torra slemhinnor
Hallå. Har nu kört LCHF i ca två månader och jag har börjat få så problem med torra och irriterade slemhinnor. Värst är det i näsan, det kliar så jag tror jag blir galen. Nozoil hjälper litegrann. Jag är torr och fnasig om läpparna och det är jag ALDRIG annars. Jag har en eksemfläck på magen som blommat upp och kliar rätt rejält också samt… ehm lite oversharing nu kanske men.. det kliar även i "muttamentet" om man säger. Känner någon igen detta? Och vad kan man göra åt det? Har sökt i forumet men hittar mest jättegamla trådar som är halvaktuella.
Här kan du läsa lite om varför man får torra slemhinnor av extrem lågkolhydratkost:
http://perfecthealthdiet.com/?p=1077
What connects a zero-carb diet to dry eyes, dry mouth, dry airways, and dry gastrointestinal tract?
Tears, saliva, and mucus of the sinuses, airways, and gastrointestinal tract are all comprised substantially of glycoproteins called mucins. Mucins are primarily composed of sugar; they typically have a number of large sugar chains bound to a protein backbone.
De som driver sajten www.perfecthealthdiet.com förespråkar en lågkolhydratkost med 50-150 g kolhydrater/dag.
Äter du för lite fett kanske? De flesta brukar uppleva att åtminstone huden blir bättre fast först blir den ofta sämre ett litet tag…
Beskriv gärna hur du äter så kan vi ge råd.
Själv har jag börjat med Membrasin för att försöka göra nåt åt torra slemhinnor efter förlossning. Ännu har jag bara tagit det ca en vecka men jag tror det funkar. Membrasin är fett, det är därför jag undrar om du äter tillräckligt med fett…
Jag tror inte det. Min dag kan se ut såhär:
Frukost: Tre carbzonemackor (2.7 KH per skiva) med smör och salami, té med 0.5 dl vispgrädde.
Lunch: Två kycklingklubbor med skinn, majonnäs, en avocado
Middag: Lchfpizza på ägg och fiberhuskbotten med pyttelite tomatsås, massa ost och salami, skinka, köttfärs etc. Ett glas julmust light.
Andra dagar ser ut såhär:
Frukost: tre ägg, 25 gr smör
Lunch: lite sallad med kycklingröra på majonnäs och curry, ett kokt ägg, 1 cola light
Middag: Köttfärsbiffar med fetaostkräm på creme fraiche och några sparrisar.
En bit brie på kvällen.

Du har inte Sjögrens syndrom? Symptomen är torra slemhinnor, nålsticksstora, röda prickar på underbenen, fotens yttersta del "tappas" och man slår tårna i trösklar. Har samband med autoimmuna sjukdomar som reuma och psoriasis osv.
Havtornsolja och jättenattljusolja brukar rekommenderas.
Nä jag är frisk som en nötkärna i övrigt (förutom att jag är tjock). Mina problem sitter mest i näsan och läpparna. Kliar så jag blir galen. Känns som allergi men jag vet inte vad det skulle vara.

Vinterallergi? Torr luft och kyla.
De där symptomen kan man få om man har mögel hemma men det kan ju vara nån allergi också.
Istället för nozoil kan man använda kokosfett, det är bättre och mer ekonomiskt.
Eller så provar du att lägga till lite ris och potatis i kosten under två veckors tid, försvinner besvären så vet du att det är kosten det beror på. försvinner de inte så återgår du till hur du äter nu och fortsätter utreda vad dina torra slemhinnor kan bero på. Har du även blivit mer frusen sedan kostomläggningen?
Ja alltså jag tänkte på det där med vinter/torr luft men jag vistas varken i torr luft eller har någonsin känt av det innan jag började med lchf OCH nu när jag var på en tvåveckors semester där jag åt en del kolhydrater och då försvann besvären.
Kanske du skulle kolla upp om du har fått Candidaöverväxt. Finns flera trådar om detta.
#11 ska kolla, tack!
Läste lite om candida men det handlar nästan bara om tarm och underliv? Jag vill snäva ned mitt problem till följande: Det är näsan som är värst. Det är torrt och jag snyter ut blodigt "fnas" eller vad man ska säga. Och klådan. Denna KLÅDA. Den gör mig galen. Jag skulle vilja veta ifall någon annan haft detta problem och i sådana fall: gick det över? Finns det tips på bra lindring? VAD i kosten skulle kunna vara boven? Osv. Vill ha andras erfarenheter.
