Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6303 ggr
Jokkus
0

Glutenallergi och candida?

Tjena, jag skulle behöva lite råd om glutenallergi och candida eftersom jag starkt misstänker att jag har glutenallergi men också candida kanske?

De verkar vara väldigt svårt att få någon verklig bild av Candida, hur vet man om man har det och hur blir man av med det?

Orsaken att jag misstänker glutenallergi är att jag redan som mycket liten hade ofta hårdmage, sedan i typ 10års åldern fick jag pollenallergi, i tonåren hade jag ofta lös mage och ibland eksem och speciellt i hårbotten, och aptiten har försämrats under åren tills jag inte nästan hade nån aptit alls kvar tills jag började med paleo. Är 20år nu och efter att ha börjat med paleo och kosttillskotten är aptiten lite bättre men framförallt humöret är bättre.

Är nu inne på 3:e veckan med paleo, plus att jag äter lite ris vilket magen verkar gilla, men för övrigt strikt paleo kost utan spannmål och mejeri produkter för jag mår alls inte bra av att äta dem.

Kan tillägga att jag åt tacos efter en vecka med paleo, och jag önskar jag inte ätit det för först fick man lös mage och sen en jävla ångest (lektiner?) ;O

Samma var det vecka 2 då jag i misstag råkat äta mörkchoklad 70%(mjölkfri) som innehöll soja och fick diarré.. Aldrig fått på samma sätt förut, men det verkar som om kroppen reagerar kraftigare nu och på saker man inte visste man var allergisk mot? Man blir ju lite förvirrad Obestämd

Kosttillskotten är nån sorts multivitamin som innehåller en del mineraler. Funderar också lägga till vitlökskapslar?

Innan jag började med denna kost mådde jag helt skit, och nu efter ungefär 3 veckor mår jag mycket bättre. Men det verkar som om kosttillskotten haft störst effekt, kanske har dieten bättre effekt på lång sikt?

Vad tror ni??

[Gluttan]
0

Jag har bara en kommentar angående glutenintoleransen.(Det handlar om intolerans - inte allergi) Jag är glutenintolerant och pollenallergiker - det sägs att det kan ha ett visst samband tror jag. På din beskrivning låter det inte otroligt att det kan vara fråga om det. Om man verkligen vill veta om man inte tål gluten ska man inte gå på glutenfri kost förrän man har fått det undersökt om man inte är bombsäker på att man vill  avhålla sig från gluten hela livet i alla fall, då lär det  inte spela någon roll. :-)

Sweli
0

För att veta om en diet eller kostomläggning fungerar måste du ge den lite mer tid. 3 veckor som egentligen blev inte riktigt 3 veckor, med tacos och choklad säger inte så mycket.

Ge Paleo ett par månader UTAN att trilla ner och sen avgör om du är intolerant till något.

Det har snackats så mycket om lactos- och gluten intolerans att hela Svenska folket verkar tro att de är det.

Egentligen är så ovanligt att bara en 3% av befolkningen är det.

Om du är osäker gå först till en läkare som Gluttan skriver.

Jennix
2

#2  Fast betydligt fler TÅL inte mjölkprodukter eller spannmål, utan att det är allergi eller intolerans.

Man kan ta prov och inte se några som helst tecken på Glutenintolerans, och det kan ändå vara en överkänslighet eller t.o.m. intolerans. Det har jag fått veta av en läkare, som själv har problem både med vete och laktos.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Gluttan]
1

Vad gäller glutenintoerans kan man ta blodprov men där visar det sig inte alltid. Det säkraste sättet är då att göra gastroskopi och ta ett prov från tarmluddet, eftersom det är tarmluddet som skadas vid glutenintolerans. Har man då gått på glutenfri kost kanske tarmen har hunnit läka men så fort man äter gluten igen så skadas den. Det är därför man inte ska föregå läkarundersökningar om man vill ha ett klart besked om det är glutenintolerans det handlar om.

Jennix
3

#4 Ja, enligt de läkare jag har talat med så kan man alltså ändå ha glutenintolerans, även om tarmen inte visar det. Om symptomen finns där är det enkelt att se, men bristen på symtom bevisar inte motsatsen.

Dessutom kan det, som sagt var, handla om överkänslighet eller känslig tarm - det måste inte vara intolerans.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Gluttan]
0

Ja man kan må bättre utan gluten även om inte tarmen visar något - förutsatt att man inte slutat äta gluten - Men då är det som du skriver en annan känslighet - inte glutenintolerans eller celiaki på ett finare språk.

[tick]
0

#6, som jag förstått det är celiaki snarare bara är en av många manifestationer av glutenintolerans. Det är samma mekanism som orsakar flertalet autoimmuna sjukdomar, alla orsakade av gluten. Exakt vilken sjukdom man får beror dels på genetiska förutsättningar och delvis på slump.

(Förutom detta finns det troligen också ett stort mörkertal även för celiaki eftersom tarmbiopsitestet är såpass dåligt att det kräver mer eller mindre totalt förstörd tarm för att få en diagnos.)

[Pennylane1]
0

hmmm hade definitivt för mig att celiaki och glutenintolerans är synonymer?

[Gluttan]
0

Jag också - det här är överkurs för mig. Är detta allmänt vedertagna teorier ?

[tick]
1

#8, jag hade nog terminologin lite fel. Min huvudpoäng var i alla fall att det är samma mekanism bakom en samling symptom där celiaki ingår. Alltså bara för att man inte har celiaki betyder inte det att man tål gluten.

yvonnel
0

Har du läst tråden om magnesium? annars, gör det, mycket informativ.

Candida märker man bland annat om den "slår ut" på huden, ofta tex. under brösten eller andra varma fuktiga ställen med dålig luftcirkulation. Det gör ont, man får liksom en inflammation som snabbt blir sårig.

Sedan kan man ha candida i magtarmkanalen med kanske diarré.