Korv - egentillverkning
Här kommer recept för den som är sugen att tillverka egen korv utan tillsatser och potatismjöl o dylikt :-)
Merguez
Detta är en smakrik marockansk korv, som uppskattas på många håll. En grillkorv.
Jag har ätit den på marknader i olika delar av Frankrike t.ex. Reims och Colmar. I Alsace har jag fått den som ingrediens i Choucroute Alsacienne.Scan har hämtat namnet till en av sina nya (våren 2004) "kryddkorvar". Likheten med originalet är tyvärr inte slående även om den är ganska god.
Nedan följer tre recept av okänt ursprung:
Merguez 1
Tidningsklipp. Okänd tidning.
- Till 1 kg korv.(Här har vi lika delar ox-, som lammkött)
- ½ kg oxkött
- ½ kg lammkött
- 10 g av vardera Vitlök, salt, svartpeppar, 50/50 blandning av mald stark paprika och söt.
Gör så här:
Dessutom samma andel Ras-el-hanout, som är speciell för Marocko. Den kan köpas i orientaliska butiker (pulver), men har även setts hos andra "välsorterade" livsmedelsbutiker. Eller hitta en tub Harissa för smaksättning. Sambal Oelik borde också komma originalet nära.
Ett recept utan harissa, sambal oelek eller raz-el-hanout finns med 8 ansjovisfiléer.
Merguez 2
Ingredienser (endast oxkött):
- 350 g oxkött, skuret i tärningar
- 100 g fett oxkött, skuret i kuber
- 2 skalade och finhackade vitlöksklyftor
- 2 - 4 msk vatten, salt och nykrossad svartpeppar, 1 tsk röd mild paprika, ½ tsk var av timjan, mald kanel och mald nejlika.
Gör så här :
I en mixer hackas allt köttet och vitlöken till jämn smet. Blanda i vatten, 2 msk i taget, samt kryddorna och kör mixern igen. Peppra och salta extra om det behövs. Korvarna ska vara heta. Stoppa sedan smeten i korvskinnen. Bind av efter 5 cm. Gör ny korv.
Korvarna skall sedan hänga på ett luftigt ställe i 24 timmar. De kan sedan kokas, stekas eller grillas. De kan ätas varma eller kalla.
Merguez 3
Ingredienser för ca 10 korvar (enbart lammkött):
- 800 g hackat el. grovmalet lammkött
- 150 g ister
- 1 tsk grovt salt, 1 tsk nymalen vitpeppar.
- 1 tsk nystött fänkåls- eller anisfrö
- 1 tsk harissa (sambal oelek, i nödfall)
- ½ tsk cayennepeppar och en 1 tsk sött paprikapulver
- 4 klyftor vitlök
- Svinfjälster.
Blanda allt. Stoppa i fjälster. Stek sakta i pannan eller grilla.

Mmmm, egen korv. Jäklar vad gott det såg ut. Får ta och åka & handla tror jag. Tack för tipsen.

Tack, det verkar gott och enkelt.
Det får väl bli så att man börjar göra allt själv så att man har koll på vad man får i sig.
Ja, alltså jag börjar luta åt att ju mer man gör själv desto bättre …helst av allt skulle jag vilja ha en egen farm med kor, kycklingar o hela baletten plus ett stort grönsaksland men det kan bli svårt så förverkliga om jag inte sadlar om till bonde och det känns lite främmande för en IT människa :-)
Det ska finnas korvmaskiner att köpa också så man liksom kan trycka in massan och få ut på ett schysst sätt tror jag :-)
Mycket intressant recept då jag i dag inte alls köper korv p g av alla tillsatser… 
Ett par frågor:
Är det svårt att få in smeten i skinnet? Hur gör man och vad använder man för "redskap"?
Var köper man skinnet? Specialbutiker?
Andra korvreceptet skall hänga i ett dygn innan tillagning, skall det hänga i kyl? Ser nästan hur bakterierna växer om det inte hänger i kyl, eller? Jag har själv urliten kyl så jag vet inte hur man skulle kunna få något att hänga i den utan att tömma ut den på allt smör mm… 
Förr gjorde mamma alltid korv till jul, hon använde en hushållsassistent (tror jag det heter) där skinnet träddes som en megalång kondom på en metallpinne. Sedan vartefter "korvmassan" matades ut genom tratten, så åkte fjällstret med och så fick man med lagom stort avstånd knyta ett snöre mellan korvarna. Var det någon som fattade något? *s* Assistenten hade alltså ett bräde högst upp med ett hål där korvmassan matades ned genom med en plast…öh…påskjutare. äsch, huvudet är inte på topp just nu:(

aaitsu - Korv, wow! Tack för recepten!
Sara - Skinn finns normalt i välsorterade matbutiker, fråga efter fjälster.
Jag har fyllt korv med en bit mjukplast format till ett koniskt rör så man kan peta i smet med ett finger
tack för recepten.. Korv ska helt klart provas.. Har inte vågat innan men tänkt på det ganska ofta. *ler*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Man kan ju alternativt göra skinnlösa "korvar". Pannbiffar på de här blandningarna låter ju smaskens.
Man kan ju ange källan.
http://www.wannerdt.com/jan-erik/korvar/mina_basta_korvrecept.shtml
Tack hemul, det fanns ju en hel del mer att läsa där..! Trodde det var aaitsu som varit på franska marknader först.