Skulle nog sluta med nosoil då det tunnar ut slemhinnorna i näsan och gör den mer känslig. Vad gäller torr i mun och läppar hade jag också och drack vatten som en kamel, men det gav sig. Muttamentet kan bero på trosor eller rakning. Har du nyss varit förkyld och det gett sig så kan också näsan bli lite konstigt. Skulle nog inte tro att det beror på svamp (candida). Håll ut jag tror det kommer ge sig.
Kroppen behöver glukos för att slemhinnorna ska fungera. Att besvären upphörde när du var på semester berodde på att du åt mer kolhydrater. Om du inte vill öka kolhydratintaget så borde du öka proteinintaget så att det finns protein som kroppen kan omvandla till glukos. Om du läser länken jag postade tidigare så finns det också starka kopplingar mellan "mucus defiecency" dvs torra slemhinnor och cancer, framförallt mag-och tarmcancer.
Så här står det:
"I ate a high-vegetable but extremely low-carb diet from December 2005 to January 2008. At the time I thought I was getting about 300 carb calories a day, but I now consider this to have been a zero-carb diet, since I don’t believe carb calories are available from most vegetables".
(min kurs)
Det var en intressant åsikt…
#16: Ja, många lågkolhydratätare höjer på ögonbrynen åt Pauls resonemang men allt är väl underbyggt av forskning och det finns många referenser till det han anser vara hälsosamt. Det har nyligen varit livliga diskussioner på Jimmy Moores blogg om just Paul Jaminets rekommendationer om "safe starches". Gå gärna in o läs där.
Här är lite om resonemanget bakom kolhydrater från grönsaker:
Some responders were understandably confused by a line Jimmy quoted out of context from our book: “don’t count vegetables as as a carb source – they are a fiber (and therefore a fat) source” (page 45).
The point is that vegetables are not usually helpful in repairing a glucose deficiency. A typical vegetable has about 80 carb calories per pound, half as glucose and half as fructose. The digestive tract typically consumes about 50 calories of glucose in digesting a pound of vegetable matter, due to intestinal and immune utilization. Some fructose may be converted to glycogen and then to glucose, but some may be converted to fat and much may be intercepted by gut bacteria. Fructose malabsorption is a widespread problem. So the net contribution of vegetables to the body’s glucose status is small and may be negative.
Since we recommend counting calories only for a few days until one learns how much one must eat to obtain our recommended 400 calories per day of glucose, there is no reason to include vegetables in calorie counting. Vegetables are recommended in our diet due to their micronutrient and fiber content, not their carbohydrate content.
Hmmm… Lånar tråden, apropå #8. Om man har mögel hemma? Jag har liknande symptom och misstänker att det finns nån läskig svamp i min lägenhet. Hur går jag vidare för att bekräfta sånt?

Det man höjer ögonbrynen är nog ändå mest just hur dåligt underbyggdt hela hans resonemang är!
Bara ett rent cikelresonemang utan något som helst understöd i det han sen lägger fram!
Påminner mer om försvaret av den sjuka modern, dvs han pratar i nattmössan får att undvika diskutionen om sin ändrade inställning!
Jag kan lägga fram fler bättre skäl till varför inte en vegetabilisk nollkolhydratkost är optimal, och en massa skäl för att 50-150 gram kolhydrater fungerar bättre på många, friska!
Det var nog att betrakta som ett bottennapp, vad gäller hans artiklar!
Att Optimaldietare i 70årsåldern dör av cancer efter att ha ätit högkolhydratkost i större delelen av sina liv är knappast något bevis.. många i den åldern dör av olika skäl!
Och det här med glukosbrist är antar jag ett skämt.. vi får inte glukosbrist, såvida man inte lider av någon sällsynt sjukdom.. och man lär märka det långt tidigare.. av betydligt anorlunda symptom.. typ utmattning och utbrändhet!
Problemet i stort med alla extrema dieter, ja även med extrem lågkolhydratkost är att man lätt kan få näringsbrist, och nollar man kolhydraterna så är största risken inte glukosbrist utan näringsbrist, och om den dessutom är vegetabilisk så är det som så att det knappast går att få i sig protein för sina behov.
