Dr Phil och överviktiga barn
..är programmet som står på tv:n just nu.. med specialläkare som ska få några rejäla ungar att tappa vikt, de har fattat att ungarna är beroende så vi gör en övergångsmeny. de måste äta vanlig mat för att få snabbmat, ditt barn e beroende av läsk så vi lär honom att succesivt att gå över till juice..
MEN Herregud - jag blir ju så arg att jag nästan tappar håret…. Åh.. du får äta det sockret men inte det sockret.. puckon…..
morr…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Usch!!! Juice och läsk är ju i princip samma sak. Påminner mig om en dokumentär jag såg en gång, när unga överviktiga var på "hälsohem". Fe fick inte ha smör på knäckebrödet till maten, däremot serverades saft som måltidsdryck! Ost och annat var bannlyst, men de fick jättestora frukttallrikar till mellanmål. Blir så ledsen, när ska världen förstå att det inte funkar för vissa med stor övervikt (dvs antagligen sockerberoende) att säga "man får äta hur mycket frukt man vill!"
jodå, frukten e ju såå nyttig så det skulle barnen lära sig att äta oxå… Innan jag började med lchf så hade jag kanske tyckt att specialläkaren i programmet hade superkunskaper, men idag så kom jag på mig själv att skälla högt åt galenskaperna som man skulle ersätta de första galenskaperna med…

Innan du blir hårlös kanske du ska kika vad dessa barn hade som matvanor innan … skulle tro att frukten gör mindre ont åt hälsan än PopTarts och SugarPops …
Ja och juicen har i alla fall en del nyttigheter i sig som c-vitamin. Fruktsocker är också något bättre än vanligt socker. Man kan inte kräva att folk helt och hållet ska ändra matkultur - man kan lära sig att äta vettigt ändå.
# 4 gamla sanningar, numera har man upptäckt att fruktsocker är sämre än vanligt socker… se t.ex. i denna tråd
Om vi extraherar fruktsockret och använder det som sötningsmedel kanske vi inte gör någon större vinst men i sitt natuliga sammanhang så är det helt säkert en hälsovinst i att äta frukt istället för godis, dricka juice istället för läsk men mängden juice bör väl också begränsas.
Hörde igår en intervju med Mikael Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi Högskolan Dalarna, angående frukt och träning. Enligt honom tog en apelsin efter träning bort effekten av träningen. Vid träning bildas fria radikaler som ska signalera till kroppen att anpassa sig och bli bättre. Äter du en apelsin efter träningen så tar antioxidanterna "hand om" de fria radikalerna och då får kroppen inte veta att du har tränat, signalerna uteblir. Enligt honom ska ev. frukt intagas på morgonen om du tränar på kvällen och på kvällen om du tränar på morgonen så att det blir långt mellan träning och fruktintag. Kanske därför många som tränar och äter enligt LCHF får så bra resultat. Detta var ju lite bort från rubriken barn men det är helt nytt för mig och väldigt intressant.
USA är konstigt. Jag såg på ett program där de hade ett bantningsläger och skulle få överviktiga ungdomar att gå ner i vikt. De fick lära sig att motionera osv, men de fick då fasen inte lära sig att äta rätt mat! De fick lära sig att äta mindre, av fel mat.
De fick ha jordgubbssylt på mackorna, och någon gång ibland tog de med ungdomarna till McDonald's… hela grejen med att gå ner i vikt är väl att också lära dem att hålla vikten, äta rätt och få en frisk och sund kropp!?!
Självklart är det ju bättre att de dricker juice istället för cola, men för tusan, det är mängder av socker och kalorier i juice. Ska man inte lära dem att stå emot sockersuget och inte dricka något utav det istället?
Jag förstår inte alls, nej usch.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jo jag förstår -
Om det verkligen handlar om omsorgen om människorna och inte den egna prestigen så får man inse vilken matkultur vi lever i. Om du lyckas omvända någon till din tro så är det ju en sak men de som lever i en viss matkultur har mer att vinna på att lära sig hantera den utan att drabbas av övervikt.
Vilken tro syftar du på?
#9 Du pratar så mycket om matkultur som skall upprätthållas till vilket pris som helst att jag får associationer till andra kulturer som t.ex. inte tycker att flickor skall få gå i skolan och liknande.
Jag skiter högaktningsfullt i att det är en rådande kultur någonstans alls. Det är en icke önskvärd kultur. Det är inte intressant att upprätthålla det.
