng uppslagen. Ska bli spännande att se vad det blir till middag i kväll - jag har skrivit en lapp, och nämnt det, men man vet aldrig…Glad

Mervi
0

Ha en bra dag och lycka till med fiskgratängen, det som är så gott.

Effie
0

Det blev ingen fiskgratäng idag…kom på att jag hade anmält mig till en föreläsning (om några piazzor i Rom, ett par arkitekter som berättade om historia, torgens utveckling, lite stadsplanering, torgen som offentliga rum, och med vissa paralleller till Göteborg; intressant; det var knôkat)…så jag fick äta rester från helgen när jag kom hem. Nåja, det var gott det också.

Och i morgon ska det vara ärtsoppa och pannkakor (ja, jag brukar göra fiberhuskpannkakor till mig, med smör eller cf på). Men någon gång ska det väl bli fisk.

KarinJ46
0

#32 funkar det med ärtsoppa? Jag har inte vågat äta det för jag fick för mig att det var för mycket kolisar i.

yvonnel
0

Har aldrig varit överförtjust i ärtsoppa, kanske ska vara glad för det numera när det troligen inte passar så himla bra inom LCHF kosten. Men annan soppa älskar jag - mustig hemkokt med märgben i basen.

Jag brukar inte heller använda vågen, förresten, jag har ingen, den åkte ut i senaste röjningen, men jag var hos vårdcentralen och tog prover och i samband därmed ville doktorn veta vikten också. 

Kan man äta blodpudding utan lingonsylt?

KarinJ46
0

#34 hmm..blodpudding är gott. Men det låter lite tråkigt utan lingonsylt. Kanske man kan göra nån sorts rårörda lingon med sukrin o stevia? Har aldrig varit nån matlagningsexpert direkt men det kanske skulle funka?

Annars tror jag att blodpudding med stekt fläsk skulle funka. Har för mig att svärfar och svärmor från Hälsingland brukar köra med det.

Och engelsmännens "black pudding" brukar det ju finnas med nån skiva av på "ägg o bacontallriken" som man får till frukost på engelska hotel. Scrambled eggs, bacon, black pudding, tomatos, sausages, mushrooms and white beans……slurrrp nu blev jag hungrig Förvånad

Effie
0

Nej, varken ärtsoppa eller blodpudding är någon lämplig mat - men det är ju alltid en fråga om mängder och frekvens. Och hur man reagerar på det. Jag tror faktiskt att jag ska lägga ner blodpudding helt, även om jag är väldigt förtjust i det. Kanske hade funkat med fläsk till, men det hade inte inhandlats trots att jag bett om det.

Och jag får väl införskaffa lingon att experimentera lite med, för även en liten klick lingonsylt är ju på tok för sött. Och jag har ju alltid älskat lingonsylt.

nobban7
0

Till blodpudding behövde jag massor av rårivna morötter för att klara konsistensen.
Man behöver inteexperimentera så mycket med lingonsylt, några djupfrysta lingon direkt på den varma maten funkar bra. Så mycket mera smak när man inte dränkt bären i socker.

Effie
0

Jag har konstaterat att det är bra att skriva i den här tåten ofta - de svar jag får får mig att tänka till en gång extra innan jag äter, särskilt när familjen vill ha något mindre lämpligt, typ honungsglaserade färdiggrillade revben…

Bara lingon till blodpuddingen? Jag ska kolla frysdisken om det finns. Det låter som en bra idé. Lingonsylt man köper är ju inte gott, egentligen.

Var och tränade body pump igår. Fortfarande en massa smala vältränade människor, och så jag (maxiq brukar berätta om att om han är på stranden, så kommer en massa greenpeace-aktivister el.dyl. och försöker knuffa ner honom i vattnet. Jag skulle säga att det är bra mycket mer sannolikt att det skulle hända mig än maxiq Glad). Det är trögt som sjutton. Igår blev jag så våldsamt sömnig efteråt. Satt och skulle lära mig programmera i Java (kan väl i o f s göra vem som helst sömnig) och hade svårt att hålla ögonen öppna, svårt att låta bli att gäspa.

Effie
0

Jo, en sak till. Jag har, som den periodare jag är, nästan lagt av med kaffe på jobbet, och övergått till te. Eller vad det nu är; blåbär, eller fläder/citron står det på tepåspaketen, och jag tror det är Friggs. Ibland någon påse grönt te. Konstaterar att jag går på toa många gånger under dagen, i stället för en till två. Kan vara att jag dricker mer; svårt att avgöra mängderna från vår automat med prostataproblem…men jag tog nog desto fler muggar med kaffe, så bara det kan det inte vara.

nobban7
0

#39 Det är naturligtvis fettet som smälter och rinner ut! Skrattande

Effie
0

#40 Du tror det? Ja, jag håller tummarna för att du har rätt.Glad

Hungrig redan på morgonen idag; det är inte så vanligt. Om det berodde på träningen igår, eller på att jag inte blev rejält mätt av gårdagens middag (annorlunda fiskgratäng, ur Vår Kokbok från 70-talet, med lök, dill, senap och majonnäs, utrört i lite mjölk). Hade med resterna av fisken till lunch, och blev inte rejält mätt då heller. Hade en burk makrill med tomat stående (brukar ta en sådan före träning, för jag litar ännu inte på att jag kan träna på fastande mage).