Sen det här med safe starches, det är ett begrepp mest för att förvilla, mer än vad det förklarar.. det finns inga safe starches, det finns bara starches, och olika mäniskor tål olika mycket.. och för att förklara min inställning.. de har så gott som alltid varit en del av vår föda!
Man bör dra ner på de som främst innehåller energi utan näring i övrigt.. men det som förvillar begreppet är just detta.. begreppet safe starches innefattar inget om näring i övrigt!
Det är väl helt okej att han insett att kolhydrater inte är ett dödligt gift, utan en naturlig del av vår kost och att det handlar mer om att välja sådana med näring bipackade.. vilket gäller alla andra macronutrieneter oxå för övrigt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#19 "Sen det här med safe starches, det är ett begrepp mest för att förvilla, mer än vad det förklarar."
"Det är väl helt okej att han insett att kolhydrater inte är ett dödligt gift, utan en naturlig del av vår kost och att det handlar mer om att välja sådana med näring bipackade."
Det är ju därför han pratar om Safe Starches - för att de kolhydratkällorna inte innehåller tex gluten, fytin eller andra saker som kan påverka ämnesomsättningen negativt.
Zepp: Han åt aldrig en helt vegetabilisk lågkolhydratkost, han åt kött och fett och mycket grönsaker och trodde att han fick i sig mer kolhydrater än han gjorde men insåg att han inte fick det pga hur vegetabilier bryts ner i tarmen.
Han förespråkar en viss mängd stärkelse, mycket grönsaker och framförallt fermenterade grönsaker och mjölkprodukter för att hålla tarmfloran sund och motståndskraftig mot bl a mag- och tarmcancer. Optimal diet-ätare som han refererar till har ju ätit en extrem lågkolhydratkost under lång tid.
Ang "safe starches" så är detta stärkelse utan skadliga ämnen i såsom gluten etc, han menar inte att de är "säkra" att äta hur stora mängder som helst av och för alla. TS skriver att hon är frisk som en nötkärna men upplever torra slemhinnor när hon kör strikt, hon kanske är en av dom som mår bättre av att äta lite ris då och då. Och nej, safe starches är inte nån större källa av näring utan rekommenderas just för glukosets skull och tarmflorans bakteriekultur.
Ang glukosbrist så jo, han menar att man kan få "brist" på det. Visst tillverkar kroppen så mycket som den behöver men då genom att omvandla protein eller bryta ner muskelmassa men han menar att det är skonsammare och enklare att tillföra "safe starches" genom kosten (om jag har förstått det rätt).
Zepp, du är en av de duktigaste och kunnigaste på det här forumet när det gäller lchf och kroppens metabolism etc, jag vet inte om du känner till Paul Jaminet och hans "perfect health diet" men det finns verkligen massor med intressant läsning på hemsidan så jag kan verkligen rekommendera den. Vem vet, du kanske lär dig nåt nytt? ;)
Bra sammanfattning Beate
Vill bara säga tack till subcalva och Beate som sammanfattar det så bra! Vill rekommendera till er andra att läsa på om the perfect health diet! Håller fortfarande på med boken och det har öppnat mina ögon på ett sätt som säkerligen fler LCHF:are skulle behöva få uppleva! (Och det ÄR ju fortfarande en lågkolhydrat och högfettskost det rör sig om trots att man lägger till litet mer stärkelse.)
# 3 Jag ser inget kokosfett i din kost. Har du svårt för det? Annars tycket jag det har hjälpt mig mycket mot vintertorrhet som jag led mycket av förr.
Jag skulle nog ändå lura lite på att det är candida. Många, många har alldeles för mycket av den sorten, och när man slutra med kolhydraterna så blir svampen desperat och det kan ta sig olika uttryck.
Prova också att smörja med kokosfett där det kliar och där du är torr. Jag använder bara det som hudvård nuförtiden.
nej jag har faktiskt aldrig testat! Får kanske beställa en burk då. vilken rekommenderar du? Hittade en från rene voltaire på ica här nere men den var helt fruktansvärt dyr.
Jag köper Biofoods ekologiska utan kokossmak 400 gram - absolut billigast. Min Coop tar 52,95 för den, Ica 42,95.
Utvärtes använder jag Alba-Dalbys i silverpaketet. Kommer ej ihåg priset, men billigt.