Men visst, du får behålla din tro, även om den är baserad på en kultur som är skadlig.
Jag har ingen speciell tro vad gäller diet, predikar ingen speciell diet, tror inte att jag har hela och den enda sanningen, och fördömer alla andra - jag håller mig avvaktande och jag har inte sagt att någon matkultur ska upprätthållas till varje pris men jag kanske inser lite hur människor fungerar.
men du vet att detta är ett LCHF-forum va? (syftar på inlägg i andra trådar än här, verkar som det inte gått fram riktigt)
#12 Gluttan
Jag är sockerberoende,(kolhydratberoende) jag vet hur det är när någon säger åt mig att dra ner eller äta mindre.. Ja säger ena hjärnhalvan - NEJ säger den andra.. och den andra vinner. kanske inte dag 1, 2, 3 men dag 4 då står man där o ska betala i kassan och undrar vem som har fyllt varukorgen med diverse "matprodukter"..
Att dra ner på kolhydraterna till riktigt låga nivåer är min räddning - för då tappar jag suget för sött. Jag är mätt och nöjd, jag småäter inte och jag är inte sugen på något. Då är det lätt att äta rätt och att tappa vikt.
dessa barnen - och deras föräldrar - ska nu lära sig att äta rätt - men hur lätt är det när sockermonstren inom dem är fullt utvecklade?.. det fungerar bra i några dagar sen lever monstret jävel på insidan och man ger upp - och får höra att man inte har nån karaktär och att man är värdelös..
jag blir så irriterad..för när en person har gett upp tillräckligt många gånger så tar man till kniven istället - och visst rasar gp-opererade personer i vikt men sen då? om de inte får bukt med sitt matmissbruk så kommer de att öka i vikt igen - var ska man skära nästa gång? vad ska man göra då?..
jag har full förståelse för att andra anser att man ska äta av allt och hur man själv vill men när det har utvecklats till ett missbruk - då måste man få rätt hjälp och att säga till en överviktig person att du kan äta det där sockret - men inte det där sockret - anser jag inte vara någon hjälp..
Ja det här med sockerberoende är ju något som vi har diskuterat på senare tid Mooniq och man har inte varit så medveten om det tidigare men kan man förutsätta att alla överviktiga har just det problemet? Men jag förstår bättre din reaktion när du skriver om din situation. En del barn kanske klarar det med lite vägledning och en bestämd attityd från föräldrarna.
Själv har jag väl alltid hållt mig i någon mittenfåra vad gäller både sött och fett - har alltid tycker det blivit äckligt om det varit för sött - maräng och spunnet socker - usch. Men jag blir lika äcklad av mycket fett - som ibland när jag läser LCHF recept ;-)
Jag tror att alla rörelser har någon sanning i sig och lämnar ett avtryck efter sig. Klart är att vi stoppar i oss alldeles för många snabba kolhydrater, köper stora chipspåsar, dricker läsk, köper stora ekonomiförpackningar av godis. jag tror folkhälsan är mer hjälpt av att vi bekämpar sådana avarter än att vi propagerar för extrema dieter.
Det är inget fel på kolhydrater, rätt använda. I ett land där man inte har det lika gott ekonomiskt som vi har, är man säkert mer beroende av kolhydrater för att överleva. Man skulle inte ha råd med den diet ni förespråkar - det skulle inte heller de som lever med knappa marginaler här ha.
Det där med att ta till operationer mot övervikt skrämmer mig också….
Gluttan
Nej, inte alla överviktiga har matmissbruk, men just detta programmet tog upp barn, 4,7 och 8 år gamla som hade matstörningar - pga att deras föräldrar inte insåg vad de gav sina barn, ett barn drack över 40 burka cola per VECKA,, det var pommes, hamburgare, chips chickennuggets varje dag - för annars fick barnen vredesutbrott, detta program handlade om barn som var matmissbrukare , definitivt…
sen finns det andra orsaker än fel kost till övervikt det är jag helt medveten om.