Blåbärsteet visade sig vara rooibos när jag tittade närmare på paketet, och citron/fläder var grönt te. I påse gillar jag nog rooibos bäst. Hemma dricker jag helst grönt. Grön Safari är den senaste favoriten.

nobban7
0

Tycker inte att fisk mättar lika bra som kött men det kan ju vara inbillning.

Effie
0

Då kan vi inbilla oss tillsammans, för jag misstänker nog samma sak. Så det är inte smart att äta fisk till middag, och sedan ta med resterna till jobbet dagen därpå. Bättre att sprida ut fisken lite.

KarinJ46
0

#43 Det kanske beror lite på vad det är för fisk? Ugnskokt lax med dillmajonäs och broccoli med smör står jag mig rätt bra på. Däremot en stackars torsk eller spätta….

Effie
0

#44 Joo…det var en stackars hoki. Kan nog ligga något i det. Kanske ska anpassa receptet lite också, mer majonnäs t.ex.

Idag har jag med mig kött (märgpipa; ugnsstekt, och med creme fraiche och lite kryddor) till lunch. Det borde funka bättre.

Men först ska jag iväg och träna. Har insett att speglar inte är så dumt - de får mig att tänka på min hållning. Konstaterade sist att jag har en tendens att luta framåt (tyngdpunkten?). Och det kändes annorlunda i musklerna om jag försökte lägga tyngdpunkten längre bak.

Mervi
0

Hoppas träningen gick bra. Allt har två sidor även speglarnaFlörts

vara eller icke vara.

Ha en trevlig helg.

yvonnel
0

Beträffande fisk till middag, det beror säkert på fetthalten om man blir mätt eller inte. Min favorit sedan gammalt är ångkokt torsk med så mycket smält smör man törs och så mycket riven pepparrot man tål, ha en näsduk i beredskap för näsan rinner av pepparroten, men på ett gött sätt. Jag försökte sätta en accent(heter det så?) så det skulle bli lite götteborskt gött men det lyckades jag ju inte med, hur gör man, samma sak om man ska skriva tyskt u med prickar på. Det kan jag inte heller.

Effie
0

#46 jotack, träningen går väl ganska bra (som sagt, startar man från noll, så kan det ju i vilket fall inte bli sämre) Glad. Och speglarna är nyttiga, om än inte roliga. Börjar försöka luta mig mer bakåt (vilket borde bli mer upprättstående) och märker att det känns annorlunda i musklerna; förmodligen gör det nytta.

#47 jag försöker ha mycket fett till mager fisk; känns inte som att det hjälper ändå. Kanske ännu mer? Eftersom jag bara äter två gånger om dagen så behöver jag ju få i mig en del kalorier i varje mål. Pepparrot? Jag brukar ju använda det till fiskgratängen med lök och kryddgrönt, men jag kanske skulle använda det oftare.

Accenten i gôtt? På mitt tangentbord finns en knapp till höger om å. Den innehåller ^ , ¨ och ~. Tryck Shift+knappen, och sedan ett o, så blir det ô. Tryck knappen, utan shift samtidigt, och sedan ett u, så blir det ü. Och för att få tilde, det tredje tecknet, trycker du ctrl+alt+knappen och sedan ett n, så blir det ñ.

Effie
0

Jag är lite för dålig på att hålla den här tråden uppdaterad…särskilt när det går lite dåligt. Råkade ut för riktigt eländigt sötsug, vilket jag inte brukar få särskilt ofta. Det har guskelov gått över nu. Funderar på vad det kommer från. Första idén var att jag drack mycket kaffe på jobbet - fast det gör jag till och från. Nu försöker jag hålla mig till mest te. En annan tanke var träningen - kan det påverka sötsug? Jag vet inte. Jag fortsätter med bodypump två gånger i veckan, det känns fortfarande tufft (egentligen räcker det med trappan upp till träningslokalen…Obestämd ). Har inte märkt att jag har fått en massa muskler gratis av LCHF, och har inte märkt den där oändliga uthålligheten som så många beskriver. Det bränner i musklerna när jag viftar lite försiktigt med ett par kilo på stången mer än ett par minuter. Och jag får träningsvärk (fast jag måtte ha tagit det för lugnt i fredags, för nu känns det faktiskt ingenting). Jag har börjat ta med en liten anteckningsbok där jag fyller i vikter och hur det känns, så att jag vet om jag blir starkare.

nobban7
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror nog att nåt händer i kroppen även om du inte har märkt av det än. Jag simmar och det har brukat kännas motigt ungefär mellan 200 och 600 meter, sen har det gått bättre igen. Uthålligheten har jag aldrig testat eftersom jag bara simmar 45 minuter. Nu i veckan upptäckte jag att jag kommit 350 meter innan motigheten satte in. Men vid ca 600 var den borta igen. Så, du kanske inte alls tog det för lugnt i fredags Glad

yvonnel
0

oô ûü     ^z^z

Jag ville bara visa att jag förstod dina instruktioner. Men det funkar inte om man vill skriva på Polska.

