"Kvinnor går bara ner lite på LCHF, män mer"
Såg några kommentarer på Kostdoktorn som frågade om detta. Det ska finnas någonstans på www.LCHF.se , men där har jag inte lyckats hitta något.
Vi vet förstås att allt är individuellt i LCHF, men det vore intressant att veta hur ett sånt här rykte uppkommer.
Det verkar vara ett fenomen hos viktväktarna och andra dieter också. Antagligen för att många män aldrig bantat som vi kvinnor tyvärr har gjort och förstört amnesomsättningen. Män har ju oftast en kagge att bli av med medans vi brudar är mer jämt fördelade eller har lår och rumpa som det sägs vara svårare att krympa. Män väger oftast mer från början också. Kanske en förklaring
Kvinnor har genetiskt en predisposition för srörre andel underhudsfett.
Det kanske spelar in?
Så vitt jag förstått det går män alltid ner i vikt lättare än kvinnor oavsett diet. Kolla bara på Biggest loser, kvinnorna har ofta ingen chans…
Jag tror det har flera orsaker (hormoner, predisposition, matvanor osv) men den bistra sanningen är den avv män oftast går ner mer och lättare än kvinnor.
Män har större muskelmassa.
Här hos oss stämmer det in. Jag har gått ner 4-5 kg medan maken med precis samma kost gått ner dryga 10 kg.

… som #2 & #4 säger, så har kvinnor har en annan utgångspunkt eftersom deras fettfördelning är annorlunda och de har också lättare för att fylla på depåerna (för att klara fortplantningen) och männen å sin sida har mer muskelmassa.
Ska vi av ovanstående utredning utnämna LCHF-bantningen till herrarnas metod, lika bra så att dem av oss kvinnor som inte når önskad effekt kan starta upp eftersökningen av en metod som passar oss och ger resultat.
Eller?
Det jag reagerade över var att uttalandet verkade handla om slutresultatet av LCHF, inte om takten. För det är ju självklart att viktnedgång tar olika tid för olika människor.
Män har väl generellt större ämnesomsättning också?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Kvinnor har östrogen i kroppen som ställer till det lite. Detta hormon är fettsamlare för att säkerställa att fettdepåerna är tillräckligt stora så att fertiliteten upprätthålls. Östrogen gör alltså viktminskningen svårare och långsammare för oss kvinnor, Killar har ju testosteron som är motsatsen. Dvs främjar muskeltillväxt bla. Muskler är ju stora energislukare i sig därför har männen ett litet försprång.
Vad beror olika disponerat underhudsfett på? Såg en fråga (av en tjej) om varför hon blivit så mager i ansiktet, medan hon hade kvar en hel del kilon på mage och rumpa.
För mig är det tvärtom, min rumpa är liten nuförtiden, och magen är…uthärdlig, men kinderna är lika runda som de varit i många år. Skumt!