Det låter verkligen läbbigt Mooniq! :-(

Ibland när jag läser dessa råd att det är minsann bara för amerikanerna att göra si eller så eller varför äter amerikanarna så mycket skräp när LCHF är på väg med storsteg hos dem försöker jag komma ihåg att detta yttras utav människor som ser världen från ett väldigt litet, men priviligierat, land och många har ingen kännedom om hur det verkligen levs här och vad möjligheterna är for gemene man att ha råd att äta bra. Kanske svårigheten att nå befolkningen också ligger i att det är så väldigt många som måste övertygas … I Sverige är det ju lätt där alla läser samma löpsedlar … Sveriges befolkning ryms i en av storstäderna här …
Bara här i Grand Rapids delade en välgörenhet igår ut 1,500 lådor med matvaror så en del av befolkningen som har det svårt ska kunna få en Thanksgiving Dinner imorgon. Nej, ni vill inte veta vad som fanns i lådorna … det var långt ifrån LCHFvänligt. De som inte har något hem längre köar för Thanksgiving Dinner hos fria gatukök … eftersom det finns så många hemlösa så var köken tvungna att börja ett par dagar tidigare än den 24e så många åt igår …
Nej det handlar inte om amerikaner, det handlar om människor som äter fel, nu var det Dr Phil jag tittade på så då blev det amerikanska barn som programmet handlade om. Jag ser matmissbruk runt om mig i vardagen, bland vänner och på jobbet. Nog för att Sverige är litet men att äta sött, och att äta fel är vanligare än vad vi tror, det har exploderat de sista 30 åren, då vi ska äta mer ute, mer färdigmat och vi har gått ifrån de gamla principerna att kakor äter man på kalas och godis på lördagarna..
att välgörenhet innehåller mycket kolhydrater kan jag faktiskt förstå, då pasta och ris är varor du kan spara länge utan att de blir dåliga, sen ska vi alla hjälpa fattiga, självklart! Att de fattiga får nån näring är bättre än ingenting,t ycker jag..och det är just de sista åren som vår uppfattning om näringsriktig mat har förändrats - myndigheterna är fortfarande kvar i kolhydratvänliga tänket..

"Det är inget fel på kolhydrater, rätt använda."
Jomen det tycker vi nog allt att det är. Det finns liksom inget rätt sätt att använda kolhydrater, det är inte naturlig föda. De första människorna hade knapp eller ingen tillgång till kolhydrater, Människokroppen är inte anpassad till kolhydrater i någon större mängd och många märker att de mår bättre när de äter mindre kolhydrater.
Detta får mig att tänka på en amerikansk dokumentär jag såg om extrem övervikt. De hade gruppsamtal och en man berättade att han till en början inte alls förstod hur han hade blivit så stor för han åt i princip bara apelsiner. De frågade honom hur mycket apelsiner det rörde sig om och svaret blev ca. 40st om dagen…
Åjo - Jojo - till och med ni måste erkänna att man inte klarar sig med 0% kolhydrater. Från början har människor ätit rötter av olika slag och bär och frukter i naturen, så visst är det naturlig föda. Vi är inga rovdjur utan vi har en tanduppsättning som är gjord för blandkost där rimligen kolhydrater ingår.
man klarar sig utmärkt på noll kolhydrater, även om det torde vara väligt svårt att uppnå, då tom kött innehåller en del kolhydrater. Men nära noll går det alldeles utomordentligt att leva. :)

"Knapp tillgång" skrev jag. De fick säkert i sig ett och annat bär när det var säsong där de levde. Men skillnaden i mängd mot nu torde vara himmelsvid då de inte kunde odla säd t.ex och var utlämnade till vad som råkade växa just där och då.
Gluttan, det verkar som om du behöver läsa på om vad LCHF egentligen innebär, vad som händer i kroppen, och ha en öppnare attityd. Du kommer med samma trötta argument som många här hör till leda i vår omgivning. Argument som baseras på nåt slags allmänt tyckande snarare än öppen nyfikenhet eller vetenskap.
Detta forum skapades faktiskt som en slags fristad från detta tyckande och fördömande. Många här är less på att ständigt behöva försvara att man faktiskt mår bra. Visst, konstruktiva, öppna, faktabaserade diskussioner är förstås utvecklande och bra, och öppna frågor svarar vi gärna på men detta fördömande cirkelresonemang som inte tillför något nytt? Nej tack.
Det är alltid svårt att sluta i tid - ingen vågar lämna något obesvarat. ;-)
Jag tror knappast att eskimåer har tillgång till t ex rötter, bär eller nötter
Rätta mig om jag har fel.
# 26 läste du nu vad nybörjare skrev, detta är ett forum för LCHF:are vi vill helst slippa bli övertalade härinne om hur fel vi har! Vi vill diskutera lågkolhydratskost. Det är liksom ingen idé att försöka "frälsa" oss…
Ni frestar mig att fortsätta - det verkar vara ni som inte vill sluta ?
Det måste vara en personlig uppfattning du har i så fall.