Denna kommentar har tagits bort.
Effie
0

#51 OK, Yvonne, jag är inte så bra på polska, så det kan jag inte hjälpa dig med. Jag kan säga goddag, och jag kan räkna till fyra - men jag kan absolut inte stava till något av detta. Men det finns säkert folk som kan Glad

#50 Jo, jag tror nog att något händer. Men jag tar inte i till max varje gång. Det är ganska lätt att hålla koll på om jag tar i lika mycket, eller tar det lugnare - det är ju samma pass, samma rörelser, varje gång, och det är ju bara att se efter: har jag samma vikter? orkar jag hålla ut hela tiden? hur känns det? Jag börjar märka nu att det känns lättare på onsdagar än på fredagar (det är de dagar jag tränar). Jag har ökat vikterna lite, och orkar då inte hålla på hela tiden - men det blir bättre. Igår tog jag i såpass att jag knappt tog mig av step-brädan jag låg på - men jag har ingen träningsvärk idag, vilket jag had mycket i början. Har också känt att hållningen påverkar magmusklerna: står jag rakt upp, vilket för mig känns som att luta bakåt lite, så spänner jag magmusklerna mer. Det borde jag ha kommit på för länge sedan.

Effie
0

Det var ett tag sedan. April var ingen bra månad, tillbringades nog mest i diket (och egentligen borde jag skriva här då; det brukar faktiskt hjälpa). Maj går bättre, om än inte perfekt. Träningen har jag fortsatt med två gånger i veckan (förutom ett par veckor när jag fått en tandinfektion) och det går framåt - även om det fortfarande handlar om en sal full med smala och vältränade människor, och så jag. Jag orkar ta trapporna upp till träningslokalen utan att vara helt slut efteråt (det är trappor motsvarande ett 4-5-våningshus, så riktigt så illa var det inte); jag känner inte "nej usch, träning nu igen, hur ska jag orka igenom passet?" inför passet, jag har ökat vikterna, och sist sa ledaren till mig att jag är fantastisk.

nobban7
0

Sa ledaren det så är du antagligen det Glad

Effie
0

#55 Absolut! Fast kanske inte på body pump!Glad

(kul att du läser och skriver här fortfarande, fast jag inte skriver så ofta)

Effie
0

I går var jag på stor fest. Den stora biltillverkaren på Hisingen brukar ordna fest varje år för dem som jobbat i 25, 35 och 45 år på företaget. Och i år var det min tur att vara med. Det var många många personer där. Bara ceremonin där alla skulle gå upp på scenen och ta emot ett kuvert från VD tog ett par timmar, även om det sköttes mycket rationellt. Jag var glad att jag var LCHF-are - jag hade ätit brunch vid 12-tiden, och klockan närmade sig åtta på kvällen. Hungrig var jag, men det gick att stå ut.

Maten var god. Jag hade anmält att jag åt LCHF, och försökt förklara, men jag får se till att vara tydligare nästa gång, tror jag. Till förrätten slapp jag kavringen och fick ett par skedar med någon grönsaksröra. Helt OK. Till huvudrätten fick jag oxfilé, lagom stekt, i stället för kycklingbaloutine (?), och sallad till. Frågan är bara vad de rett såsen med. Efterrätten - ja, jag hade skrivit att jag inte ville ha socker. Servitrisen kom med sorbet. Den är sötad med fruktsocker, fick jag veta. Jag sade att det var helt ok även utan efterrätt. Bara jag fick grädde till kaffet. Nej, det skulle bara finnas mjölk.Hon gick och hämtade ett fat med lite hackade bär - jordgubbar, vindruvor, physalis och passionsfrukt, och det måste ha varit sötat. Men jag fick faktiskt grädde till kaffet. Och konjak. Nej, jag klagar inte; de ansträngde sig verkligen att förstå vad jag ville, och det var mycket god mat.

Det var underhållning. Lotta Engberg ledde tillställningen, och det var andra artister där, både sång och monologer att skrattta åt. Klockan var väl närmare ett när jag vinglade (LCHF-are ska vara försiktiga med vin och avec) mot Korsvägen för att ta vagnen.

Effie
0

Insåg nyligen en sak - om ett par månader fyller jag fem år som LCHF-are. Hur firar man sådant?

yvonnel
2

Kära du, den frågan var ju lätt att svara på: Naturligtvis ska du sammankalla alla oss andra LCHF:are i Göteborg med omnejd (OBS! omnejden är gränslös) så tar vi ut oss på ett värdigt matställe som tex Park Aveny.

Synd att jag inte tänkte på att markera i almanackan men jag har nog ca 1 år kvar, lite drygt, till din status.